![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Cortebeeck valt Leterme aan
Jan Van de Casteele 12-09-2006 Het heeft al bij al nog lang geduurd, maar het kon niet uitblijven. De ACV-top (benieuwd hoe de vakbondsleden daarover denken) vindt dat ‘er al genoeg is geregionaliseerd’ (Le Soir, 9 september). Wie van Luc Cortebeeck iets anders had verwacht, dwaalt. Hiermee plaatst hij zijn (vooral Vlaamse) vakbond op het lijntje van de Franstaligen. Nog maar eens. In een gesprek met Le Soir zegt voorzitter Luc Cortebeeck dat hij geen vragende partij is voor meer Vlaamse bevoegdheden. Hiermee neemt hij afstand van wat zowat alle Vlaamse partijen vragen, van Unizo en Voka, van Leterme. ‘Ik vrees dat de Vlamingen door altijd maar bepaalde stellingen naar voor te schuiven, tegen de belangen van de Vlamingen ingaan’, aldus Cortebeeck. ‘Ik zie de voordelen voor Vlaanderen van een verdere regionalisering niet’, aldus Cortebeeck. Een regionalisering van de arbeidsmarkt vindt hij ‘contraproductief’ en hij vraagt zich af ‘welke sleutelbevoegdheden in het belang van Vlaanderen’ zouden zijn. Daarop krijgt hij naar eigen zeggen geen overtuigend antwoord, ‘behalve dat dit debat onvermijdelijk gevoerd moet worden’. ‘Iedereen wil regionaliseren, maar men weet niet goed wat’. Volgens Cortebeeck hebben we er allemaal belang bij ‘dat het goed gaat met Wallonië. We kunnen van Brussel geen eiland maken, want we leven van Brussel. De internationale instellingen zullen er niet blijven als de hoofdstad een eiland wordt. Wat zowel de belangen van Vlaanderen als Wallonië zou schaden’. Commentaar (JVdC) Het lijkt duidelijk: de vakbondstop van het AVC is bezig de positie van Yves Leterme en van het kartel CD&V/N-VA te ondermijnen. Leterme heeft voldoende duidelijk gemaakt dat een verregaande staatshervorming voor zijn partij prioriteit is. De CD&V probeert met een duidelijker Vlaams profiel kiezers van de “Vlaamse schil” van twee concurrerende partijen (VLD en Vlaams Belang) over de streep te trekken. De partij geeft in de peilingen bovendien de indruk daar stilaan in te slagen. Cortebeeck heeft blijkbaar de ambitie om daar een stokje voor te steken. Cortebeeck deed al vaker erg hautain over de communautaire aspiraties van de christen-democraten: ‘CD&V niet in een federale regering zonder verregaande regionalisering van onder meer de werkgelegenheid en het economische beleid? (lacht schamper) Ik geloof daar niets van. Alle partijen denken regionalistisch tot het moment dat ze federale verantwoordelijkheid krijgen. Het is geen goede zaak in te hakken op de solidariteit... De geldstromen... nee, je moet daar niet aan knoeien’, zo zei hij aan De Morgen (26 september 2006) Sociale meneer Cortebeeck zou eens in overweging kunnen nemen wat een lezer deze week in Het Nieuwsblad suggereert: de som van alle transfers van Vlaanderen naar Wallonië is nu 10,4 miljard euro, of 420 miljard oude Belgische franken. Met dit geld kunnen we in Vlaanderen per jaar 42.000 (sociale) woningen bouwen van elk 10 miljoen frank. Daarmee stel je ongeveer 168.000 mensen tevreden per jaar. Het is maar één van de vele beelden die het abstracte, maar gigantische transferbedrag wat concreter maken. Voor zover we weten wordt politiek bedreven in de parlementen en het kader van de politiek wordt bepaald door de kiezers. De CD&V mag best wat assertiever reageren op wat Cortebeeck als een God de Vader vertelt. De partij heeft in het verleden onder druk van de vakbondstop al te vaak haar Vlaamse kar gekeerd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=36 Een vakbond zou zich met 'hun' zaken moeten bezighouden; anders zou het ACV voortaan maar door het leven moeten gaan als politieke partij.
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire- Laatst gewijzigd door Gorefest : 12 september 2006 om 18:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() sociale woningen van 10 miljoen bef
![]() die lezers van het nieuwsblad toch... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Snap je zo misschien beter hoeveel Vlaams geld er elk jaar opnieuw de bodemloze Waalse put in gaat? Die opstokers van het Nieuwsblad toch. Het wordt hoog tijd dat ze daar een barones in de raad van bestuur droppen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 12 september 2006 om 18:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens niks tegen transfers op zich. Transfers zullen er altijd zijn binnen één land. Er zullen altijd regio's zijn die het beter doen dan anderen. Als ik kijk naar mijn stad, dan kan ik al raden dat er geld van de mensen in de rijke rand wordt afgesnoept, en dat geld gaat naar het armere centrum en de mensen in dat centrum. Ook dat zijn uiteindelijk transfers. Niks op tegen, dus. Wel spijtig dat het dikwijls bijzonder inefficient wordt gebruikt, daar in Wallonië. Wat me echter nog meer stoort is hoeveel het in godsnaam ieder jaar moet kosten om dit land aaneen te houden. En niet alleen uitgedrukt in geld.
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Maar dat weten die flaminganten natuurlijk niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou die arts toch maar eens aanklagen. Die lobotomie is precies nie zo goe gelukt.
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() Bij Jaani zijn de argumenten precies op. Hij ziet ze al vliegen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze hebben bij u precies nog nie alles weggehaald dat moest weggehaald worden, wijveke.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk nog eens goed. Vogel. Zitten. Tak. Haal er anders nog eens één van die zachte knuffelboekjes bij.
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een discussie met jou wil dat zeggen dat ik de grootste lulkoek mag vertellen en toch nog winnen. Bij deze.
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Al eens bekeken wat het ons door de flaminganten opgelegde federalisme kost? ![]() Maar dat weten die flaminganten natuurlijk niet. Ik zou die arts toch maar eens aanklagen. Die lobotomie is precies nie zo goe gelukt. Kan je me nu eens de tegenstelling uitleggen tussen flaminganten en federalisme of is dat iets te moeilijk? Laatst gewijzigd door Hans1 : 12 september 2006 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Probeer maar eens te discussiëren met iemand die denkt dat Karel Dillen een toverhoed heeft
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |