Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2006, 17:56   #21
blabylonia
Partijlid

blabylonia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea
Al voor Nostadamus werden er antichrists voorspeld. Blijkbaar zit dat in onze christelijke manier van denken ingebouwd. Ik zie enkel machtslustige, gevaarlijke leiders en daar zit geen Apocalypse of Nostradamus achter.
De duivel bestaat volgens mij niet. Ik geloof enkel in wat mensen elkaar kunnen aandoen.
Nostradamus leefde van 1503 tot 1566. De voorspelling van de anti-christ uit de bijbel en nog oudere geschriften is dus idd nog ouder dan zijn voorspellingen. Onze Christelijke religie is ook een destillatie van oudere godsdiensten.

Zoiets als een volkerenmoord, een holocaust of een oorlog zie ik als een 'kleine' apocalyps. Dat achter dergelijke duistere episodes een duistere kracht zit ga ik niet uitsluiten. Dat de duivel zou bestaan als een entiteit, daar heb ik ook mijn twijfels rond.
Ik denk wel dat er zoiets als 'meer' goed en 'meer' slecht bestaat: onzichtbare krachten. Het Ying-Yang fenomeen.
Naar het schijnt zou Hitler een aanhanger zijn geweest van de duistere en Satanische Orde van Thule.

Naar mijn bronnen is het Perzische volk ook een semitische tak.
Je kan iemand als anti-christ uitroepen, maar daarom is hij het niet.

Ik begrijp niet dat je van Ahmudinejad kunt zeggen dat hij 'graag met nucleaire dingen speelt'.
Hij erkent het non-proliferatie verdrag, en beroept zich op het 'collectief' recht op bezit van kernwapens, net zoals US, Israel, Indië, Rusland e.a
Hoewel ik helemaal niet gewonnen ben voor het aanmaken van een arsenaal kernwapens, begrijp ik hem daarin ergens wel.
Iran heeft de laatste honderd jaar enkele offensieve oorlog gevoerd..
Amerika is de laatste eeuw al in tientallen coups en oorlogen verzeild geraakt, en omringt Iran met 'bevriende' staten die in staat van paraatheid staan, klaar om te vechten.
'Iedereen' kernwapens behalve Iran..
Zo creeërt men nog meer polarisering, nog meer spanning en uitsluiting.

Laatst gewijzigd door blabylonia : 15 september 2006 om 18:19.
blabylonia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 18:02   #22
blabylonia
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley
Volgens Nostradamus gaan we de islam op een dag terug uit Europa stampen net zoals men dat al eens eerder heeft gedaan.
'Europa' is veel gezegd, juister is 'Spanje'.

Eens de Kalifaat-verovering tot stilstand kwam was Andalousië een voorspoedig land: wetenschappelijke en culturele bloei was het resultaat.
Arabieren, Christenen en Joden leefden vreedzaam naast elkaar. Vrijheid van godsdienst was een recht, en kerken bouwen mocht ook.
Dus zo slecht was het er waarschijnlijk niet.
Oud 15 september 2006, 18:44   #23
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blabylonia Bekijk bericht
'Europa' is veel gezegd, juister is 'Spanje'.

Eens de Kalifaat-verovering tot stilstand kwam was Andalousië een voorspoedig land: wetenschappelijke en culturele bloei was het resultaat.
Arabieren, Christenen en Joden leefden vreedzaam naast elkaar. Vrijheid van godsdienst was een recht, en kerken bouwen mocht ook.
Dus zo slecht was het er waarschijnlijk niet.
Neen ook uit de rest van Europa werden ze geschopt. De horden hebben zelfs voor de poorten van Wenen gestaan.

En dat zogenaamde vreedzame samenleven in Spanje is een fabeltje. Joden en christenen waren dhimmis. 2de rangsburgers. Zij waren onderhevig aan discriminatie en moesten hun hoge beschermingstaks betalen in onderdanigheid. Terwijl ze die betaalden werden ze vernederd alsof ze aan de dood door het zwaard ontsnapt waren. Als ze op straat een moslim tegenkwamen moesten zij onderdanig opzij gaan. Ze mochten geen kerken bouwen. enz.
De moslims vochten in Spanje trouwens ook tegen elkaar wat de herovering van Spanje later des te gemakkelijker maakte.

Hier nog interessant leesvoer

Al-Andaloes

De veelgeroemde "islamitische tolerantie" was een relatie van steile ongelijkheid en geïnstitutionalizeerde afpersing. Bovendien heeft zelfs deze zeer voorwaardelijke tolerantie niet altijd gegolden. Men verwijst graag naar het emiraat, later kalifaat, van Cordova (756-1031), dat een grote bloei van de joodse kultuur toeliet, en men kontrasteert deze situatie met die van na 1492, toen de joden moesten vluchten en ondermeer in het Ottomaanse rijk een onderkomen vonden. Welnu, onder de Berberse Almohaden-dynastie (1147-1269) is juist het omgekeerde gebeurd : de joden werden gedwongen zich tot de islam te bekeren, en velen vluchtten naar het christelijke Noord-Spanje. Als men het statuut van joden en christenen onder moslim-bestuur als "tole rantie" bestempelt, dan moet men minstens hetzelfde kompliment geven aan de christelijke staten van Noord-Spanje, die ruwweg van 1085 tot 1370 de islamitische regeling t.a.v. de ongelovigen nabootsten. De vorsten van Castilië en León noemden zich zelfs "heer der drie godsdiensten"; zij werden in ca. 1200 door paus Innocentius III berispt omdat ze de joden te goed behandelden. De grote verdiensten van de Moren voor de klassieke kultuur moeten ook tot hun juiste proporties teruggebracht worden. De terecht beroemde vertaalschool van Toledo, die vele werken uit de klassieke oudheid ter beschikking van de middeleeuwse christenheid gesteld heeft, werd vooral door christenen bemand, want zij moesten toch het Arabisch van de heersers leren, terwijl deze laatsten zich zelden in Spaans en Latijn verdiepten. Bovendien wordt tot meerder glorie van de islam altijd een ander en belangrijker doorgeefluik van het klassieke erfgoed miskend : Byzantium, dat ondermeer ook aan de moslims de kennis gegeven had die zij via Spanje aan onze voorouders zouden doorgegeven hebben.

De beroemde wijsgeer Ibn Rosjd (Averroës), die nu als een pluim op de hoed van de islam gestoken wordt, was van belang juist door zijn bewerking van de heidense filosofie van Aristoteles, die door de islam krachtig verworpen werd. Ibn Rosjd moest vervolging en ballingschap verduren om zijn heidense twijfel aan de geschapenheid van het heelal, om zijn pleidooi voor de rechten van de vrouw, en om zijn geloof in de autonomie van de rede. Zijn werk heeft op het islamitisch denken veel minder invloed gehad dan op de christelijke scholastiek. Het doorgeven en ontwikkelen van het antieke ideeëngoed gebeurde niet dankzij maar ondanks de islam.

We zien ook dat de christenen zelden aarzelden om van een verzwakking van de islamitische macht, b.v. door de rivaliteit tussen Berbers en Arabieren, gebruik te maken om in opstand te komen. Het was slechts met een drakonische aanpak dat emier al-Hakam (796-822) de opstanden in ondermeer Toledo en de voorsteden van Cordoba kon onderdrukken en de vrede afdwingen. Zijn opvolger Abd-al-Rahman II kreeg te maken met een merkwaardige vorm van individuele godsdienstige rebellie : christenen die het martelaarschap zochten door in het openbaar de profeet Mohammed te beledigen, een vergrijp waarop de doodstraf staat. De wijze emier loste dit op door overleg met de bisschoppen, die dit martelaarschap in 851 verboden. De opstand van de islam-afvallige Ibn Hafsoen in 880 vond opnieuw veel steun bij de christelijke volksmassa en doofde pas uit na vijftig jaar. Blijkbaar waren de christenen toch niet zo tevreden met hun statuut in de islamitische samenleving, en dat in een tijd waarin hardvochtige heersers doorgaans als een onvermijdelijk feit des levens aanvaard werden.

Een neveneffekt van de politiek-religieuze verhoudingen in Al-Andaloes was de versterking van de anti-joodse gevoelens bij de christenen. Zonder af te dingen op het verhaal van de joodse "moord op Jezus" als grondslag voor het christelijk anti-semitisme, kunnen we toch stellen dat de "joodse kollaboratie met de moslims" een bijkomende faktor van anti-semitisme vormde. Voor de joodse minderheid was er geen perspektief om door opstand de macht te grijpen, zoals voor de christenen, noch om paleisrevoluties te beramen, zoals ambitieuze moslims wel eens deden. De islamitische overheid vond in de joden dan ook betrouwbare medewerkers : zij kregen soms politionele en zelfs ministeriële funkties. De christenen associeerden de joden met het gehate moslim-bewind, en het is mede daarom dat de kruistochten elders in Europa ingeleid werden door anti-joodse pogroms.

De mythe van het tolerante Al-Andaloes is niet zonder konkreet politiek belang. Zij is niet alleen het glijmiddel om de islam in het algemeen aanvaardbaar te maken, maar ook het koninginnestuk van de propaganda voor de wederoprichting van een islamitische staat in Andaloesië. Inderdaad, er bestaat een Andaloesisch Bevrijdingsfront, dat naar eigen zeggen vooral Morisco's groepeert, moslims die vijfhonderd jaar lang in het geheim hun religie bewaard hebben, en pas weer met de islamwereld kontakt kregen toen generaal Franco met zijn Marokkaanse troepen het land veroverde. Met 1631 stemmen bij de jongste verkiezingen staat het Front nog wat zwak om zijn eisen hard te maken, maar het zoekt nu aansluiting met de naar eigen schatting bijna een miljoen Noordafrikanen die illegaal in Andaloesië verblijven.

Een van de ideologen is Rasjied Djibali, een Marokkaans historicus wiens voorouders na 1492 Spanje ontvlucht zijn maar de Andaloesische erfenis levend gehouden hebben. Aan het woord gelaten in een sympathizerend artikel, spreekt hij konsekwent over "de Spaanse bezetter" en "het christelijk kolonialisme", en beschouwt hij de herstichting van een onafhankelijk Al-Andaloes als rechtsherstel. (4) Hij vergeet daarbij terloops eventjes dat het christendom al vóór de islam in Spanje leefde, dat juist de moslim-heerschappij een met geweld opgelegde bezetting was, en dat op basis van dit soort historische gebiedsaanspraken de meeste islamitische gebieden zouden moeten teruggegeven worden (b.v. het Armeense noordoosten en de Griekse westkust van Turkije, die pas in 1915-24 op uiterst bloedige wijze verturkst zijn).

Partijleider Abdoelrahman Medina zegt dan weer dat de Morisco's eigenlijk alleen maar willen dat Spanje de belofte zou nakomen die koning Ferdinand in 1492 gedaan had : de joodse en islamitische religie en wetgeving te respekteren. In dat geval hebben ze weinig te klagen : reeds in 1940-45 mochten joden van Spaanse afkomst naar Spanje terugkeren, en de moslims hebben zopas in Madrid de grootste moskee van Europa voltooid. Blijkbaar is dat niet voldoende, want Medina hees op 2 januari 1992 de vlag van Al-Andaloes op het Alhambra in Granada, om alvast symbolisch de onafhankelijkheid uit te roepen.

4.4. Slavernij

De erfenis van Al-Andaloes die het meeste mensenlevens beïnvloed (en verwoest) heeft, is wel de koloniale slavernij. Talloze christelijke bewoners van en reizigers in het Middellandse Zeegebied zijn in de loop der eeuwen door moslims ontvoerd en tot slaaf gemaakt; er was in Europa dan ook een hele industrie van opsporing en vrijkoping van slaven in "Barbarije".[/FONT]

Lees hier verder.

http://koenraadelst.bharatvani.org/a...oorongel4.html

Laatst gewijzigd door smiley : 15 september 2006 om 19:09.
smiley is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 19:23   #24
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blabylonia Bekijk bericht
Naar mijn bronnen is het Perzische volk ook een semitische tak.
Niet dat het in deze discussie veel uitmaakt, maar de Perzen waren - en zijn nog steeds - indo-europeeërs, géén semieten. De naam "Iran" is een verkorting van "Aryan", dat "Land van de Ariërs" betekent. (Hitler zat er dus volledig naast met zijn definitie van wie "Ariërs" waren; die vertoefden dus nooit in Duitsland, maar al sedert mensenheugnis in Perzië.)

De Perzen zijn dus nauwer aan ons verwant dan aan bvb. de Arabieren.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 19:38   #25
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Gezien de paus nu toch onder vuur ligt kan ik er hier nog een paar Nostradamuskwatrijnen over het pausdom bijzetten .
Centurie 5 , vers 49 ;
Niet uit Spanje , doch uit het oude Frankrijk
Zal worden verkozen voor de sidderende vissersboot .
Met de vijand zal een verdrag worden gesloten
Dat tijdens zijn regering een vreselijke pest zal zijn .

Duitsland behoorde tot het oude frankenrijk ,
De vissersboot staat voor de 12 apostelen .
Wie is de vijand , de islam of de vrijzinnigheid , koffiedik kijken .

Centurie 6 vers 9 :
Aan de gewijde kerken zullen schandalen worden aangedaan .
Deze zullen ook nog met eerbetuigingen en lofredes worden gewaardeerd .
Door één die men met zilver en goud op de medailles graveert .
Het einde zal zijn in vreemde kwellingen .

De hoogheidswaanzin van de huidige paus loopt wel de spuigaten uit .
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 00:58   #26
blabylonia
Partijlid

Standaard

Citaat:
Neen ook uit de rest van Europa werden ze geschopt. De horden hebben zelfs voor de poorten van Wenen gestaan.
Ok, maar dat was eeuwen later he, toen de Ottomanen hun inval maakten.

Ik beweer niet dat zij _meer_ expansionistisch waren dan de westerse koninkrijken; maar _minder_ zou correcter zijn.
Ik denk niet dat wij de arabieren als 'emperialistisch' kunnen bestempelen, toch niet tot op heden...
De eersten die Jeruzalem wilden 'converteren' waren de Kruisvaarders. Geen goed woord over dat krapuul.. Heb je trouwens bronnen over het feit dat de Christelijke repressie in Andalousia een van de meer doorwegende factoren voor de kruistochten waren?

Citaat:
En dat zogenaamde vreedzame samenleven in Spanje is een fabeltje. Joden en christenen waren dhimmis. 2de rangsburgers. Zij waren onderhevig aan discriminatie en moesten hun hoge beschermingstaks betalen in onderdanigheid. Terwijl ze die betaalden werden ze vernederd alsof ze aan de dood door het zwaard ontsnapt waren. Als ze op straat een moslim tegenkwamen moesten zij onderdanig opzij gaan. Ze mochten geen kerken bouwen. enz.
De moslims vochten in Spanje trouwens ook tegen elkaar wat de herovering van Spanje later des te gemakkelijker maakte.
Ik moet me dringend verder verdiepen zo te zien . Maar des te interessanter. Dat Joden en Christenen aan discriminatie lijdden lijkt niet onmogelijk. Vandaag is het in België ook zo dat 'allochtonen' minder kansen krijgen, en door een groot aantal 'autochtonen' ''verketterd'' worden. Ze worden wel niet institunioneel 'afgeperst' maar krijgen wel minder kansen.
Uw schets van toen doet denken aan het Apartheidsregime van de Engelsen in Z-Afrika. Toch denk ik niet dat Andalousia zo erg was. Dat ze 'dhimmis' waren lijkt in die tijd behoorlijk consistent en gelijklopend met het feodale uitbuitingssysteem dat de edelen jegens de gewone burgers uitoefenden. Verschil blijft wel nog dat de Arabieren samenleefden met andere gemeenschappen waarbij die rechten kregen om hun eigen godsdienst te beoefenen.. Dat zou onder Karel de Grote niet mogelijk geweest zijn denk ik.

De haat die Christenen jegens Joden hadden komt idd voort omdat die meer privileges kregen. En ik kan heel goed begrijpen dat mensen rebelleren, zelfs Mohammed beledigden wanneer zij niet gelijkwaardig behandeld worden. Ik zou het ook doen.
Over die Rasjied Djibali die Spanje wou herclaimen op de 'spaanse bezetter' en het 'christelijk kolonialisme kan ik bondig mijn mening zeggen:
ondanks volkeren op een bepaalde locatie 'groot', 'machtig' en 'welvarend' zijn geworden, hebben die volgens mij niet het recht om naburige volkeren, en volkeren die bij hen komen inwonen van gelijkwaardigheid, wederzijds respect en samenwerkingsverbonden te ontzeggen.

Dat ook de Islamieten aan slavernij deden verrast mij niet. Menselijk, al te menselijk. Hopelijk evolueren we iets sneller door ons edelmoedig verstand te gebruiken dan lessen en wrok uit het verleden te koesteren.
Oud 16 september 2006, 01:04   #27
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Die antichrist zou Bin Laden kunnen zijn, maar volgens mij hebben we iemand over het hoofd gezien die in de marge zit.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 01:05   #28
blabylonia
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer
De hoogheidswaanzin van de huidige paus loopt wel de spuigaten uit .
Tankmeister vangt ze!
Die gek gaat nu nog wat meer olie op het vuur gooien!
Welke voordelen kan hij nu halen in het verder polariseren van de relaties tussen 'Christenen' en Moslims??
Dat Mohammed enkel maar slechte bedoelingen (had) heeft is een cassante leugen.. Heeft hij dan een zwart gat in zijn kruisvaarders geheugen?
En dan zegt hij elders dat de religieuze gemeenschappen moeten verbroederen, kennis overdragen en wederzijds begrip moeten stimuleren.
Misschien zijn die zwarte Abbyswallen onder zijn duistere ogen een teken aan de wand..

Laatst gewijzigd door blabylonia : 16 september 2006 om 01:06.
Oud 16 september 2006, 01:09   #29
blabylonia
Partijlid

Standaard

Wedden dat hij zijn nieuwe jacket aanhad waarop dat fluoriscerend omgekeerd kruis staat??

Oud 16 september 2006, 01:50   #30
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de huidige paus ne toffe tip.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 01:55   #31
blabylonia
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger
Ik vind de huidige paus ne toffe tip.

Laatst gewijzigd door blabylonia : 16 september 2006 om 01:56.
Oud 16 september 2006, 02:12   #32
Revolutie
Parlementslid

Revolutie's schermafbeelding

Standaard

zeer interessante topic
Revolutie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 02:33   #33
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Revolutie Bekijk bericht
zeer interessante topic
Voor u geld zoals reeds eerder beschreven : Centurie 6 , slot .
Oud 16 september 2006, 02:36   #34
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
zeer interessante topic
Oud 16 september 2006, 02:36   #35
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
zeer interessante topic
Oud 16 september 2006, 02:36   #36
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
zeer interessante topic
Oud 16 september 2006, 02:36   #37
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
zeer interessante topic
Oud 16 september 2006, 02:36   #38
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
zeer interessante topic
Oud 16 september 2006, 02:36   #39
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
zeer interessante topic
Oud 16 september 2006, 02:36   #40
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
zeer interessante topic
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be