![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De grote prioriteit moet nu zijn dat we voorkomen dat Brussel aan Wallonië zal grenzen. Dan komt alles op termijn wel goed; ofwel wordt Brussel een onafhankelijke stadstaat die tevens de hoofdstad van Europa en Vlaanderen is, wat op termijn er toe kan lijden dat Brussel toch een deel van Vlaanderen wordt. Ofwel worden ze onmiddelijk een appart deel van Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Brussel misschien wel, maar dan is het ook hoofdstad af van de EU...
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het behoud van Brussel heeft trouwens niks te maken met enig argument 'pro Belgica'. Die flamingant die Vlaamse onafhankelijkheid wil, kan perfect streven naar een onafhankelijk Vlaanderen met Brussel als hoofdstad. Er zijn meer dan genoeg argumenten te vinden waarom Brussel ook na Vlaamse onafhankelijkheid bij Vlaanderen kan blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
- Wie investeert in Brussel? Vlaanderen. - Waar hoort Brussel economisch thuis? Bij Vlaanderen. - Waar is Brussel geografisch gelegen? Bij Vlaanderen. - Waar ligt de Brusselse geschiedenis? Bij Vlaanderen. Zo je wil Brabant maar zeker niet Wallonië. Buiten de taal van de huidige meerderheid is er nauwelijks een verband tussen Brussel en Wallonië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Mark Demesmaeker zegt trouwens ongeveer hetzelfde:
------------ “Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, moeten we Brussel opgeven”, hoor je vaak zeggen. Maar is het niet eerder zo dat we Brussel aan het verliezen zijn, net omdat België nog bestaat? Op amper een halve eeuw tijd is Brussel grotendeels verfranst. Vele Franstalige Brusselaars waren in oorsprong Vlamingen. Zelfs de Brusselse burgemeester Freddy Thielmans noemt Brussel een ‘Vlaamse stad, met Franstalige neigingen’. Terwijl sterk verfranste steden zoals Maastricht en Gent konden vernederlandsen omdat ze deel uitmaken van een Nederlandse (deel)staat, zal Brussel nooit - al was het maar gedeeltelijk – vernederlandsen zolang het hoofdstad blijft van België. Door de staatsvorming werd Brussel een stadsstaat met verregaande bevoegdheden, en met onvoldoende inspraak van de Vlamingen. Daardoor gaat de verfransing helaas verder. Conclusie : België kost ons Brussel. Brussel hoort bij Vlaanderen en bij Vlaams-Brabant, maar Brussel heeft Vlaanderen ook nodig. Geografisch ligt het trouwens in Vlaanderen, het is met ontelbare vezels met Vlaanderen verbonden. Het uiteindelijke streefdoel moet zijn : Brussel blijft de hoofdstad van een onafhankelijke Vlaamse staat. We moeten alle anderstalige Brusselaars uitnodigen om in het proces van de Belgische boedelscheiding te kiezen voor het Vlaamse staatsburgerschap. Ze mogen wat mij betreft – op het grondgebied van het huidige Brussel – hun culturele rechten met eigen instellingen behouden. We kunnen er bovendien niet onderuit : Brussel is als Europese hoofdstad ook en vooral een internationale stad geworden. --------------------------------- http://www.geen200jaar.be/ ---------------------------------- Dus voor zij die Brussel eerst binnen willen hebben voor de secessie: ik wacht op jullie aanpak...
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het is niet een kwestie van 'eerst dit en dan dat'. Zodra de Vlamingen buiten de Belze staat om rechtstreeks met de Walen gaan onderhandelen over bvb een marshallplan ter vervanging van de zinloze transfers zal Wallonië Belgique laten vallen. De Brusselaars zullen dan snel ondervinden dat ze sociaal-economisch gezien eigenlijk bij Vlaanderen horen. En die draaien hun neus naar waar het geld zit. Het probleem zit niet zozeer bij Brussel, maar bij de Vlaamse beweging zelf, die liever wat op walen en migranten zit te kakken dan aan constructieve politiek te doen.
Mag ik trouwens opmerken dat het vooral de rechtervleugel van die Vlaamse beweging is die alles blokkeert, diezelfde rechtervleugel die überhaupt verantwoordelijk is voor Brussel Derde Gewest. De linkervleugel (die de Marsen op Brussel bvb mee organiseerde, of Leuven Vlaams) was faliekant tegen dat derde gewest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat was de verklaring hoor. Sla de geschiedenisboeken maar eens open. Quasi alle grote doorbraken van de Vlaamse beweging zijn er trouwens gekomen door de radicalere linker- of christelijke vleugel terwijl de mislukkingen en toegevingen gedaan werden door de rechtervleugel. Zoals nu BHV. Toeval? Nee hoor. Rechts is niet Vlaanderen maar Grootkapitaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Allez, ik zou dat gewoon graag geïllustreerd zien
![]() |
![]() |
#32 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Burgerlijk rechts misschien maar Radikaal Rechts, zijnde de nationaal-solidaristen, kun je niet echt fan noemen van het Grootkapitaal
![]()
![]() |
#33 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Sommigen zijn snel gerust...
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() voor de rest: de organisatie van de grote Marsen op Brussel in begin jaren zestig was links en progressief, Leuven Vlaams was een actie van linkse studenten ('walen buiten' was geen leuze van rechts hoor maar van links toen) en de meest republikeinse bewegingen waren ook links. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 16 september 2006 om 15:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Groot gelijk. De Vlaamse Beweging moet terug een sociale beweging worden zoals vroeger. Zo steunden de Vlaamse Beweging en de VU de mijnwerkers in Limburg toen de mijnen toegingen.
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Sorry, maar voor mij voelt Brussel helemaal niet aan als de 'vlaamse hoofdstad'. Op zijn minst verwacht ik dat ik in de 'vlaamse hoofdstad' overal in het Nederlands terecht kan en er mij thuis voel. Dat is in het overgrote deel van Brussel niet het geval. Nog afgezien van alle problemen in Brussel, is het eerste dus dat ik net zoals heel veel vlamingen me helemaal niet identificeer met Brussel. Dat heb ik wel met Antwerpen, Gent, Brugge... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |