Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2006, 12:04   #121
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Pff, zoveel herrie om een stukje grond dat niet eens groter is dan m'n zakdoek.

Het is nochtans heel simpel: ofwel wil je onafhankelijkheid tegen eender welke prijs, ofwel wil je dat niet. Jeez, make up your mind...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2006, 12:14   #122
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Vlamingen moeten gewoon het feit aannemen dat Brussel in de realiteit een Franstalige stad is. En aan al die Vlamingen die nog steeds met dezelfde zever "Brussel was oorspronkelijk Vlaams" komen, antwoord ik hen dat Rijsel ook oorspronkelijk Vlaams was. Als de Vlamingen kunnen aannemen dat Rijsel nu een Franse stad is, kunnen ze ook aannemen dat Brussel nu in de realiteit een Franstalige stad is.
da's wel compleet naast de kwestie.. mijn vraag was/is: voelen Brusselaars zich dan wel Walen?
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 07:58   #123
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Pff, zoveel herrie om een stukje grond dat niet eens groter is dan m'n zakdoek.

Het is nochtans heel simpel: ofwel wil je onafhankelijkheid tegen eender welke prijs, ofwel wil je dat niet. Jeez, make up your mind...
sterke analyse van de situatie

onafhankelijkheid dus ! (de rest komt achteraf wel in orde)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 12:23   #124
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Een vraag :
als het volledige Brussels Hoofdstedelijk Gewest opgaat in Vlaandere, erven we dan niet rampzalig veel Franstaligen? Zal dat uiteindelijk niet hetzelfde betekenen? Zal Brussel geen verfransingsmachine zijn voor de omliggende gemeenten (van de Franstalige scholen (mis)bruik maken) . Ik zou er niet van schrikken als na enige tijd er Frans moet gesproken worden in het Vlaams Parlement.

Laatst gewijzigd door evilbu : 20 september 2006 om 12:24.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 12:44   #125
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een vraag :
als het volledige Brussels Hoofdstedelijk Gewest opgaat in Vlaandere, erven we dan niet rampzalig veel Franstaligen? Zal dat uiteindelijk niet hetzelfde betekenen? Zal Brussel geen verfransingsmachine zijn voor de omliggende gemeenten (van de Franstalige scholen (mis)bruik maken) . Ik zou er niet van schrikken als na enige tijd er Frans moet gesproken worden in het Vlaams Parlement.
Dat is ook de reden waarom voldoende vlaams nationalisten best een Vlaanderen zonder BSL willen. Zij vrezen dat een nieuw VL niet anders zal zijn dan een mini-B. Dat zij de pest ruilen voor de cholera.
Je moet realistisch blijven en niet verwachten dat BSL zich zomaar laat vernederlandsen.
Wanneer BSL in VL zou opgenomen worden, zullen zij staalharde onderhandelingen voeren waarbij taal een prioriteit zal zijn.
Mijn vrees is dan ook dat dit soort nieuw VL een slecht kopie zal zijn van het huidige België.

Nee, geef mij dus maar een VL zonder BSL. Indien BSL dan toch deel zou willen uitmaken van VL, als vragende partij, zal VL haar eisen kunnen stellen én niet BSL.

VL mag géén vragende partij zijn voor BSL, want dan kunnen we geen vooruitgang boeken, door de harde BSL'se eisen.
Neen, BSL dient vragende partij te zijn...

Laatst gewijzigd door job : 20 september 2006 om 12:45.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 12:46   #126
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Een vraag :
Het wezenlijke verschil is wel dat de Franstaligen dan een échte minderheid zullen vormen, die geen alarmbelprocedures en andere blokkeringsmiddelen meer zal hebben om alle voorstellen van de Vlamingen af te blokken. Bovendien gaat men dan ook niet meer de Waalse politieke kaste kunnen inroepen om zijn gelijk te halen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 12:48   #127
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Wanneer BSL in VL zou opgenomen worden, zullen zij staalharde onderhandelingen voeren waarbij taal een prioriteit zal zijn.
Maar dan wel binnen de huidige grenzen van het Brussels Gewest.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 12:49   #128
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het wezenlijke verschil is wel dat de Franstaligen dan een échte minderheid zullen vormen, die geen alarmbelprocedures en andere blokkeringsmiddelen meer zal hebben om alle voorstellen van de Vlamingen af te blokken. Bovendien gaat men dan ook niet meer de Waalse politieke kaste kunnen inroepen om zijn gelijk te halen.
Wat het wezenlijke verscil zal zijn, weet ik nu nog niet. Ik heb geen glazen bol. Maar wat ik je wel op een blaadje wil geven is dat wanneer VL BSL zal opnemen in VL, BSL keiharde garanties zal eisen.
Oud 20 september 2006, 12:58   #129
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat het wezenlijke verscil zal zijn, weet ik nu nog niet. Ik heb geen glazen bol. Maar wat ik je wel op een blaadje wil geven is dat wanneer VL BSL zal opnemen in VL, BSL keiharde garanties zal eisen.
Brussel zal niks te eisen hebben, het zal Vlaanderen zijn dat kan zeggen: op onze manier of geen centen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 13:12   #130
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Brussel zal niks te eisen hebben, het zal Vlaanderen zijn dat kan zeggen: op onze manier of geen centen.
Dat zou inderdaad een droomscenario zijn.
Maar BSL (het BSLs Gewest) zal zich opstellen als gelijke partner aan Vlaanderen (Vlaams Gewest) en zal zich niet laten dicteren, noch ringeloren door Vlaanderen en Vlaamse eisen.
Een ander onderhandelingsscenario in gedachten hebben zou naïef zijn.
Tenzij misschien BSL vragende partij wordt. De vraag is dan enkel hoe je BSL vragende partij kan maken ?

Laatst gewijzigd door job : 20 september 2006 om 13:13.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2006, 15:50   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou inderdaad een droomscenario zijn.
Maar BSL (het BSLs Gewest) zal zich opstellen als gelijke partner aan Vlaanderen (Vlaams Gewest) en zal zich niet laten dicteren, noch ringeloren door Vlaanderen en Vlaamse eisen.
Een ander onderhandelingsscenario in gedachten hebben zou naïef zijn.
Tenzij misschien BSL vragende partij wordt. De vraag is dan enkel hoe je BSL vragende partij kan maken ?
dat worden ze vanzelf wel, als onafhankelijk 'brussels dc' houden ze het geen vijf jaar vol op financieel vlak.
Oud 21 september 2006, 21:20   #132
evilbu

Standaard

Dit is een beetje gerelateerd aan mijn topic over de Brusselse gemeenteraadsleden....

Brussel opnemen in Vlaanderen lijkt me om problemen vragen. We zullen dan met een minderheid Franstaligen zitten met Vlaamse nationaliteit... maar de Walen in België zijn nu ook al een minderheid... we zullen eigenlijk gewoon weer met hetzelfde probleem zitten.

Het "DC-model" dan : hoe moet dat in zijn werk gaan?
Hoe zou dat democratisch systeem werken?
Welke nationaliteit hebben Brusselaars dan? Gewoon Brussels?
Worden er gewoon verkiezingen voor dat "district" georganiseerd( Brussels Parlement) en wie op een Vlaamse partij stemt in Brussel kan zijn stem uitbrengen op datzelfde formulier voor Vlaanderen, en analoog voor de Franstaligen?
Maar uhm... moeten we dan altijd gelijktijdig met Wallonië verkiezingen organiseren? Wat als hun regering valt en de onze niet?
.... Of hebben Brusselaars noch over Vlaanderen noch over Wallonië iets te zeggen (echt een onafhankelijk derde land)
Verlicht me alstublieft...
Oud 22 september 2006, 08:19   #133
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen Brussels!
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 10:47   #134
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Vlaanderen Brussels!
God verhoede!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 10:49   #135
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Het is nochtans heel simpel: ofwel wil je onafhankelijkheid tegen eender welke prijs, ofwel wil je dat niet.
Onafhankelijkheid tegen eender welke prijs is onaanvaardbaar. Op die manier zouden alle koloniale rijken nog bestaan, de volkeren die voor vrijheid vochten, zouden dan gewoon elk een dorp hebben gekregen.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 14:36   #136
ALOV
Vreemdeling

Standaard

Wordt eens wakker iedereen die denkt dat Vlaanderen op één twee drie onafhankelijk kan worden! Ten eerste kan dat niet zomaar eenzijdig beslist worden: Wallonie moet akkoord gaan, wat dus niet het geval is. Ten tweede is er het geval Brussel dat, zoals reeds gezegd, er niet aan denkt één van beide kanten te kiezen. Logisch toch dat je als hoofdstad van Europa niet wil bestuurd worden vanuit pakweg Antwerpen of Namen.
Ten derde hangt Vlaanderen mega af van Brussel, mr dringt dat blijkbaar nog niet overal goed door. Diegenen die de Vlaamse subsidies aan Brussel willen afbouwen (zogezegd weggesmeten geld) moeten beseffen dat de hoofdstad van Europa uitstraling heeft op een groot stuk van Vlaanderen. Elke dag overspoelen 350.000 Vlaamse pendelaars de hoofdstad om hun boterham te verdienen, maar ook om de infrastructuur te gebruiken, betaald door de Brusselse belastingsbetaler. Niet meer dan normaal dus dat ze een deeltje van hun rijkdom teruggeven.
ALOV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 14:37   #137
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ALOV Bekijk bericht
Wordt eens wakker iedereen die denkt dat Vlaanderen op één twee drie onafhankelijk kan worden! Ten eerste kan dat niet zomaar eenzijdig beslist worden: Wallonie moet akkoord gaan, wat dus niet het geval is. Ten tweede is er het geval Brussel dat, zoals reeds gezegd, er niet aan denkt één van beide kanten te kiezen. Logisch toch dat je als hoofdstad van Europa niet wil bestuurd worden vanuit pakweg Antwerpen of Namen.
Ten derde hangt Vlaanderen mega af van Brussel, mr dringt dat blijkbaar nog niet overal goed door. Diegenen die de Vlaamse subsidies aan Brussel willen afbouwen (zogezegd weggesmeten geld) moeten beseffen dat de hoofdstad van Europa uitstraling heeft op een groot stuk van Vlaanderen. Elke dag overspoelen 350.000 Vlaamse pendelaars de hoofdstad om hun boterham te verdienen, maar ook om de infrastructuur te gebruiken, betaald door de Brusselse belastingsbetaler. Niet meer dan normaal dus dat ze een deeltje van hun rijkdom teruggeven.
waarom moet Wallonië akkoord gaan?
Oud 22 september 2006, 14:49   #138
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wordt eens wakker iedereen die denkt dat Vlaanderen op één twee drie onafhankelijk kan worden! Ten eerste kan dat niet zomaar eenzijdig beslist worden: Wallonie moet akkoord gaan, wat dus niet het geval is.
dat is niet correct. de internationale gemeenschap sluit niet per definitie een afscheuring uit. als ik mij goed herinner is montenegro onafhankelijk geworden door een referendum gehouden in montenegro.

Citaat:
Ten tweede is er het geval Brussel dat, zoals reeds gezegd, er niet aan denkt één van beide kanten te kiezen. Logisch toch dat je als hoofdstad van Europa niet wil bestuurd worden vanuit pakweg Antwerpen of Namen.
Brussel zal idd niet willen kiezen.. het blijft liever 'afzonderlijk' binnen België.
Het is evenwel incorrect te stellen dat indien Brussel voor Vlaanderen zou kiezen het zou worden bestuurd vanuit Antwerpen. De Vlaamse instellingen zijn gevestigd in Brussel en ik zie niet in waarom dat zou veranderen.

Citaat:
Ben ik het evenmin mee eens.. Economisch is - denk ik - Antwerpen bijvoorbeeld veel belangrijker. Wat die pendelaars betreft: hoeveel procent van die pendelaars zijn ambtenaren? die komen naar Brussel omdat Brussel de federale hoofdstad is én de "hoofdstad" van Vlaanderen.. verhuist die hoofdstad, zo verhuizen ook de pendelaars.
Daarnaast heb je nog pendelaars naar bijv. banken... als brussel er niet meer bijhoort gaat men nog steeds banken in vlaanderen nodig hebben... ergo de lokale kantoren in Antwerpen en Gent zullen allicht worden uitgebouwd.
En de kantoren van bedrijven.. tja.. die zullen gaan naar daar waar het het meest (fiscaal) interessant is.. die zullen in Brussel blijven, als Brussel interessanter is dan Vlaanderen/Wallonië.. maar zonder Vlaamse subsidies denk ik niet dat Brussel zijn werklozen gaat kunnen onderhouden zonder de belastingen te verhogen.
Voor de pendelaars tussen Vlaanderen/Wallonië zal er dan wel een speciaal statuut komen, zoals dat er ook is tussen NEderland en België.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 14:50   #139
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wordt eens wakker iedereen die denkt dat Vlaanderen op één twee drie onafhankelijk kan worden! Ten eerste kan dat niet zomaar eenzijdig beslist worden:
Waarom niet?

Citaat:
Ten tweede is er het geval Brussel dat, zoals reeds gezegd, er niet aan denkt één van beide kanten te kiezen.
Binnen de Belgische context niet nee... Maar als Vlaanderen Wallonië afstoot, zal Brussel zich reppen om bij Vlaanderen te mogen horen. Of ze proberen eerst een soort Europees district te worden, een project dat gedoemd is te mislukken. Daarachter komen ze wel terug.

Citaat:
Logisch toch dat je als hoofdstad van Europa niet wil bestuurd worden vanuit pakweg Antwerpen of Namen.
Ik vraag me af wat dit er mee te maken heeft.

Citaat:
Ten derde hangt Vlaanderen mega af van Brussel, mr dringt dat blijkbaar nog niet overal goed door.
Dat is dus niet waar he! Brussel hangt gewoon mega af van Vlaanderen: Brussel leeft van Vlaams geld. Neem Vlaanderen weg en Brussel wordt een provinciestadje. Maar blijkbaar dringt dat niet overal goed door...

Citaat:
Diegenen die de Vlaamse subsidies aan Brussel willen afbouwen (zogezegd weggesmeten geld) moeten beseffen dat de hoofdstad van Europa uitstraling heeft op een groot stuk van Vlaanderen.
Tiens, ik dacht net dat je zei dat VL van Brussel afhing en nu krijgen ze plots Vlaamse subsidies. Er klopt iets niet he?

Citaat:
Elke dag overspoelen 350.000 Vlaamse pendelaars de hoofdstad om hun boterham te verdienen, maar ook om de infrastructuur te gebruiken, betaald door de Brusselse belastingsbetaler.
En als Brussel in en uitvoert, gebeurt dat via Vlaamse infrastructuren en Waalse infrastructuren: de ring, de snelwegen en de luchthaven... Brussel is NIKS zonder Vlaanderen.

Kortom, nog even huiswerk opnieuw maken en dan nog eens proberen.
Oud 22 september 2006, 15:14   #140
evilbu

Standaard

Citaat:
Het "DC-model" dan : hoe moet dat in zijn werk gaan?
Hoe zou dat democratisch systeem werken?
Welke nationaliteit hebben Brusselaars dan? Gewoon Brussels?
Worden er gewoon verkiezingen voor dat "district" georganiseerd( Brussels Parlement) en wie op een Vlaamse partij stemt in Brussel kan zijn stem uitbrengen op datzelfde formulier voor Vlaanderen, en analoog voor de Franstaligen?
Maar uhm... moeten we dan altijd gelijktijdig met Wallonië verkiezingen organiseren? Wat als hun regering valt en de onze niet?
.... Of hebben Brusselaars noch over Vlaanderen noch over Wallonië iets te zeggen (echt een onafhankelijk derde land)
Ik ben nog altijd niet uit dat DC-model, hoe dat praktisch zou moeten in zijn werk gaan hoor....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be