Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2006, 16:05   #1
Banneling

Standaard Franstalige pesterijen uit Sint-Genesius-Rode

(foto PhotoNews)
Voor minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen is de maat nu vol.

"Ik ben die spelletjes kotsbeu"

vr 22/09/06 - Minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (VLD) is het gedoe rond de oproepingsbrieven in Sint-Genesius-Rode beu. Vandaag werd in de gemeenteraad opnieuw beslist om de brieven zowel in het Frans als in het Nederlands te drukken, terwijl dat nochtans bij wet verboden is. Keulen heeft nu beslist dat gouverneur Lodewijk De Witte de brieven zal versturen.

Het was al de derde keer dat de Franstalige meerderheid in de gemeenteraad -tegen de Nederlandstalige minderheid in- de beslissing goedkeurde om zowel Nederlandstalige als Franstalige brieven te drukken.
Dat gaat in tegen de omzendbrief-Peeters, waarin staat dat de oproepingsbrieven in de faciliteitengemeenten eerst in het Nederlands moeten worden gedrukt.
"Die regel zal worden gerespecteerd", zegt een kwade minister Keulen. "Ik ben die spelletjes daar kotsbeu." Keulen heeft nu gouverneur De Witte opdracht gegeven om de brieven te versturen.
"In het Nederlands, zoals de regel het zegt", aldus Keulen. Franstaligen kunnen daarna, als ze willen, schriftelijk een Franstalige brief aanvragen.

Vaudeville sleept al hele tijd aan

De ruzie over de oproepingsbrieven in Sint-Genesius-Rode sleept al lang aan. In mei had de gemeenteraad al gestemd om 12.500 brieven in beide talen te drukken. Maar die beslissing werd toen geschorst door gouverneur Lodewijk De Witte.
De Franstalige meerderheid stelde daarna echter opnieuw voor om de brieven in twee talen te laten drukken maar beperkte het aantal toen tot 7.500 Franstalige en 12.500 Nederlandstalige. Opnieuw werd het goedgekeurd.
Toen was het minister Keulen die de beslissing terugriep omdat het geldverspilling zou zijn.
Nu is het voorstel dus voor de derde keer gestemd in de gemeenteraad en voor de derde keer werd het voorstel goedgekeurd door de Franstalige meerderheid. De Vlaamse oppositie blijft eenstemmig tegen het voorstel en heeft al een klacht ingediend.

Tiens, en ik die meende van franstalige kant opgevangen te hebben dat ze intellectueel in staat zijn om Nederlands te begrijpen en te spreken.
Dus gaat het toch om die fameuse onwil ....Had ik het niet gedacht !
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 16:07   #2
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Onwil én onkunde...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 16:14   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Waarmee nogmaals aangetoont wordt dat Franstaligen faciliteiten de facto beschouwen als wettelijke tweetaligheid. Ik ben in elk geval blij om vast te stellen dat er aan Vlaamse kant toch nog ministers zijn die in communautaire kwesties op hun strepen blijven staan.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 17:44   #4
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Wellicht intellectueel niet in staat te begrijpen dat zij in Vlaanderen wonen ???
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 18:14   #5
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Muggenzifterijen allemaal !

Maakt me geen bal uit als er brieven in't frans worden verzonden.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 18:30   #6
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Natuurlijk kan het jou niet interesseren. Mensen in Vlaanderen vragen om Nederlands te gebruiken, dat is toch allemaal puur racisme, onverdraagzaamheid en egoïsme, nietwaar?
Oud 22 september 2006, 18:34   #7
Brecht Laitem
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Muggenzifterijen allemaal !

Maakt me geen bal uit als er brieven in't frans worden verzonden.
Jou misschien niet nee. Maar die franstaligen moeten eens leren dat de taalgrens gerespecteerd moet worden. Willen ze direct een Franstalige oproepbrief dan moeten ze maar een paar kilometer naar het zuiden gaan wonen. Is dit nu zo moeilijk om zich aan de regels te houden. Moesten die Franstaligen zich eens normaal gedragen dat moet al die 'muggenzifterij' niet. Maar ja, alles wat een beetje naar Vlaamse eisen ruikt is vies he voor jou
Brecht Laitem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 21:49   #8
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik vraag me eigenlijk af waarom die gemeente niet gewoon onder curatele wordt gesteld. Als de overheid zelf zich al niet aan de wet houdt, wie dan wel? Ik vind het onbegrijpelijk dat hier vanuit Vlaanderen zo rustig op gereageerd wordt.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 22:03   #9
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Om te beginnen: de bestuurstaal in Vlaanderen is Nederlands. Dus uit de gemeenteraad met al wie Franstalig is. Het is daar geen corridor vanuit Wallonië naar Brussel!
Bijgevoegde afbeelding(e)

Supervlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2006, 22:08   #10
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik vraag me eigenlijk af waarom die gemeente niet gewoon onder curatele wordt gesteld. Als de overheid zelf zich al niet aan de wet houdt, wie dan wel? Ik vind het onbegrijpelijk dat hier vanuit Vlaanderen zo rustig op gereageerd wordt.
Wellicht voor een deel recuperatie door Belgique? Opkomen voor Vlaanderen wordt door de PC-publieke opnine immers nog steeds te vaak aanzien als advocaat spelen voor het Belang.
Oud 23 september 2006, 01:25   #11
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Een heel interessante reportage over de 'opgekopte' spanningen tussen Vlamingen en Franstaligen in de rand leek me hier wel relevant; tous va bien ici, et pour les Flamands la même chose....

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ke/index.shtml
Oud 23 september 2006, 10:07   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Interessante reportage. Vooral dat stuk over die straatveger die van de burgemeester opdracht krijgt vooral de Franstalige wijken proper te houden vind ik de moeite. En natuurlijk de reactie van de Franstaligen die aan bod kwamen: kortweg 'ik heb geen tijd' of die oudere man die verklaart dat er geen problemen zijn en dat hij wel vier talen spreekt. Alleen is Nederlands daar blijkbaar niet bij, want zijn antwoord kwam toch in het Frans. Ook frappant: de Vlaamse winkelierster die vroeg om toch maar niet het naambord van haar winkel te filmen. Bang voor represaiiles?
Oud 23 september 2006, 10:20   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de komende federale regeringsonderhandelingen (wie weet dit jaar nog ...) gaan moeten starten met duidelijk te stellen over de taalgrens heen, wat nu precies die taalfaciliteiten inhouden.
Want het is duidelijk dat één tekst verschillend geïnterpreteerd wordt door de Vlamingen en door de Walen.
Als dat dan duidelijk gesteld is, dan kan er verder afgesproken worden.

En als er geen duidelijkheid kan komen, dan zullen er meer en ingrijpendere dingen moeten gebeuren. Iets meer onafhankelijkheid voor Wallonië bijvoorbeeld, en ook iets meer voor Vlaanderen. Dan zal het meteen klaar en duidelijk zijn.

Op scheve fundamenten kunt ge geen recht huis bouwen.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 10:20   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Public energy Bekijk bericht
Een heel interessante reportage over de 'opgekopte' spanningen tussen Vlamingen en Franstaligen in de rand leek me hier wel relevant; tous va bien ici, et pour les Flamands la même chose....

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...ke/index.shtml
Het was idd een interessante reportage, ook het debat dat erop volgde trouwens. (dat spijtig genoeg niet online is gezet)

Conclusie was dat Belgie zo dood als een pier is in 'Rode', waar Vlamingen en Franstaligen niet met maar naast elkaar leven in totaal gescheiden werelden.

(Ook grappig om te zien hoe ongemakkelijk de Franstalige gasten werden na de getuigenis van de straatveger. Dat paste natuurlijk niet in hun kraam; de Vlamingen zijn immers altijd de slechteriken.)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 10:24   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat de komende federale regeringsonderhandelingen (wie weet dit jaar nog ...) gaan moeten starten met duidelijk te stellen over de taalgrens heen, wat nu precies die taalfaciliteiten inhouden.
Want het is duidelijk dat één tekst verschillend geïnterpreteerd wordt door de Vlamingen en door de Walen.

En als er geen duidelijkheid kan komen, dan zullen er meer en ingrijpendere dingen moeten gebeuren. Iets meer onafhankelijkheid voor Wallonië bijvoorbeeld, en ook iets meer voor Vlaanderen. Dan zal het meteen klaar en duidelijk zijn.

"iets meer onafhankelijkheid"? Oplappen bedoel je? Zoals in Belgie al 176 jaar gedaan wordt: geen grote beslissingen durven nemen maar hier en daar wat oplappen met als gevolg dat het pobleem X aantal jaar later gewoon weer bovenkomt.

Neen, voor Belgie bestaan er geen oplapmiddelen meer. De fundamenten van Belgie staan niet scheef maar zakken wèg. Daar bouw je geen huis op, zelfs geen half huis. Die fundamenten gooi je weg en je begint op een andere plaats een nieuw huis.

Belgie is dood. Tijd dat de bevolking dat eens gaat inzien. Slechts één oplossing: volledige zelfstandigheid van Vlaanderen, Wallonie en desnoods Bruxelles.
Oud 23 september 2006, 11:28   #16
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
(Ook grappig om te zien hoe ongemakkelijk de Franstalige gasten werden na de getuigenis van de straatveger. Dat paste natuurlijk niet in hun kraam; de Vlamingen zijn immers altijd de slechteriken.)
Eind van het liedje is waarschijnlijk dat de straatveger ontslagen wordt en de burgemeester herkozen...
Oud 23 september 2006, 11:30   #17
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

komaan mensen, alleen al om te kunnen ontsnappen aan de taaie vader van het vrouwtje zouden we Wallonie hun onafhankelijkheid moeten gunnen!
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 11:41   #18
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Eind van het liedje is waarschijnlijk dat de straatveger ontslagen wordt en de burgemeester herkozen...
Ik dacht ook meteen toen ik het zag: "die man is maandag z'n job kwijt..." Als ik de VRT was, zou ik dat wat opvolgen...
Oud 23 september 2006, 11:51   #19
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is gewoon oerdom dat men destijds bij de instelling van die taalfaciliteiten niet wettelijk heeft vastgelegd waar ze voor dienen en hoelang ze zouden bestaan. Als het al geen onzorgvuldigheid is geweest, was het waarschijnlijk weer zo'n waardeloos compromis. Ondertussen bestaat de halve Belgische wetgeving uit communautaire compromissen en hoe meer er bij komen, hoe moeilijker het wordt het land nog fatsoenlijk te besturen. Daar helpt geen gezellig gesprek meer aan over hoe die compromissen nu precies geïnterpreteerd moeten worden.

Men moet eindelijk eens harde keuzes durven maken en die compromissen laten varen. Geen halfslachtig federaal model met tig beleidsniveaus om iedereen maar tevreden te houden en waar iedereen z'n eigen uitleg aan kan geven, maar gewoon kiezen voor een duidelijk model met één soort deelstaat en homogene bevoegdheden. Als je Vlaanderen bevoegd maakt voor de gemeenten, moet Vlaanderen dus ook bevoegd zijn voor de taalfaciliteiten in die gemeenten. Als de deelstaten bevoegd zijn voor het plaatsen van flitspalen, moeten ze ook bevoegd zijn voor de inkomsten uit die flitspalen. Als de geluidsnormen per deelstaat vastgesteld mogen worden, moeten de luchthavens zelf ook een deelstaatbevoegdheid zijn. Als mobiliteit een deelstaatbevoegdheid is, moeten de spoorwegen daar ook bijhoren. Als gezondheidszorg een deelstaatbevoegdheid is, moeten de deelstaten ook zelf kunnen beslissen over het organiseren van de ambulancezorg en de bouw van ziekenhuizen. Enzovoorts, etcetera.

Citaat:

Als je niet bereid is duidelijke keuzes te maken en er niet meer gezamenlijk een oplossing mogelijk is, moet je er simpelweg mee ophouden. Dan is het einde van België onvermijdelijk. Nog wat bevoegdheidjes overdragen gaat de problemen niet fundamenteel oplossen. Dan zit je over een paar jaar weer met een staatshervorming die nòg moeizamer wordt om te onderhandelen. Ik vraag me af waarom de Vlaamse politici zichzelf zo kwellen door met elke staatshervorming nog meer communautaire problemen te creëren en het land nog ingewikkelder te maken. Het is zo onnodig. Uitzichtloos en ondraaglijk lijden is het.
Oud 23 september 2006, 14:34   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Het was idd een interessante reportage, ook het debat dat erop volgde trouwens. (dat spijtig genoeg niet online is gezet)

Conclusie was dat Belgie zo dood als een pier is in 'Rode', waar Vlamingen en Franstaligen niet met maar naast elkaar leven in totaal gescheiden werelden.

Inderdaad. Maar wat vooral de Vlamingen stoort, is het feit dat er Franstaligen in Vlaanderen leven. Hoe zouden de Vlamingen kunnen doen om de Franstaligen te laten begrijpen dat hun plaats op de Franstalige kant en dus niet in Vlaanderen is? Moeten TAK en de VVB een actie "Franstaligen zijn niet welkom in Vlaanderen" voeren? En welke gevolgen zou zo'n actie hebben? Dat is de vraag.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be