![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
Bekijk resultaten enquête: Naar welke periode zou u terug willen gaan? | |||
jaren '50 |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,33% |
jaren '60 |
![]() ![]() ![]() |
9 | 18,75% |
jaren '70 |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,42% |
jaren '80 |
![]() ![]() ![]() |
7 | 14,58% |
geen mening, andere |
![]() ![]() ![]() |
23 | 47,92% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() de 50'er jaren, toen was ik tiener...
en toen waren de zwarten en hun gebroed nog zonder te veel tralala... ofschoon er al enkele de folklore begonnen te kleuren.... en qua muziek: Bill Haley, The Platters, Fats Domino, etc... en vooral, de ontluikende kriebels in de onderbuik in het bijzijn van de schoolvriendinnekes... |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
Locatie: Post-Industrial Zero-Growth Control Grid Society of the NWO-One-World-Government Global Police State
|
![]() Citaat:
![]() (allez,nu dan,niet toen)
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Jammer dat ik als vrouw daar niet echt welkom was aan boord, maar misschien moeten we nog iets vroeger teruggaan en in de leer gaan bij Grace O'Malley. http://www.discoverychannel.nl/warri...ey/index.shtml Laatst gewijzigd door Boadicea : 23 september 2006 om 22:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou graag een bescheiden Romeinse senator zijn geweest uit de tweede eeuw voor Christus. Misschien één keer praetor of zo, maar zeker niet hoger. Mooie stadsvilla en wat landgoederen in Ligurië, alsook een buitenhuis in Noord-Afrika (Libië). Met vrouw en kindjes op vakantie naar Saguntum (maar niet rond 130 vc).
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() 26 augustus 1346, te Crécy rond 16:45 u ... om heel precies te zijn.
moet een mooi schouwspel zijn geweest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 44 jaar, 1 maand en 15 dagen daarvoor ook...
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Aan de Groeningebeek? Juist uitgeteld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
![]() Welk schouwspel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() De slag bij Crécy...
Britse longbowmen maakten speldenkussens van het Franse ridderleger. De longbow was een vervaarlijk wapen; experten hebben uitgerekend dat tot een eind in de 19de eeuw, de klassieke middeleeuwse longbowmen redelijk gemakkelijk de grote veldslagen zouden kunnen winnen. Bvb. de slag bij Waterloo (1815) en zélfs in de vroege fasen van de Amerikaanse burgeroorlog. De snelheid, precisie én de effectieve schootsafstand lagen stukken hoger dan die van de klassieke vuurwapens. Longbows zijn in onbruik geraakt omdat het ongeveer 10 jaar duurde om een deftige schutter op te leiden. (de meesten waren Welsh en begonnen reeds op vierjarige leeftijd met oefenen) De slag bij Crécy moet een heerlijk spektakel geweest zijn; het klassieke zwaarbewapende en snoeverige ridderleger in die zware harnassen met gepantserde paarden in hun stormloop (le conroi) tegen een bende simpele schutters (eenvoudige boerelui) in de heuvels. Taktaktaktak... de hemel zwart van de pijlen die dan tot grote ontzetting dwars door dat plaatijzer sloegen.
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Philip VI op z'n snuit zien gaan natuurlijk.
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
't Gaat me niet zozeer om het oorlogsgeweld as such hoor... Het is vooral die longbow die mij interesseert. Een wapen dat sindsdien nooit meer met dezelfde virtuositeit werd bespeeld. Het moet iets geweest zijn: de ene wolk pijlen na de andere (10-12 pijlen per minuut / boogschutter!).
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() De slag bij Waterloo. Goed, ik wil Napoleon wel eens op zijn donder zien gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
Bedenkt dat een pijl al tegen de 200 euro kan kosten. Veel geld om er naast te schieten, in mijn ogen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar soit, de longbow was inderdaad uiterst doeltreffend. Ik dacht dat er ook nu nog landen waren waar militairen eerst de boog onder handen moesten nemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pijlen waren vroeger ook onmetenlijk duur. Daarom dat men die na de veldslag ging oprapen. Of dacht jij dat de doorsnee veldheer het zich kon veroorloven iedereen in't nieuw te steken telkens de tegenstander weer een aantal knullen had gemonsterd?
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
In ieder geval schrok ik me al een aap, als je nog maar hoort wat een pluimpje voor op zo een pijl te zetten, al kost. De prijs van de boog zelf, wil ik helemaal niet weten, want ik geloof dat je daar al een mooie auto voor hebt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar alleen al de statistieken zijn overdonderend: die gasten trokken ruim 50 - 60 kg per schot aan 10-12 schoten per minuut en deden dat grotendeels op "gevoel"; hoe dichter de vijand naderde, des te hoger ze in de lucht schoten. (of: met de gevreesde "bodkin-"pijlpunten waarmee ze dwars door die harnassen gingen; die kwamen ook hoog uit de lucht naar beneden gesuisd.) Virtuozen... dat waren het!
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben ook fan van Robin Hood, dus boog en pijl vind ik altijd tof. Later kwamen de kruisbogen, die hadden het nadeel dat ze minder snel op te spannen waren, maar ze reikten wel verder en konden sowieso door harnassen gaan. Allemaal voor de tijd van de vuurwapens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De troep uit 1346 zou het leger van Napoleon in 1815 bijzonder veel pijn hebben gedaan... D�*t is een fascinerende gedachte toch?
![]() |