Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Welke positieve bijdrage levert de Islam aan onze samenleving?
Pitta-en kebabhuizen 15 19,48%
verdraagzaamheid 2 2,60%
moskeeën 0 0%
werkvolk 5 6,49%
een gekleurd straatbeeld 2 2,60%
technologische vooruitgang 4 5,19%
geen 40 51,95%
andere 9 11,69%
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 september 2006, 21:57   #21
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Ziekenhuizen, scholen, vakbonden, zijn toch christelijke bijdragen?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 01:58   #22
Panico
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Tielt
Berichten: 30
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasdm Bekijk bericht
Misschien tegelijk ook een andere vraag: welke bijdrage heeft het christendom (of misschien beter: de kerk) gebracht aan de Vlaamse samenleving?
-heksenverbrandingen
-kruistochten
-halflege kerken
-niets
-andere

Godsdiensten brengen hun bijdrage op een andere manier. Ze zorgen ervoor dat het gedrag van de mensen verandert (dat kan zowel ten goede als ten kwade zijn).

Persoonlijk ben ik niet bepaald gelovig, maar laat ons toch respect hebben voor mensen die gelovig willen zijn.
Ik heb niets, maar dan ook niets, tegen de Islam.
Roept de Koran op tot geweld? Dat kan best, als je bepaalde stukken leest.
Roept de Bijbel op tot geweld? Dat kan best, als je bepaalde stukken leest.

Boeken als deze betekenen zoveel verschillende dingen. Het hangt er gewoon vanaf hoe je ze interpreteert.
Daarom hoop ik ook dat de gematigde moslims de 'interne strijd' zullen winnen.
Van de kerk kan men nog zeggen "een mens met problemen kan er altijd terecht hongerstakers, hongerigen, mensen aan de grond. Noem maar op"
Hier in 't dorp als men financiëel geen kant meer op kan dan zijn er de 'paterkes' nog om wat voedsel en geld van mee te krijgen

Laatst gewijzigd door Panico : 24 september 2006 om 01:59.
Panico is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 07:22   #23
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Even tussendoor : de bijdrage van de islam aan Iraanse jongeren.

Panorama - op Canvas 20.00 h vandaag 24/9/6

"EXECUTIE VAN EEN TIENERMEISJE"

"Ik heb een koelkast, een boiler, een televisie en een CD speler. Indien mogelijk zou ik die aan een weesmeisje willen schenken dat gaat trouwen." Op de ochtend van haar terechtstelling schrijft de Iraanse Atefah Sahaaleh onder dwang van de rechter een testament. Atefah is zestien jaar oud. Ze wordt in het openbaar opgehangen in haar woonplaats Neka, een stadje in het noorden van Iran, niet ver van de Kaspische Zee. Het vonnis zegt dat het meisje zich heeft schuldig gemaakt aan onzedig gedrag. In de processtukken staat dat ze tweeëntwintig is, zes jaar ouder dan in werkelijkheid. Alles wijst erop dat de rechter haar leeftijd heeft vervalst om ter dood te kunnen veroordelen. Want zelfs in Iran mag een minderjarige niet worden geëxecuteerd. Atefah Sahaaleh verloor erg jong haar moeder. Haar vader verteerde het overlijden van zijn vrouw nooit en raakte aan de drugs. Het meisje was dus van jongs af aan op zichzelf aangewezen. Ze was mooi - haar buren gaven haar de naam van een bekende Indiase actrice - en ze was veel te zien op straat. De zigeunerin van Neka, noemden de mensen haar. Knap zijn en opvallend rondlopen in de stad: in Iran is het genoeg om de aandacht te trekken van de zedenpolitie, die toekijkt op de naleving van de sharia en alomtegenwoordig is. Op haar dertiende loopt Atefah haar eerste veroordeling op. Ze krijgt honderd zweepslagen en gaat de gevangenis in. De zedenpolitie zal haar daarna niet meer uit het oog verliezen. Een affaire met een 51 jarige taxichauffeur die haar misbruikt leidt uiteindelijk tot haar terdoodveroordeling. De man zelf komt ervan af met een lijfstraf. Executie van een tienermeisje reconstrueert het korte, tragische leven van Atefah. Haar verhaal is een striemende aanklacht tegen een rechtssysteem dat een minderjarige meisje laat terechtstellen, terwijl ze eigenlijk een slachtoffer is dat in bescherming had moeten worden genomen. Het is meteen ook een ongenadige afrekening met het hedendaagse Iran, waar vrouwen en homo's voor zedenfeiten kunnen worden gestenigd of opgehangen.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 07:57   #24
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Even tussendoor : de bijdrage van de islam aan Iraanse jongeren.

Panorama - op Canvas 20.00 h vandaag 24/9/6

"EXECUTIE VAN EEN TIENERMEISJE"

"Ik heb een koelkast, een boiler, een televisie en een CD speler. Indien mogelijk zou ik die aan een weesmeisje willen schenken dat gaat trouwen." Op de ochtend van haar terechtstelling schrijft de Iraanse Atefah Sahaaleh onder dwang van de rechter een testament. Atefah is zestien jaar oud. Ze wordt in het openbaar opgehangen in haar woonplaats Neka, een stadje in het noorden van Iran, niet ver van de Kaspische Zee. Het vonnis zegt dat het meisje zich heeft schuldig gemaakt aan onzedig gedrag. In de processtukken staat dat ze tweeëntwintig is, zes jaar ouder dan in werkelijkheid. Alles wijst erop dat de rechter haar leeftijd heeft vervalst om ter dood te kunnen veroordelen. Want zelfs in Iran mag een minderjarige niet worden geëxecuteerd. Atefah Sahaaleh verloor erg jong haar moeder. Haar vader verteerde het overlijden van zijn vrouw nooit en raakte aan de drugs. Het meisje was dus van jongs af aan op zichzelf aangewezen. Ze was mooi - haar buren gaven haar de naam van een bekende Indiase actrice - en ze was veel te zien op straat. De zigeunerin van Neka, noemden de mensen haar. Knap zijn en opvallend rondlopen in de stad: in Iran is het genoeg om de aandacht te trekken van de zedenpolitie, die toekijkt op de naleving van de sharia en alomtegenwoordig is. Op haar dertiende loopt Atefah haar eerste veroordeling op. Ze krijgt honderd zweepslagen en gaat de gevangenis in. De zedenpolitie zal haar daarna niet meer uit het oog verliezen. Een affaire met een 51 jarige taxichauffeur die haar misbruikt leidt uiteindelijk tot haar terdoodveroordeling. De man zelf komt ervan af met een lijfstraf. Executie van een tienermeisje reconstrueert het korte, tragische leven van Atefah. Haar verhaal is een striemende aanklacht tegen een rechtssysteem dat een minderjarige meisje laat terechtstellen, terwijl ze eigenlijk een slachtoffer is dat in bescherming had moeten worden genomen. Het is meteen ook een ongenadige afrekening met het hedendaagse Iran, waar vrouwen en homo's voor zedenfeiten kunnen worden gestenigd of opgehangen.

Dit is inderdaad onaanvaardbaar en het wordt de hoogste tijd dat daartegen wordt opgetreden. De internationale pers doet er goed aan om dergelijke onrechtvaardigheden aan de kaak te stellen, zodat iedereen kan zien waartoe de strikte toepassing van de islam in een samenleving kan leiden.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 16:10   #25
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

De Islam laat bijvoorbeeld niet toe dat vrouwen om den brode sex hebben met honden, er films van draaien, en die aanbieden op de vrije pornomarkt.
Ik vind dat eerlijk gezegd een goede zaak voor de moraliteit van de mensheid. Als het van de gemiddelde Europese VLD'er zou afhangen, moogt ge uw eigen kinderen prostitueren als ze daar vrij voor kiezen. De Islam zou daar problemen mee hebben. Niet onterecht.

Wat uitvindingen betreft: zonder de Islamitische wiskundigen geen computers en geen internet ('algoritme' komt nog altijd van Abu Abdullah Muhammad Ibn Musa al-Khwarizmi); zonder Islamitische astronomen geen ontdekking van Amerika; zonder Islamitische wiskundigen geen wetenschap in Europa (het achterlijke Europa wist niet eens van het bestaan van '0' af, laat staan van hogere wiskunde.) Maar laten we wel wezen, de Islamitische wereld beleefde zijn hoogtepunt van de 8ste tot de 12de eeuw, toen Europa een barbaarse, debiele en achterlijke cultuur was. Sindsdien is dat lichtelijk veranderd en is Europa alleen maar barbaarser geworden.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 16:15   #26
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Het westen ziet af van kanker, en Islam is het geneesmiddel. Homohuwelijken, decadentie, goddeloosheid, ...

Je wilt het misschien niet zien, maar moslims snellen u ter hulp voor de westerlingen zouden verdrinken in hun eigen levenstijl.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 16:15   #27
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
De Islam laat bijvoorbeeld niet toe dat vrouwen om den brode sex hebben met honden, er films van draaien, en die aanbieden op de vrije pornomarkt.
Ze laten dat wel toe. Alleen niet met moslima's.

Citaat:
Wat uitvindingen betreft: zonder de Islamitische wiskundigen geen computers en geen internet ('algoritme' komt nog altijd van Abu Abdullah Muhammad Ibn Musa al-Khwarizmi); zonder Islamitische astronomen geen ontdekking van Amerika; zonder Islamitische wiskundigen geen wetenschap in Europa (het achterlijke Europa wist niet eens van het bestaan van '0' af, laat staan van hogere wiskunde.)
Het getal "o" werd door hindoeisten ontdekt in India. De rest heeft niks met godsdienst te maken maar wel met wiskunde.

Citaat:
Maar laten we wel wezen, de Islamitische wereld beleefde zijn hoogtepunt van de 8ste tot de 12de eeuw, toen Europa een barbaarse, debiele en achterlijke cultuur was. Sindsdien is dat lichtelijk veranderd en is Europa alleen maar barbaarser geworden.
Vandaar de talloze vluchtelingen uit islamitische landen naar Europa????

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 16:21   #28
oliepiek
Banneling
 
 
oliepiek's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 mei 2005
Berichten: 1.275
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Citaat:
Maar laten we wel wezen, de Islamitische wereld beleefde zijn hoogtepunt van de 8ste tot de 12de eeuw, toen Europa een barbaarse, debiele en achterlijke cultuur was. Sindsdien is dat lichtelijk veranderd en is Europa alleen maar barbaarser geworden.
Vandaar de talloze vluchtelingen uit islamitische landen naar Europa????
Inderdaad. Wanneer Euro-Amerika weer eens een Islamitisch land platbombardeert of er een dictator installeert die de Euro-Amerikaanse belangen moet verdedigen ten koste van de gewone moslim, of een land koloniseert en het volk als slaven gebruikt, -- dan kan je inderdaad later vluchtelingen verwachten.

De barbaarsheid van Euro-Amerika is de oorzaak van de onderontwikkeling van de Islamitische wereld. Je moet geen hogere geschiedenis gestudeerd hebben om dat in te zien. Het moslimfundamentalisme is maar een reactie op deze barbaarsheid. Een wanhoopspoging om de eeuwige Euro-Amerikaanse terreur te lijf te gaan.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 24 september 2006 om 16:22.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 16:41   #29
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Inderdaad. Wanneer Euro-Amerika weer eens een Islamitisch land platbombardeert of er een dictator installeert die de Euro-Amerikaanse belangen moet verdedigen ten koste van de gewone moslim, of een land koloniseert en het volk als slaven gebruikt, -- dan kan je inderdaad later vluchtelingen verwachten.
Zoals Marrokko of Turkeye bijvoorbeeld? Daar komen de meesten vandaan zoals je weet. Er is daar nochthans geen oorlog.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 16:42   #30
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
De barbaarsheid van Euro-Amerika is de oorzaak van de onderontwikkeling van de Islamitische wereld. Je moet geen hogere geschiedenis gestudeerd hebben om dat in te zien. Het moslimfundamentalisme is maar een reactie op deze barbaarsheid. Een wanhoopspoging om de eeuwige Euro-Amerikaanse terreur te lijf te gaan.
Je hoeft ook geen punthoofd te zijn om een verband te zien tussen de onderontwikkeling van de Islamitische wereld, en hun uitgaven (of beter, gebrek aan... ) in hun onderwijs.

Maar neen, dat schrijft de forum pseudo er niet bij natuurlijk. Meer vernoemenswaardig is volgens hem de Euro-Amerikaanse inmengeling... Kzou me bijna op een soemnietisch forum wanen
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 16:45   #31
Paulus
Secretaris-Generaal VN
 
Paulus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 22.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
De barbaarsheid van Euro-Amerika is de oorzaak van de onderontwikkeling van de Islamitische wereld. Je moet geen hogere geschiedenis gestudeerd hebben om dat in te zien. Het moslimfundamentalisme is maar een reactie op deze barbaarsheid. Een wanhoopspoging om de eeuwige Euro-Amerikaanse terreur te lijf te gaan.
Je beweert hier dat de islamitische wereld onderontwikkeld is... Dat zou ik niet gezegd willen hebben.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 17:16   #32
Reza
Banneling
 
 
Reza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 737
Standaard

Ik mis enkele pollopties:

- schoon vrouwvolk

- verruiming aan de vlaamse boerengatcultuur

- leven in de brouwerij

- een groep vlaamse frusties

- ALLES !
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 17:29   #33
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Ik mis enkele pollopties:

- schoon vrouwvolk

- verruiming aan de vlaamse boerengatcultuur

- leven in de brouwerij

- een groep vlaamse frusties

- ALLES !
Die 'verruiming van de vlaamse borengatcultuur' moet je toch wel even toelichten, en die 'leven in de brouwerij (lees : theehuis) ' ook.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 19:58   #34
Reza
Banneling
 
 
Reza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 737
Standaard

Als er geen vreemdelingen waren gekomen in ons landje, waren we hier nog altijd aant duivenmelken, kermiskoersen en vendelzwaaien.

Wat betreft leven in de brouwerij/theehuis heeft te maken met het gezellig temperament dat de lome vlaming wat meer 'spice' geeft. Zo zie je Vlamingen altijd binnenshuis zitten en onze nieuwkomers gezellig buiten of op hun portaal. Ik ben al vaker mee buiten gaan staan, dan binnen in coma achter seriekes zoals familie of thuis.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 22:07   #35
Online
Banneling
 
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Als er geen vreemdelingen waren gekomen in ons landje, waren we hier nog altijd aant duivenmelken, kermiskoersen en vendelzwaaien.
Gij misschien wel, maar persoonlijk heb ik mij nog nooit met een van die activiteiten bezig gehouden.
Daarmee heb je nog altijd niet gezegd waarmee die vreemdelingen onze cultuur verrijkt hebben?

Citaat:
Wat betreft leven in de brouwerij/theehuis heeft te maken met het gezellig temperament dat de lome vlaming wat meer 'spice' geeft.
Spice, elk in zijn gescheiden ruimte om de islamitische kuisheidsregels niet te overtreden. Hoofddoeken die met hoofddoeken dansen. Venten die met venten dansen. Vreemde smaak heb jij Reza.

Citaat:
Zo zie je Vlamingen altijd binnenshuis zitten en onze nieuwkomers gezellig buiten of op hun portaal.
Ik zie vooral nooit vreemdelingen op festivals (en in de zomer heb je d'r om de haverklap één), ik zie nooit kopvodden op tennisvelden, in sportmanifestaties, in amusementsprogramma's op TV, ...
Het lijkt wel of ze heel de dag in hun keuken doorbengen, of in de moskee (in het gescheiden vrouwengedeelte wel te verstaan).
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 22:14   #36
D.Nibelung
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 25 januari 2006
Locatie: Noordzeekust
Berichten: 358
Standaard

Ik ben eerdere geneigd "geen" te stemmen, maar omdat ik momenteel razende honger heb nam ik maar "pita-en kebabhuizen".
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 22:25   #37
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
ericferemans's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
Standaard

Symbolen

Vele Arabische verworvenheden zijn bij ons uitgegroeid tot bekende nationale symbolen. Zo is de leeuw uit de Vlaamse vlag en de heraldiek in het algemeen afkomstig uit de Arabische wereld.

De standaardwerken over heraldiek zijn het er over eens dat de invloed van de kruistochten op de ontwikkeling van de heraldiek onovertroffen is gebleven.De kruisvaarders importeerden uit Palestina de gewoonte om steekspelen en toernooien te organiseren en ook om heraldische symbolen te gebruiken.
Zowel de Duitse Adelaar, de Franse lelie als de Vlaamse leeuw komen van de Arabieren. Zo was de Adelaar oorspronkelijk het heraldisch symbool van Saladin (Salah al Din, 12de eeuw).


De leeuw werd door de Arabieren al eeuwen gehanteerd als heraldisch symbool. Het was een dier dat in die streek leefde en bekend stond voor zijn kracht en moed. Ook binnen de islam had het een symbolische functie als verdediger van het geloof. Zo had Ali, één van de vier kaliefen (opvolgers van Mohammed), de bijnaam "De Leeuw". En aangezien er binnen de islam geen mensen werden afgebeeld, gebruikten moslims dikwijls plant- of diermotieven in hun vlaggen en afbeeldingen.

De leeuw stond op het wapenschild van de Assasijnen (11e - 13e eeuw). Ook sultan Baybars (13e eeuw) die, naast andere wapenfeiten, de kruisvaarders uit Nazareth verdreef, voerde de leeuw in zijn vlag.

In de BBC-reeks "The Crusades" van regisseur Terry Jones zien we (in de vierde aflevering) beelden uit een veldslag tussen de kruisvaarders en de Baybars. Hier zien we hoe een Arabische strijder een vlag in de hoogte steekt met hierop een zwarte leeuw op een gouden achtergrond.

Het verhaal van de herkomst van de leeuw als heraldisch symbool wordt door E. Warlob (rijksarchivaris Kortrijk) genuanceerd. Hij suggereert dat Graaf Filips van de Elzas het wapenschild reeds in 1162 gebruikte en het vermoedelijk ontleend had aan zijn Britse oom en kruisvaarder Godfried Plantagenet. Naar alle waarschijnlijkheid bracht deze de leeuw als heraldisch symbool mee vanuit het oosten. Ook andere symbolen kwamen uit het oosten, onder meer het schaakspel.

Schaakmat komt van het Arabische SJAH-MAAT of "de koning is dood".
De watermolen als symbool van onze lage landen, komt voort uit de Arabische kennis inzake irrigatie en rationeel watergebruik. De sorbet doet ons ten onrechte aan Franse gastronomie denken. Hygiënische normen en het gebruik van zeep kwamen uit het moorse Spanje aanwaaien. Het spreekwoord "hij is om zeep" (hij is dood) dateert uit de tijd van de Kruisvaarders. De ridders brachten dit kostbare oosters goed mee. Als ze tenminste de strijd overleefden en terugkeerden naar huis. In vele gevallen gebeurde dit echter niet. We kunnen ook spreken over krokussen (waarvan men saffraan maakt), over pompoenen, asperges of aubergines, over limoenen of grenadine, ... maar dat zou ons te ver leiden.

Economie

Al eeuwen voor de grote expansie van het Arabische rijk, onderhielden Arabische stammen intense handelsrelaties met China. De Nabateeërs deden dit van 312 v. Chr. - 106 n. Chr.
Deze handelsroute kennen we als de zijderoute.
Vanaf de 7e eeuw onstond er een grote Arabische handels-zone die zich van China tot Zuid-Frankrijk uitstrekte. De Arabieren verkochten zowat alles in de grote soeks.

Door de intense contacten met China leerden de Arabieren papier maken. Dit ene feit betekent een mijlpaal voor de verdere ontwikkelling van de economie en de wetenschap in het algemeen bij de Arabieren maar ook in Europa!
Om deze wereldhandel in goede banen te leiden, moest ook de communicatie en de manier van betalen evolueren.Zo ontstond een post- en douane-systeem en de wisselbrief en de cheque.

Wat betreft de boekdrukkunst leert men nog steeds op school dat die werd uitgevonden door Johan Guttenberg in 1450. Dit klopt helemaal niet. De eerste manueel gedrukte boeken (blokdruk) dateren uit de 8e eeuw en werden gemaakt in Japan en China. De Arabieren gingen bij de Chinezen in de leer en omstreeks 1100 ontstonden de eerste gedrukte Arabische boeken. Guttenberg was de eerste die in Europa boeken drukte met Europese letters; het procédé HERontdekte hij!


Taal



Taal is een zeer belangrijk aspect binnen de culturele identiteit van een volk. Maar taal wordt ook beïnvloed door andere talen en andere culturen.
Het feit dat een indrukwekkende lijst van Nederlandse woorden afkomstig blijkt te zijn uit de Arabische taal, herinnert ons eraan dat de Arabische cultuur ooit op een veel hoger niveau stond dan de onze.

Via Spanje, Sicilië en Italië leerden we deze woorden kennen.
Andere taalinvloeden kwamen via de kruistochten of door de intense Arabische handelsbetrekkingen tot bij ons.

We zijn vergeten dat vele woorden uit de Arabische wereld komen; maar er is geen ontkomen aan.

Taal vertelt geschiedenis.
Een stevige lijst van Nederlandse woorden blijkt afkomstig te zijn uit de Arabische taal.

Enkele voorbeelden :

ARABISCHE LEENWOORDEN

Admiraal: Bevelhebber van de zee
Alchemie: De kunst van transmutatie (mogelijk ook Grieks)
Alcohol: Scheikundig element
Alkoof: Kerker
Algebra: Aan elkaar groeien van gebroken beenderen, aaneen naaien
Algoritme: 9de eeuws wiskundige: Muhammad Ibn Musa al-Khwarizmi
Alkali: Kaliumcarbonaat
Almanak: Het klimaat
Amber: Amber
Abrikoos: De pruim
Arsenaal: Plaats van productie
Artisjok: De artisjok
Benzine: Wierook van Java
Berber: Barbaars (Latijnse origine)
Cijfer: Zero
Dragon: Dragon
Elixir: Het medicament
Gazelle: Gazelle
Giraf: Afrikaans zoogdier
Gitaar: Gitaar (Griekse origine)
Jasmijn: Geurige bloemen
Kaliber: Vorm
Kameel: Kameel
Karaf: Scheplepel
Karmozijn: Rode verf
Katoen: Katoen van de Gossypium plant
Koffie Koffie
Komijn: Komijn
Krokus: Saffraan
Limoen: Limoen
Luit: Snaarinstrument
Magazijn: Pakhuis
Mascara: Clown masker
Massage: Aanraking
Matras: Plaats waar iemand gesmeten wordt
Mokka: Haven gekend voor zijn koffie
Moskee: Plaats van aanbidding
Moslim: Doek van Mosul
Mummie: Bewaarmiddel
Raket: Handpalm
Safari: Reis
Saffraan: Saffraan
Satijn: Van Zaytoon, Arabische vorm van Tsinkiang, de Chinese stad waaruit het werd ingevoerd
Schaakmat: “de koning is dood”
Sofa: Richel
Spinazie: Spinazie
Suiker: Gemalen suiker
Siroop: Drank
Tamboerijn: Bas drum
Typhoon: Wervelwind
Vizier: Eerste minister


KARAF/ GHARRAFA : Drank kun je serveren uit een karaf. Dit woord is van Arabische oorsprong. Het Arabische woord gharrafa is afgeleid van het werkwoord gharafa (uitscheppen). Gharrafa in de zin van karaf als wijdbuikige fles is door de Spaanse Arabieren uitgevonden.

KOFFIE/ QAHWA : De drank en het woord koffie raakte rond 1700 bekend in West-Europa. Het Turkse woord voor koffie is kahve en komt van het Arabische woord kahwa. Het Engels heeft coffee aan het Nederlands ontleend.


Kunst

De tapijtkunst van de Perzen, Ottomanen en Arabieren is wereldwijd bekend. Zo vinden we het motief uit een Anatolisch tapijt terug in de schilderijen van Hans Memling. Later kreeg dit motief de naam Memling-gül.
Het beroemde Ottomaanse Ardebil tapijt vinden we terug in de catalogi van onze Vlaamse tapijtenfabrikanten.

Het uitrollen van de rode loper stamt uit de Arabische traditie waar veel aandacht werd geschonken aan het gastvrij onthalen van "vreemden" door het uitspreiden van tapijten.

De Arabieren vormden een ideaal doorgeefluik naar het westen voor de ceramiekkunst die vooral naam kreeg door de Chinezen.

De kalligrafie geldt in de Arabische wereld als de hoogste kunstvorm.
Het vloeiend Arabisch schrift, met zijn mooi geritmeerde cadans van rechts naar links, leent zich hier goed toe.


Wiskunde en astronomie

Voor wij met Arabische cijfers (eigenlijk komen ze uit Indië) telden, rekenden wij met telramen, jetons, op onze vingers of met Romeinse cijfers. Dit was een zeer omslachtige bezigheid.

De invoering van het decimaal telsysteem met het begrip 'nul' (sifr of Arabisch voor leeg, het niets) was een echte wetenschappelijke revolutie. De innovatie was zo verstrekkend dat we alle eenheden van het decimaal systeem 'cijfer' (sifr) gingen noemen. Het decimale systeem maakte tevens vorderingen op het gebied van algebra (Al-Jabr of Arabisch voor herleiden), alchemie, fysica, optica, astronomie, ... mogelijk.

De Arabische oorsprong van onze cijfers vinden we ook terug in de inversie tussen gesproken en geschreven cijfers. We schrijven 23 eerst met de '2' en dan de '3' maar we zeggen drie-en-twintig! De verklaring schuilt in het Arabisch schrift. Dit leest men namelijk van rechts naar links.

Op het gebied van de astronomie waren de Arabieren eveneens koplopers. Zo ontwikkelden zij het astrolabium om zowel de tijd als de plaats op aarde te kunnen bepalen. Zij waren al eeuwen aangewezen op de sterren, wilden ze hun weg vinden in de woestijn of op zee.


Maritieme wetenschappen

Het jaartal 1492 is ons allen bekend als het jaar waarin Columbus Amerika ontdekte. Ironisch genoeg kwam er in 1492 een einde aan de 800 jaar Arabische invloed in Spanje. Uitgerekend die Arabische kennis had de ontdekkingsreizen mogelijk gemaakt.

Zo maakte de Arabische cartograaf Alldrisi (12de eeuw) zeer accurate kaarten die afstapten van Ptolemeus' idee dat de Indische Oceaan een binnenzee was. Het kompas, overgenomen van de Chinezen, werd verder geperfectioneerd en tesamen met het astrolabium vormden ze het navigatiesysteem.

Grotere schepen zoals het karveel en het driehoekig latijnzeil (waardoor laveren mogelijk is) maakten verre zeereizen mogelijk.

De ontdekking van Amerika en de verkenning van het Afrikaanse en Aziatische continent trokken het toen heersende wereldbeeld helemaal open.

In onze moderne wereld zien we hoe nieuwe communicatietechnieken, zoals ruimtesatellieten, ons wereldbeeld opnieuw opentrekken en verre reizen naar onbekende bestemmingen mogelijk maken.


Architectuur

Op het gebied van de architectuur kwam de hoefijzerboog en de minaret in onze bouwkunst terecht. Vergelijk ook even de bogen van Cordoba met de Art Nouveaugevels van de Cogels-Osylei te Berchem (Antwerpen)

Of de Arabische minaretten met de minaret van het station Gent Sint-Pieters. Arabieren zijn begenadigde kunstenaars die een eigen, creatieve bijdrage hebben geleverd tot de wereldkunst.

Het meest opvallende kenmerk is hun voorliefde voor het zich oneindig herhalende patroon zoals arabesken en geometrische stermotieven.Deze motieven vinden we o.a. terug in de houten zonnewering of masrabiyya.


Klederdracht

Arabische klederdracht is een combinatie van waardigheid en comfort. Terwijl de islam veel nadruk legt op de reinheid. Het is dus niet verwonderlijk dat de Arabische kleding- en textielkunst zijn schaduw tot in het westen werpt.

Zo zou de losse harembroek wel eens model hebben kunnen staan voor onze losse vrijetijdsbroek. Tulbanden werden o.a. door de Franse modeontwerper Poiret in onze mode ingebracht.

Trippen of alcorques waren verhoogde schoenen die na het badhuis gedragen werden om de voeten rein te houden. Ze gelijken erg op de plateauschoenen die nu terug in de mode zijn.

De pyjama en ook het woord "pyjama" komen van het Perzich gebruik/woord "pajhamas" of losse broek voor de nacht.

Ook de bruidssluier komt uit het Oosten. Vele stoffen die gemaakt werden in de Arabische wereld zoals damast (uit Damascus), mousseline (uit Mossoul), katoen, gaas (uit Gaza) ... kregen later een plaats in de Europese mode.

Het Franse woord voor schoenmaker - "cordonnier" - stamt van de stadsnaam Cordoba, dat bekend stond voor zijn fijn marocainleer.


Geneeskunde

De Arabieren slaagden erin de medische kennis van de Griekse, Aziatische en Perzische tradities te cumuleren.
Maar naast het verzamelen van medische kennis en het vertalen van gezaghebbende werken naar het Arabisch, waren ze heel bedreven in de medische praktijk.
Het waren zij die de brug legden tussen de Theorie (Grieken) en de Praktijk (Perzen en Arabieren).
Zo schreven zij over de anatomie van het oog, gebruikten ze allerhande nieuwe chirurgische instrumenten en breidden ze de Griekse kennis over medicinale planten uit. Ook op het gebied van gynaecologie waren de Arabische wijzen hun tijd ver vooruit.

Zo stamt de eerste keizersnede uit de dertiende eeuw. Sommige bronnen spreken over de oprichting van de eerste ziekenhuizen, ambulante hulpverlening en van een vorm van ziekteverzekering. Andere bronnen over polyklinieken, orthopedie, neurologie, dieetleer, anesthesie, psychotherapie, ...
In de 14de eeuw bezat de Faculteit Geneeskunde van de Parijse universiteit slechts één boek over genees-kunde nl. het 9e eeuwse standaardwerk van de Arabische vorser Abou Bekr Mohammed Sakeriya.
Tot in de 18de eeuw zou de medische kennis van de Arabieren het westen diepgaand beïnvloeden.

Muziekgenres

De Arabische, muzikale voedingsbodem gaf aanleiding tot invloeden die nog steeds doorwerken in de hedendaagse muziek. De Spaanse flamenco groeide rechtstreeks uit de Moorse cultuur. Het improvisatie-aspect in de Arabische muziek stond als voorbeeld voor de jazz. De musicus is meer dan een vertolker, hij schept!

Zouden we ons vandaag de rockmuziek kunnen inbeelden zonder gitaar of de seattle-sound zonder deze culturele uitwisselingen?


Anderzijds bereikte de elektrisch versterkte gitaar via Europa de Arabische wereld en maakte zo bijvoorbeeld het ontstaan van de Raï-muziek mogelijk.


Lichaamsverzorging

De Arabische hammaam pikte de traditie van de Romeinse thermen terug op. Men kon er zich laten kappen, maquilleren, masseren, epileren, parfumeren, haar laten kleuren, ... en uiteraard zich wassen.

De Arabieren stonden overal bekend voor hun parfums en essences waarin ze handel dreven.Het flesje parfum van Poiret (Le Minaret) kan hier symbool voor staan.

Er was ook sprake van het maquilleren van de ogen met kohl, kleuren van de wimpers met indigo, het roden van de lippen en het aanbrengen van blos op de wangen. Ook het lakken van nagels en het beschilderen van handen of voeten (bodypaint), tatoeëren, oor- en neusringen aanbrengen en het dragen van sierraden waren veel voorkomende Arabische gebruiken.

Opvallend in de mode van vandaag is de opgang van de bodypaint, de piercing en de tatoeage.


Muziekinstrumenten

Vele instrumenten hebben wij leren kennen via de Arabieren. Maar niet alle instrumenten zijn door hen uitgevonden. Ze namen instrumenten over van de Perzen en van andere Aziatische volkeren. Het is dankzij de Arabieren in Spanje (en later via de Ottomanen) dat een rijke waaier aan instrumenten is kunnen doordringen in Europa.

De Arabische luit was de voorloper van de quitara of gitaar, maar ook de pauken, verschillende strijkinstrumenten, de castagnetten, ... kwamen via het oosten tot bij ons.


Ook was de beïnvloeding op de troubadours (van het Arabisch ta'arab of zingen) groot. Vooral het thema van de liefde komt uit de Arabische poëzie.

Al-Farabi legde de grondvesten van de muziek-theorie.

Heupwiegen:

Oh ja: ook dat (samen met jurken) komt van de arabieren...

Laatst gewijzigd door ericferemans : 24 september 2006 om 22:33.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2006, 22:31   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Als er geen vreemdelingen waren gekomen in ons landje, waren we hier nog altijd aant duivenmelken, kermiskoersen en vendelzwaaien.

Wat betreft leven in de brouwerij/theehuis heeft te maken met het gezellig temperament dat de lome vlaming wat meer 'spice' geeft. Zo zie je Vlamingen altijd binnenshuis zitten en onze nieuwkomers gezellig buiten of op hun portaal. Ik ben al vaker mee buiten gaan staan, dan binnen in coma achter seriekes zoals familie of thuis.
Toen de vreemdeling hier aankwam leefde de Vlaming ook nog veel meer op straat.
Ondertussen zitten we inderdaad minder op onze stoep en meer op terrasjes.
Als ik het aantal vreemdelingen daar tel heb ik niet de indruk dat we dat van hen geleerd hebben.
Vergelijk ook eens het aantal Vlaamse klanten in pitazaken en het aantal vreemdelingen in een frituur.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 19:08   #39
Leviathan
Provinciaal Statenlid
 
Leviathan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juli 2003
Berichten: 677
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Het moslimfundamentalisme is maar een reactie op deze barbaarsheid. Een wanhoopspoging om de eeuwige Euro-Amerikaanse terreur te lijf te gaan.
Het moslimfundamentalisme is ordinair racisme, niets meer en niets minder! Het bestaat al zo lang de islam bestaat en zal bestaan zolang deze smerige ideologie bestaat omdat het er onlosmakelijk mee verbonden is. De schuld hiervan op de beschaafde wereld steken is een bijzonder zwakke en laffe poging om de schuld van hun achterlijkheid op iemand anders te steken. Er is slechts één manier om een einde te maken aan islamitisch fundamentalisme en dat is de totale en definitieve vernietiging van de fascistische sekte die bekend staat als 'islam'.
__________________

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 19:23   #40
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter
 
voicelesscharlie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2004
Locatie: Het moeras van Damme
Berichten: 9.138
Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Symbolen

Vele Arabische verworvenheden zijn bij ons uitgegroeid tot bekende nationale symbolen. Zo is de leeuw uit de Vlaamse vlag en de heraldiek in het algemeen afkomstig uit de Arabische wereld.

De standaardwerken over heraldiek zijn het er over eens dat de invloed van de kruistochten op de ontwikkeling van de heraldiek onovertroffen is gebleven.De kruisvaarders importeerden uit Palestina de gewoonte om steekspelen en toernooien te organiseren en ook om heraldische symbolen te gebruiken.
Zowel de Duitse Adelaar, de Franse lelie als de Vlaamse leeuw komen van de Arabieren. Zo was de Adelaar oorspronkelijk het heraldisch symbool van Saladin (Salah al Din, 12de eeuw).


De leeuw werd door de Arabieren al eeuwen gehanteerd als heraldisch symbool. Het was een dier dat in die streek leefde en bekend stond voor zijn kracht en moed. Ook binnen de islam had het een symbolische functie als verdediger van het geloof. Zo had Ali, één van de vier kaliefen (opvolgers van Mohammed), de bijnaam "De Leeuw". En aangezien er binnen de islam geen mensen werden afgebeeld, gebruikten moslims dikwijls plant- of diermotieven in hun vlaggen en afbeeldingen.

De leeuw stond op het wapenschild van de Assasijnen (11e - 13e eeuw). Ook sultan Baybars (13e eeuw) die, naast andere wapenfeiten, de kruisvaarders uit Nazareth verdreef, voerde de leeuw in zijn vlag.

In de BBC-reeks "The Crusades" van regisseur Terry Jones zien we (in de vierde aflevering) beelden uit een veldslag tussen de kruisvaarders en de Baybars. Hier zien we hoe een Arabische strijder een vlag in de hoogte steekt met hierop een zwarte leeuw op een gouden achtergrond.

Het verhaal van de herkomst van de leeuw als heraldisch symbool wordt door E. Warlob (rijksarchivaris Kortrijk) genuanceerd. Hij suggereert dat Graaf Filips van de Elzas het wapenschild reeds in 1162 gebruikte en het vermoedelijk ontleend had aan zijn Britse oom en kruisvaarder Godfried Plantagenet. Naar alle waarschijnlijkheid bracht deze de leeuw als heraldisch symbool mee vanuit het oosten. Ook andere symbolen kwamen uit het oosten, onder meer het schaakspel.

Schaakmat komt van het Arabische SJAH-MAAT of "de koning is dood".
De watermolen als symbool van onze lage landen, komt voort uit de Arabische kennis inzake irrigatie en rationeel watergebruik. De sorbet doet ons ten onrechte aan Franse gastronomie denken. Hygiënische normen en het gebruik van zeep kwamen uit het moorse Spanje aanwaaien. Het spreekwoord "hij is om zeep" (hij is dood) dateert uit de tijd van de Kruisvaarders. De ridders brachten dit kostbare oosters goed mee. Als ze tenminste de strijd overleefden en terugkeerden naar huis. In vele gevallen gebeurde dit echter niet. We kunnen ook spreken over krokussen (waarvan men saffraan maakt), over pompoenen, asperges of aubergines, over limoenen of grenadine, ... maar dat zou ons te ver leiden.

Economie

Al eeuwen voor de grote expansie van het Arabische rijk, onderhielden Arabische stammen intense handelsrelaties met China. De Nabateeërs deden dit van 312 v. Chr. - 106 n. Chr.
Deze handelsroute kennen we als de zijderoute.
Vanaf de 7e eeuw onstond er een grote Arabische handels-zone die zich van China tot Zuid-Frankrijk uitstrekte. De Arabieren verkochten zowat alles in de grote soeks.

Door de intense contacten met China leerden de Arabieren papier maken. Dit ene feit betekent een mijlpaal voor de verdere ontwikkelling van de economie en de wetenschap in het algemeen bij de Arabieren maar ook in Europa!
Om deze wereldhandel in goede banen te leiden, moest ook de communicatie en de manier van betalen evolueren.Zo ontstond een post- en douane-systeem en de wisselbrief en de cheque.

Wat betreft de boekdrukkunst leert men nog steeds op school dat die werd uitgevonden door Johan Guttenberg in 1450. Dit klopt helemaal niet. De eerste manueel gedrukte boeken (blokdruk) dateren uit de 8e eeuw en werden gemaakt in Japan en China. De Arabieren gingen bij de Chinezen in de leer en omstreeks 1100 ontstonden de eerste gedrukte Arabische boeken. Guttenberg was de eerste die in Europa boeken drukte met Europese letters; het procédé HERontdekte hij!


Taal



Taal is een zeer belangrijk aspect binnen de culturele identiteit van een volk. Maar taal wordt ook beïnvloed door andere talen en andere culturen.
Het feit dat een indrukwekkende lijst van Nederlandse woorden afkomstig blijkt te zijn uit de Arabische taal, herinnert ons eraan dat de Arabische cultuur ooit op een veel hoger niveau stond dan de onze.

Via Spanje, Sicilië en Italië leerden we deze woorden kennen.
Andere taalinvloeden kwamen via de kruistochten of door de intense Arabische handelsbetrekkingen tot bij ons.

We zijn vergeten dat vele woorden uit de Arabische wereld komen; maar er is geen ontkomen aan.

Taal vertelt geschiedenis.
Een stevige lijst van Nederlandse woorden blijkt afkomstig te zijn uit de Arabische taal.

Enkele voorbeelden :

ARABISCHE LEENWOORDEN

Admiraal: Bevelhebber van de zee
Alchemie: De kunst van transmutatie (mogelijk ook Grieks)
Alcohol: Scheikundig element
Alkoof: Kerker
Algebra: Aan elkaar groeien van gebroken beenderen, aaneen naaien
Algoritme: 9de eeuws wiskundige: Muhammad Ibn Musa al-Khwarizmi
Alkali: Kaliumcarbonaat
Almanak: Het klimaat
Amber: Amber
Abrikoos: De pruim
Arsenaal: Plaats van productie
Artisjok: De artisjok
Benzine: Wierook van Java
Berber: Barbaars (Latijnse origine)
Cijfer: Zero
Dragon: Dragon
Elixir: Het medicament
Gazelle: Gazelle
Giraf: Afrikaans zoogdier
Gitaar: Gitaar (Griekse origine)
Jasmijn: Geurige bloemen
Kaliber: Vorm
Kameel: Kameel
Karaf: Scheplepel
Karmozijn: Rode verf
Katoen: Katoen van de Gossypium plant
Koffie Koffie
Komijn: Komijn
Krokus: Saffraan
Limoen: Limoen
Luit: Snaarinstrument
Magazijn: Pakhuis
Mascara: Clown masker
Massage: Aanraking
Matras: Plaats waar iemand gesmeten wordt
Mokka: Haven gekend voor zijn koffie
Moskee: Plaats van aanbidding
Moslim: Doek van Mosul
Mummie: Bewaarmiddel
Raket: Handpalm
Safari: Reis
Saffraan: Saffraan
Satijn: Van Zaytoon, Arabische vorm van Tsinkiang, de Chinese stad waaruit het werd ingevoerd
Schaakmat: “de koning is dood”
Sofa: Richel
Spinazie: Spinazie
Suiker: Gemalen suiker
Siroop: Drank
Tamboerijn: Bas drum
Typhoon: Wervelwind
Vizier: Eerste minister


KARAF/ GHARRAFA : Drank kun je serveren uit een karaf. Dit woord is van Arabische oorsprong. Het Arabische woord gharrafa is afgeleid van het werkwoord gharafa (uitscheppen). Gharrafa in de zin van karaf als wijdbuikige fles is door de Spaanse Arabieren uitgevonden.

KOFFIE/ QAHWA : De drank en het woord koffie raakte rond 1700 bekend in West-Europa. Het Turkse woord voor koffie is kahve en komt van het Arabische woord kahwa. Het Engels heeft coffee aan het Nederlands ontleend.


Kunst

De tapijtkunst van de Perzen, Ottomanen en Arabieren is wereldwijd bekend. Zo vinden we het motief uit een Anatolisch tapijt terug in de schilderijen van Hans Memling. Later kreeg dit motief de naam Memling-gül.
Het beroemde Ottomaanse Ardebil tapijt vinden we terug in de catalogi van onze Vlaamse tapijtenfabrikanten.

Het uitrollen van de rode loper stamt uit de Arabische traditie waar veel aandacht werd geschonken aan het gastvrij onthalen van "vreemden" door het uitspreiden van tapijten.

De Arabieren vormden een ideaal doorgeefluik naar het westen voor de ceramiekkunst die vooral naam kreeg door de Chinezen.

De kalligrafie geldt in de Arabische wereld als de hoogste kunstvorm.
Het vloeiend Arabisch schrift, met zijn mooi geritmeerde cadans van rechts naar links, leent zich hier goed toe.


Wiskunde en astronomie

Voor wij met Arabische cijfers (eigenlijk komen ze uit Indië) telden, rekenden wij met telramen, jetons, op onze vingers of met Romeinse cijfers. Dit was een zeer omslachtige bezigheid.

De invoering van het decimaal telsysteem met het begrip 'nul' (sifr of Arabisch voor leeg, het niets) was een echte wetenschappelijke revolutie. De innovatie was zo verstrekkend dat we alle eenheden van het decimaal systeem 'cijfer' (sifr) gingen noemen. Het decimale systeem maakte tevens vorderingen op het gebied van algebra (Al-Jabr of Arabisch voor herleiden), alchemie, fysica, optica, astronomie, ... mogelijk.

De Arabische oorsprong van onze cijfers vinden we ook terug in de inversie tussen gesproken en geschreven cijfers. We schrijven 23 eerst met de '2' en dan de '3' maar we zeggen drie-en-twintig! De verklaring schuilt in het Arabisch schrift. Dit leest men namelijk van rechts naar links.

Op het gebied van de astronomie waren de Arabieren eveneens koplopers. Zo ontwikkelden zij het astrolabium om zowel de tijd als de plaats op aarde te kunnen bepalen. Zij waren al eeuwen aangewezen op de sterren, wilden ze hun weg vinden in de woestijn of op zee.


Maritieme wetenschappen

Het jaartal 1492 is ons allen bekend als het jaar waarin Columbus Amerika ontdekte. Ironisch genoeg kwam er in 1492 een einde aan de 800 jaar Arabische invloed in Spanje. Uitgerekend die Arabische kennis had de ontdekkingsreizen mogelijk gemaakt.

Zo maakte de Arabische cartograaf Alldrisi (12de eeuw) zeer accurate kaarten die afstapten van Ptolemeus' idee dat de Indische Oceaan een binnenzee was. Het kompas, overgenomen van de Chinezen, werd verder geperfectioneerd en tesamen met het astrolabium vormden ze het navigatiesysteem.

Grotere schepen zoals het karveel en het driehoekig latijnzeil (waardoor laveren mogelijk is) maakten verre zeereizen mogelijk.

De ontdekking van Amerika en de verkenning van het Afrikaanse en Aziatische continent trokken het toen heersende wereldbeeld helemaal open.

In onze moderne wereld zien we hoe nieuwe communicatietechnieken, zoals ruimtesatellieten, ons wereldbeeld opnieuw opentrekken en verre reizen naar onbekende bestemmingen mogelijk maken.


Architectuur

Op het gebied van de architectuur kwam de hoefijzerboog en de minaret in onze bouwkunst terecht. Vergelijk ook even de bogen van Cordoba met de Art Nouveaugevels van de Cogels-Osylei te Berchem (Antwerpen)

Of de Arabische minaretten met de minaret van het station Gent Sint-Pieters. Arabieren zijn begenadigde kunstenaars die een eigen, creatieve bijdrage hebben geleverd tot de wereldkunst.

Het meest opvallende kenmerk is hun voorliefde voor het zich oneindig herhalende patroon zoals arabesken en geometrische stermotieven.Deze motieven vinden we o.a. terug in de houten zonnewering of masrabiyya.


Klederdracht

Arabische klederdracht is een combinatie van waardigheid en comfort. Terwijl de islam veel nadruk legt op de reinheid. Het is dus niet verwonderlijk dat de Arabische kleding- en textielkunst zijn schaduw tot in het westen werpt.

Zo zou de losse harembroek wel eens model hebben kunnen staan voor onze losse vrijetijdsbroek. Tulbanden werden o.a. door de Franse modeontwerper Poiret in onze mode ingebracht.

Trippen of alcorques waren verhoogde schoenen die na het badhuis gedragen werden om de voeten rein te houden. Ze gelijken erg op de plateauschoenen die nu terug in de mode zijn.

De pyjama en ook het woord "pyjama" komen van het Perzich gebruik/woord "pajhamas" of losse broek voor de nacht.

Ook de bruidssluier komt uit het Oosten. Vele stoffen die gemaakt werden in de Arabische wereld zoals damast (uit Damascus), mousseline (uit Mossoul), katoen, gaas (uit Gaza) ... kregen later een plaats in de Europese mode.

Het Franse woord voor schoenmaker - "cordonnier" - stamt van de stadsnaam Cordoba, dat bekend stond voor zijn fijn marocainleer.


Geneeskunde

De Arabieren slaagden erin de medische kennis van de Griekse, Aziatische en Perzische tradities te cumuleren.
Maar naast het verzamelen van medische kennis en het vertalen van gezaghebbende werken naar het Arabisch, waren ze heel bedreven in de medische praktijk.
Het waren zij die de brug legden tussen de Theorie (Grieken) en de Praktijk (Perzen en Arabieren).
Zo schreven zij over de anatomie van het oog, gebruikten ze allerhande nieuwe chirurgische instrumenten en breidden ze de Griekse kennis over medicinale planten uit. Ook op het gebied van gynaecologie waren de Arabische wijzen hun tijd ver vooruit.

Zo stamt de eerste keizersnede uit de dertiende eeuw. Sommige bronnen spreken over de oprichting van de eerste ziekenhuizen, ambulante hulpverlening en van een vorm van ziekteverzekering. Andere bronnen over polyklinieken, orthopedie, neurologie, dieetleer, anesthesie, psychotherapie, ...
In de 14de eeuw bezat de Faculteit Geneeskunde van de Parijse universiteit slechts één boek over genees-kunde nl. het 9e eeuwse standaardwerk van de Arabische vorser Abou Bekr Mohammed Sakeriya.
Tot in de 18de eeuw zou de medische kennis van de Arabieren het westen diepgaand beïnvloeden.

Muziekgenres

De Arabische, muzikale voedingsbodem gaf aanleiding tot invloeden die nog steeds doorwerken in de hedendaagse muziek. De Spaanse flamenco groeide rechtstreeks uit de Moorse cultuur. Het improvisatie-aspect in de Arabische muziek stond als voorbeeld voor de jazz. De musicus is meer dan een vertolker, hij schept!

Zouden we ons vandaag de rockmuziek kunnen inbeelden zonder gitaar of de seattle-sound zonder deze culturele uitwisselingen?


Anderzijds bereikte de elektrisch versterkte gitaar via Europa de Arabische wereld en maakte zo bijvoorbeeld het ontstaan van de Raï-muziek mogelijk.


Lichaamsverzorging

De Arabische hammaam pikte de traditie van de Romeinse thermen terug op. Men kon er zich laten kappen, maquilleren, masseren, epileren, parfumeren, haar laten kleuren, ... en uiteraard zich wassen.

De Arabieren stonden overal bekend voor hun parfums en essences waarin ze handel dreven.Het flesje parfum van Poiret (Le Minaret) kan hier symbool voor staan.

Er was ook sprake van het maquilleren van de ogen met kohl, kleuren van de wimpers met indigo, het roden van de lippen en het aanbrengen van blos op de wangen. Ook het lakken van nagels en het beschilderen van handen of voeten (bodypaint), tatoeëren, oor- en neusringen aanbrengen en het dragen van sierraden waren veel voorkomende Arabische gebruiken.

Opvallend in de mode van vandaag is de opgang van de bodypaint, de piercing en de tatoeage.


Muziekinstrumenten

Vele instrumenten hebben wij leren kennen via de Arabieren. Maar niet alle instrumenten zijn door hen uitgevonden. Ze namen instrumenten over van de Perzen en van andere Aziatische volkeren. Het is dankzij de Arabieren in Spanje (en later via de Ottomanen) dat een rijke waaier aan instrumenten is kunnen doordringen in Europa.

De Arabische luit was de voorloper van de quitara of gitaar, maar ook de pauken, verschillende strijkinstrumenten, de castagnetten, ... kwamen via het oosten tot bij ons.


Ook was de beïnvloeding op de troubadours (van het Arabisch ta'arab of zingen) groot. Vooral het thema van de liefde komt uit de Arabische poëzie.

Al-Farabi legde de grondvesten van de muziek-theorie.

Heupwiegen:

Oh ja: ook dat (samen met jurken) komt van de arabieren...
Yeps.
Allemaal mooi en wel maar je verwart "de arabieren"met "de islam".
Noteer eens alle erfenissen sedert de islam bestaat.
Begin maar te schrappen in je lijst.
Dan nog zelfs,niet alle arabieren zijn moslims.
__________________
Sedert "pissen""plassen" werd,wordt er meer "gezeikt".
I keep my freedom ,guns and money.You can keep the change.
Kapitalisme vs socialisme
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related

Laatst gewijzigd door voicelesscharlie : 25 september 2006 om 19:29.
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be