Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2006, 16:39   #1
erikv
Vreemdeling

Standaard sensatie zoeken, sensatie maken

" de man schoot op zijn vrouw, erg gevaarlijk bewapende agenten..., de actie is zonet 10minuten geleden afgelopen,..."

zo klonk de live journaliste deze middag op het vtm nieuws om 13U.

in werkelijkheid ging het over een zatte man die thuisgekomen was en een schot had gelost in het rond, het glas van het raam werd geraakt. Het speciale interventieteam kwam ter plaatse en even later (precies om 12u05) werd alles vlotjes opgelost. Nauwelijks iets gebeurt dus.

" de vrouw werd van dichtbij neergeschoten hier aan het sportpaleis, wij vingen de primeur op..."
en brachten hem zonder schroom op het nieuws van 19u.

zo klonk een journalist van vtm een tijdje geleden.

in werkelijkheid werd het nieuws die dag via het parket om 16u verspreidt
onder embargo. Wegens belang in het onderzoek mocht men dit nieuws pas de dag erop brengen.
De ganse pers was dus op de hoogte, er was dus geen sprake van een primeur... alleen lapt vtm alle regels vlotjes aan hun laars.

Dit zijn slechts 2 voorbeelden van hoe het bij vtm er de laatste tijd aan toe gaat...
Sensatie zoeken, sensatie maken.
Ik vraag me eigenlijk af in welke mate wij nog belang moeten hechten aan het nieuws op vtm? In welke mate wordt de burger niet dagdagelijks bedrogen door het verkondigen van nieuwsberichten, die heel vaak uit de lucht gegrepen zijn en die naar de stijl van die bepaalde zender worden ingekleurd?

Ik hou mijn hart vast de volgende dagen, wat zal de ganse verkiezingsperiode brengen?
erikv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 16:46   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Je hebt ergens wel gelijk met wat je schrijft. Maar je moet je pijlen niet alleen op VTM richten.
De VRT is de grootste propagandazender in Europa, waar leugens met grote voorsprong de waarheid overtreffen. Dit geldt zowel voor hun lokaal, internationaal en politiek nieuws.
Naast de VRT is VTM op dat gebied nog een brave leerling.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 16:48   #3
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Je hebt ergens wel gelijk met wat je schrijft. Maar je moet je pijlen niet alleen op VTM richten.
De VRT is de grootste propagandazender in Europa, waar leugens met grote voorsprong de waarheid overtreffen. Dit geldt zowel voor hun lokaal, internationaal en politiek nieuws.
Jij kent dus ALLE Europese zenders ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 16:50   #4
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Jij kent dus ALLE Europese zenders ??
Allemaal niet, nee. Daar heb je gelijk in. Maar ik kijk toch regelmatig naar andere Europese zenders: Engelse, Duitse, Franse zenders. Nergens merk ik zo een evidente verbastering van het nieuws en zo'n obvious fabricages tijdens verkiezingsprogramma's. Geloof me vrij.
Oud 26 september 2006, 16:53   #5
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allemaal niet, nee. Daar heb je gelijk in. Maar ik kijk toch regelmatig naar andere Europese zenders: Engelse, Duitse, Franse zenders. .
Nog altijd onvoldoende om een bepaald oordeel te vellen over de VRT ten aanzien van ALLE Europese zenders.
Oud 26 september 2006, 16:54   #6
itfails
Vreemdeling

itfails's schermafbeelding

Standaard

de vrt wordt voor iets de rode burcht genoemd. Wat verwacht je nu? Dat ze niet zouden liegen.
itfails is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 16:55   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog altijd onvoldoende om een bepaald oordeel te vellen over de VRT ten aanzien van ALLE Europese zenders.
Je hebt gelijk. Ik herfraseer (bestaat dat woord?):

Vergeleken met ALLE hier verkrijgbare Europese zenders uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Duitsland en België (uiteraard) is de VRT de grootste propagandazender, waar leugens met grote voorsprong de waarheid overtreffen. Dit geldt zowel voor hun lokaal, internationaal en politiek nieuws.

Zo beter Pietje Mierenn...r?

Laatst gewijzigd door Antoon : 26 september 2006 om 16:56.
Oud 26 september 2006, 16:59   #8
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk. Ik herfraseer (bestaat dat woord?):

Vergeleken met ALLE hier verkrijgbare Europese zenders uit het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Frankrijk, Duitsland en België (uiteraard) is de VRT de grootste propagandazender, waar leugens met grote voorsprong de waarheid overtreffen. Dit geldt zowel voor hun lokaal, internationaal en politiek nieuws.

Zo beter Pietje Mierenn...r?
Welke leugens ?? En wat vind je verkeerd aan hun "Internationaal" nieuws ??
Oud 26 september 2006, 17:36   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Mijn mond valt open als ik in Spanje naar televisie kijk. Daar wordt dagelijks op het scherp van de snee gedebateerd over politiek en actualiteit. Bij ons, meerbepaald op de VRT en VTM, wordt alle debat geweerd omdat het Vlaams Belang er te positief uit naar voren kwam. Hmm... ruikt dat niet naar manipulatie en propagandistische overwegingen?

Och, in geval je een bron wil:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Standaard
Leve de verschillen!

ANTWERPEN - Op het debat over ,,de nieuwsoorlog'' in Vlaanderen, smachtten de nieuwsbonzen Klaus Van Isacker (VTM) en Leo Hellemans (VRT) vooral naar vrede. Het gekrakeel over wie nu wie achterna holt, heeft plaats gemaakt voor elk zijn eigen koers. Allebei blijven ze ook worstelen met het ,,complexe probleem'' van het Vlaams Belang.

TIJDENS het debat werden de resultaten voorgesteld van het grootschalige onderzoek genaamd ,,De nieuwsoorlog''. Studenten van de Universiteit Antwerpen analyseerden onder begeleiding van Knut De Swert alle nieuwsuitzendingen van 19 uur in 2003. Dat bracht enkele frappante verschillen aan het licht (DS 17 maart). Zo bracht TV1 opmerkelijk meer buitenlands nieuws, terwijl VTM meer over criminaliteit berichtte.

Ondanks de beperkingen van het onderzoek - geen kwalitatieve analyse en geen recente resultaten - ontkracht het wat vaak wordt gezegd: dat het VTM-nieuws en het VRT-journaal steeds meer op elkaar zijn gaan gelijken. En volgens Klaus Van Isacker, de directeur informatie van VTM, zullen de verschillen nog groter worden. ,,Toen we nog marktleider waren, hebben we de fout gemaakt om de VRT ook nog eens te willen kloppen op de terreinen waar hij traditioneel heel sterk stond, zoals de Wetstraat en het buitenland. Dat was fout. Nu kiezen we resoluut voor ons publiek. Het verschil zit niet in de kwaliteit, maar in de keuze van de onderwerpen.''

Het onderzoek leert ook hoe beide zenders met het Vlaams Blok omgingen. Opmerkelijk is, dat de politici van het Vlaams Blok heel weinig aan bod kwamen (amper 3,2 procent). En als ze aan het woord kwamen, kregen ze minder tijd. Bovendien daalde de aandacht voor de partij fors tijdens de verkiezingsperiode: 9,2 procent van alle partijmeldingen tegenover 17,2 procent na de beëdiging van Verhofstadt II. Op dat vlak verschillen TV1 en VTM nauwelijks.

BEIDE nieuwsbonzen worstelen met dit ,,complexe probleem''. ,,Het Vlaams Belang is ook voor VTM geen partij als een ander, maar je kunt ze onmogelijk uitsluiten van het politieke debat'', zegt Klaus Van Isacker. Hij wil het debat opentrekken: ,,De media in het algemeen en de populaire pers in het bijzonder werken mee aan de verzuring van de maatschappij. We kiezen al te makkelijk voor de negatieve scoop : een vijfde van de Vlamingen heeft geen eigen huis. Waarom zeggen we niet dat 80 procent wél een eigen huis heeft, wat in de Europese context een zeer hoge score is.''

Volgens Van Isacker is het VTM-nieuws in het verleden al te vaak in die val getrapt. Hij verwijst onder meer naar de visa-affaire in Antwerpen. Sinds de vernieuwingsoperatie in 2004 wordt daar meer opgelet.

De VRT-hoofdredacteur Leo Hellemans wordt heen en weer geslingerd tussen de houding van de openbare omroep tegenover partijen die extremisme propageren, en de specifieke opdracht van de nieuwsdienst. ,,De onpartijdigheid van de nieuwsdienst is decretaal vastgelegd. Dat wil zeggen dat voor het Vlaams Belang dezelfde journalistieke criteria gelden als voor andere partijen. Bovendien kunnen we er niet omheen dat de relevantie van het VB almaar gegroeid is'', stelt Hellemans. Zijn stelregel luidt daarom: journalisten moeten hun job doen.

Maar, zo waarschuwt Hellemans, we zitten intussen wel met een populistische en extremistische partij die misbruik maakt van de openbare omroep. ,,Daarom moeten we uitzonderlijk goed opletten als we het VB uitnodigen in rechtstreekse debatten. Want op dat vlak zijn het meesters in het vak. Net daarom hebben we een aantal programma's bijgestuurd. In het politiek magazine Villa politica zit er veel minder debat dan vroeger, en ook in De zevende dag vermijden we de debatten over de politiek om de politiek.''
Met andere woorden, Leo Hellemans bepaalt wat goed is voor uw arme breintje. De mensen moeten vooral niet teveel voor zichzelf gaan denken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 26 september 2006 om 17:36.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 17:38   #10
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke leugens ?? En wat vind je verkeerd aan hun "Internationaal" nieuws ??
Gij kijkt met uw ogen dicht naar het VRT-nieuws veronderstel ik?!

Hun "Internationaal" nieuws is de zieligheid zelve...
Oud 26 september 2006, 17:40   #11
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
Gij kijkt met uw ogen dicht naar het VRT-nieuws veronderstel ik?!

Hun "Internationaal" nieuws is de zieligheid zelve...
Je kan blijkbaar niet antwoorden op mijn vraag.
Oud 26 september 2006, 18:16   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De klassieker van de VRT, en de Humo is wel dat alle linkse terroristen steevast vrijheidsstrijders genoemd worden en al rechtse overladen worden met de zondes Israël.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 18:20   #13
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De klassieker van de VRT, en de Humo is wel dat alle linkse terroristen steevast vrijheidsstrijders genoemd worden en al rechtse overladen worden met de zondes Israël.
Welke terroristen worden door de VRT vrijheidsstrijders genoemd ??? T'is maar dat ik het woord "vrijheidsstrijder(s)" nauwelijks hoor in de nieuwsuitzendingen.
Oud 26 september 2006, 21:07   #14
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pietje gaat elk antwoord tot in het oneindige proberen belachelijk maken met onnozele vraagjes. Vandaar dat ik niet echt inga op zijn manier van reageren (op teentje geptrapt, werk je zelf ook bij die rode burcht?).

Feit is in ieder geval, en dat is geen geheim hé?, dat het nieuws en andere duidingen door de VRT op een manier al dan niet wordt gekozen, volgens dezelfde rode bril geïnterpreteerd en uiteindelijk met of zonder belang, bewondering of verontwaardiging wordt getoond en gelezen, en al dan niet herhaald.

Dat staat buiten kijf. En op dat stuk propagandagedoe staat de VRT met kop en schouder boven alle zenders die wij hier kunnen ontvangen, zijnde uit belgië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland of elders.

Zo is dat Pietje, en jouw mierenneukerij om het tot in het belachelijke te proberen spinnen zal daar niets aan veranderen.

Laatst gewijzigd door Antoon : 26 september 2006 om 21:08.
Oud 26 september 2006, 21:15   #15
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pietje gaat elk antwoord tot in het oneindige proberen belachelijk maken met onnozele vraagjes. Vandaar dat ik niet echt inga op zijn manier van reageren (op teentje geptrapt, werk je zelf ook bij die rode burcht?).

Feit is in ieder geval, en dat is geen geheim hé?, dat het nieuws en andere duidingen door de VRT op een manier al dan niet wordt gekozen, volgens dezelfde rode bril geïnterpreteerd en uiteindelijk met of zonder belang, bewondering of verontwaardiging wordt getoond en gelezen, en al dan niet herhaald.

Dat staat buiten kijf. En op dat stuk propagandagedoe staat de VRT met kop en schouder boven alle zenders die wij hier kunnen ontvangen, zijnde uit belgië, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland of elders.

Zo is dat Pietje, en jouw mierenneukerij om het tot in het belachelijke te proberen spinnen zal daar niets aan veranderen.
Je maakt jezelf belachelijk Antoon, omdat je je gifpijlen op de VRT niet kan bewijzen. Uitspraken als "Feit is..." "dat staat buiten kijf...." "Zo is dat..." zijn enkel illustraties van je dwangmatige enge en bekrompen visie die je iedereen wil opdringen. Zeg er dan tenminste "volgens mij" bij ipv je eigen denkbeelden als "evangelie" te etaleren.
Oud 26 september 2006, 21:23   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je maakt jezelf belachelijk Antoon, omdat je je gifpijlen op de VRT niet kan bewijzen. Uitspraken als "Feit is..." "dat staat buiten kijf...." "Zo is dat..." zijn enkel illustraties van je dwangmatige enge en bekrompen visie die je iedereen wil opdringen. Zeg er dan tenminste "volgens mij" bij ipv je eigen denkbeelden als "evangelie" te etaleren.
Waar maakt hij zich precies belachelijk?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 26 september 2006, 23:54   #17
Voodoo Child
Parlementsvoorzitter

Voodoo Child's schermafbeelding

Standaard

Ik heb nog nergens zulke klachten gehoord over de verslaggeving van de VRT dan hier op het forum. Ergens hier en daar ken ik wel iemand die het VRT nieuws te saai vindt, of die zich ergert aan het sensatiegehalte van het VTM nieuws. Maar erger dan dat heb ik nog niet gehoord.

Toch wordt er hier bij hoog en bij laag beweerd dat de VRT redactie, zoniet de hele VRT, te links is en zelfs doelbewust linkse propaganda zou uitzenden etc...
Maar als we zien wat voor telgen dat "rode" bastion heeft voortgebracht, Dirk Sterkx (VLD) en Ivo Belet (CD&V), dan zien we toch dat deze niet zo links zijn. Moest er een linkse manipulatie bij de VRT zijn, dan hadden deze plichtsbewuste democraten daar toch tegen gereageerd en dit bekend gemaakt.

Overigens zit in de politieke verslaggeving van de twee zenders niet zoveel verschil, zoals het artikel hier ergens boven bevestigd. Maar waarom worden dan steeds alle bogen in de richting van de VRT gericht vraag ik mij af
Voodoo Child is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 00:58   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child Bekijk bericht
Ik heb nog nergens zulke klachten gehoord over de verslaggeving van de VRT dan hier op het forum. Ergens hier en daar ken ik wel iemand die het VRT nieuws te saai vindt, of die zich ergert aan het sensatiegehalte van het VTM nieuws. Maar erger dan dat heb ik nog niet gehoord.

Toch wordt er hier bij hoog en bij laag beweerd dat de VRT redactie, zoniet de hele VRT, te links is en zelfs doelbewust linkse propaganda zou uitzenden etc...
Maar als we zien wat voor telgen dat "rode" bastion heeft voortgebracht, Dirk Sterkx (VLD) en Ivo Belet (CD&V), dan zien we toch dat deze niet zo links zijn. Moest er een linkse manipulatie bij de VRT zijn, dan hadden deze plichtsbewuste democraten daar toch tegen gereageerd en dit bekend gemaakt.

Overigens zit in de politieke verslaggeving van de twee zenders niet zoveel verschil, zoals het artikel hier ergens boven bevestigd. Maar waarom worden dan steeds alle bogen in de richting van de VRT gericht vraag ik mij af
Zou jij geen goed debat op tv willen zien zoals dat een paar jaar terug nog kon? Of ben je tevreden met villa politica en het theekransje dat de zevende dag is geworden?

Allemaal gesteriliseerd om de mensen niet op gedachten te brengen. Ben je daar blij mee?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 27 september 2006 om 00:59.
Oud 27 september 2006, 01:04   #19
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dirk Sterkx (VLD) en Ivo Belet (CD&V) zijn weg bij de BRT.
De linksen zitten er nog allemaal.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 01:04   #20
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke terroristen worden door de VRT vrijheidsstrijders genoemd ??? T'is maar dat ik het woord "vrijheidsstrijder(s)" nauwelijks hoor in de nieuwsuitzendingen.
Jamaaaar: nu overdrijf je: verwacht je nu echt dat ze daar op kunnen antwoorden? De waarheid is voor hen niet de realiteit.
De waarheid is wat zij denken dat de waarheid is.
Linksen, rechtsen, groenen en blauwen zijn allemaal bevooroordeeld.

Kijk een goede VB er gelooft.
En hij blijft geloven.
En hij stemt.
En hij blijft stemmen op het VB.
En er gebeurt niets
En hij ziet van alles gebeuren
en hij stemt.

De Gught is van gedacht veranderd: het zijn mestKlevers.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be