![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
|
![]() Citaat:
Wat je in feite hebt tegen Bourgeois weet ik niet en zal me overigens worst weten, hetgeen ik wel weet is dat je in deze niet gehinderd schijnt te zijn door een gebrek aan dossierkennis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Burger
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Leieland, Zuid-Nederland
Berichten: 170
|
![]() Het artikel in DS van vorig weekeinde was wel gebaseerd op 1 twijfelachtige bron. De journalist heeft volgens het kabinet van Yves Leterme ook nooit nagevraagd op hetzelfde kabinet wat ervan aan was.
DS, informatie op uw niveau? Verder wat betreft logo: Persmededeling Vlaams minister van Buitenlands Beleid Geert Bourgeois Brussel, 26 september 2006 Nieuw logo en communicatiestrategie voor Vlaanderen in het buitenland Als Vlaams minister van Buitenlands Beleid wil Geert Bourgeois Vlaanderen internationaal profileren als een moderne, dynamische natie, open op de wereld. Daar hoort ook een aangepaste communicatiestrategie bij. Vooralsnog bestond er echter zelfs geen ‘beeldmerk’ of logo voor de promotie van Vlaanderen in het buitenland. Dinsdag bracht minister Bourgeois daar verandering in. Op een persconferentie onthulde de minister een gloednieuw ‘beeldmerk’ of logo van Vlaanderen voor alle buitenlandcommunicatie. Het zal niet alleen gebruikt worden door de Vlaamse overheidsinstellingen die in het buitenland communiceren (Toerisme Vlaanderen, FIT, Vlam…), ook andere Vlaamse organisaties en private spelers zullen het desgevraagd kunnen gebruiken. Met een multimediapresentatie illustreerde de buitenlandminister het ontstaan van het logo, de boodschap erachter, de concrete toepassingen, enkele originele promotiegadgets, een huisstijlhandboek... Maar tegelijkertijd kondigde hij ook nog andere communicatie-initiatieven aan, gericht op buitenlanders. Zo benadrukte Bourgeois dat de lancering van het nieuwe logo enkel de symbolische eerste steen vormt van een assertieve communicatiestrategie ter promotie van Vlaanderen. Hij maakt ook nog werk van o.a. een eenduidigheid in de kernboodschappen van de Vlaamse overheidsdiensten die in het buitenland actief zijn, grafische eenvormigheid (bvb. op het vlak van websites), een ‘Wegwijsgids’ voor buitenlandse bezoekers, een gratis krant of magazine voor buitenlanders…. Waarom een logo? Het belang van een goede beeldvorming van Vlaanderen in het buitenland kan nauwelijks worden overschat. Hoe men in het buitenland over ons denkt, is immers bepalend voor onze economische en politieke relaties, voor de investeringen in ons land, voor ons toerisme, voor de interesse in ons cultureel en wetenschappelijk aanbod... Kortom, voor alles wat de Vlamingen de wereld te bieden hebben. Vlaanderen heeft natuurlijk al een vlag. Een vlag is echter een historisch en tijdloos gegeven. Ze is onveranderlijk en wordt van generatie op generatie overgeleverd. Een logo, daarentegen, is eigentijds en kan mee evolueren met de trends en smaken van elk tijdperk. Met dit logo wil minister Bourgeois Vlaanderen internationaal profileren als een sterk, hedendaags ‘merk’. En dit op een herkenbare en eenvormige manier. Een ‘nationaal merk’, zeg maar, voor een brede waaier aan producten en diensten van en uit Vlaanderen. Voor en door wie? Het nieuwe logo is specifiek ontworpen voor de communicatie en promotie van Vlaanderen in het buitenland. Tot op heden communiceerden diverse Vlaamse overheidsdiensten in het buitenland losvan en naast elkaar, met een grote variëteit in huisstijlen en kernboodschappen. Daarom werd het logo ontworpen als gemeenschappelijk element in hun merkidentiteit en in hun bestaande communicatie. In de praktijk zal het nieuwe logo grafisch ondergeschikt zijn aan het eigen, bestaande logo van de organisatie of de dienst. Als sublogo vormt het een kwaliteitsvol herkomstlabel, een ‘appellation d’origine’, dat zegt: Dit is van Vlaanderen.” Tegelijkertijd positioneert het Vlaanderen als modern en dynamisch, met een rijk en gevarieerd aanbod. Dit nieuwe logo is dus niet het logo van de Vlaamse overheid, maar wel van Vlaanderen. Net daarom kan het in de toekomst ook gebruikt worden door elke Vlaams organisatie of dienst die daarom verzoekt. Daarvoor kunnen ze terecht op de website www.vlaanderen.be/internationaallogo waar ook meer duiding gegeven wordt over het logo. Wat zegt het logo? De creatie van een nieuw logo is geen eenvoudige opdracht. Er kwam dan ook uitgebreid vooronderzoek aan te pas met o.a. een analyse van de perceptie van Vlaanderen in het buitenland. De uitdaging is om een bestaand, bekend beeld of symbool te gebruiken dat geassocieerd wordt met Vlaanderen. Maar anderzijds moet dat beeld of symbool in de beeldvorming ook zulke ‘lading’ krijgen dat Vlaanderen gezien wordt als een modern, open en dynamisch land. Een tweede moeilijkheid is het benoemen van een gemeenschappelijke lading. Grondig onderzoek naar de perceptie van Vlaanderen in het buitenland leverde een zeer breed palet aan beelden en troeven van Vlaanderen op. Vanzelfsprekend willen verschillende partijen verschillende delen van die perceptie benadrukt zien. Zo wil bijvoorbeeld de toeristische sector een ander beeld van Vlaanderen oproepen dan de diensten die zich met exportbevordering bezighouden. Beide uitdagingen vonden een oplossing. Vlaanderen heeft met zijn eigen vlag, de Vlaamse Leeuw, al een sterk symbool. Door de opgebouwde bekendheid en herkenbaarheid is het nog steeds van onovertroffen waarde voor de buitenlandcommunicatie. In het huidige logo komt het vertrouwde beeld van de Vlaamse leeuw tot leven door het samenvallen van verschillende puzzelstukken in diverse vormen en kleuren. Zo breekt het logo niet met verleden en heden, en vormt het zowel een herkenbaar als een dynamisch, modern en kleurrijk logo. Het probleem van de gemeenschappelijke lading werd opgelost door niet te focussen op één troef, maar net op het rijke gevarieerde aanbod dat Vlaanderen te bieden heeft op een kleine oppervlakte. Die grote variëteit wordt geïllustreerd door de verschillende puzzelstukken in alle kleuren en vormen. De combinatie van een bekend en historisch Vlaams symbool, de Vlaamse Leeuw, met moderne, warme kleuren verwijst dan weer naar Vlaanderens rijke verleden én onze toekomstgerichtheid. De slagzin Een Vlaanderen dat zichzelf gerespecteerd wil weten in zijn identiteit, respecteert vanzelfsprekend ook zijn doelgroep. En dus werd de slagzin in vier talen ontworpen: Vlaanderen past je perfect, Flanders fits you, La Flandre vous va bien, Flandern passt zu dir. In elke taalversie wordt de lezer persoonlijk aangesproken: je, you, vous en dir, wat men in marketingtermen ‘client centred’ noemt. Geen slagzin dus die opschept over hoe groots, rijk of geweldig Vlaanderen wel is, maar een onmiddellijke aanspreking met de vriendelijke belofte ”dat het tussen u en Vlaanderen klikt”. Wat u ook zoekt, Vlaanderen heeft het in huis. Een korte, eenvoudige belofte, rechttoe rechtaan, gemakkelijk uit te spreken en te begrijpen. De slagzin sluit in elke taalvariant ook aan op het logo: zoals bij een puzzel vallen ook voor de doelgroep de stukjes in elkaar. Succes in het buitenland? Nog vóór de definitieve goedkeuring ervan, liet minister Bourgeois het logo testen bij een panel van een 120-tal buitenlandse communicatiespecialisten uit een twintigtal landen. De reactie was quasi unaniem positief. De meest aangehaalde appreciaties luidden “weerspiegelt verscheidenheid”, “knap samenspel tussen modern en klassiek”, “elegant en prestigieus”, “een modern design voor een traditioneel logo”, “straalt autoriteit uit” maar is ook “vriendelijk”... De enige kritische kanttekening die geplaatst werd, sloeg op de vermeende “complexiteit” van het logo. www.vlaanderen.be/internationaallogo Persinfo:
__________________
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre, ni de réussir pour persévérer. Willem De Zwijger. Laatst gewijzigd door Hendrik GORIS : 26 september 2006 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Citaat:
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Citaat:
Ik wacht overigens nog altijd op de eerste die met een studie over de brug komt die bewijst dat de transfers ooit van Wallionië richting Vlaanderen gingen.
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
|
![]() Citaat:
![]() Die tist moet nogal gefrustreerd zijn indien hij, naar zijn eigen zeggen, er 40 jaar over gedaan heeft om zoiets te baren en waar dan niemand interesse in heeft. Wat mij betreft heb ik mijn opinie al gegeven over dit en ik kom er dan ook niet meer op terug.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Citaat:
Er is trouwens nog veel meer in dit land 'waar niemand interesse voor heeft'....
__________________
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
|
![]() Zoals in jij en ik bvb.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Zelfs op dat vlak slaat jouw 'niemand' op niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
|
![]() Citaat:
België bestaat 175 jaar. We laten de eerste 125 jaar voor wat ze zijn. Blijft over? 50. Wil je er een tekening bij? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 33.162
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Nouja, ik heb hier en daar m'n licht eens opgestoken en wat blijkt? Mary heeft in feite EXACT evenveel gekregen als er in z'n contract was gestipuleerd. Die 1.4 mio € oprotpremie zou namelijk zeer zwaar belast worden en hem uiteindelijk slechts iets meer dan de helft effectief netto opgeleverd hebben. Het "compromis" werd grotendeels uitgekeerd als vergoeding voor dat fameuze niet-concurrentiebeding en is dus véél fiscaal vriendelijker... Het offer dat Mary zou gemaakt hebben is beduidend kleiner dan die 50% waarmee de politiek staat te schermen. Maar in essentie gaat het daar zelfs nog niet om. De VRT is weer stevig in handen van de apparatchiks van de politieke partijen. En dat zullen we als Vlaamse kijker zeker gaan voelen in de komende jaren. Het heeft er alles van weg dat de VRT de digitale boot compleet zal missen. Vlaanderen heeft zich op mediavlak geprofileerd als een klein regiootje, met kleine geesten aan het roer.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Zou het niet héérlijk zijn mochten we eindelijk van dat Sporza-gezeik op Canvas af zijn?
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van een goede VRT verwacht ik drie dingen: 1. neutrale nieuwsgaring (dat doen ze niet) 2. cultuur (doen ze enkel via hun radiokanaal Klara) 3. het betere amusement (doen ze deels via Canvas) Het zijn de drie luiken die je minder kan verwachten van commerciële televisie. Edoch... Sporza slokt het grootste budget op binnen de VRT want de politiek wil spelen om de mensen te laten vergeten dat ze de helft van hun loon afgeven. Door de overheid georganiseerde steendure spelen... we zijn niet verder geraakt dan het romeinse rijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 117.759
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister-President
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 september 2002
Berichten: 33.982
|
![]() Citaat:
![]() Shame on you! |
|
![]() |
![]() |