Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2006, 11:55   #21
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Of om mijzelf nog even aan te halen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Indien Belgique uit elkaar valt, zal de huidige gewestgrens wellicht de staatsgrens worden. Al wat ten zuiden daarvan ligt, beschouw ik als 'verloren' voor Vlaanderen. Dit is geen defaitisme, maar realisme.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 12:35   #22
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Jongens, met wat voor een achterlijke idiotieën houden die flaminganten zich bezig. Totaal gestoord.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 13:50   #23
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Waarom werd de Duitstalige gemeenschap ingedeeld in Wallonië? Duits heeft veel meer affiniteit met het Nederlands dan met het Frans. Een appart gewest zou voor de Duitstalige wel het meest interresante zijn.
Gewesten hebben vooral economische bevoegdheden, en dus is de taal daar niet echt van belang. Daarom dat het Brussels Gewest zo'n absurd gegeven is: het is taalkundig misschien wel verschillend van Vlaanderen, maar economisch is het er gewoon onderdeel van.
Maar sociaal-economisch verschilt de DG enorm van Wallonië, zodat een apart Duitstalig Gewest aangewezen zou zijn.
Maak eens een wandeling van Welkenreadt naar Eupen (zo'n 7 km wandelen), en je zal de schok zien tussen het charmante rurale Welkenraedt met zijn zot draaiende administratie, en het geöliede Eupen met perfect drietalig personeel en zijn sterke economie.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 13:54   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het zou een mooie gelegenheid zijn om het systeem van gewesten en gemeenschappen te vervangen door één type deelstaat, waarbij dan alleen Brussel een beperkt karakter krijgt omdat een aantal bevoegdheden voor Vlamingen door Vlaanderen worden uitgeoefend (en evt. dezelfde bevoegdheden voor Franstaligen door Wallonië, maar Brussel kan deze misschien ook wel zelf uitoefenen).

Voordeel hiervan is dat de overlappende gewesten en gemeenschappen verdwijnen (met name van belang met Wallonië en de Franse Gemeenschap) en de benarde positie van de Duitstalige Gemeenschap wordt opgelost.
België zou moeten worden onderverdeeld in drie gewesten: het Vlaams Gewest (het huidige Vlaamse en Brusselse Gewest samen), het Waals Gewest (het huidige Waalse Gewest minus de Duitstalige Gemeenschap) en het Duitstalige Gewest.
Daarnaast kan je nog één gemeenschap oprichten: de Brusselse Franstalige Gemeenschap die enkel bevoegd is binnen de grenzen van het huidige Brusselse Gewest.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 27 september 2006, 16:09   #25
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
België zou moeten worden onderverdeeld in drie gewesten: het Vlaams Gewest (het huidige Vlaamse en Brusselse Gewest samen), het Waals Gewest (het huidige Waalse Gewest minus de Duitstalige Gemeenschap) en het Duitstalige Gewest.
Daarnaast kan je nog één gemeenschap oprichten: de Brusselse Franstalige Gemeenschap die enkel bevoegd is binnen de grenzen van het huidige Brusselse Gewest.
Het lijkt mij ook een goede gelegenheid het woord "gewest" af te schaffen, althans in de betekenis die het in België heeft gekregen. De oorspronkelijke betekenis van gewest is landstreek, een betekenis die in Nederland wordt gebruikt als wordt gesproken over de stadsgewesten (ooit bedoeld als voorloper van de stadsprovincies, die nooit kwamen). Het gaat dus om een veel kleinere eenheid dan de deelstaten die er in België mee worden aangeduid. Een deelstaat een gewest noemen minimaliseert dus eigenlijk de betekenis van deelstaat tot 'slechts een landstreek'. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit in België bewust is gedaan.

In plaats van te spreken over "gewest", zou men onderhand beter eerlijk kunnen zijn en spreken over "bondsstaat" of "bondsland".
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 16:25   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt mij ook een goede gelegenheid het woord "gewest" af te schaffen, althans in de betekenis die het in België heeft gekregen. De oorspronkelijke betekenis van gewest is landstreek, een betekenis die in Nederland wordt gebruikt als wordt gesproken over de stadsgewesten (ooit bedoeld als voorloper van de stadsprovincies, die nooit kwamen). Het gaat dus om een veel kleinere eenheid dan de deelstaten die er in België mee worden aangeduid. Een deelstaat een gewest noemen minimaliseert dus eigenlijk de betekenis van deelstaat tot 'slechts een landstreek'. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit in België bewust is gedaan.

In plaats van te spreken over "gewest", zou men onderhand beter eerlijk kunnen zijn en spreken over "bondsstaat" of "bondsland".
Zelf zou ik geen probleem hebben met "bondsstaat" of "bondsland", maar het zou wat te Duits klinken voor Wallonië.
"Deelstaat" is nog een mogelijkheid. Of anders "kanton", zoals in Zwitserland.
Maar het liefst zou ik natuurlijk de term uit het oorspronkelijke Estatut voor Catalonië overnemen: "natie".

De term "gewest" is ook in België lang gebruikt voor stadsgewesten. De stedenbouwkundige gewestplannen waren gebaseerd op dergelijke stadsgewesten. Ook is er de laatste tijd sprake van om de Vlaamse provincies af te schaffen en in plaats daarvan stadsgewesten in te voeren.
Oud 27 september 2006, 16:56   #27
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zelf zou ik geen probleem hebben met "bondsstaat" of "bondsland", maar het zou wat te Duits klinken voor Wallonië.
"Deelstaat" is nog een mogelijkheid. Of anders "kanton", zoals in Zwitserland.
Maar het liefst zou ik natuurlijk de term uit het oorspronkelijke Estatut voor Catalonië overnemen: "natie".
De Duitse term "Bundesland" wordt in het Frans vertaald als "État (fédéré)".

Je zou ervoor kunnen kiezen om, net als in Zwitserland, de federale staat een confederatie te noemen (in de CD&V-betekenis) en de onderdelen inderdaad "staten". België wordt dan een confederaal koninkrijk, bestaande uit de "Bondsstaat Vlaanderen", de "État fédéré de Wallonie", de "Bundesstaat Ostbelgien" (of welke naam ze er ook aan willen geven, voor mijn part 'Vennland' o.i.d.) en de onvermijdelijke "Stadstaat Brussel / État-ville de Bruxelles". Mocht je het bij een federale i.p.v. een confederale staat houden, dan kun je voor de duidelijkheid over waar "staat/État" staat, "land/pays" invullen.

Natie is leuk gevonden, maar dat is een volkenkundige benaming, geen staatkundige of geografische.
Citaat:
De term "gewest" is ook in België lang gebruikt voor stadsgewesten. De stedenbouwkundige gewestplannen waren gebaseerd op dergelijke stadsgewesten. Ook is er de laatste tijd sprake van om de Vlaamse provincies af te schaffen en in plaats daarvan stadsgewesten in te voeren.
In Nederland ook. Wat een commissie van de PvdA al had voorgesteld, staat nu ook in het PvdA verkiezingsprogramma: tussen het staatsniveau en het gemeenteniveau zitten nu vier beleidsniveaus (landsdelen, provincies, stadsgewesten en waterschappen) en dat zou in de ogen van de PvdA teruggebracht moeten worden naar twee niveaus. In ieder geval wil men de waterschappen afschaffen, wat ik nogal zonde vind voor het oudste democratische bestuursniveau van Nederland (de eerste waterschappen dateren al uit de 11e eeuw!), maar om die andere drie terug te brengen tot twee is inderdaad een goed idee. Het gewestelijk niveau zou dan kunnen worden uitgebreid tot heel Nederland, waar het nu alleen nog in stedelijke gebieden bestaat als niveau tussen provincie en gemeente in. In de Randstad zullen de bestaande provincies dan zeker verdwijnen, maar in andere delen van het land zouden de huidige provincies weleens kunnen overeenkomen met de nieuwe gewesten. Ik zie bijvoorbeeld niet in hoe je provincies als Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland op een zinvolle manier kunt opdelen in gewesten.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 27 september 2006 om 16:58.
Oud 27 september 2006, 17:49   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zou ervoor kunnen kiezen om, net als in Zwitserland, de federale staat een confederatie te noemen (in de CD&V-betekenis) en de onderdelen inderdaad "staten".
Voor een confederalist -zoals ikzelf- is zoiets natuurlijk geen mooi vooruitzicht. Als men België een confederatie noemt, moet ze ook effectief een confederatie worden. Dit vereist het afschaffen van het ene staatshoofd (elk onderdeel van de confederatie heeft immers zijn eigen staatshoofd) en soevereiniteit voor de onderdelen.

Citaat:
België wordt dan een confederaal koninkrijk, bestaande uit de "Bondsstaat Vlaanderen", de "État fédéré de Wallonie", de "Bundesstaat Ostbelgien" (of welke naam ze er ook aan willen geven, voor mijn part 'Vennland' o.i.d.) en de onvermijdelijke "Stadstaat Brussel / État-ville de Bruxelles".
Waarom vasthouden aan die zogezegd "onvermijdelijke" Stadstaat Brussel? Wanneer er voor de Franstalige Brusselaars een Brusselse Franstalige Gemeenschap wordt opgericht (bevoegd voor onderwijs, cultuur en taal) is dit niet meer nodig.
Oud 27 september 2006, 17:55   #29
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom vasthouden aan die zogezegd "onvermijdelijke" Stadstaat Brussel? Wanneer er voor de Franstalige Brusselaars een Brusselse Franstalige Gemeenschap wordt opgericht (bevoegd voor onderwijs, cultuur en taal) is dit niet meer nodig.
"Omdat Brussel een Franstalige stad is", zou Everytime nu zeggen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 18:14   #30
Dimitri

Standaard

Citaat:
Voor een confederalist -zoals ikzelf- is zoiets natuurlijk geen mooi vooruitzicht. Als men België een confederatie noemt, moet ze ook effectief een confederatie worden. Dit vereist het afschaffen van het ene staatshoofd (elk onderdeel van de confederatie heeft immers zijn eigen staatshoofd) en soevereiniteit voor de onderdelen.
Servië-Montenegro had toch ook een staatshoofd. Dat was nochtans een confederatie. Een confederatie met staatshoofd is prima mogelijk hoor.

Citaat:
Denk je dat dat erg realistisch is? Ik denk dat de Franstalige Brusselaars nog liever het land splitsen dan hun autonomie te moeten opgeven. De Vlamingen hadden destijds maar niet zo stom moeten zijn om ze die autonomie te verlenen. Nu zit je eraan vast.
Oud 27 september 2006, 20:35   #31
gladiator
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jouw geliefde Walen leggen het idd minder idioot aan boord...
Off-topic:
Als je meer wil weten over hoe Vlaanderen al jarenlang wordt leeggeroofd door Belgiqueske en zijn Waalse volk (inclusief technieken zoals hier):

200 Filiaal, De Franse Greep Op De Vlaamse Economie, Hans Brockmans 09/10/1995 (Nog steeds leverbaar blijkbaar).

En zulke verhalen verbazen je niet meer...Ondanks nog steeds brandend actueel.
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 21:37   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de Franstalige Brusselaars nog liever het land splitsen dan hun autonomie te moeten opgeven.
Mij goed. Dan splitsen we het land!
Het zal dan wel rap gedaan zijn met hun overgesubsidieerd gewestje.
Oud 28 september 2006, 10:22   #33
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het opheffen van het Brusselse gewest en integreren binnen Vlaanderen zou de ideale oplossing zijn voor het vrijwaren van de tweetaligheid van de stad. Nu dreigt de verfransing zodat in verloop van tijd van tweetaligheid geen sprake meer zal zijn. Het zou een ideaal plan zijn maar het overhevelen van het Brussels gewest naar Vlaanderen zal niet voor morgen zijn.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 13:33   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou een ideaal plan zijn maar het overhevelen van het Brussels gewest naar Vlaanderen zal niet voor morgen zijn.
Als CD&V/N-VA het slim speelt, en ALS ze even de moed zouden hebben, kunnen ze in 2007 flink wat communautaire eisen stellen. Volgens mij mij moet de herschikking van gemeenschappen en gewesten voorrang krijgen op eventuele regionaliseringen.
Oud 30 september 2006, 13:39   #35
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als CD&V/N-VA het slim speelt, en ALS ze even de moed zouden hebben, kunnen ze in 2007 flink wat communautaire eisen stellen. Volgens mij mij moet de herschikking van gemeenschappen en gewesten voorrang krijgen op eventuele regionaliseringen.
Of een combinatie, herschikkingen en regionaliseringen.
Oud 30 september 2006, 13:53   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of een combinatie, herschikkingen en regionaliseringen.
Bij wijze van compromis.
Oud 30 september 2006, 14:07   #37
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Bij onderhandelingen moet je altijd meer eisen dan wat je werkelijk wil en wat realistisch is dan ga je altijd meer uit de brand slepen dan indien je maar een klein eisenpaketje hebt. Deze eisen zijn trouwens niet eens zo vergezocht.
Yep, dat is de taktiek van de Franstaligen...
Oud 30 september 2006, 16:53   #38
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Yep, dat is de taktiek van de Franstaligen...
Juist, waarom ze dan niet met gelijke wapens bestrijden.
Oud 2 oktober 2006, 10:14   #39
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het al veel in deze topic aan bod laten komen maar nog één keertje dan:
  1. Komen-Waasten
  2. Moeskroen
  3. Vloesberg
  4. Edingen
  5. De Jekervallei
  6. Brussel (derde gewest afschaffen en als fusiegemeente bij Vlaams Brabant)
Komen in aanmerking voor taalfaciliteiten:
  1. Baelen
  2. Welkenraedt
  3. Bleiberg
Ik vind deze eisen véél te bescheiden.

Als we net zo arrogant zouden zijn als de francofonie, zouden we op zijn minst een eis tot uitbreiding van Vlaanderen moeten hebben die alle gebieden omvat ten noorden van (in grote lijnen) de rivieren de Wezer, de Maas en de Samber, en via de kanalen zo naar de Fr grens .

Als zij zo'n onzinnige eisen stellen, kunne wij dat toch ook, eh
Oud 2 oktober 2006, 10:38   #40
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik vind deze eisen véél te bescheiden.

Als we net zo arrogant zouden zijn als de francofonie, zouden we op zijn minst een eis tot uitbreiding van Vlaanderen moeten hebben die alle gebieden omvat ten noorden van (in grote lijnen) de rivieren de Wezer, de Maas en de Samber, en via de kanalen zo naar de Fr grens .

Als zij zo'n onzinnige eisen stellen, kunne wij dat toch ook, eh
Eerst stapen voor we kunnen lopen, het zou al een grote verbetering zijn. De arrogantie van politiek Wallonië is onmogelijk te evenaren .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be