Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: welke partij zal nooit jouw stem krijgen?
CD&V 0 0%
NV-A 3 2,44%
SP.A 16 13,01%
SPIRIT 5 4,07%
VLD 5 4,07%
VIVANT 0 0%
GROEN! 15 12,20%
VLAAMS BELANG 52 42,28%
VLOTT 0 0%
BUB 15 12,20%
LSP 3 2,44%
PVDA 7 5,69%
NEE 2 1,63%
PROTEST 0 0%
ANDERE 0 0%
Aantal stemmers: 123. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2006, 08:58   #181
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
En ook hieral weer wil het VB het alleenrecht maar er zijn nog andere partijen die er zich tegen verzet hebben maar man man als je voor alle die alarmbel procedure moet gebruiken...
De Walen doen het nochtans hoor.

Meer inzicht in de transfers? -> Alarmbel
Vlaanderen wilt geld steken in Antwerpen-Centraal, maar er gaat niet evenveel geld voor een gouden koepel op Liège Palais? -> Alarmbel

En nu zeg ik maar iets, een wet die dotaties afneemt van corrupte partijen ? -> Alarmbel
Oud 23 september 2006, 19:27   #182
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

het heeft nog niet eens bestaan, hoe kan het dan in elkaar zakken?
Zeer origineel gevonden! Je bedoelt waarschijnlijk een correct toegepast communisme. Dat heeft inderdaad nooit bestaan.

Citaat:
helemaal niet? Verwacht je soms dat ik eventjes alle principes en ideeën overboord gooi in naam van een 'godsvrede' die neerkomt op: slik wat het VB zegt?
[/quote]Ik vul dit anders in. "Godsvrede" overstijgt bepaalde tegenstellingen en akkoord gaan over de essentie van de zaak.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 19:45   #183
Marlboro
Banneling

Standaard

Nooit van mijn leven voor groen en sp-a.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 19:52   #184
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac Bekijk bericht
Het is misschien wat straf verwoord wat Pelgrim zegt maar aan de andere kant kan ik hem hierin wel wat volgen.
Met straf verwoorde uitspraken heb ik geen probleem. Ze zijn duidelijker dan omfloerste.
Citaat:
Wat mij en waarschijnlijk vele andere progressieven of "linksen" frustreert is het overwegend rechts tot extreem-rechts beeld men heeft als het over de Vlaamse beweging gaat.
Niet alleen de buitenstaanders hebben dat beeld, maar ook binnen de beweging overweegt dat, en dan vooral die links - Vlaams-nationalistische tegenstelling. Dat is ongeloofelijk irritant, aan de ene kant buitenstaanders die je beschouwen als een conservatieve neonazi omdat je separatist bent en aan de andere kant flaminganten die alles wat links of progressief is met België associëren.
Ik begrijp je frustratie omtrent je stelling perfect. Voor mij is het "vakjesdenken" een nefaste bedoening. De artikels die ik lees in "Meervoud" bevestigen dat er heel wat links-nationalisten zijn die zich absoluut niet met België associëren.
Citaat:
Het is gewoon spijtig om te zien dat je medestrijders een totaal ander Vlaanderen willen dan je zelf wilt. Die zaken, al zijn we allemaal separatisten, zijn nu eenmaal onverzoenbaar. Voor mij primeert nog steeds de gelijkheid van mensen ongeacht huidskleur, seksuele geaardheid of wat dan ook, voor mij primeert eveneens solidariteit, begrip en gelijke kansen. Versta me niet verkeert, ik zit niet te pleiten voor het profitariaat of de knuffelpolitiek die er nu soms heerst. Maar ik kan me eveneens niet verzoenen met hoe N-VA, SPIRIT en VB begrippen zoals gelijkheid, gelijke kansen of solidariteit invullen.
De gelijkheid die je voorstaat is ook de mijne. Ik ben in de eerste plaats nationalist en geen partijslaaf. Ik laat me door geen enkele partij de wet voorschrijven, ik doe mijn ding.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2006, 22:35   #185
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ik vul dit anders in. "Godsvrede" overstijgt bepaalde tegenstellingen en akkoord gaan over de essentie van de zaak.
sorry, maar met de donkerblauwe neoliberalen die momenteel in het VB rondhangen zal ik nooit ofte nimmer 'godsvrede' willen of kunnen.
Oud 23 september 2006, 22:36   #186
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De gelijkheid die je voorstaat is ook de mijne. Ik ben in de eerste plaats nationalist en geen partijslaaf. Ik laat me door geen enkele partij de wet voorschrijven, ik doe mijn ding.
blij dat te horen, ik mag dus hopen dat je wel over de nodige kritische geest beschikt t.o.v. de figuren die zoal in spirit, n-va en vb rondlopen?
Oud 24 september 2006, 07:57   #187
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
en rechts houdt altijd de beloftes zeker
Ik heb in dit apenland nog nooit een rechtse partij aan de macht geweten. Hoe kan je dan zeggen dat ze haar beloftes niet nakomt?

Tussendoor. Vandaag:

-Annemans in de zevende dag
-Dewinter op Ned.1 om 12.05 uur.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2006, 01:48   #188
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Het verschil in de uitslag wanneer men slechts een keuze mag aanduiden, vergeleken met die andere peiling waarbij men onbeperkt mag kiezen, is opmerkelijk en mijns inziens zeer relevant.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2006, 13:10   #189
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Het verschil in de uitslag wanneer men slechts een keuze mag aanduiden, vergeleken met die andere peiling waarbij men onbeperkt mag kiezen, is opmerkelijk en mijns inziens zeer relevant.
Vind ik ook.

Een leuk gedachtenexperiment: stel dat iedereen zou mogen kiezen of zijn stem een pro of contra-stem was... Ik vraag me af welke uitslag dat zou geven. Ik zou dan in ieder geval contra stemmen, aangezien er toch niet echt een partij is waarin ik me kan vinden, maar er overduidelijk wel een partij is waarin ik me niet kan vinden. De vraag is dan: vind je het belangrijker dat een partij geen zetels haalt dan dan dat er een andere partij wel zetels haalt. Enkel overtuigde partijmensen zouden dan volgens mij pro stemmen, terwijl proteststemmers tegen de partij waar ze het meeste problemen mee hebben zouden kunnen stemmen.

Laatst gewijzigd door Edina : 3 oktober 2006 om 13:12.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2006, 13:16   #190
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Vind ik ook.

Een leuk gedachtenexperiment: stel dat iedereen zou mogen kiezen of zijn stem een pro of contra-stem was... Ik vraag me af welke uitslag dat zou geven. Ik zou dan in ieder geval contra stemmen, aangezien er toch niet echt een partij is waarin ik me kan vinden, maar er overduidelijk wel een partij is waarin ik me niet kan vinden. De vraag is dan: vind je het belangrijker dat een partij geen zetels haalt dan dan dat er een andere partij wel zetels haalt. Enkel overtuigde partijmensen zouden dan volgens mij pro stemmen, terwijl proteststemmers tegen de partij waar ze het meeste problemen mee hebben zouden kunnen stemmen.
Een interessant idee. Je zou ook iedereen twee stemmen kunnen geven bvb, waarbij ze één keer voor een partij mogen stemmen (of blanco), en één keer tegen een partij (of blanco).
Oud 3 oktober 2006, 13:19   #191
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een interessant idee. Je zou ook iedereen twee stemmen kunnen geven bvb, waarbij ze één keer voor een partij mogen stemmen (of blanco), en één keer tegen een partij (of blanco).

De contrapolitiek institutionaliseren!
Waarom niet gewoon contrastemmen uitdelen!
ELke partij krijgt evenveel stemmen, en de contrastemmen worden er af getrokken!

Dewinter: 7.000.000 contrastemmen!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2006, 13:23   #192
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat was mijn eerste idee, maar dat zou volgens mij sowieso tot een centrumbestuur leiden. Aangezien links tegen rechts zou stemmen en rechts tegen links en dat dus elkaar min of meer zou opheffen. Terwijl centrumstemmers volgens mij meer blanco of anders quasi evenveel tegen links en tegen rechts zou stemmen.

Slechts één stem betekent dat je echt kleur moet kiezen. Vind je de standpunten van een partij zo belangrijk dat je ze aan een zetel wil helpen of vind je daarentegen dat de standpunten van een partij zo slecht dat je een mogelijke zetel voor die partij wil verhinderen.
Oud 3 oktober 2006, 13:26   #193
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
De contrapolitiek institutionaliseren!
Waarom niet gewoon contrastemmen uitdelen!
ELke partij krijgt evenveel stemmen, en de contrastemmen worden er af getrokken!

Dewinter: 7.000.000 contrastemmen!
Ook dat zou volgens mij sowieso tot een centrumbestuur leiden.
Oud 3 oktober 2006, 17:42   #194
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Dat was mijn eerste idee, maar dat zou volgens mij sowieso tot een centrumbestuur leiden. Aangezien links tegen rechts zou stemmen en rechts tegen links en dat dus elkaar min of meer zou opheffen. Terwijl centrumstemmers volgens mij meer blanco of anders quasi evenveel tegen links en tegen rechts zou stemmen.

Slechts één stem betekent dat je echt kleur moet kiezen. Vind je de standpunten van een partij zo belangrijk dat je ze aan een zetel wil helpen of vind je daarentegen dat de standpunten van een partij zo slecht dat je een mogelijke zetel voor die partij wil verhinderen.
Je hebt inderdaad een punt. Toen ik na mijn post nog eens nadacht over de mogelijke electorale gevolgen van een dergelijk systeem, kon ik ook niets anders dan concluderen dat vooral centrumpartijen hiervan zouden profiteren. Maar goed, mijn ideeetje was slechts spielerei, geen wetsvoorstel.
Oud 3 oktober 2006, 18:43   #195
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar goed, mijn ideeetje was slechts spielerei, geen wetsvoorstel.
Het mijne ook hoor.
Oud 29 oktober 2006, 16:42   #196
Khonnor
Parlementsvoorzitter

Khonnor's schermafbeelding

Standaard

Nog even dit topic onder de aandacht brengen om het verschil in resultaten te duiden tussen de volgende polls:

1. Op welke partijen zou u nooit stemmen? (meerdere keuzes mogelijk)

en

2. Op welke partij zou u nooit stemmen (slechts één keuwe mogelijk)

Moge hiermee duidelijk zijn dat bij heel veel mensen de afkeer tov Vlaams Belang veel groter is dan die tov de andere partijen...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be