![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
wat ze ermee doen is in feite irrelevant... in diezelfde logica kan ik je 'overtollige' woonruimte opeisen Laatst gewijzigd door praha : 4 oktober 2006 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Je moet me niet proberen in vakjes te duwen, ik heb mijn eigen gedacht over de meeste zaken. Greetz,
------------------------------------------------------- Niet geven is geen vorm van geweld, anderen verplichten te geven is dat duidelijk wel. ------------------------------------------------------- Sovjet Rusland en vergelijkbare totalitaire landen zijn voorbeelden van naties die getracht hebben de vrijheid te elimineren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Burgemeester
|
![]() Ge verveelt u zeker? Moet ge morgen niet werken? Of studeert ge nog?
------------------------------------------------------- Niet geven is geen vorm van geweld, anderen verplichten te geven is dat duidelijk wel. ------------------------------------------------------- Sovjet Rusland en vergelijkbare totalitaire landen zijn voorbeelden van naties die getracht hebben de vrijheid te elimineren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoe komt ge tot die conclusie ?
vanwege dat dingetje ? btw er hoorde nog wat achter te komen maar je hebt te snel gereageerd en ik te traag ... ik zou zelfs niet weten waarom ik, hier toch wel bekend als 'linkse', jou ( met zo'n avator ) nu persé zou willen indelen in het linkerhok Citaat:
ps. en ja... ergens kan je wel zeggen dat ik me verveel... anders zat ik hier niet over koetjes en kalfjes te praten met jou Laatst gewijzigd door praha : 4 oktober 2006 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je vraag bevstigt dit ook 'k ben ervan overtuigd dat die bordjeshetze nog in de geschiedenisboekjes zal komen te staan als het archetype van polarisatie ik verwees nu naar je avator .. maar je posts hier zeggen net zoveel waar je zoal voor staat Laatst gewijzigd door praha : 4 oktober 2006 om 23:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een boek met de dringende raad erin om bepaalde "zondaars" met het hoofd naar beneden van een hoog gebouw te gooien, is nog steeds niet officiëel verboden. Ook verneem ik af en toe over kindmisbruikende geestelijken, maar nooit zie ik gepubliceerd dat zoëen door een burgerrechter is veroordeeld. Daartegenover staat dat wel een religie-kritisch aandoend boekje verboden is: "De Ondergang Van Nederland / Mohammed Rasoel". http://www.naardeklote.com/Rasoel.htm http://www.cidi.nl/media/2006/trouw.170606.html
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 5 oktober 2006 om 01:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik wist zelfs niet dat er zo'n strafwet bestond. Nu, die wet lijkt me inderdaad belachelijk. Zoals gezegd: de overheid mag de rekening van de waarheden die een religie aanhangt, niet maken. Ze mag dus ook geen verbod lanceren om het verspreiden van die waarheden bij woord te fnuiken. De financiële stok achter de deur dient vooral om ervoor te zorgen dat religies niet naar de verkeerde middelen zouden grijpen om hun waarheid te verkondigen.
![]() |
#110 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar zou je datzelfde nog kunnen bewerkstelligen als je als staat geen subsidies meer geeft aan de erkende eredienst (en aan de opleiding tot beoefenaar van die eredienst)? Als je die financiële steun stopt, dan ben je immers afhankelijk van de financiële steun van de leden van je godsdienst, en blijkbaar zijn het vooral fundamentele saudi's die in het geval van islamscholen veel "buitenlandse expertise" hebben opgebouwd. Als je me kunt aantonen dat zulke initiatieven nog zouden bestaan, zonder financiële steun van de staat, dan wil ik mijn mening desgevallend nog wel herzien.
![]() |
![]() |
#111 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Waarom is het efficiënter om godsdiensten financieel te knechten dan ze -bij vermoeden dat er iets fout aan het lopen is- in de gaten te houden en desgevallend snel en efficiënt in te grijpen? Het eerste is voorzeker een heel pak duurder dan het tweede. Maar vooral: het betekent dat je van de "bedienaars van de eredienst" géén ambtenaren hoeft te maken die netjes in het inhoudelijke gareel van de tijdelijke machthebber moeten meestappen. Geen financiering dus, maar wél een waakzaamheid via de gebruikelijke kanalen (veiligheidsdiensten & gerecht). Goedkoper, minstens even efficiënt én vooral met veel meer respect voor de rechten en vrijheden van de burger.
![]() |
![]() |
#112 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#113 |
Minister-President
|
![]() Ja, dat zegt het zowat allemaal. Want als ik veel van onze democratische politici bezig hoor, zijn wij als burger in de eerste plaats de potentiële vijand. Vooral in een gepolariseerd politiek klimaat worden we allemaal met een scheef oog bekeken. De Vlaming is racistisch, egocentrisch, bekrompen, xenofoob, ongedisciplineerd, mogelijks terroristisch ingesteld, gewelddadig, ... Enfin, lees er de interviews met de politici van het afgelopen half jaar maar eens op na. We krijgen voorwaar heel wat mooie epitheta naar onze oren geslingerd. Uiteraard enkel voor "wie het schoentje past", maar het verraadt wél een fundamentele dédain van onze bestuurders t.a.v. het populace dat ze regeren.
Misschien moet de politiek maar eens leren om de mensen wat meer te vertrouwen. 't Zou de kloof tussen burger en politiek alvast wat kleiner maken. Want: de staat is er voor de burger en NOOIT omgekeerd.... Sta me toe dat ik dit argument dus finaal een uiting vind van een bijzonder ondemocratische ingesteldheid.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 5 oktober 2006 om 11:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Alles in acht genomen lijkt de bestaande regeling trouwens best goed te werken, en tot dusver heeft nog niemand echt veel accurate voorbeelden van het tegendeel kunnen voorschotelen.
![]() |
![]() |
#115 |
|
![]() Nogal logisch dat ik niet wil betalen voor andermans hobbies, vooral als die in potentie schadelijk zijn.
![]() |
#116 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voorbeeldjes van waar de staat over de schreef gaat? Let maar eens op wat Leterme gaat bekonkelen met de goederen van de kerkfabrieken. Is trouwens geen nieuw ideetje hoor. Of het aardigheidje waarbij de politiek erin slaagde om kard. Danneels door het slijk te doen kruipen omdat hij een paar kritische noten plaatste n.a.v. het euthanasiedebat. Trouwens in het hele opzet gaat de staat al over de schreef: het gaat om inhoudelijke controle, niet om de gebruikte methoden. Die methoden kan je immers veel efficiënter en goedkoper op klassieke manier controleren. Je begint te klinken als een ouwe conservatief, Turkje...
![]() |
![]() |
#117 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De overheid dient dus, en dat heb ik al eerder gezegd, zich niet te moeien met de "geloofsbelijdenis" van elke religie; enkel door het bekijken van feiten omtrend haar organisatie, ledenwerving, fondsenwerving etc. wordt een oordeel uitgesproken. Dat is het kader waarin men moet opereren. Dat dit nu niet altijd het geval is, heeft te maken met het feit dat we over een overheid beschikken die een zekere achterdocht heeft tov zijn burgers, dat is correct. Maar daarom wens ik mijn princiepskader nog niet aan te passen. PS: ik val niet voor termen als "progressief" en "conservatief". De lucht die achter zo'n woorden schuilgaat is misschien lekker gebakken, maar het vult mijn maag niet.
![]() |
![]() |
#118 |
|
![]() Ik vind religies wel degelijk "verenigingen zoals een ander" en ik vind ook dat maffe (grondwettelijke) en ongelijke berechtiging veroorzakende privileges moeten worden afgeschaft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() What can I say? Als u dat vindt, dan vindt u dat maar. Ik zet ondertussen Bach nog eens op, een bekend maker van supportersliederen, weet u wel.
![]() |
#120 |
|
![]() O ja, de oude JSB was een groot vakman en commerciëel niet onderontwikkeld; vond altijd de juiste, kapitaalkrachtige beschermers dus noemde hij op bestelling zijn voortreffelijke composities "kerkmuziek".