Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 10 oktober 2006, 12:25   #81
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Van de bijna miljoen kiezers die bij de Vlaamse verkiezingen van 2004 voor het VB stemden, haakten er zondag 80.000 af. Daarmee ziet het VB 8,5 procent van zijn electoraat afkalven. Voor een partij die zich op trouwe kiezers beroept, wijst die daling op een probleem. 'We zitten tegen onze bovengrens', geeft ook VB-kopman Philip Dewinter zelf toe.
De beste vergelijking tussen de regionale verkiezingen van 2004 en de lokale verkiezingen van 2006 zijn de resultaten voor de provincieraad. De klassieke partijen komen in alle provincies op, dus kan elke Vlaming ervoor stemmen. Bij regionale verkiezingen is het effect van de absolute boegbeelden wel wat groter, maar dat geldt voor alle partijen.
Politoloog Stefaan Walgrave ziet vooral de lokale zwakte van het VB als de oorzaak. "De partij is erg gecentraliseerd, wat het moeilijk maakt om lokaal talent te rekruteren en een kans te geven. Op termijn is dat een handicap."

Of de VB-ers hier aanwezig dit gaan toegeven, is een ander paar mouwen. Feit is, hoe klein de marge ook moge zijn, er komen barsten in het VB. Nu nog wachten tot de twee tegenstellingen binnen het VB (ultra-nationalisten versus de ultra rechtse liberalen - en iedereen weet dat die bestaan) meer naar de oppervlakte komen, en een splitsing vd partij komt dichterbij.
Bij de provincieraadsverkiezingen stonden bijna geen grote kandidaten op de BV-lijsten. Weinig stemmentrekkers.

Ook vandaag in het Nieuwsblad gelezen dat politocoloog Devos (zeker geen VB aanhanger zoals wel bekend) zich afvraagt of hij nu de enige is die inziet dat het VB niet verloren heeft. En dat men wel alle mogelijke vergelijkingen kan maken, maar dat die vergelijkingen mank lopen.

Hij noemt de vooruitgang in Antwerpen nog altijd winst voor het VB.

Hij zegt voorts dat de opgang niet gestuit is, dat men in het beste geval kan zeggen dat er een knikje in de groei is gekomen, maar dat het nog altijd groei is en dat men bij federale verkiezingen best niet het vel van de beer verkoopt alvorens hij geschoten is.

Ik veronderstel dat die mens er wel niks van zal kennen....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 10 oktober 2006, 12:30   #82
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
bij gewestverkiezingen waren er provenciale kieskringen, vergeten?
Bij de provincieraadsverkiezingen waren er GEEN provinciale kieskringen.

Zo kon ik bij de Vlaamse verkiezingen in mijn dorpke op De Winter stemmen. Nu niet.

Vergeten ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 10 oktober 2006, 12:33   #83
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van de bijna miljoen kiezers die bij de Vlaamse verkiezingen van 2004 voor het VB stemden, haakten er zondag 80.000 af. Daarmee ziet het VB 8,5 procent van zijn electoraat afkalven. Voor een partij die zich op trouwe kiezers beroept, wijst die daling op een probleem. 'We zitten tegen onze bovengrens', geeft ook VB-kopman Philip Dewinter zelf toe.
De beste vergelijking tussen de regionale verkiezingen van 2004 en de lokale verkiezingen van 2006 zijn de resultaten voor de provincieraad. De klassieke partijen komen in alle provincies op, dus kan elke Vlaming ervoor stemmen. Bij regionale verkiezingen is het effect van de absolute boegbeelden wel wat groter, maar dat geldt voor alle partijen.
Politoloog Stefaan Walgrave ziet vooral de lokale zwakte van het VB als de oorzaak. "De partij is erg gecentraliseerd, wat het moeilijk maakt om lokaal talent te rekruteren en een kans te geven. Op termijn is dat een handicap."

Of de VB-ers hier aanwezig dit gaan toegeven, is een ander paar mouwen. Feit is, hoe klein de marge ook moge zijn, er komen barsten in het VB. Nu nog wachten tot de twee tegenstellingen binnen het VB (ultra-nationalisten versus de ultra rechtse liberalen - en iedereen weet dat die bestaan) meer naar de oppervlakte komen, en een splitsing vd partij komt dichterbij.
Wat is je bedoeling weer met deze post Pietje? appelen en peren vergelijken is blijkbaar oké voor je. effe je hoop uitdrukken op een splitsing van een partij waar in sommige steden 30 % en meer achterstaat? Of gewoon bewijzen dat je ook De Morgen leest?

Laatst gewijzigd door Bierke : 10 oktober 2006 om 12:33.
Bierke is offline  
Oud 10 oktober 2006, 12:34   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Bij de provincieraadsverkiezingen waren er GEEN provinciale kieskringen.

Zo kon ik bij de Vlaamse verkiezingen in mijn dorpke op De Winter stemmen. Nu niet.

Vergeten ?
maar je kon wel op het VB stemmen.

vergeten?
Oud 10 oktober 2006, 12:35   #85
Tegendradigaard

Standaard

Prof. Devos veegt de vloer aan met deze redenering in het Nieuwsblad.

Hij vraagt zich in vertwijfeling af of hij de enige nuchtere is die merkt dat het VB in Antwerpen nog altijd vooruitgegaan is.
Men kan blij zijn met de vooruitgang van Janssens, maar men moet niet doen of het VB op zijn retour is wist deze te zeggen.

En men kan moeilijk zeggen dat hij een VB aanhanger is.
Oud 10 oktober 2006, 12:37   #86
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
maar je kon wel op het VB stemmen.

vergeten?
Ge moet mij niet geloven, geloof anders prof. Devos.

Of neen geloof hem niet. Geloof de "neutrale" De Morgen maar.
Droom je zoete droom maar....zoals Devos zei : het ontwaken zou wel eens pijnlijk kunnen zijn.

Oud 10 oktober 2006, 12:38   #87
humble
Burgemeester

Standaard

Citaat:

Zoals gewoonlijk een zwaar overtilde uitspraak van Pietje "80.000 Vlamingen keren VB rug toe " in juist hebben 80.000 mensen niet op het Vlaams Belang gestemd, tot daar de vaststelling.

Je moet er van uitgaan dat de VB stemmer intellecentuele mensen zijn, ik begrijp dat je binnen jou leefwereld worsteld met dat idee , maar bij het VB is dat zo.

Nu is het perfect mogelijk dat binnen een dorp er een goede burgervader is die perfect werk levert, een VBer herkend deze man en stemt erop, daar is niets fout mee. Dit is enkel een voorbeeld van dooreicht.

Overigens buiten de CD&V is er maar een partij die het goed doet het Vlaams Belang

Het is duidelijk dat je grote hoop ligt bij het opsplitsen van het VB, blijven hopen, maar ik denk dat ze te slim zijn om daar in te trappen.
humble is offline  
Oud 10 oktober 2006, 12:46   #88
Tegendradigaard

Standaard

Ik las ook, maar ik twijfel dat het Devos was die het vertelde, dat mensen bij provincieraadsverkiezingen ook dikwijls strategisch voor hun (goede) burgemeester stemmen.
Kwestie van het gewicht in de provincie voor hun gemeente te vergroten.

Trouwens ge zou der van verschieten hoeveel plattelandbewoners graag hun stem zouden kunnen uitbrengen op De Winter en co.

Zo stond ik eens een van mijn hobbys uit te oefenen in een boeregat van enkele huizen rond de kerktoren vlak voor de vorige Vlaamse verkiezingen. Geen vreemdelingen kilometers in de omtrek te zien.
Achter mij stonden enkele mensen van middelbare leeftijd voor hun ploeg te supporteren.
En wette al veur wie da ge goa stemme ? vroeg Jef.
Joa, 'k goan op Dewinter stemme. zei Pol.
Ik oek, zei de Jef. Eindelijk kunne we der is op stemme.

Waarna gezegd werd hoe goed ze wel vonden dat hij het kon zeggen en dat het tijd werd dat er iets zou veranderen 'want as ge tegenweurdig in 't stad komt dan ziede nie anders dan vreemdelingen'

en de stad was niet Antwerpen, maar een kleinere provinciestad in de provincie Antwerpen. En dat in een dorp van misschien 1000 zielen...

Een kleine anectode waaruit blijkt dat vele mensen eerder op een mens stemmen dan op een partij. En als ze niet op die mens kunnen stemmen, dan geven ze hun stem misschien wel aan een andere partij.

Seffens gaan ze de provinciale kieskringen terug afschaffen....
Oud 10 oktober 2006, 12:48   #89
Tegendradigaard

Standaard

En mijn anectode is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar komt overeen met de uitspraken van hetgeen prof. Devos zegt en ik denk dat die zijn uitspraken wel wetenschappelijk zal kunnen onderbouwen.

Maar droom gerust voort...
Oud 10 oktober 2006, 14:54   #90
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Mijn prognose is dat het vlaams belang weer fors gaat winnen bij de federale en de tweede grootste partij wordt na vlaams kartel
maarte is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:22   #91
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ik ken een hoop mensen die voor de gemeenteraad op een persoon (CDenV-er) stemmen maar tijdens alle andere verkiezingen trouw VB stemmen. Dat deze mensen het VB dus de rug toekeren is dikke zever. U zult wel zien dat 80.000 kiezers de volgende keer terug VB stemmen.
longhorn is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:27   #92
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
typische reactie hé.

neen, het VB is nog altijd erop vooruit gegaan. maar je moet het anders bekijken.

al 17 jaar verliezen de andere partijen elke match (verkiezing) gelijk waar met 2-0 3-0 4-0 of zelfs meer. en nu geeft Dewinter zelf toe dat het 0-0 is gebleven in Antwerpen! dat vier je als een overwinning, toch?
Het Vlaams Belang is er zelfs, wat het aantal zetels betreft, in Antwerpen op achteruit gegaan. In 2000 behaalden ze 20 zetels, nu "slechts" 19.
Oud 10 oktober 2006, 15:27   #93
ilfalco
Minister-President

Standaard

voor nationale verkiezingen scoort het VB ook steeds 1/2 vand e vlaamse stemmen in brussel.

Bij nationale verkiezingen spelen nationale thema's. Ik zou niet verschieten dat het VB dan zelfs de grootste wordt en zo druk kan uitoefenen op de poco partijen zodat ze niet opnieuw B-H-V bedrog kunnen plegen.

Maar het tsjeefs kartel is politiek correcter dan de paus en zelfs de VLD.

Ik hoop dat dedecker ofwel uit de VLD gezet wordt ofwel de macht daar grijpt want die doorbreekt wel het cordon; terwijl de n-va liefst van al room-rood en paars depanneert zelfs op lokaan niveau kijk maar naar gistel en in brussel waar ze een massale lijstverbinding deden tegen het VB.
ilfalco is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:28   #94
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Het Vlaams Belang is er zelfs, wat het aantal zetels betreft, in Antwerpen op achteruit gegaan. In 2000 behaalden ze 20 zetels, nu "slechts" 19.
En twee daarvan zijn van "VLOTT"
Pietje is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:30   #95
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik ken een hoop mensen die voor de gemeenteraad op een persoon (CDenV-er) stemmen maar tijdens alle andere verkiezingen trouw VB stemmen. Dat deze mensen het VB dus de rug toekeren is dikke zever. U zult wel zien dat 80.000 kiezers de volgende keer terug VB stemmen.
Maar ondertussen worden in de kamer bladeren en bladeren allochtonen genaturaliseerd door de tandem VLD/SPallochtoon.
Het is pas zeer recentelijk dat CD&V hiermee gestopt is dus ik vrees dat de VB-aanhang uitsterft en vervangen wordt door SPallochtoon kiesvee.
Gelieve wel voor dit kiesvee zwaar in de tas te tasten want ze hebben een inburgeringscursus nodig, lessen nederlands, sociale woning, opleiding VDAB, gezondheidszorg, dop, kindergeld (liefst dubbel), sociaal tarief Belgacom, gascheques, .......
Als ik VB was, ik bundelde die bladeren naturalisaties en legde ze demonstratief bij elk debat op de tafel, zal ondertussen wel een telefoonboek geworden zijn.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 10 oktober 2006 om 15:32.
boerenverstand is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:32   #96
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En twee daarvan zijn van "VLOTT"
Zijn er 2 kandidaten van VLOTT verkozen? Dan behaalt Vlaams Belang 18 zetels, want de kartellijst Vlaams Belang-VLOTT behaalde 20 zetels en ik had de zetel van Hugo Coveliers al van dat totaal afgetrokken.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 10 oktober 2006 om 15:33.
Dave Brocatus is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:36   #97
ilfalco
Minister-President

Standaard

Cdenv stemt voortdurend mee ind ekamer nog altijd. Filip Deman post dat steeds opz ijn site; En elke keer stemt de CDenV mee voor die allochtonen.

het VB electoraat is helemaal niet uitgestorven; Het is de CDenv dat vroeger de vlamingen ind e steek gelaten heeft. De vlaming is gevlucht uit de steden.

Het is overigens ook de vlaamse regering die quota voor allochtonen heeft ingevoerd en massale subsidies voor de islam.

Uiteindelijk heeft het Vb een zeer grote overwinning behaald. Door de buitenlandse pers omschreven als de op één na grootste overwinning ooit.
Maar niet meer in de steden.

Ik kan enkel vaststellen dat waar de CVP aan de macht is geweest de vlaming verdwijnt. Maar ze worden er zelf niet voor beloond ondanks dat ze er alle moeite voor doen met hun turkse propaganda.

het is overigens krankzinnign om lokale verkiezingen met nationale verkiezingen te vergelijken. De stemmen van het brussels gewest waar het VB in zeer veel gemeenten niet opkomt tellen gewoon niet mee en het VB haalt 1/2 van de vlaamse kiezers in het brussels gewest.

Dus deze vergelijking is dubbel bedrog.

A) omdat het lokale verkiezingen zijn

B) omdat de stemmen van brussel er niet bij geteld worden.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 10 oktober 2006 om 15:38.
ilfalco is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:36   #98
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Zijn er 2 kandidaten van VLOTT verkozen?
Ja, Coveliers en nog iemand waarvan me de naam ontsnapt (Lombas, aanhanger van Coveliers, heeft dat hier ergens gepost)
Pietje is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:48   #99
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Cdenv stemt voortdurend mee ind ekamer nog altijd. Filip Deman post dat steeds opz ijn site; En elke keer stemt de CDenV mee voor die allochtonen.
Ik dacht dat CD&V gestopt was maar in elk geval hebben ze er duchtig aan meegedaan.
En nog eens even aan herinneren: de vreemdelingen, die er hier het beste van willen maken en welkom zijn, delen mee in dit negatieve imago.
Niet zo lang geleden hadden de 3 klassieke partijen per ongeluk een bak criminele Georgiërs genaturaliseerd, grote paniek want in die naturalisatiecommissie hadden ze allerlei back-benchers gestopt, die daar in de plaats van.....zetelden. Gelukkig werd een corrupte ambtenaar gevonden en hebben ze zich snel snel van dat djobke vanaf gemaakt, is nu een klus voor justitie.
Ik heb nooit gehoord of men de nationaliteit van deze "gasten" heeft afgenomen.
Mag ik hier vragen of al die genaturaliseerde nieuwe snel-belgen naar hier gekomen zijn met een "positief" project ?
Ik heb mijn twijfels.
Op het ogenblik dat we nu écht buitenlanders nodig hebben om de vergrijzingsboom op te vangen, hebben we er onze buik vol van.
Voor wanneer is het volgende gezaag over de hoofddoek ?

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 10 oktober 2006 om 15:50.
boerenverstand is offline  
Oud 10 oktober 2006, 15:57   #100
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kleuterniveau.
Met stenen werpen, welk niveau is dat, blokbuster niveau, blokwatch niveau?
ERLICH is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be