![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
btw dat boek dat je gelezen hebt, was dat toevallig 'strijd om de genen'/'zelfzuchtige genen' ( ik kom nu niet mteen op de juiste titel ) ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
de eerste 30 bladzijden hebben me in elk geval bevallen. Interressant.Wel in het Frans. Taoîsme ken ik niet zo, trouwens , de meeste van mijn ideeën heb ik niet uit boeken, of meegekregen van Meesters.Toch niet bewust, in elk geval, want we zijn dus allemaal in zekere mate gemanipuleerd hé, al was het maar door onze eigen...genen. Laatst gewijzigd door carlgustaaf : 12 oktober 2006 om 13:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Uitbundigheid zie ik dan ook niet als een "negatief" gevoel. Onrust dan weer wel. Ik kan me best voorstellen dat men terzelfdertijd uitbundig en toch rustig kan zijn maar men kan niet rustig en onrustig terzelfdertijd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Europees Commissaris
|
![]() Zoals ik al zei is uitbundigheid soms zelfs eerder relaxerend. In een danszaal bijvoorbeeld kan men een hele avond uitbundig hebben staan dansen met een gevoel van rust tot gevolg, immers, de spanningen hebben op dat moment een uitweg gevonden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
[quote] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vanuit die optiek kan ik zelfs nog volgen dat het individuele "belang" moet onderdoen (onbewust sexueel gericht) voor het behoud van het menselijk ras. Trouwens, zijn we wel zo sterk als we van onszelf denken? De mens is de enige diersoort die meer dan vierduizend soorten ziektes kent. Bepaalde diersoorten kennen er maar enkele die te tellen zijn op één hand. We denken dat we de sterkste zijn maar de microben en virussen overwinnen ons keer op keer en we moeten steeds straffere antibiotica uitvinden om geen totale ramp tegemoet te gaan. Maar ik denk dat dit eerder stof is voor een andere draad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je vergelijkt met een roede wolven en die gelijkenis zou wel eens zeer treffend kunnen zijn. Ook in die roede is er een sterke hiërachie waarbij de sterkste het meest voor het zeggen heeft en dat de anderen zich liever aan die "leider" aanpassen dan de roede te verlaten. Misschien zijn de sterkste wel juist diegenen die de roede durven te verlaten. "Groeien als persoon" vind ik dan weer terug een zeer subjectief gegeven. Wie zegt dat men "groeit" als persoon als men zich aanpast? Misschien is het wel juist omgekeerd. Maar daar wil ik meteen aan toevoegen dat men zelf de keuze maakt en dat "leven in vrijheid" voor de ene persoon een heel andere invulling kent dan voor de andere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om even verder te filosoferen vergelijk ik soms in die zin dat ik "kanker" bij de mensen (ook dieren) soms vergelijk met de verovering van het heelal. Zolang alles in balans blijft (en er dus van kanker geen sprake is) is alles in orde, blijft alles in evenwicht. Op het moment dat er bij een wezen kanker gaat optreden zijn er dus cellen die zich abnormaal gaan vermenigvuldigen en op den duur een andere plaats in het lichaam gaan innemen. Als men niet drastisch ingrijpt heeft dit onberispelijk de dood tot gevolg omdat de kwaadaardige cellen teveel gaan domineren. Men kan dit vergelijken met de verovering van het heelal. Zoals we bezig zijn gaan we binnen onafzienbare tijd wel een andere planeet kunnen innemen. We breiden ons dus uit. In het begin zal dat niet zo erg zijn maar daarna (eens de technieken er voor gekend zijn) is het een kleintje om nog een planeet te "veroveren" en ga zo maar verder. De mensheid breidt zich dus uit, "verlaat" de plaats waar hij zijn functie heeft en gaat domineren op plaatsen waar hij geen zaken heeft. Zou dit geen kanker van het heelal als gevolg kunnen hebben? Maar we dwalen enorm af nu natuurlijk. Laatst gewijzigd door Karma : 12 oktober 2006 om 20:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, dat weten we eigenlijk nog niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het aspect "sterkste" is niet belangrijk meer in deze tijd, dit aspect werd in de loop der jaren vervangen door "macht." Een niet zo goede evolutie trouwens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
alees is innig in elkaar verstrengeld en elke actie gaat dusgevolge weer wat anders teweeg brengen etc tao betekend letterlijk 'pad', dacht ik, in de zin van levenspad/levenswandel er is een overkoepelend pad 'dao' genaamd die je als universele wet kan bezien men werkt geloof ik met symbolen en kleuren om bepaalde kenmerken te benadrukken de hele ironie is nu net dat sinds de quantummechanica deze niet deterministische volledig vergeten filosofie terug uit de kast is gehaald... niet moeilijk als je bedenkt dat in net in dit vakgebied er geen sprake meer is van oorzaak/gevolg , vaste plaatsvectoren vervangen dienen te worden door waarschijnlijkheden, interferentie tussen waarnemer en waarneming .... er is zelfs een proef, waarvan ik de naam helaas vergeten ben, die aantoont dat twee deeltjes op veree afstand ook met elkaar in 'contact' zouden staan naar anaologie van de 'kenmerken' in het taoïsme heeft men hier ook heel wat extra grootheden moeten toekennen met allerhande leuke namen Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 12 oktober 2006 om 20:26. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
tauïsme of taoïsme, een van de drie godsdiensten van oud-China (naast confucianisme en boeddhisme), die ondanks onderlinge verschillen en tijdelijke vijandigheid elkaar zó sterk beïnvloed hebben, dat zij naar een bekend gezegde wel een drieheid vormen, maar ook als een eenheid kunnen worden beschouwd. Hoewel het tauïsme stoelt op dezelfde wortel van het oude Chinese geloof als het confucianisme, verschilt het van de sterk ethisch getinte wereldvisie van Confucius door een mystiek-godsdienstige interpretatie van de Tau-idee. Tau of Tao, het grondbeginsel van de klassieke Chinese godsdienst, betekent ‘weg’ en stelt ‘de Weg’ voor die het universum gaat en waaraan de mens zich moet conformeren. Men kan in het tauïsme een oudere en een jongere fase onderscheiden. De tauïstische wereldkijk is dynamisch. De aanhanger van deze godsdienst moet zich instellen op de wisseling in het heelal van het yin en yang, twee hoofdcategorieën van de klassieke Chinese godsdienst. Yang, het hemelse, lichte, warme, mannelijke, actieve element, en yin, het aardse, donkere, koude, vrouwelijk, passieve element, domineren beurtelings. In dit proces openbaart zich Tau (de Weg), die bestendig onbestendig is. Het Tau gaat alle beschrijving te boven. Hoewel het onzichtbaar, onhoorbaar, zonder gestalte, zonder begin of einde, niet gebonden aan ruimte of tijd is, werkt het onverpoosd ‘De Weg is bestendig daadloos en toch is er niets dat niet gedaan wordt.’ Enkeling en gemeenschap moeten dit voorbeeld volgen. De individu moet door lijdelijkheid de ware levenskracht, verwerven. De consequentie van het beginsel voor het staatsbeleid is het zich onthouden van bestuurshandelingen. Het volk dient te verkeren in een staat van niet-culturele onwetendheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() Ook het begrip "tijd" is eigenlijk tijdloos. De tijd van vroeger was niet meer waard dan de tijd van nu. "Macht" is ook een relatief gegeven denk ik. In de tijd van de Franse revolutie bijvoorbeeld waren "de machtigen" de grote kanslozen en moesten ze zich verstoppen om te kunnen overleven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() Macht is verre van een absolute garantie, maar ik zou het zeker niet relatief willen noemen. Sommige mensen stralen zo veel macht uit, dat het bijna tastbaar wordt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Neem de proef op de som, documenteer je over iets heel grondig en ga dan met die bagage eens regelrecht in tegen die machthebbers. Je zal zien dat jouw macht toeneemt en die van "de machthebbers" afneemt. Maar neem er wel de cosequenties bij dat diegenen waartegen je je richt zich ook zullen documenteren. (en dan heb ik het niet over macht in de zin van kapitaal). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Goed, jij kent mij net zoals ik jou ken (althans een fractie in beide richtingen). De vergelijking is zelfs heel treffend, ik ben iemand die zich nogal schikt naar de normen (alhoewel, je zou hier en daar wel verschieten maar allé, doet niet terzake) en jij bent de revolutionair. Jij denkt dat je je vrij voelt maar is toch afhankelijk van "the goodwill" van de belastingbetaler. Ik daarentegen, volg de normen nogal "braaf" (zeker naar jouw normen). Ik ben daarentegen niet (meer) afhankelijk van de belastingbetaler. Wie is er nu meer vrij denk je (is geen competitie, eerder filosofisch), degene die heel zijn leven "strijd" heeft geleverd of degene die "het uitgestippelde pad" heeft gevolgd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
althans zo zie ik het moest ik altijd in het rijtje meelopen in een wereld die zich momenteel toch in een krankzinnige fase bevindt dan zou ik op het einde van mijn leven denken - shit ik heb niet geleefd de miserie die daaruit voortvloeit lijkt me veel groter dan de acute miserie die ik nu af en toe heb door te botsen met de normen dat is natuurlijk ook omdat ik levensbeschouwelijk een theist ben ik denk dan aan iets uit een heel oud boek zo Verzamel voor jezelf geen schatten op aarde: mot en roest vreten ze weg en dieven breken in om ze te stelen. Verzamel schatten in de hemel, daar vreten mot noch roest ze weg, daar breken geen dieven in om ze te stelen. Waar je schat is, daar zal ook je hart zijn. aarde moet je in deze zin dan als het tijdelijke interpreteren en hemel als het eeuwige
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 oktober 2006 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |