![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wit is de spelling die een aantal Nederlandse instanties zoals de NOS en vele kranten toepassen . Zij vinden dat de meeste taalregels onnodig verwarrend en taalvreemd zijn . En geef ze eens ongelijk . Blauw is een vereenvoudigde spelling die her en der op internet word toegepast . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik ben reeds op vroege leeftijd gestopt met proberen mee te kunnen met alle stunt regeltjes en veranderingen in onze taal. Het kan mij geen barst schelen of ik de dt regel wel of niet ken of juist kan toepassen. Zolang de andere mansen begrijpen en weten wat ik schrijf mogen de taal"verbeteraars" blijven sleutelen aan hun belachelijke regeltjes, doe me weinig. Zo zie je hier op dit forum wel eens dat een zogezegd "intelectueel" persoon wanneer hij niet de bovenhand kan halen in een discussie terug grijpen naar "leer schrijven, analfabeet", ed. soms echt wel zielig. De nederlandse taal is zoals belgie zelf : Te ingewikkeld, te ondoorzichtig, te traag en veelal te duur ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Dat is het hem zowat in een note(n)dop !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Partijlid
|
![]() Die regel van "het noodzakelijke meervoud" die je hier toepast was vroeger inderdaad de regel. Nu niet meer dus...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Die verschillen hebben wel degelijk zin: je geeft er een andere (grammaticale) betekenis mee aan. Er zijn inderdaad onvolkomenheden in de vervoegingsregels. Dat is geen kwestie van spelling, maar van grammatica. Het is nochtans niet zo moeilijk. Als de stam van een werkwoord eindigt op "d" voegt met een "t" toe bij de 2e en 3e persoon OTT, ook al hoor je dat niet. Dat men géén "t" toevoegt aan een stam die reeds op "t" eindigt is volgens die regel dan weer niet correct. Men schrijft immers niet: "Je uitt je gevoelens." of "De tuinman entt de rozen." Als men vindt dat "tt" niet aanvaardbaar is zou men hetzelfde kunnen zeggen van "dt". Men zou er dus voor kunnen kiezen om die eind-"t" weg te laten als het woord op een "d" of een "t" eindigt. Maar het zogenaamd "vereenvoudigen" van de spelling is niet altijd een voordeel. Uiteindelijk wordt het bijzonder moeilijk om oude teksten te lezen. De originele handschriften van Shakespeare of Newton zijn nog steeds makkelijk leesbaar voor hedendaagse lezers, precies omdat de spelling van het Engels doorheen de eeuwen vrijwel onveranderd is gebleven. Een nederlandstalige tekst van nauwelijks honderd jaar oud schept al problemen bij het lezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De heren van de spellingskommissie hebben dermate met de teelballen van Vlamingen en Nederlanders gespeeld, dat er nu een spellingsmuiterij opkomt.
Ik doe daaraan mee. ps: wat is het nut om sigaar met een s te schrijven en citroen met een c; wat is het praktisch nut daarvan en wat is het taalkundig nut? Germanisten en romanisten met visie vertellen dat beide woorden op gelijke basis uit het Frans komen. ps2: vakidioten enerzijds, en andezijds onderwijzers die gefrustreerd zijn omdat ze geen univ onderwijs konden volgen of amper een regeltje van drie in de rekenkunde konden waarmaken, en dan maar wat taalkundige suprematie proberen te verkopen, worden verzocht zich te onthouden van kommentaar. Laatst gewijzigd door De schoofzak : 18 oktober 2006 om 10:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Partijlid
|
![]() Fout. De zon is een ster, maar niet alle sterren zijn zonnen. Met het woord 'zon' duiden wij de ster aan die zich de dichtste bij ons bevindt, ons het nodige licht en warmte geeft.
"Het geloof is een gevaar voor de mens, in plaats van zijn gelovigen gerust te stellen en hen helpen een zorgeloos leven te leiden, zaait het haat zoals Homofobie en Racisme." "Mijn God zal mij beschermen van jullie daden." Hij brandde goed, die Christen.
Laatst gewijzigd door Chilles : 18 oktober 2006 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En voor mij kan iedereen den boom in met heel die rommel van schrijfregels en alles wat er bij hoort.
Als deze die het leest en waar het voor bedoelt is begrijpt wat er geschreven staat en weet waarover het gaat. Wel dan doen Nenen en ts en ds er voor mij geen bal toe. Straks gaan die taaldeskundigen nog afkomen dat we terug des en den moeten gebruiken inplaats van de. Dus allemaal onzin voor taalmuggezifters en leerkrachten nederlands om kinderen te pesten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Partijlid
|
![]() Mooi, solliciteer jij maar eens met een brief vol fouten. Dat zal een goede indruk wekken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik geloof dat de Nederlandstaligen met deze nieuwe wijzigengen het analfabetisme in gestuurd worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() C
Citaat:
Ja, je wordt een beetje belerend... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Taalterrorist... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Op die manier blijft een taal leesbaar en levend, zodat je ook na verloop van honderden jaren je klassieken niet naar je eigen taal terug hoeft te gaan vertalen... Bij de Fransen en de Engelsen en de Duitsers blijft Montaigne, Shakespeare en Goethe rechtstreeks leesbaar. Bij ons is het woordbeeld zodanig geploegd en omgeploegd, dat conscience al niet meer zonder moderne bewerking ontcijferbaar is. Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2006 om 13:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Bepaalde talen zoals het Frans , het Spaans en vooral de Aziatische talen zijn de laatste 50 jaar teruggedrongen door het Engels .
Dit heeft niet alleen te maken met de invloed van Amerika , maar vooral met het feit dat Engels zowel gesproken als geschreven een vlotte taal is zonder al te veel overbodige regels . En dat is toch de bedoeling van een taal , dat je vlug en eenvoudig kan zeggen en schrijven wat je bedoelt . |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In de VS wordt het Amerikaans als enige officiële taal bedreigd door het Spaans, dat voor het ogenblik tussen haakjes een van de meest expansieve talen is (Castilliano) Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2006 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |