Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2006, 23:13   #21
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Op basis van welke spelling , de witte , de blauwe of de groene ?
in allochtoonse spelling?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 23:25   #22
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Wat is wat eigenlijk? Groen is de officiële, zo ver ben ik... maar verder?
Groen is de officiele spelling .
Wit is de spelling die een aantal Nederlandse instanties zoals de NOS en vele kranten toepassen .
Zij vinden dat de meeste taalregels onnodig verwarrend en taalvreemd zijn .
En geef ze eens ongelijk .
Blauw is een vereenvoudigde spelling die her en der op internet word toegepast .
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 04:10   #23
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Groen is de officiele spelling .
Wit is de spelling die een aantal Nederlandse instanties zoals de NOS en vele kranten toepassen .
Zij vinden dat de meeste taalregels onnodig verwarrend en taalvreemd zijn .
En geef ze eens ongelijk .
Blauw is een vereenvoudigde spelling die her en der op internet word toegepast .
Blauw is geen kleur, maar een toestand.
Oud 18 oktober 2006, 08:33   #24
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het Nederlands is samen met het Duits de moeilijkst aan te leren taal voor anderstaligen van de Europese unie.

Niet bevorderlijk om de Nederlandse taal als officiele taal te promoten in Europa .

De reden is dat de spellingscommisiie om de haverklap de spellingsregels veranderd.
Moest het dan nog zijn dat die wijzigingen de taal vereenvoudigen , maar nee , het wordt (dt?) hoe langer hoe meer een soep .

Wat is het nut van het feit dat we C moeten schrijven als er K word uitgesproken ,
Hetzelfde wat betreft de dt - regels , welk nut heeft dat ,

Naast de officiele spelling heb je nu ook al de witte spelling , ingevoerd door het Genootschap Onze Taal en gebruikt door divers instanties zoals ondermeer de NOS .
Je hebt nu trouwens ook al een blauwe spelling die door een aantal instanties als internetttaal gebruikt word .

Het bizarre van die taalchaos is dat de bevolking geen enkele inspraak heeft .

Naast pannenkoeken , zonneschijn , sterrenhemel ... , welke taalregels vinden jullie nog overbodig ?
zowat alle regels die de zaken ingewikkelder maken....

Ik ben reeds op vroege leeftijd gestopt met proberen mee te kunnen met alle stunt regeltjes en veranderingen in onze taal. Het kan mij geen barst schelen of ik de dt regel wel of niet ken of juist kan toepassen. Zolang de andere mansen begrijpen en weten wat ik schrijf mogen de taal"verbeteraars" blijven sleutelen aan hun belachelijke regeltjes, doe me weinig.

Zo zie je hier op dit forum wel eens dat een zogezegd "intelectueel" persoon wanneer hij niet de bovenhand kan halen in een discussie terug grijpen naar "leer schrijven, analfabeet", ed. soms echt wel zielig.

De nederlandse taal is zoals belgie zelf : Te ingewikkeld, te ondoorzichtig, te traag en veelal te duur
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 08:58   #25
Kaffer
Banneling

Standaard

Dat is het hem zowat in een note(n)dop !
Oud 18 oktober 2006, 09:55   #26
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Daar handelt een eenvoudige regel over.

Er is maar één zon, dus krijgt het woord 'Zonneschijn' geen meervouds 'n'.

Er zijn meerdere sterren, dus krijgt het woord 'Sterrenhemel' wél een meervouds 'n'.
Die regel van "het noodzakelijke meervoud" die je hier toepast was vroeger inderdaad de regel. Nu niet meer dus...
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 10:18   #27
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Het Nederlands is samen met het Duits de moeilijkst aan te leren taal voor anderstaligen van de Europese unie.

Niet bevorderlijk om de Nederlandse taal als officiele taal te promoten in Europa .

De reden is dat de spellingscommisiie om de haverklap de spellingsregels veranderd.
...
Je hebt blijkbaar moeite met de dt-regel: "veranderd" is voltooid deelwoord, "verandert" is 2e of 3e persoon enkelvoud OTT.

Die verschillen hebben wel degelijk zin: je geeft er een andere (grammaticale) betekenis mee aan.

Er zijn inderdaad onvolkomenheden in de vervoegingsregels. Dat is geen kwestie van spelling, maar van grammatica.

Het is nochtans niet zo moeilijk. Als de stam van een werkwoord eindigt op "d" voegt met een "t" toe bij de 2e en 3e persoon OTT, ook al hoor je dat niet.

Dat men géén "t" toevoegt aan een stam die reeds op "t" eindigt is volgens die regel dan weer niet correct. Men schrijft immers niet: "Je uitt je gevoelens." of "De tuinman entt de rozen."

Als men vindt dat "tt" niet aanvaardbaar is zou men hetzelfde kunnen zeggen van "dt". Men zou er dus voor kunnen kiezen om die eind-"t" weg te laten als het woord op een "d" of een "t" eindigt.

Maar het zogenaamd "vereenvoudigen" van de spelling is niet altijd een voordeel. Uiteindelijk wordt het bijzonder moeilijk om oude teksten te lezen.

De originele handschriften van Shakespeare of Newton zijn nog steeds makkelijk leesbaar voor hedendaagse lezers, precies omdat de spelling van het Engels doorheen de eeuwen vrijwel onveranderd is gebleven.

Een nederlandstalige tekst van nauwelijks honderd jaar oud schept al problemen bij het lezen.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 10:48   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De heren van de spellingskommissie hebben dermate met de teelballen van Vlamingen en Nederlanders gespeeld, dat er nu een spellingsmuiterij opkomt.

Ik doe daaraan mee.

ps: wat is het nut om sigaar met een s te schrijven en citroen met een c; wat is het praktisch nut daarvan en wat is het taalkundig nut? Germanisten en romanisten met visie vertellen dat beide woorden op gelijke basis uit het Frans komen.
ps2: vakidioten enerzijds, en andezijds onderwijzers die gefrustreerd zijn omdat ze geen univ onderwijs konden volgen of amper een regeltje van drie in de rekenkunde konden waarmaken, en dan maar wat taalkundige suprematie proberen te verkopen, worden verzocht zich te onthouden van kommentaar.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 18 oktober 2006 om 10:49.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 11:27   #29
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
En het leuke is dat alle sterren zonnen zijn en onze zon een ster is.
Fout. De zon is een ster, maar niet alle sterren zijn zonnen. Met het woord 'zon' duiden wij de ster aan die zich de dichtste bij ons bevindt, ons het nodige licht en warmte geeft.

Laatst gewijzigd door Chilles : 18 oktober 2006 om 11:28.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 12:00   #30
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En voor mij kan iedereen den boom in met heel die rommel van schrijfregels en alles wat er bij hoort.

Als deze die het leest en waar het voor bedoelt is begrijpt wat er geschreven staat en weet waarover het gaat.
Wel dan doen Nenen en ts en ds er voor mij geen bal toe.

Straks gaan die taaldeskundigen nog afkomen dat we terug des en den moeten gebruiken inplaats van de.

Dus allemaal onzin voor taalmuggezifters en leerkrachten nederlands om kinderen te pesten.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 12:02   #31
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Mooi, solliciteer jij maar eens met een brief vol fouten. Dat zal een goede indruk wekken!
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 12:03   #32
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof dat de Nederlandstaligen met deze nieuwe wijzigengen het analfabetisme in gestuurd worden.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 12:17   #33
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Mooi, solliciteer jij maar eens met een brief vol fouten. Dat zal een goede indruk wekken!
Daar heb ik een sectaresse voor.
En als ik het toch zelf zou moeten doen, wel dan zal ik dat wel mondeling doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 13:18   #34
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Is context nu met een c of een k ???
Het doet er niet toe.

Je moet alleen konsekwent zijn en niet schrijven consekwent of consecwent maar consecwent of konsekwent .
De c en de k niet doreenhaspelen, dus.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 13:20   #35
eno2
Banneling

Standaard

C
Citaat:
hiles:

1) We nemen de stam van het werkwoord door de -en te laten vallen.
2) Derde persoon enkelvoud heeft als vorm stam + t.
3) Resultaat: het wordt.
Word je niet een beetje belerend?
Ja, je wordt een beetje belerend...
Oud 18 oktober 2006, 13:22   #36
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
't Gene dat mij mateloos ergert is de discussie pannekoeken-pannenkoeken. Mijns inziens is er maar 1 juiste vorm, namelijk "pannekoeken", of sinds wanneer bak je 1 pannekoek in meerdere pannen? Sterrenhemel is dan weer correcter als er meer dan 1 ster is, maar sterrehemel klinkt poëtischer.

Met andere woorden, het onderwijs heeft serieus gefaald om die regeltjes er bij me in te rammen. Ik zal spreken en schrijven zoals ik wil.

Lang leve de dichterlijke vrijheid!
TRek het je niet aan, je moet die tussen-n niet uitspreken, dus is er ook niet veel aanverloren als je nalaat ze uit te schrijven...
Oud 18 oktober 2006, 13:24   #37
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kan toch niet de zin van de meeste dt-regels ontdekken .
Ik word
Jij wordt
hij wordt
Gevolgd door : word jij ?
Welke zin heeft dat nu ?
Waarom het moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan .
Dergelijke regels zijn volgens mij even overbodig komplex als de Duitse spellingsregels als die , das , der .
Jij bent tegen de verandering van het (spellings-)woordbeeld, maar je wil de hele grammatica veranderen...

Taalterrorist...
Oud 18 oktober 2006, 13:30   #38
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De heren van de spellingskommissie hebben dermate met de teelballen van Vlamingen en Nederlanders gespeeld, dat er nu een spellingsmuiterij opkomt.

Ik doe daaraan mee.

ps: wat is het nut om sigaar met een s te schrijven en citroen met een c; wat is het praktisch nut daarvan en wat is het taalkundig nut? Germanisten en romanisten met visie vertellen dat beide woorden op gelijke basis uit het Frans komen.
ps2: vakidioten enerzijds, en andezijds onderwijzers die gefrustreerd zijn omdat ze geen univ onderwijs konden volgen of amper een regeltje van drie in de rekenkunde konden waarmaken, en dan maar wat taalkundige suprematie proberen te verkopen, worden verzocht zich te onthouden van kommentaar.
Kijk, ik ben een verdediger van de heiligheid van het woordbeeld zolas het ons door de traditie en de voorouders overgeleverd is.
Op die manier blijft een taal leesbaar en levend, zodat je ook na verloop van honderden jaren je klassieken niet naar je eigen taal terug hoeft te gaan vertalen...
Bij de Fransen en de Engelsen en de Duitsers blijft Montaigne, Shakespeare en Goethe rechtstreeks leesbaar.
Bij ons is het woordbeeld zodanig geploegd en omgeploegd, dat conscience al niet meer zonder moderne bewerking ontcijferbaar is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2006 om 13:32.
Oud 18 oktober 2006, 14:01   #39
Kaffer
Banneling

Standaard

Bepaalde talen zoals het Frans , het Spaans en vooral de Aziatische talen zijn de laatste 50 jaar teruggedrongen door het Engels .
Dit heeft niet alleen te maken met de invloed van Amerika , maar vooral met het feit dat Engels zowel gesproken als geschreven een vlotte taal is zonder al te veel overbodige regels .
En dat is toch de bedoeling van een taal , dat je vlug en eenvoudig kan zeggen en schrijven wat je bedoelt .
Oud 18 oktober 2006, 15:22   #40
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Bepaalde talen zoals het Frans , het Spaans en vooral de Aziatische talen zijn de laatste 50 jaar teruggedrongen door het Engels .
Dit heeft niet alleen te maken met de invloed van Amerika , maar vooral met het feit dat Engels zowel gesproken als geschreven een vlotte taal is zonder al te veel overbodige regels .
En dat is toch de bedoeling van een taal , dat je vlug en eenvoudig kan zeggen en schrijven wat je bedoelt .
Het Engels kent ook zijn pidgin.
In de VS wordt het Amerikaans als enige officiële taal bedreigd door
het Spaans, dat voor het ogenblik tussen haakjes een van de meest expansieve talen is (Castilliano)

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 oktober 2006 om 15:24.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be