![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Op die manier denk je dus nu net hetzelfde als de mensen die met plezier de "unerwunschten" naar de concentratiekampen leidde. Deze vonden het ook niet erg en vonden dat die er ook nog goedkoop vanaf kwamen. Vergiffenis is een mooie eigenschap en zolang mensen deze niet kunnen hebben, geraken we nergens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga ervan uit dat in verhouding tot hun misdaden in samenwerking met de Nazi's, de meesten er nog heel goedkoop vanaf kwamen.
Vergiffenis moet eerst gevraagd worden alvorens het kan bekomen worden.
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#66 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Of een arme man die het brood aannam dat een Duitser hem aanbood, omdat deze het ook niet kon aanzien hoe diens kinderen één voor één stierven van de honger. Deze mensen moeten heden ten dage nog lijden, alsof ze de gaskraam zelf geopend hebben. Als dat de rechtvaardigheid in deze wereld is, vrees ik dat we ver naar af zijn. Daarnaast vragen er verschillende van dat soort mensen al jaren vergiffenis, maar sommige hebben niet het hart om het hen te schenken. Nu mijn hart kan nog bloeden. Laatst gewijzigd door Boadicea : 17 oktober 2006 om 23:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Europees Commissaris
|
![]() Nuance is ver te zoeken en bij dezen is 'den oorlog meegemaakt hebben' geen argument net zo min dat ik kan zeggen dat 'den oorlog niet meegemaakt hebben' mij tenminste geen waanideeën wegens overmand door emoties brengt. Een vijftienjarig meisje verkrachten en gruwelijk verminken is logisch gezien niet te minimaliseren. Wel duh!
Het gaat deels om het feit dat door blinde haat onschuldige mensen het slachtoffer waren, het gaat vooral om het feit dat sommigen de anarchie in hun persoonlijk voordeel hebben misbruikt. Ja, er waren veel criminelen die verdienden opgesloten te worden onder de witten tijdens de volksrepressie. Ja, collaboratoren waren hevig in de fout. Nee, niet alle "witten" waren woeste volkers zonder inlevingsvermogen. Nee, het verzet was geen algemene ethisch onverantwoorde organisatie. Ik hoop dat het niet moeilijk is in te zien wie wanneer wel degelijk in fout was; zelfs op een politics-forum volgepropt me je reinste extremisten, provocateurs en psychopaten.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 oktober 2006 om 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op een zeker punt had men meestal maar twee keuze's. Werken voor den duits of voor de engelsen. Maar dat is nog niet hetzelfde als hun eigen volk gaan verklikken en nadien met de witte vlag staan zwaaien.
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een verschil tussen de twee voorbeelden die jij hier aanhaalt (het naïeve meisje en de man die voor zijn gezin wilde zorgen) en regelrechte "zwartzakken" (mensen die doelbewust zelfs hun eigen familie of vrienden gingen aangeven om in gratie te vallen bij de Duitse bezetter). Deze laatste groep kan op geen greintje respect van mijn kant rekenen.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 18 oktober 2006 om 05:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het lijkt me totaal nutteloos aan jou nog enige aandacht te schenken.
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het eeuwig blijven huldigen en herdenken van Vlaamse SS-ers en andere Nazi-creaturen (vooral door sattelietorganisaties vh VB, zoals bijv. "voorpost") lijkt mij niet de geschikte manier om "vergiffenis" te vragen.
![]() |
#75 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het betrof niet zelden kinderen van 15 jaar ? Laat de ware psychopaat nu opstaan . Laatst gewijzigd door Kaffer : 18 oktober 2006 om 09:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Nee, ik heb het hier over gewone mensen, die met hun rug tegen de muur misschien verkeerde keuzes gemaakt hebben. Ik heb het niet over de top die bewust mensen manipuleerden en opruimde. Deze verdienden inderdaad een ernstige straf en hebben deze dikwijls na een eerlijk proces gekregen. De gewone mensen, zoals ik hier vermeld, hebben dikwijls geen enkele vorm van proces gekregen. Men heeft bv een oude, excentrieke kluizenaar uit zijn huis getrokken en doodgeschopt, omdat er na een Duitse razzia, Joden opgepakt waren. Heel de buurt wist waar ze zaten en wie ze beschermde. Met andere woorden: iedereen kon het verraad gepleegd hebben, maar die oude man had geen verweer en draaide er voor op. Maar ja, een blinde lynchpartij is blijkbaar de politiek correcte vorm van gerechtigheid, want niemand van deze linkiewinkies verroordeelt ze. Blijkbaar weet niemand echt hoe men zou reageren, indien men de absolute macht over een bepaald volk in handen zou krijgen. Men krijgt dan ook veel tegenstanders en creëert er haat mee. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom ik tot zover ik kan nagaan, geen enkele absolute heerser in de geschiedenis gevonden heb, die geen bloed aan zijn handen heeft. Het is heel gemakkelijk iemand te veroordelen, zeker naar de manier waarop sommigen oordelen. Laatst gewijzigd door Boadicea : 18 oktober 2006 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
b) het praat in mijn ogen de gruweldaden, begaan tegen mensen die niet eens een proces gekregen hebben, nog steeds niet goed. De echte nazi kopstukken hebben een proces gekregen en zijn daarna terechtgesteld. De meelopende kuddedieren die slachtoffer werden van de repressie, hebben dikwijls geen eerlijk proces gekregen en zijn zomaar, dikwijls zonder bewijs, aangepakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Wel, ik sta neutraal. Ik huldig geen nazi's, maar ook geen witten, vermits ik vind dat jullie elkaar waard zijn, als het er op aankomt jullie gelijk te halen met geweld en het ontkennen of vergoeilijken wat niet in jullie kraampje past. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Deze topic ging echter niet over deze mensen, maar wel mensen die zonder proces verminkt en of vermoord zijn geweest, omdat ze een verkeerde partijkaart hadden, of omdat ze op het verkeerde lief vielen, omdat ze hun gezin wilden onderhouden en ga zo verder. Daarnaast lijkt het me ook nuttiger om de ziel van een totalitair systeem bloot te leggen en deze gruwelijke dictators te begrijpen, zodat we een eindelijk kunnen inzien dat ze in elk van ons schuilen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() dit staat u vrij.Ikzelf, vanuit pure nieuwsgierigheid , interesseer mij echter wél aan welke onzin en waanideeën uw brein allemaal uitbroedt.Vergelijk het met de interesse die een psychiater voor zijn patiënten heeft , of een zoeker voor de microben die een vreselijke ziekte veroorzaken.En d�*t staat mij vrij.
|
![]() |
![]() |