![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
de zin van die vaststelling ligt er volgens mij in dat eigen belang en algemeen belang mekaar vaak overlappen. ik spreek me niet uit over het feit dat eigen belang ondergeschikt zou zijn aan het algemeen belang of omgekeerd. Wel vind ik dat de discussie in deze thread teveel de richting uitging van 'je niks aantrekken van wat anderen doen en denken' . Ik beweer dat je als individu meebepaalt wat anderen denken , wat de groep denkt. Ik vind het dan ook te gemakkelijk om kritiek te geven op het geheel zonder je eigen aandeel in dat geheel te bekijken.
|
|
|
|
#102 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
gewoon heel erg het 'eigen belang dienende' reclame ik verkoop dat bier nl.
|
|
|
|
#103 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Over libertariërs wordt vaak gezegd dat ze het individu verheerlijken ten koste van de samenleving waarin dat individu functioneert. D�*t is een misvatting; libertariërs doen liefst zo weinig mogelijk uitspraken over het "algemeen belang" en op welke manier dat dan wel zou moeten gediend worden. Ik "geloof" (dus neem dat met de nodige korrel zout) dat een samenleving drijft op spontane processen; dat het een soort ecosysteem is dat zichzelf grotendeels reguleert. Uiteraard is een flink stuk van mijn gedrag gericht op en/of geconditioneerd door de gemeenschap waarin ik leef. Ik heb geen moeite om dat te erkennen. MAAR, ik heb wel ondervonden dat het bijzonder weinig zin heeft om te peilen naar de "grote wetten" die daar achter steken. Telkens je denkt "iets" gevonden te hebben, wordt je stelling steevast alweer tegengesproken door een ander stukje sociale realiteit. Als uitgangspunt voor een normatief systeem is het "algemeen belang" dus een volstrekt onhandelbaar gegeven. Meer nog: "het volk" of "de samenleving" zijn onwerkbare entiteiten eens je verder gaat dan de simpele vaststelling dat we het over verzamelingen van individuen hebben. En dan kan je het draadje verder trekken en meteen de vraag stellen naar dat andere heilige huisje: de democratie. Weinig begrippen worden op zo'n perverse manier misbruikt om mensen te knechten... Maar dat is voer voor een heel andere discussie.
|
|
|
|
#104 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
maar toch ga ik niet akkoord wanneer mensen zeggen dat vrijheid = aan je van de ander niets aantrekken ( is iets anders dan het algemeen belang natuurlijk)
|
|
|
|
#105 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar de wetenschap dat je ongestraft uit die gemeenschap kan stappen is heel belangrijk. Mensen wanen zich geen gevangenen zolang ze de tralies niet opmerken.
|
|
|
|
#106 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#107 | |
|
Minister
|
Citaat:
Volgens mij ben je dus pas echt vrij als je elke waarde, norm, verwachting,... getoetst hebt en er vervolgens je eigen mening over gevormd hebt zonder je een bal aan te trekken van wat een ander ervan vindt. Ik ken teveel mensen die heel hun leven bezig zijn om te voldoen aan de verwachtingen die men van hen heeft, zelfs als ze daardoor een "gevangene" worden van de normen en waarden van anderen. Het trieste is dat die mensen daar vaak niet bij stil staan en dat ze zelfs kwaad worden op eenieder die zich wel bevrijd heeft. |
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Wie of wat is dan precies verantwoordelijk voor dat egocentrisme (individualisme is een neutrale term)? Zou het kunnen dat de overheid zich geroepen heeft gevoeld om een fiks stuk (familiale) solidariteit over te nemen door zich zo verregaand in de economische verhoudingen tussen de mensen te moeien? Met de beste bedoelingen overigens, daar wil ik zelfs nog niet al te zeer aan twijfelen... Maar waar is de solidariteit gebleven? Is dat een abstracte, koele fiscale operatie geworden waarbij mensen elkaar niet meer in de ogen willen of kunnen kijken? Heeft niet zowat élke werkende mens het gevoelen "dat hij al gegeven heeft"? En is dat gevoelen dan zo onterecht, wetende dat deze staat deze mensen het financiële vel van de rug stroopt voor dat abstracte "hogere belang"? Houdt dat geen ont-menselijking in?
|
|
|
|
#109 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#110 | |
|
Minister
|
Citaat:
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz Laatst gewijzigd door guerin : 16 oktober 2006 om 19:14. |
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Minister-President
|
Tja, die idealisten he.... ergens een goede Halloweenparty te beleven ofzo?
|
|
|
#112 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#113 |
|
Minister
|
Dit zal dan de uitzondering zijn zeker?
|
|
|
#114 | |
|
Minister
|
Citaat:
1. Het feit dat ze anderen (hun kinderen oa) het leven knap lastig kunnen maken louter en alleen om het feit dat ze niet kunnen tolereren dat iemand bewust zijn eigen "tegenovergestelde" mening vormt. 2. dat het deze mensen zijn die vaak klakkeloos meelopen in elk gedachtengoed dat algemeen aanvaard wordt. Maw het zijn die mensen die klakkeloos alle propaganda van Hitler slikten als zoete koek, die vandaag de dag ook de mening van de meerderheid volgen zonder er zich al teveel vraagtekens bij te stellen. |
|
|
|
|
|
|
#115 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Minister
|
Juist niet,deconditionering laat dat toe.
|
|
|
#118 |
|
Europees Commissaris
|
Het schoolvoorbeeld is dan toch weer de film "l'enfant sauvage" waarin een kind opgroeit totaal buiten de invloed van andere mensen om. Mocht men verwachten dat dit een buitengewoon sterk figuur is geworden, dan is niets minder waar. Tussen de andere mensen was dat kind eerder een totale zwakkeling omdat het de conditionering (dat wij opvoeding noemen) heeft moeten missen.
|
|
|
|
|
|
#119 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
En zo slaagt het systeem erin zich op te bouwen door creëren van behoeftes etc...
Laatst gewijzigd door Bhairav : 18 oktober 2006 om 19:57. |
|
|
|