Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2006, 14:34   #41
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Om constructieve argumenten aan te halen in een belangrijke discussie is het belangrijk naar de toekomst te kijken. Argumenten aanhalen uit het verleden helpt niemand vooruit, zo kan je de CDenV ook de inquisitie niet verwijten en kan je het ook niet maken het colloboratieverleden van bepaalde NVA-ers aan te halen.
Als je objectief wil zijn kijk je naar het programma, naar wat er gerealiseerd is en wat er te verwachten valt. Als je dat doet kom je automatisch uit op een positieve score voor de PVDA.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 14:39   #42
Starkan
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er Bekijk bericht
Dus de heer Merckx houdt er persoonlijk blijkbaar totaal andere meningen op na dan in zijn hoedanigheid als politicus? (Van schizofrenie gesproken..)
Ik beweer dat deze argumenten niet relevant zijn in deze discussie.
Oud 17 oktober 2006, 14:45   #43
Starkan
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vulpes Bekijk bericht
ter info: het concrete, LOKALE programma is in het kader van het CS rond het VB evenmin van enig belang..
Daar denken de meeste mensen toch wel anders over.

Citaat:
tenslotte: sinds wanneer staat intelligentie met 'gelijk geven'?
Zo stel ik dat niet.
Je mag altijd een poging doen om te weerleggen dat Mie Branders goed werk levert voor de Hobokenaars.
Oud 17 oktober 2006, 14:56   #44
N-VA'er
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Starkan Bekijk bericht
Om constructieve argumenten aan te halen in een belangrijke discussie is het belangrijk naar de toekomst te kijken. Argumenten aanhalen uit het verleden helpt niemand vooruit, zo kan je de CDenV ook de inquisitie niet verwijten en kan je het ook niet maken het colloboratieverleden van bepaalde NVA-ers aan te halen.
Als je objectief wil zijn kijk je naar het programma, naar wat er gerealiseerd is en wat er te verwachten valt. Als je dat doet kom je automatisch uit op een positieve score voor de PVDA.
De meningen van de heer Merckx lijken me toch wel van meer dan louter historisch belang. Of oefent de betrokkene tegenwoordig dan geen belangrijke functie meer uit binnen de PVDA?

Het Hobokense PVDA-programma en de realisaties van de plaatselijke PVDA-afdeling zijn mogelijk best wel prijzenswaardig, maar men kan van mogelijke gemeentelijke coalitiepartners niet verlangen dat ze bij het al dan niet sluiten van plaatselijke bestuursakkoorden compleet abstractie maken van hetgeen waar een bepaalde partij buiten de louter plaatselijke context voor staat. De Hobokense VB'ers zijn mogelijk ook allen sympathieke, goedmenende, bekwame en gemotiveerde mensen, maar het is onvermijdelijk dat ook zij worden afgerekend op de standpunten die hun partij op het bovengemeentelijke vlak inneemt en verdedigt.

(Gordon Sumner)
N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 15:11   #45
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Daar denken de meeste mensen toch wel anders over.
wie zijn dan die "meeste" mensen? voor zover ik weet wordt het cordon nog steeds doorgetrokken naar het gemeentelijk niveau..

graag dus de quotes van de politieke partijen die hebben gesteld dat men lokaal met het VB zal onderhandelen op basis van de lokale voorstellen, volledig blind zijnde voor de stelling die wordt ingenomen op federaal/vlaams niveau..

Citaat:
Zo stel ik dat niet.
Je mag altijd een poging doen om te weerleggen dat Mie Branders goed werk levert voor de Hobokenaars.
'k heb in dat artikel niet gelezen dat men het had over Mie Branders... het ging over de PvdA , toch? althans zo heb ik het begrepen...

ergo: wat mie branders al dan niet doet is in die context compleet irrelevant...

Laatst gewijzigd door vulpes : 17 oktober 2006 om 15:12.
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2006, 15:33   #46
Starkan
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het Hobokense PVDA-programma en de realisaties van de plaatselijke PVDA-afdeling zijn mogelijk best wel prijzenswaardig, maar men kan van mogelijke gemeentelijke coalitiepartners niet verlangen dat ze bij het al dan niet sluiten van plaatselijke bestuursakkoorden compleet abstractie maken van hetgeen waar een bepaalde partij buiten de louter plaatselijke context voor staat.
Men plijt niet voor abstractie van waar de partij achter staat. Men probeert hier enkel een deugdelijk en waardevol bestuur te garanderen.
Oud 17 oktober 2006, 18:53   #47
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Men plijt niet voor abstractie van waar de partij achter staat. Men probeert hier enkel een deugdelijk en waardevol bestuur te garanderen.
ik begrijp het niet goed..

in ieder geval.. ik kan mij voorstellen dat er ook lokale VB afdelingen zijn die streven naar een deugdelijk en waardevol bestuur.. niettemin geldt ook ten aanzien van hen dat men rekening houdt met 'waar de partij voor staat'. Waarom zou hetzelfde dan niet gelden ten aanzien van de PvdA?

wat er ook van zij.. niets belet toch dat de PvdA een coalitie poogt te vormen met andere partijen? waarom MOET daar per se die ene N-VAer bij zijn?

ik hoop in ieder geval dat elk gemeenteraadslid, oppositie (of het nu een N-VAer is of niet) of niet voldoende het gemeentelijk belang in het achterhoofd heeft om goede voorstellen, ongeacht wie ze heeft ingediend, te steunen.

en voor de rest.. het zijn onderhandelingen en ieder probeert allicht het maximum uit te brand te slepen.. ik kan alleen maar zeggen: doe uw best... Wie weet overhaalt u de N-VAer toch.. en als dat niet lukt of als de prijs te hoog is, dan doet u verder zonder hem..
Oud 17 oktober 2006, 23:19   #48
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
De meningen van de heer Merckx lijken me toch wel van meer dan louter historisch belang. Of oefent de betrokkene tegenwoordig dan geen belangrijke functie meer uit binnen de PVDA?
Anders dan in zogezegd democratische partijen is het bij de PVDA niet zo dat het programma van de partij wordt opgesteld door enkelingen en dan door een congres, dat niet meer is dan een stemmachine, wordt gestemd omdat deze of gene verkondigt dat het moet gestemd worden.
Het programma van de PVDA wordt opgesteld door het geheel van de partij. In een daadwerkelijk congres waar iedere deelnemer geacht wordt en aangespoord wordt zijn mening te geven over de voorstellen. Aan de stemmingen zijn op die manier vele uren van discussie voorafgegaan in de hele partij.
Wie verantwoordelijkheid wil in de PVDA moet zichzelf voorstellen en antwoorden op de vragen van de congresgangers. Wie opnieuw verantwoordelijkheid wil, zal eerst verantwoording moeten afleggen over de voorbije periode.
Om het concreet te maken: het is niet Kris Merckx die het programma in Hoboken opgesteld heeft. Het zijn de plaatselijke leden die de resultaten van een bevraging bij de bevolking van Hoboken vertaald hebben in een concreet programma.
Wat niet wegneemt dat de ervaring van mensen als Kris Merckx van onschatbare waarde is.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 11:05   #49
DenHollander1981
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar meneer, het zijn zinnen geplukt uit een persoonlijk interview van 8 jaar geleden. De PVDA heeft een constructief en haalbaar programma voor Hoboken. Mie Branders werkt al jaren lang zeer hard voor ALLE Hobokenaars.

Dat Slangen denigreert uit zich meer aan zijn houding dan aan zijn argumenten. Als het Slangen zijn bedoeling was een intelligent objectief stuk te schrijven, had die de PVDA verdedigd.
Het Vlaams Blok is veroordeeld op basis van uitspraken van 10-15 jaar geleden.
DenHollander1981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 11:58   #50
vulpes
Gouverneur

Standaard

vraagje: waar kan het programma bekomen worden? op de website heb ik het niet gevonden.. enkel een pamflet..
Oud 18 oktober 2006, 16:13   #51
Starkan
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenHollander1981 Bekijk bericht
Het Vlaams Blok is veroordeeld op basis van uitspraken van 10-15 jaar geleden.
We hebben het hier nergens over veroordelingen. Wel over uitspraken waarop de PVDA aangevallen wordt.
Er zijn genoeg recente uitspraken van het VB waar zij terecht aangevallen worden. Zoek die maar eens bij de PVDA.

Citaat:
vraagje: waar kan het programma bekomen worden? op de website heb ik het niet gevonden.. enkel een pamflet..
Het partijprogramma staat op http://www.pvda.be >> partijprogramma (links, onder 'Over de PVDA')
Oud 18 oktober 2006, 16:15   #52
Starkan
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
en HIER , specifiek over hoboken.

Mvg
Oud 18 oktober 2006, 20:05   #53
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
NVA struikelt over Hezbollah en Hamas, nochtans bewegingen die cruciale actoren van het democratiseringsproces zijn in Palestina en in Libanon. BDW kent duidelijk niets af van het Midden-Oosten!
Het is naast de kwestie, maar met deze opmerking ga je wel met gierende banden uit de bocht. Zowel Hezbollah als Hamas hebben duidelijk een broertje dood aan democratie, tenminste: zolang die niet in hun eigen voordeel uitkomt. Natuurlijk schermen ze graag met hun resultaten in Libanon en Palestina, maar respect voor de democratie en de democratische principes hebben ze allerminst. Dat geldt overigens niet alleen voor die twee bewegingen, maar voor de meeste actoren in het Midden-Oosten. De manier waarop in Palestina de 'machtsoverdracht' van Fatah naar Hamas gebeurde, is een treffend voorbeeld hoe democratie in die regio slechts een dun laagje vernis is. Ik zie, als ik mijn blik even verruim, maar één democratiseringsproces en dat is van het soort dat de PvdA c.s. die graag zien, waarbij ze met hun ideologische bril enkel 'imperialisten' en 'bevrijders' zien, maar die idee heeft al lang afgedaan in de regio. Zoals de Franse schrijver Jean Genet halfweg de jaren 80 al opmerkte (en hij is een onverdachte bron wat betreft de Palestijnse zaak) in zijn 'Un captif amoureux', gebruikten de Palestijnen het (marxistische) secularisme vooral om het communistische Oosten en (een deel van) het Westen te verleiden en de 'oude' regimes als Saoedi-Arabië en Koeweit aan te vallen, maar was er toen reeds de toenemende gewoonte om voor intern gebruik, de bevolking, de islam als wapen in te zetten... en de linkerzijde is er met open ogen ingetuind...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 02:06   #54
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Maoisme is gewoon de Chinese variant van het stalinisme. Er bestaan een aantal verschillen qua wijze waarop de regimes de macht hebben verworven maar qua aard van het beestje lijken ze zeer sterk op elkaar.
Nog een overeenkomst: ze hebben allebei supermachten van hun land gemaakt, alle buitenlandse bezetters verjaagd en het overgrote deel van de bevolking uit de armoede en het analfabetisme gelicht.

Voor het overige stel ik vast dat de VB-aanhangers voor een cordon sanitaire tegen de PVDA zijn. Tiens, ik dacht dat dat cordon sanitaire toch een ondemocratische kaakslag was die de stem van de bevolking negeert?
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 08:34   #55
vulpes
Gouverneur

Standaard

Citaat:
We hebben het hier nergens over veroordelingen. Wel over uitspraken waarop de PVDA aangevallen wordt.
Er zijn genoeg recente uitspraken van het VB waar zij terecht aangevallen worden. Zoek die maar eens bij de PVDA.

Het partijprogramma staat op http://www.pvda.be >> partijprogramma (links, onder 'Over de PVDA')
had ik al gekeken.. daar stond enkel "actieprogramma" en daarin stond dan weer dat het programma uitgebreider is..
Oud 19 oktober 2006, 10:09   #56
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nog een overeenkomst: ze hebben allebei supermachten van hun land gemaakt, alle buitenlandse bezetters verjaagd en het overgrote deel van de bevolking uit de armoede en het analfabetisme gelicht.
... en er vervolgens weer ingeduwd, miljoenen 'sociaal onaangepasten' over de kling gejaagd of in 'werkkampen' weggestopt, gezorgd voor milieuschandalen die hun weerga niet kennen...

Citaat:
Voor het overige stel ik vast dat de VB-aanhangers voor een cordon sanitaire tegen de PVDA zijn. Tiens, ik dacht dat dat cordon sanitaire toch een ondemocratische kaakslag was die de stem van de bevolking negeert?
Ikzelf ben ook tegenstander van het cordon sanitaire (om principiële, niet om politieke redenen), maar als regeringspartijen duidelijk stellen niet met extremistische partijen in een coalitie te stappen, dan moeten ze consequent zijn. PvdA en VB zijn lood om oud ijzer, punt aan de lijn. Het is overigens perverser, onafgezien van de boodschap die ze brengen, een partij die landelijk 20+ procent van de stemmen haalt te negeren, dan een fossiel dat in een handvol gemeenten een zeteltje weet te halen...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 19 oktober 2006, 11:47   #57
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Is De Wever nu ook al een Vber?
Hij is alleen consequent, als men een cordon om extremistische partijen wilt leggen dan om alle.
Ik stel vast dat jullie voor een cordon zijn zolang het jullie niet treft.
Ik vind het trouwens hilarisch dat jullie zich ook op de stem van het volk beroepen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 11:49   #58
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het Hobokense PVDA-programma en de realisaties van de plaatselijke PVDA-afdeling zijn mogelijk best wel prijzenswaardig, maar men kan van mogelijke gemeentelijke coalitiepartners niet verlangen dat ze bij het al dan niet sluiten van plaatselijke bestuursakkoorden compleet abstractie maken van hetgeen waar een bepaalde partij buiten de louter plaatselijke context voor staat. De Hobokense VB'ers zijn mogelijk ook allen sympathieke, goedmenende, bekwame en gemotiveerde mensen, maar het is onvermijdelijk dat ook zij worden afgerekend op de standpunten die hun partij op het bovengemeentelijke vlak inneemt en verdedigt.
Beste

En welke standpunten mogen dat dan wel zijn?
KVE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 16:17   #59
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Het is overigens perverser, onafgezien van de boodschap die ze brengen, een partij die landelijk 20+ procent van de stemmen haalt te negeren, dan een fossiel dat in een handvol gemeenten een zeteltje weet te halen...
Als er nu één partij is die niet genegeerd wordt...
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 16:26   #60
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Als er nu één partij is die niet genegeerd wordt...
Het begint een trend te worden, om over mediaboycots te zeuren... Enfin, met die opmerking ging het me niet om de media-aandacht, evenmin over het programma van de twee partijen, maar om het naakte gegeven dat het minder democratisch is een partij met een groot electoraat te negeren, dan eentje dat landelijk amper boven het procent uitkomt...

Overigens, een negationistische en openlijk ondemocratische partij roept het m.i. over zich af dat ze genegeerd wordt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be