![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wat ontkent de PVDA dan dat de "algemeen aanvaarde waarheid" is? Toon de bewijzen! Wat is er ondemocratisch aan de PVDA? Dat hun programma opgesteld is na een enquète bij de bevolking? Dat de leden bevraagd worden over eventuele deelname aan het bestuur? Laatst gewijzigd door amedee : 19 oktober 2006 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 20 oktober 2006 om 08:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor een communist beschikt u overigens over opvallend weinig abstractievermogen, lijkt me: ik had het over het principe van het (een) cordon sanitaire, niet over de praktijk.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat een communistische partij het zich in een kapitalistische maatschappij moeilijk maakt, is trouwens een open deur. Wat eigenlijk van de PVDA gevraagd wordt is dat ze stopt een communistische partij te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
De PvdA spiegelt zich aan figuren als Lenin, Stalin en Mao, en ontkent dat zij verantwoordelijk zijn voor de dood van miljoenen mensen, ontkent bovendien dat deze vorm van geweld inherent is aan het systeem. Dat noem ik negationisme... Ik verwijs maar even naar 'Een andere kijk op Stalin' van jullie Grote Roerganger, Ludo Martens. Welke andere kijk is dat dan? Hoe kan je 'anders kijken' naar een paranoïde massamoordenaar, die met één slordige krabbel executiebevelen tekende voor 'zoveel duizend mensen'? Kijk, er is geen enkel communistisch regime gevestigd zonder geweld, terreur of zelfs maar een verkrachtig van de democratische principes (Tsjechoslovakije 1948, bijvoorbeeld), en er was evenmin een dergelijk regime dat zichzelf in stand kon houden op een andere manier dan door repressie. Hoewel ze zich alle in meer of mindere mate met het epitheton 'democratisch' bekleedden, was geen van alle die naam waardig. Een land dat prikkeldraad rond zijn grenzen moet plaatsen en niet zonder 'Schiessbefehle' kan, is verre van een democratie, dunkt me. Een partij die een dergelijke ideologie, een dergelijk regime voorstaat, is ondemocratisch, punt aan de lijn.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
||
![]() |
![]() |