Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2006, 20:27   #41
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vrijzinnigheid heeft trouwens ook al serieuze slachtpartijen aangericht in Azie .
Japan , een fascistoide keizer die zich de gelijkwaardige van God waande .
China onder Mao , van 10 miljoen tot enkele tientallen miljoenen doden ;
Vietnam , waar Amerika zogezegd niets te zoeken had , 3 miljoen doden tijdens de oorlog , een veelvoud aan hongerdoden na de oorlog .
Cambodja , 2 miljoen doden onder Pol Pot , een veelvoud aan hongerdoden nadien .
Noord-Korea , enkele jaren geleden nog , 2 miljoen hongerdoden .De vrijzinnigheid heeft trouwens ook al serieuze slachtpartijen aangericht in Azie .
China onder Mao , van 10 miljoen tot enkele tientallen miljoenen doden ;
Vietnam , waar Amerika zogezegd niets te zoeken had , 3 miljoen doden tijdens de oorlog , een veelvoud aan hongerdoden na de oorlog .
Cambodja , 2 miljoen doden onder Pol Pot , een veelvoud aan hongerdoden nadien .
Noord-Korea , enkele jaren geleden nog , 2 miljoen hongerdoden .
Nogmaals

Citaat:
Trouwens wat betreft het atheisme van het communisme of het nazisme, dat heeft nu eens niets met vrijzinnigheid te maken. Vrijzinnighied gaat namelijk vooral ook rond kritisch denken, iets waardoor men in bovenstaande regimes rap in een of ander reeducatie- of concentratiekamp terecht komt.
Onderstaande is de lijfspreuk van een vrijdenker. Hoe kan men dit rijemn met haat?

Citaat:
Het denken mag zich nooit onderwerpen,
noch aan een dogma,
noch aan een partij,
noch aan een hartstocht,
noch aan een belang,
noch aan een vooroordeel,
noch aan om het even wat,
maar uitsluitend aan de feiten zelf,
want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.

Diabolisch. Alsof het uit de Duivel zijn mond komt.
Fonske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 20:37   #42
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske Bekijk bericht
Nogmaals

Citaat:
Trouwens wat betreft het atheisme van het communisme of het nazisme, dat heeft nu eens niets met vrijzinnigheid te maken. Vrijzinnighied gaat namelijk vooral ook rond kritisch denken, iets waardoor men in bovenstaande regimes rap in een of ander reeducatie- of concentratiekamp terecht komt.
Onderstaande is de lijfspreuk van een vrijdenker. Hoe kan men dit rijemn met haat?

Citaat:
Het denken mag zich nooit onderwerpen,
noch aan een dogma,
noch aan een partij,
noch aan een hartstocht,
noch aan een belang,
noch aan een vooroordeel,
noch aan om het even wat,
maar uitsluitend aan de feiten zelf,
want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.

Diabolisch. Alsof het uit de Duivel zijn mond komt.
Aangezien een mens geen zuiver rationeel wezen is, houdt die lijspreuk van die vrijzinnige, Poincaré als ik mij niet vergis, dus in dat een mens niet mag denken.
Oud 22 oktober 2006, 20:38   #43
TheBlackadder
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
De vrijzinnigheid heeft trouwens ook al serieuze slachtpartijen aangericht in Azie .
een godsdienst, geen vrijzinnigheid

Citaat:
China onder Mao , van 10 miljoen tot enkele tientallen miljoenen doden
weer een vergoddelijking van een persoon, geen vrijzinnigheid (zelfs niet als je hem als atheistisch beschouwd)

Citaat:
Vietnam , waar Amerika zogezegd niets te zoeken had , 3 miljoen doden tijdens de oorlog , een veelvoud aan hongerdoden na de oorlog ..
doden gemaakt door die katholieke Amerikanen

Citaat:
Pol Pot, opgeleid als Boedhistische monnik. Voor de rest wel redelijk atheistisch, maar verre van vrijzinnig

Citaat:
Noord-Korea , enkele jaren geleden nog , 2 miljoen hongerdoden .
weer een vergoddelijking van een persoon, geen vrijzinnigheid (zelfs niet als je hem als atheistisch beschouwd)

Je moet je voorbeelden beter kiezen
TheBlackadder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 20:52   #44
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een goed bron... iemand die u kent zegt.
Ik meen ook op te maken uit uw betoog dat vrijzinigen mensen die het geld niet hebben laten studeren... dat is gewoon duivels.
Trouwens als ge aan de KUL studeert moet ge toch ook in u laatste jaar een soort godsdienstvak volgen.

Ik ben daarenboven niet hardnekkig antiklerikaal en ik zou niet weten waar u dat vandaal haalt. Jij daarentegen bent wel hardnekkig anti-vrijzinnig, daar draait deze draad tenslotte om.
Iemand die ik ken? Het is niet zomaar iemand die ik ken, het is iemand die prof mocht worden aan de VUB. Is dat geen goede bron om te weten hoe je prof moet worden aan die instelling?

Het geld niet hebben ging gewoon over de locatie waar we wonen, namelijk in de rand rond Brussel. Het is voor ons goedkoper om te pendelen naar de VUB dan om op kot te gaan in Leuven. Zijn ouders hadden het geld niet om hem op kot te laten gaan, dus hij moest naar de VUB.

En inderdaad, ik ben anti-vrijzinning. Is dat zo vreemd? Het is een stroming die haat zaait tegenover alles waar ik in geloof. Het is een stroming die probeert om mijn geloof steeds weer in een kwaad daglicht te zetten.

Vrijzinnigheid is het Vlaams Belang van de geloven!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 22:44   #45
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals
Typerend die truken , 2 citaten van 2 personen die iets gans anders bedoelen aan elkaar knopen .
Hier komt het vrijzinnig leugenpaleis , hier komt de grote Outingstest.
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 22:55   #46
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheBlackadder Bekijk bericht
een godsdienst, geen vrijzinnigheid

doden gemaakt door die katholieke Amerikanen

Pol Pot, opgeleid als Boedhistische monnik. Voor de rest wel redelijk atheistisch, maar verre van vrijzinnig

Je moet je voorbeelden beter kiezen
De grote outingtest deel 2 ;
Vrijzinnige massamoordenaars zijn eigenlijk niet vrijzinnig maar afgoden ?
Dat zit ik toch te bewijzen ?
En trouwens , Amerikanen zijn eerder protestants dan katholiek , vandaar hun succes .
Oud 22 oktober 2006, 23:32   #47
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En inderdaad, ik ben anti-vrijzinning. Is dat zo vreemd? Het is een stroming die haat zaait tegenover alles waar ik in geloof. Het is een stroming die probeert om mijn geloof steeds weer in een kwaad daglicht te zetten.
Nu zijn we er. Ge verwijt de vrijzinnige dingen waaraan ge zelf schuldig zijt. Tja...
Oud 22 oktober 2006, 23:35   #48
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Typerend die truken , 2 citaten van 2 personen die iets gans anders bedoelen aan elkaar knopen .
Hier komt het vrijzinnig leugenpaleis , hier komt de grote Outingstest.
Typisch die wederwoorden die het eigenlijk niet zijn. Ik zal een duidelijke vraag stellen. Waar haalt ge het dat Hiltler, Stalin, Mao? Pol pot en Kim Il Jung vrijzinnig (anders dan atheisme dus) zouden zijn?
Oud 22 oktober 2006, 23:48   #49
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Typisch die wederwoorden die het eigenlijk niet zijn. Ik zal een duidelijke vraag stellen. Waar haalt ge het dat Hiltler, Stalin, Mao? Pol pot en Kim Il Jung vrijzinnig (anders dan atheisme dus) zouden zijn?
Omdat ze onschuldigen vermoorden tiens .
Vrijzinnigen lijken een beetje zoals Marc Dutroux die vanuit zijn cel uitschreeuwt : c'est moi le victime de tous ca .
Oud 22 oktober 2006, 23:50   #50
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Iemand die ik ken? Het is niet zomaar iemand die ik ken, het is iemand die prof mocht worden aan de VUB. Is dat geen goede bron om te weten hoe je prof moet worden aan die instelling?
Euh... nee. Kijk nu ziet ge mijn kritische houding in praktijk. Gij kunt namelijk gewoon uit uw nek kletsen. Duh.
Alhoewel het mij niet zou verwonderen dat iets moeten ondertekenen gerne de lijfspreuk. Dat ze dus aan kritisch onderzoek moeten doen.
Trouwens waar klaagt gij eigenlijk over, de katholieken mogen hun eigen onderwijs hebben maar de vrijzinnigen niet ofwa?
Oud 22 oktober 2006, 23:55   #51
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Aangezien een mens geen zuiver rationeel wezen is, houdt die lijspreuk van die vrijzinnige, Poincaré als ik mij niet vergis, dus in dat een mens niet mag denken.
Wa zit gij nu voor dwaze stellingen te deponeren? Ik kan deze redernering totaal niet volgen (en iets zegt me dat het niet aan mij ligt).
Overigens ook een zeer dwaze en kinderlijke manier om deze discusie naar uw hand te draaien.
Oud 23 oktober 2006, 06:15   #52
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wa zit gij nu voor dwaze stellingen te deponeren? Ik kan deze redernering totaal niet volgen (en iets zegt me dat het niet aan mij ligt).
Dwaze stellingen? Mijn stelling is alleszins minder dwaas dan die van Poincaré.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Poincaré zegt dat het denken enkel mag onderworpen worden aan de feiten. D.w.z. dat men met bvb. geen rekening mag houden met het emotionele, gevoelsmatige, spirituele, e.d.

Logisch gevolg daarvan: Aangezien een mens onmogelijk zijn emoties, gevoelens volledig kan onderdrukken, mag een mens volgens de lijspreuk van Poincaré niet denken.

Ik zal u een voorbeeld geven: Een man vertrekt 's ochtends naar zijn werk. Zijn vrouw en hun zieke kind blijven thuis. Tijdens zijn middagpauze belt de man naar huis om te vragen hoe het met zijn kind gaat. De vrouw zegt dat het al wat beter gaat. Normaal gezien zijn de meeste mannen dan gerustgesteld. Maar wanneer de uitspraak van Poincaré consequent gevolgd wordt, moet die man tot de conclusie komen dat hij in feite nog niet weet hoe het met zijn kind gaat. Want hij kan zich niet op feiten baseren, enkel op wat zijn vrouw zegt.

Citaat:
Overigens ook een zeer dwaze en kinderlijke manier om deze discusie naar uw hand te draaien.
Ik probeer deze discussie helemaal niet naar mijn hand te draaien. Ik maak gewoon een opmerking over die uitspraak van Poincaré. Voor de rest heb ik helemaal geen berichten gepost in deze discussie.
Oud 23 oktober 2006, 06:33   #53
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na een kruistocht tegen de evolutietheorie mag ik wel een kruistocht tegen de vrijzinnigheid beginnen zeker .
Uiteraard mag je dat. Ik wens je er zelfs veel succes mee.

Oud 23 oktober 2006, 06:38   #54
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Daarin ervaar ik ook dat veel vrijzinnigen die, na de gematiging van de RKKerk vandaag, nu hoog van de toren blazen en andere levensovertuigingen radicaal afwijzen. Dan vallen ze in dezelfde val als alle andere machtsgodsdiensten.
Nogal wiedes dat we, NA de matiging van de RKK, machtsgodsdiensten afwijzen, of zoals jij het zo eufemistisch omschrijft als "hoog van onze toren blazen".

VOOR de matiging waren we namelijk ons leven niet zeker, nu wel...

Sorry, mijn beste Judokus, ik kon het echt niet laten...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 23 oktober 2006 om 06:45.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 10:36   #55
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Uiteraard mag je dat. Ik wens je er zelfs veel succes mee.

En ik heb succes , in alle middens .
De meeste homoseksuelen zijn gestorven in de kampen van Hitler en Stalin .
Rare jongens die vrijzinnigen .
Oud 23 oktober 2006, 11:12   #56
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Poincaré zegt dat het denken enkel mag onderworpen worden aan de feiten. D.w.z. dat men met bvb. geen rekening mag houden met het emotionele, gevoelsmatige, spirituele, e.d.

Logisch gevolg daarvan: Aangezien een mens onmogelijk zijn emoties, gevoelens volledig kan onderdrukken, mag een mens volgens de lijspreuk van Poincaré niet denken.

Ik zal u een voorbeeld geven: Een man vertrekt 's ochtends naar zijn werk. Zijn vrouw en hun zieke kind blijven thuis. Tijdens zijn middagpauze belt de man naar huis om te vragen hoe het met zijn kind gaat. De vrouw zegt dat het al wat beter gaat. Normaal gezien zijn de meeste mannen dan gerustgesteld. Maar wanneer de uitspraak van Poincaré consequent gevolgd wordt, moet die man tot de conclusie komen dat hij in feite nog niet weet hoe het met zijn kind gaat. Want hij kan zich niet op feiten baseren, enkel op wat zijn vrouw zegt.
Het lag dus niet aan mij. Die spreuk heeft vooral toepassing op (wetenschappelijk) onderzoek, niet op de interpersonele interactie van het alledaagse. Duuuuuh
Oud 23 oktober 2006, 11:14   #57
Fonske
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Fonske
Omdat ze onschuldigen vermoorden tiens .
Vrijzinnigen lijken een beetje zoals Marc Dutroux die vanuit zijn cel uitschreeuwt : c'est moi le victime de tous ca .
Vind u nu zelf dat u mijn vraag heeft beantwoord?

Laatst gewijzigd door Fonske : 23 oktober 2006 om 11:14.
Oud 23 oktober 2006, 13:15   #58
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En ik heb succes , in alle middens .
Uiteraard. In een circus is de clown nu eenmaal de spilfiguur.
Citaat:
De meeste homoseksuelen zijn gestorven in de kampen van Hitler en Stalin .
In verhouding tot wat en over welke tijdspanne gemeten? Je hoeft niet te antwoorden, opbodspelletjes zijn aan mij niet besteed.
Citaat:
Rare jongens die vrijzinnigen .
Uiteraard zijn het rare jongens. Iemand die liever voor zichzelf denkt dan zomaar klakkeloos alles aan te nemen wat er in één of ander boek geschreven staat... quelle horreur!

Oud 23 oktober 2006, 13:16   #59
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Vind u nu zelf dat u mijn vraag heeft beantwoord?
De basisstelling van het Nazisme was Darwinistisch , het inferieure ras wordt vernietigd door het superieure ras tot eer en glorie van de evolutie van de mens .
Tot nader order is Darwinisme vrijzinnig .
De basisstelling van Mao en co was Marxistisch .
Iedereen wordt verplicht mee te werken in het systeem .
Wie anders denkt ( kapitalistisch of andere ) is een verrader van het systeem en dient te worden vernietigd .
Woorden van Marx : de dictatuur van het proletariaat .
Tot nader order is Marxisme vrijzinnig .

Laatst gewijzigd door Kaffer : 23 oktober 2006 om 13:17.
Oud 23 oktober 2006, 13:32   #60
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Uiteraard. In een circus is de clown nu eenmaal de spilfiguur.In verhouding tot wat en over welke tijdspanne gemeten? Je hoeft niet te antwoorden, opbodspelletjes zijn aan mij niet besteed.Uiteraard zijn het rare jongens. Iemand die liever voor zichzelf denkt dan zomaar klakkeloos alles aan te nemen wat er in één of ander boek geschreven staat... quelle horreur!

Je avater al eens bekeken ?
Vanwaar denk je dat het homosymbool de roze driehoek komt , uit de Nazi-kampen toch ?
Naast het fundamentalistische Iran worden vandaag de dag ook nog homo's doodgefolterd in Cuba en Zimbabwe , de meest atheistische landen ter wereld die ook wel eens een priester folteren.
Enkele jaren geleden noemde president Mugabe van Zimbabwe homo's simpelweg beesten .
Dit haalde de wereldpers , komt dus niet uit boekskes .
Fundamentalistische katholieken en moslims noemen homo's wel eens zondaars , maar beesten ?
Dat is enkel voor de vrijzinnigen Hitler en Mugabe weggelegd .
Vrijzinnigen zoeken steeds een stok om de hond te slaan .
Of het nu homo's , vrouwen of kinderen betreft , ze slaan erop .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be