Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2006, 16:44   #81
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

Praetorian, als je zegt ik geef niets om de partij, dan is dat op zich al "revisionisme" van het ML. Wordt nu niet kwaad omwille van wat woordjes (als je de teksten van die oude rotten uit de vorige eeuw leest: die zijn pas onvriendelijk tegen elkaar). Misschien heb je als KP'er de mens op de foto wel weten te herkennen ("avatar" of zoiets noemt dat?): dat is nu echt een voorbeeld voor mij.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 17:06   #82
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Het is mijn mening dat een aanzienlijke hoeveelheid ML partijen Marx compleet hebben vern**kt. Ik hoef dan ook geen lessen te ontvangen van degenen die het marxisme willen reductioneren tot een partijmechanisme.
Oud 23 oktober 2006, 17:07   #83
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pie Bekijk bericht
Dat is een ouderwetse term voor een heel interessant actueel thema (bv. waarom waren we vroeger zo sterk en nu zo'n liliputters), zeker voor iemand die zich in de buurt van de KP bevindt.
Ik heb met het woordje "revisionisme" niet zulke leuke scenes gezien in de geschiedenis van ML partijen. Ik word altijd overmand door achterdocht wanneer ik dat woordje hoor vallen.
Oud 23 oktober 2006, 17:52   #84
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

ik denk dat Karl - theorie van de praxis - Marx zelf wel de laatste zou zijn om revisioneren te gaan verbieden.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 21:25   #85
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Alstublief, zeg!! De PVDA heeft een mooi resultaat geleverd op 8 oktober, een zeer mooi zelfs, maar nu moeten ze niet gaan beweren dat ze ineens de -ik citeer- "massapartij" zijn.
Iemand anders wees u al terecht op het onderscheid tussen "worden" en "zijn". Veel geluk met de verdere studie ervan.
Citaat:
Links zal nergens geraken als ze blijven het partijbelang boven alles te stellen. De Trotsen van LSP denken dat ze met EAP een middel hebben om de PVDA de loef af te steken, en de Mao's van PVDA denken sinds 08/10 dat ze groter zijn dan de CD&V.
Ik kan niet spreken voor de kameraden van de LSP, maar wat betreft "de Mao's van de PVDA" zou ik u het maandaginterview uit De Morgen van vandaag kunnen aanraden.
Trouwens "groter zijn dan de CD&V"? We hebben misschien wat euforisch gereageerd in de eerste dagen na de verdriedubbeling van onze verkozenen, maar al bij al denk ik dat de PVDA de voetjes op de grond gehouden heeft hoor.
Citaat:
De PVDA is sterk ingeplant in enkele gemeentes. Maar enkel in die gemeenten, scoort de PVDA zeer sterk. Zolang ze niet in alle Vlaamse steden en gemeenten een dergelijke inplanting krijgen, zullen ze op het nationale niveau niet kunnen doorbreken. De PVDA heeft dus kansen om verder te groeien, maar denken dat ze in 2007 al een verkozene kunnen hebben, is wel zéér optimistisch. In de provincie Antwerpen haalde PVDA+ 1,3%; toch nog een heel eind verwijderd van 5% kiesdrempel.
Iemand zou zich eens moeten amuseren met het opzoeken van de commentaren van kameraden uit allerlei ideologische windrichtingen op het objectief van de PVDA voor 0810. Maar soit.
Het is een bewuste taktische keuze geweest van de PVDA om een doorbraak te proberen forceren in een paar welgekozen gemeenten. Vanzelfsprekend heeft men daarbij geopteerd voor die gemeenten waar er een sterke gemeentelijke werking was rond een groepspraktijk. Niets weerhoudt de PVDA ervan om volgend jaar een vergelijkbare taktische keuze te maken en bijvoorbeeld al zijn pijlen te richten op de provincie Antwerpen.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 23:07   #86
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Het is een bewuste taktische keuze geweest van de PVDA om een doorbraak te proberen forceren in een paar welgekozen gemeenten. Vanzelfsprekend heeft men daarbij geopteerd voor die gemeenten waar er een sterke gemeentelijke werking was rond een groepspraktijk. Niets weerhoudt de PVDA ervan om volgend jaar een vergelijkbare taktische keuze te maken en bijvoorbeeld al zijn pijlen te richten op de provincie Antwerpen.
Je zal de werking van de PVDA wel beter kennen dan ik, maar ik kan me niet voorstellen dat de goede resultaten in Zelzate, Deurne, Hoboken,... het resultaat zijn van één jaar werken. Daar moet jaren en jaren aan gewerkt zijn, om een voet aan de grond te krijgen bij de gewone arbeiders.
Op één jaar kunnen jullie onmogelijk iets gelijkaardigs realiseren op nationaal of provinciaal niveau.

De PVDA-strategie om zich te focussen op enkele gemeenten, lijkt goed gelukt te zijn. Bij iedere gemeenteraadsverkiezingen kan je enkele nieuwe gemeenten aandoen. Het zal een werk van lange adem zijn, maar het grote voordeel is dat je dan echt ingeworteld bent bij de bevolking.

Met die strategie in gedachten, moet de PVDA zijn pijlen vandaag nog niet richten op het nationale niveau. Dan lijkt het me beter de EAP nationaal ten volle te steunen (ofwel door een kartel EAP-PVDA ofwel door een soort stemadvies).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 23:51   #87
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Trouwens, wat vinden jullie ervan als ik zeg dat 11 van de 15 verkozenen van de PVDA dokters zijn; nogmaals via de tactiek geneeskunde voor het volk zal je echt nationaal nooit doorbreken, zeker niet op marxistische basis...

Mooie arbeiderspartij trouwens waarvan meer dan 2/3 van de verkozenen uit "meneer doktoors" bestaat; zelfs VLD, CD&V en SPa kunnen zo'n statistieken niet voorleggen...
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2006, 23:58   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Mooie arbeiderspartij trouwens waarvan meer dan 2/3 van de verkozenen uit "meneer doktoors" bestaat; zelfs VLD, CD&V en SPa kunnen zo'n statistieken niet voorleggen...
Of het dokters zijn of niet, is niet relevant. Als zij tegen een mager loontje werken tussen de gewone arbeiders, wat is daar dan mis mee?

Dit is dus het soort inhoudsloos partijbashen dat ervoor zorgt dat links nergens geraakt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 24 oktober 2006, 00:08   #89
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Of het dokters zijn of niet, is niet relevant. Als zij tegen een mager loontje werken tussen de gewone arbeiders, wat is daar dan mis mee?

Dit is dus het soort inhoudsloos partijbashen dat ervoor zorgt dat links nergens geraakt.
Ach ja, het was maar om aan te tonen dat je op deze basis onmogelijk de linkse leemte kan vullen; terwijl het wel als basis gebruikt wordt om niet mee te werken met EAP.
Oud 24 oktober 2006, 00:14   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, wat vinden jullie ervan als ik zeg dat 11 van de 15 verkozenen van de PVDA dokters zijn; nogmaals via de tactiek geneeskunde voor het volk zal je echt nationaal nooit doorbreken, zeker niet op marxistische basis...

allee, moeten zij zich komen excuseren omdat zij niet aan de lopende band staan? Ik denk dat zo één dokter van de pvda méér doet voor de Grote Revolutie dan twintig ALS studenten samen hoor.
Oud 24 oktober 2006, 00:17   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach ja, het was maar om aan te tonen dat je op deze basis onmogelijk de linkse leemte kan vullen; terwijl het wel als basis gebruikt wordt om niet mee te werken met EAP.
Die Geneeskunde voor het Volk heeft hen toch een flinke implanting gegeven in een aantal gemeenten. Gelijkaardige lokale initiatieven kunnen ook in andere gemeenten effect hebben.

Maar de eerste jaren kan van een dergelijke strategie nog geen nationale effecten verwachten. De PVDA heeft voor een strategie gekozen die kan zorgen trage gestage groei van de partij. Maar ze moeten vandaag nog niet de icarus proberen uithangen, en nationaal door te breken. Dat kan enkel tot frustratie leiden.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 24 oktober 2006 om 00:18.
Oud 24 oktober 2006, 08:09   #92
amedee
Partijlid

amedee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooie arbeiderspartij trouwens waarvan meer dan 2/3 bestaat uit kleinburgerlijke studentjes.
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 08:27   #93
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

Standaard

Bovendien hebben die dokters ervaring in het anti imperialistische werk in de "derde wereld" of hebben ze een tijdje gewerkt op een fabriek: om te zien hoe het er precies aan toe gaat. Andere dokters niet, maar die hebben dan weer veel contact met de arbeiders doorheen hun politieke werk rond fabrieken, mijne dokter is er zo eentje. Het zijn er goei met andere woorden!
Oud 24 oktober 2006, 10:22   #94
abou Anis
Minister-President

Standaard

Er is nog iets waardoor die dokters weten hoe het leven voor arbeiders is. Ze leven namelijk zelf ook zo. Ze hebben een bediendenstatuut en werken aan een bediendenloon en wonen voor het overgrote deel in dezelfde wijken en huizen als hun patiënten.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 14:43   #95
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee Bekijk bericht
Mooie arbeiderspartij trouwens waarvan meer dan 2/3 bestaat uit kleinburgerlijke studentjes.

Mijn moeder is verpleegdkundige en mijn vader is arbeider. Is dat tegenwoordig ook al een kleinburgerlijk milieu?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 oktober 2006 om 14:45.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 14:48   #96
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
allee, moeten zij zich komen excuseren omdat zij niet aan de lopende band staan? Ik denk dat zo één dokter van de pvda méér doet voor de Grote Revolutie dan twintig ALS studenten samen hoor.
Yep met een gratis pikuur zwaaien en vragen of ze AUB voor hem willen stemmen. Woeste deed het indertijd in Aalst met worsten.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 15:12   #97
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Yep met een gratis pikuur zwaaien en vragen of ze AUB voor hem willen stemmen. Woeste deed het indertijd in Aalst met worsten.
voor nen Van Duppen zou ik met alle plezier stemmen, want ik weet dat diene mens met volle overtuiging doktoorke speelt om de minder kapitaalkrachtige zieke mensen te genezen. In dat opzicht beschouw ik dienen doktoor niet alleen als een toffe peer, maar als een objectieve bondgenoot van en zelfs deel van de werkende klasse.
En no offence, alle respect voor de gedrevenheid van de ALS kameraden, maar ik denk dat op dit moment één pvda doktoor dus wel degelijk meer impact heeft dan twintig studenten van de LSP.
Oud 24 oktober 2006, 15:33   #98
ingenious

Standaard

ik vraag mij af hoe jullie een massapartij willen opbouwen als enkel echte fabrieksarbeiders blijkbaar goed genoeg zijn.

nogal paradoxaal trouwens: langs de ene kant beweren dat al wie in loondienst werkt eigenlijk arbeider is, om daarna te beginnen vechten over wie nu het meeste echte arbeiders heeft.

en dan maar mekkeren dat er geen linkse eenheid is.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2006, 15:46   #99
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
ik vraag mij af hoe jullie een massapartij willen opbouwen als enkel echte fabrieksarbeiders blijkbaar goed genoeg zijn.

nogal paradoxaal trouwens: langs de ene kant beweren dat al wie in loondienst werkt eigenlijk arbeider is, om daarna te beginnen vechten over wie nu het meeste echte arbeiders heeft.

en dan maar mekkeren dat er geen linkse eenheid is.
Ik denk dan direct aan "Hannah Arendt" ze heeft een goede synthese, waaraan je kunt afmeten waneer je arbeid vericht of werk.
Oud 24 oktober 2006, 15:55   #100
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik denk dan direct aan "Hannah Arendt" ze heeft een goede synthese, waaraan je kunt afmeten waneer je arbeid vericht of werk.

Vertel eens: ik ben wel nieuwschierig of ik volgens Hannah écht werk?

Voor de rest maakt het niet veel uit hé: een linkse partij heeft mensen van alle slag nodig (slimmerikken die goed bepaalde dingen kunnen bestuderen, mensen die goed kunne babbelen, anderen die goed kunnen organiseren, weer een ander is goed in communicatie, de ene werk op een fabriek de ander is bediende bij een bank, of heeft een eigen zaak etc.) : dat zal bij de LSP en de PVDA niet verschillen zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be