Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2006, 21:00   #201
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE Bekijk bericht
Inderdaad het gaat verder en veel verder!
En dat zullen wij waarschijnlijk volgend jaar vaststellen in geval dat extremisten te ver gaan of dat politici niet voorzichtig omgaan met deze zeer complexe Belgische materie.

In Frankrijk hebben zij hun eerste verjaardag gefeest!
Mijnheer heeft ook eens inzicht in de grondwet nodig?

Territoriale eentaligheid is een feit in de belzieke wetgeving, vriend raspoutine, niet louter een wens van nationalisten.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 29 oktober 2006 om 21:00.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 21:32   #202
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nee, ik heb het over Franstaligen in de VLAAMSE Rand die geen Nederlands willen leren. Niet in Brussel.

En dat er in Vlaanderen Nederlandstaligen zijn die geen Frans willen leren: wat dan nog? Hier is de voertaal NEDERLANDS. Misschien dat ze zichzelf hiermee achterop stellen, maar het is geen vereiste. Net zomin als we van een gemiddelde Waal in Wallonië zouden eisen dat hij Nederlands zou spreken.

En dat sommige Vlamingen geen Frans meer willen leren, heeft misschien wel te maken met het feit dat Franstaligen in vroeger tijden het Nederlands altijd een boerentaaltje gevonden hebben en zich superieur achtten aan de Vlamingen. Nu het Frans - in tegenstelling tot vroeger - geen officiële taal meer is in Vlaanderen, krijgen de Franstaligen in feite in hun gezicht terug wat ze altijd zelf gepropageerd hebben.
En omdat de Franstaligen destijds de Nederlandstaligen minder achtten
doet u nu hetzelfde met hen ? Nu begrijp ik waarom sommige oorlogen nooit eindigen en de mens niet evolueert, noch in zijn denken noch in zijn handelen......
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 21:38   #203
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Als Brabander uit de rand kan ik u nogmaals zeggen, waarde Breda, dat wij hier niet gezind zijn om mee te gaan in het Brabants scenario dat u voorstelt. Uw scenario zou ons enkel nog een grotere verfransingsdruk opleveren. Dat gaf u zelf ooit toe met u "de rand prijsgeven aan Brussel scenario."

Het doet pijn om door een andere Brabander verkocht te worden aan de verfransingspolitiek.
Heb ik iets gemist ? Maakt Frans of Nederlands een beter, groter mens van u ?
Oud 29 oktober 2006, 21:42   #204
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
En omdat de Franstaligen destijds de Nederlandstaligen minder achtten
doet u nu hetzelfde met hen ? Nu begrijp ik waarom sommige oorlogen nooit eindigen en de mens niet evolueert, noch in zijn denken noch in zijn handelen......
Wij achten hen helemaal niet minder. Wij verwachten enkel van hen dat ze zich aanpassen aan de Nederlandse taal wanneer ze in Vlaanderen komen wonen. Dat is toch niet veel gevraagd?
Oud 29 oktober 2006, 21:42   #205
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat is een nuance die ze niet begrijpen, zwartengeel, voor die belgicisten is heel belgië tweetalig, met uitzondering van wallonië natuurlijk
Neen, neen ..... als u dat niet wenst of niet kunt dan leert u geen Frans, zo despoot zijn WIJ niet in Brussel.
Oud 29 oktober 2006, 21:43   #206
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Heb ik iets gemist ? Maakt Frans of Nederlands een beter, groter mens van u ?
Heb ik dat ergens gezegd, vriend labyrinth?

Ik zeg enkel dat ik de grondwettelijke territoriale eentaligheid respecteer en dat ik niet graag heb dat mijn streek verfranst wordt.
Oud 29 oktober 2006, 21:48   #207
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als dat zo is, waarom moet de Vlaamse Rand voor de Franstalige politici dan kost wat kost zo snel mogelijk bij Francofonië aangehecht worden?
Omdat het bewoond wordt door een meerderheid van Franstaligen. Dat zou de zaken enigzins eenvoudiger maken. Of is een Belgische Vlaamse Franstalige Brusselaar die in de rand gaat wonen een veroveraar in de ogen van de Vlaams-nationalisten ? Men zou het bijna denken .........
Oud 29 oktober 2006, 21:51   #208
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
ja een lekkere kleine Gewest dat eigelijk deel uit moet maken van Brabant (Dus niet Vlaanderen)

Brussel valt om als het niet bij Vlaanderen voegt ....ik waarschuw alleen om bezorgheid
Vlaams of Waals Brabant, that's the question. Bon Dieu quel vaudeville ........
Oud 29 oktober 2006, 21:56   #209
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Omdat het bewoond wordt door een meerderheid van Franstaligen. Dat zou de zaken enigzins eenvoudiger maken. Of is een Belgische Vlaamse Franstalige Brusselaar die in de rand gaat wonen een veroveraar in de ogen van de Vlaams-nationalisten ? Men zou het bijna denken .........
In de randgemeentens zijn de franstaligen helemaal niet in de meerderheid, dat geldt enkel voor de faciliteitengemeenten. Maar zelfs dat verandert niets aan de situatie. Volgens de wet zijn die gemeentes eentalig Nederlands, en dat moet zo blijven. Check even de tekst die ik hier even terug gepost heb. Volgens de wet is de "omgangstaal" volledig buiten de kwestie, het gaat om de "formele taal" en dat is het Nederlands. Dit is zo of er nu een franstalige meerderheid is of niet.

En ja, elke franstalige die hier in de Rand komt wonen is een veroveraar. En daar denken heus niet enkel de Vlaams Nationalisten zo over. Hier in de rand denken de meeste mensen zo na, gelijk voor welke partij ze hier stemmen. Hier in de rand zijn zelfs mensen die eerder Belgisch gezind zijn, maar toch een afkeer hebben tegenover de veroveringspolitiek van het franstalige imperialisme.
Oud 29 oktober 2006, 21:56   #210
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn goede vriend, u bent degene die de blaffende toon gebruikt. Met uw "LOL", uw "Is da een grap ofwa" en uw "wasda". Ik probeer u beleefd in uw eigen taal te antwoorden, heeft u daar een probleem mee?

Om terug tot de kern van de zaak te komen. Het gaat hier om territoriale eentaligheid qua administratie. Wat mensen thuis spreken heeft daar niets mee te maken. Eentaligheid geldt voor openbare diensten, niet voor de privé sfeer.

Nog een gouden tip: misschien zou het u helpen om eerst eens te lezen waarover de discussie gaat in plaats van alles uit zijn context te rukken en daar dan een (onbeleefde) repliek op te geven.
Het gaat dus enkel om de schone schijn ........ het behalen van het groot gelijk, de eindoverwinning.
Ik stel voor om gans Brabant ( Vlaams en Waals ) faciliteiten toe te kennen. Een soort nomansland. Klaar is kees. Iedereen kiest zijn taal, iedereen gelukkig. Alleen de taalfundi's ongelukkig.
Oud 29 oktober 2006, 21:56   #211
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vlaams of Waals Brabant, that's the question. Bon Dieu quel vaudeville ........
Dit is een Nederlandstalig forum, mijnheer labyrinth. Gelieve u daar naar te gedragen.
Oud 29 oktober 2006, 21:57   #212
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het gaat dus enkel om de schone schijn ........ het behalen van het groot gelijk, de eindoverwinning.
Ik stel voor om gans Brabant ( Vlaams en Waals ) faciliteiten toe te kennen. Een soort nomansland. Klaar is kees. Iedereen kiest zijn taal, iedereen gelukkig. Alleen de taalfundi's ongelukkig.
Dat is ongrondwettelijk en ondemocratisch, dat is het enige probleem met uw redenering

Maar we weten al langer dat dat de politiek is die de franstaligen willen voeren: een heel tweetalig Brabant.

Maar het zal u niet lukken, mijnheer labyrinth. Vergeet het maar.

De maskers vallen wel af, hé mijnheer labyrinth. Achter al uw mooie praatjes en "taalvrijheid" zit dezelfde verfransingspolitiek die we al 175 jaar ondergaan van uw kant van de taalgrens.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 29 oktober 2006 om 22:00.
Oud 29 oktober 2006, 22:04   #213
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Swat. Ik ga slapen, mijnheer labyrinth.

Een goede nachtrust gewenst.
Oud 29 oktober 2006, 22:06   #214
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
In de randgemeentens zijn de franstaligen helemaal niet in de meerderheid, dat geldt enkel voor de faciliteitengemeenten. Maar zelfs dat verandert niets aan de situatie. Volgens de wet zijn die gemeentes eentalig Nederlands, en dat moet zo blijven. Check even de tekst die ik hier even terug gepost heb. Volgens de wet is de "omgangstaal" volledig buiten de kwestie, het gaat om de "formele taal" en dat is het Nederlands. Dit is zo of er nu een franstalige meerderheid is of niet.
Waarom wilt u eigenlijk de faciliteiten afschaffen. Ze lijken mij perfect aangepast aan de situatie. De omgangstaal is Nederlands maar gezien de inwoners voor het merendeel Franstalig zijn wordt er hen faciliteiten verleend. Normaal zou iedereen tevreden moeten zijn. Per slot verblijven ze allen in eigen land. Er kan dus geen sprake van overovering zijn maar eerder van mensvriendelijkheid.

Citaat:
En ja, elke franstalige die hier in de Rand komt wonen is een veroveraar. En daar denken heus niet enkel de Vlaams Nationalisten zo over. Hier in de rand denken de meeste mensen zo na, gelijk voor welke partij ze hier stemmen. Hier in de rand zijn zelfs mensen die eerder Belgisch gezind zijn, maar toch een afkeer hebben tegenover de veroveringspolitiek van het franstalige imperialisme
't Is toch eigenlijk raar dat niemand de Franstaligen aan de kust als veroveraars beschouwd. De horeca is heel blij dat ze daar wat centjes doen rollen...... Een zaak van perceptie zeker ?

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 oktober 2006 om 22:15.
Oud 29 oktober 2006, 22:07   #215
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De manier waarop de Franstaligen sedert 1963 de faciliteiten naar hun eigen goeddunken geïnterpreteerd hebben, namelijk als wettelijke tweetaligheid, wat ze NIET zijn, heeft er inderdaad voor gezorgd dat vele Vlamingen dat zo gaan zien zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 22:07   #216
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dit is een Nederlandstalig forum, mijnheer labyrinth. Gelieve u daar naar te gedragen.
Talenkennis werd steeds als een troef beschouwd voor Vlaanderen, en nu gaat u mij dat verwijten ....... U weet echt niet wat u wilt.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 oktober 2006 om 22:20.
Oud 29 oktober 2006, 22:13   #217
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Is toch eigenlijk raar dat niemand de Franstaligen aan de kust als veroveraars beschouwd. De horeca is heel blij dat ze daar wat centjes doen rollen...... Een zaak van perceptie zeker ?
Ik wens er u aan te herinneren dat in deze het taalgebruik vrij is. Winkeliers zijn vrij hun producten aan te prijzen in de taal die ze willen. Overheid, administratie, onderwijs en dergelijke zijn er echter VERPLICHT in het Nederlands.
Oud 29 oktober 2006, 22:17   #218
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En ik ben hier ook weg. Het heeft hier vandaag al lang genoeg geduurd.
Oud 29 oktober 2006, 22:18   #219
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Slaapwel
Oud 29 oktober 2006, 22:29   #220
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Dat is ongrondwettelijk en ondemocratisch, dat is het enige probleem met uw redenering
Ondemocratisch hoezo ? De faciliteiten verschaffen de meerderheid een alternatief, heel democratisch dus.
Citaat:
Maar we weten al langer dat dat de politiek is die de franstaligen willen voeren: een heel tweetalig Brabant.

Maar het zal u niet lukken, mijnheer labyrinth. Vergeet het maar.

De maskers vallen wel af, hé mijnheer labyrinth. Achter al uw mooie praatjes en "taalvrijheid" zit dezelfde verfransingspolitiek die we al 175 jaar ondergaan van uw kant van de taalgrens.
Dat is uw perceptie. Ik wil de zaken alleen maar vereenvoudigen en menselijker maken. U maakt er een veroveringspolitiek van, ik niet.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 oktober 2006 om 22:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be