![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Eigenlijk heb ik het al lang opgegeven er mijn Latijn in te steken om mensen er de oorsprong van te gaan uitleggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
|
![]() Citaat:
De Jack O'Lantern symboliseert de dolende ziel. Ze is gebaseerd op iemand die te goed was voor de hel en te slecht voor de hemel. Vandaar dat Jack, die levend een gemene dronkaard was en eigenlijk in de hel hoorde, maar door het redden van een kind er niet in mocht, veroordeeld tot het eeuwige dolen, want in de hemel was hij voor die ene goede daad ook niet welkom. Daarnaast geloofden de oude Kelten dat er parallel werelden waren. Volgens hen was de dood enkel een overgang van de ene wereld naar de andere. Rond de Samhain, geloofden ze, was het menbraan tussen de twee werelden weg en zouden de doden onder ons moeten zijn. Om de boze geesten te weren, verkleedde ze zich als hen, kwestie van de kwade geesten te misleiden en min of meer een spiegel voor te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Iets erger vind ik de overgang van oudejaar naar nieuwjaar. Daar moet men al flink ik de geldbeugel tasten om nog wat te hebben en da's toch wel dikwijls iets van het (commerce) gedoe te veel vind ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() In mijn buurt heb ik geen kindjes aan mijn deur gezien, maar gezien 90% daarvan moslim is en zich niet met deze dingen bezig houdt, lig ik er niet van wakker.
Enkel ik Parijs schijnen de moslims de Samhain te vieren. Enfin, ze steken rond deze tijd van het jaar wel genoeg vuren aan. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Noem mij eens één feestdag die niet commercieel is! Trouwens, ik heb de indruk dat de hysterie rond Halloween zijn hoogtepunt over zijn hoogtepunt heen is. Binnenkort liggen de winkels weer vol Chinese prullaria omdat ze ginder nieuwjaar vieren. Binnen een paar jaar heeft dat dan ook weer afgedaan en wordt er een andere buitenlandse feestdag geïmporteerd om munt uit te slaan. Ik gok op St. Patricks Day!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Zeg dat maar eens tegen mensen die kinderen hebben. Die moeten ook niet mee doen met sinterklaas. Hoor je dat al iemand zeggen tegen zijn kinderen 'wij doen niet mee met sinterklaas, al uw leeftijdgenootjes wel, maar wij niet.'
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Idd platte commerce. Als men zich afvraagt waarom dat de meeste ouders met kinderen niet meer toekomen met wedde. Dit is een van de redenen.
En WAT valt er eigenlijk te vieren? Er is geen enkel kind dat er aan meedoet die dat weet Laatst gewijzigd door pekka_123 : 2 november 2006 om 01:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nog nooit van sociale druk gehoord?
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Wel, mijn eerste reactie was er ook één van "bah, die platte commerciële rommel!" Overgenomen uit de feuilletonnekes en filmkes vooral van Amerikaanse makelij.
Maar ik heb vooral kinderen gezien die zich onnoemelijk amuseerden en volwassenen die zo'n tussentijds carnaval ook wel wisten te smaken. En waar zit dan die fameuze "platte commercie"? In de pompoenenteelt? Arm (of rijk, 't is maar hoe je het bekijkt) ga je daar niet van worden toch? Of in wat ouwe kleren en wat attributen waarmee het jonge volkje zich kan verkleden? Of in een paar snoepjes die je uitdeelt aan de joelende belleketrekkers? Ik zie écht het probleem niet... Trouwens, hetzelfde geldt voor al die zgn. "plat commerciële" feestdagen: kerst kan je ook ingetogen vieren; oud-en-nieuw is vooral een kwestie van gezellig samenzijn en met Valentijn kook ik altijd iets lekkers voor m'n vrouwke [het schoonste cadeau bij die gelegenheid kost trouwens ab-so-luut niks, if you know what I mean]. Hoe "plat commercieel" zoiets wordt, hangt volledig af van je eigen attitude en eventuele schraalheid van je verbeelding. Voor sommigen is een feest pas af als er veel geld tegenaan gesmeten wordt, tsjah... ieder zo z'n zieligheid dan. Maar kom vooral geen zaag spannen achteraf. Komaan, er liggen al genoeg citroenzure appels in de mand.
![]() |
#35 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Je hebt grotendeels gelijk, waarschijnlijk
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aan de jaarfeesten te zien bij ons, komen er meer en meer mensen op af, gewoon om het eens bij te wonen, of er echt actief bij te horen. Wijzelf heb geen 'Halloween' gevierd, maar Samhain uitgebreid gevierd/beleefd met alles erop en eraan, zonder in de platte commerce van het moderne te vervallen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister
|
![]() Ik kwam vorige week in de Brico en geloofde mijn ogen niet. Een enorme kerststal, dennebomen, kerstbollen, de hele santekraam! Het was nog oktober!
Sint Niklaas moet eens dringend naar zijne vakbond stappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik denk niet dat jij mijn buurman bent ![]()
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met oudejaar eens lekker gaan eten met vrienden vraagt toch wel een serieuze hap uit de maandelijkse begroting van een huishouden vind ik. Bovendien moet men dikwijls vrij lang op voorhand reserveren om nog ergens een plaatsje te hebben om die avond eens "anders" door te brengen. En er zijn er velen die op die avond (ik doe daar niet aan mee) vuurwerk aansteken. Die overgrote lucifers zijn toch zeer prijzig vind ik (er zijn er die daar heuse kapitaaltjes aan spenderen). |
|
![]() |
![]() |