Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2006, 12:27   #61
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Arme ericferemans, uw roots afhakken u zou er niet gelukkiger van worden.

U bent overigens slachtoffer van een typisch westerse ziekte. U bent van mening dat de voor u fundamentele principes die ontstaan uit de verlichting onvoorwaardelijk gelden in de rest van de Wereld (culturele kolonisatie). Dit is manifest onwaar. De rechten van het individu bv zijn in heel wat oosterse culturen ondergeschikt aan de belangen van de groep. De evidenties die u noemt zijn dus allesbehalve evident.
U verwijst overigens naar de Middeleeuwen waar de clerus zich heeft uitgebouwd en de RKK zich heeft gestructureerd. U weet toch dat de kerk verantwoordelijk is geweest voor het voortbestaan van het Romeinse Recht waar onze vrienden uit de verlichting de mosterd zijn gaan halen.
De christelijke beweging (niet alleen katholieken) huldigen inderdaad het solidarisme, niet in de zin van staatsbestel maar als individuele deugd. Is daar iets mis mee.
Als u zegt dat het christelijk geloof miserie heeft meegebracht zal ik dat zeker niet ontkennen, welk geloof heeft dat niet gedaan. Dat u zegt dat de Kerk ons een Millenium heeft terugeslagen bent u fout Een voorbeeld uit de middeleeuwen waar u blijkbaar graag naar verwijst. De abdijen hebben een schat van cultuur en wetenschap uit de Antieke Wereld gered voor latere generaties door minitieus te copiëren.
Uw stelling is dus op zijn zachtst gezegd een beetje eenzijdig
PS overigens bestaat het graafschap Vlaanderen al iets langer dan twee decennia.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 12:43   #62
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
Arme ericferemans, uw roots afhakken u zou er niet gelukkiger van worden.
Vlaanderen is de laatste twintig jaar aan een grote épuratie bezig, waarbij alle katholieke nonsens zijn verdwenen uit het dagelijkse leven. Het stukje verzuiling dat overblijft loopt op haar laatste beentjes. Eenieder is daar content over, de katholieke mensen eerst en vooral. Larie en apekool zijn verdwenen en wat overblijft is wat godsbeleving, iets waar zelf Stevaert mee kan leven als logejongen en ik bijgot niet zou weten wat daar tegen is.
Maar het fanatieke, fundamentalisme in het katholicisme is zo goed als verdwenen en leeft enkel voort in een paar sekten, in een deel van het VB en bij een paar oude besjes.
Ik aanzie de grote hoop zever niet als mijn roots maar als het onkruid op mijn roots.

Citaat:
U bent overigens slachtoffer van een typisch westerse ziekte. U bent van mening dat de voor u fundamentele principes die ontstaan uit de verlichting onvoorwaardelijk gelden in de rest van de Wereld (culturele kolonisatie). Dit is manifest onwaar. De rechten van het individu bv zijn in heel wat oosterse culturen ondergeschikt aan de belangen van de groep. De evidenties die u noemt zijn dus allesbehalve evident.
Allez zeg: een maatschappij die stelt
- vermoord wie je wil
- pak wat je krijgen kunt
- je ouders: de pot op
- liegen: doe maar, elke leugen bevat genoeg waarheid (agitprop)
- relaties: woehaa: vogel wat je vogelen kan

die gaat direct naar de haaien... Dat is om allerleid puur sociale, economische en psychologische redenen zonder meer evident. Of moet ik daar NOG een tekeningske bij maken.
Het feit dat het individu ondergeschikt is aan de groep is iets al evident dan dat de groep bestaat uit individuen. Maar ja: je hebt daar een klokje horen luiden en weet niet waar dat klepeltje hangt zeker?

Citaat:
U verwijst overigens naar de Middeleeuwen waar de clerus zich heeft uitgebouwd en de RKK zich heeft gestructureerd. U weet toch dat de kerk verantwoordelijk is geweest voor het voortbestaan van het Romeinse Recht waar onze vrienden uit de verlichting de mosterd zijn gaan halen.
De kerk is vooral verantwoordelijk voor het verbranden en wegstoppen van alles wat haar tegensprak, inclusief de kennis over griekse, romeinse, islamitische en pre-christelijke beschavingen, godsdiensten, wetenschap en cultuur. Dankzij de Islamitisch bibliotheken, die veel hebben bewaard en vertaald is dit later pas terug bij ons terecht gekomen. Dit verhaal van jou is een giller: de scribenten copieerden minder dan ze censureerden...

Citaat:
De christelijke beweging (niet alleen katholieken) huldigen inderdaad het solidarisme, niet in de zin van staatsbestel maar als individuele deugd. Is daar iets mis mee.
Sorry, je verwart sollidariteit (het pincipe van de naastenliefde, dat in feite een evidentie is) met sollidarisme... Het sollidarisme is een duidelijk sociaal-economische leer van een paus die zowel het liberalisme als het communisme verketterde en dus iets in de plaats wou stellen. Vol goede bedoelingen, maar zoals alle pausen nogal wereldvreemd maakte hij de boel meteen een stukje erger. Zoals in het hedendaagse verhaal rond HIV en condooms weeral eens blijkt.

Citaat:
Als u zegt dat het christelijk geloof miserie heeft meegebracht zal ik dat zeker niet ontkennen, welk geloof heeft dat niet gedaan.
Hij steelt, ik mag stelen? Deze filosofie zou de paus niet goedkeuren, en geen enkele moralist. Het is dan ook iets waar je je best niet op beroept omdat je dan wordt uitgefloten en een rode kaart krijgt (waarom zijn die eignlijk ROOD?)

Citaat:
Dat u zegt dat de Kerk ons een Millenium heeft terugeslagen bent u fout Een voorbeeld uit de middeleeuwen waar u blijkbaar graag naar verwijst. De abdijen hebben een schat van cultuur en wetenschap uit de Antieke Wereld gered voor latere generaties door minitieus te copiëren.
En een veel grotere quantiteit vernietigd, verbrand, laten verdwijnen...
Inclusief het merendeel van de eigen evangeliën...

Citaat:
Uw stelling is dus op zijn zachtst gezegd een beetje eenzijdig
Ik zeg enkel dat het katholieke geloof evidenties omvat en afwijkingen.
Jij beaamt dat grotendeels. Ben jij nu ook al eenzijdig?

Citaat:
PS overigens bestaat het graafschap Vlaanderen al iets langer dan twee decennia.
Ja, beste, maar niet als een duidelijk entiteit...Als een verhaal in de boekjes van Hendrik Conscience, Rodenbach en allerlei romantische negentiende eeuwse schrijvers is dit een uitvinding zoals Belgie.
Maar sinds Schiltz en Martens is het een staatkundige realiteit.
En ik leef nu.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 2 november 2006 om 12:44.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 13:17   #63
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Citaat:
Vlaanderen is de laatste twintig jaar aan een grote épuratie bezig, waarbij alle katholieke nonsens zijn verdwenen uit het dagelijkse leven. Het stukje verzuiling dat overblijft loopt op haar laatste beentjes. Eenieder is daar content over, de katholieke mensen eerst en vooral. Larie en apekool zijn verdwenen en wat overblijft is wat godsbeleving, iets waar zelf Stevaert mee kan leven als logejongen en ik bijgot niet zou weten wat daar tegen is.
Maar het fanatieke, fundamentalisme in het katholicisme is zo goed als verdwenen en leeft enkel voort in een paar sekten, in een deel van het VB en bij een paar oude besjes.
Ik aanzie de grote hoop zever niet als mijn roots maar als het onkruid op mijn roots.
Indien u dat gelooft bent u een beetje naiëf denk ik. De verzuiling in België loopt allesbehalve op zijn einde en is nog steeds verankert in zowel onze cultuur (kijk naar het verenigingsleven in Vlaanderen) als ons staatsbestel. (vakbonden, mutualiteiten)
Larie en apekool zoals u dat noemt zou verdwenen zijn? Tja net zoals de dopen, huwelijken en begrafenissen in de kerk?
Citaat:
Eskimo's laten bijvoorbeeld tot op de dag van vandaag hun ouders achter op ijsschotten indien zij niet meer meekunnen.
Allez zeg: een maatschappij die stelt
- vermoord wie je wil
- pak wat je krijgen kunt
- je ouders: de pot op
- liegen: doe maar, elke leugen bevat genoeg waarheid (agitprop)
- relaties: woehaa: vogel wat je vogelen kan

die gaat direct naar de haaien... Dat is om allerleid puur sociale, economische en psychologische redenen zonder meer evident. Of moet ik daar NOG een tekeningske bij maken.
Het feit dat het individu ondergeschikt is aan de groep is iets al evident dan dat de groep bestaat uit individuen. Maar ja: je hebt daar een klokje horen luiden en weet niet waar dat klepeltje hangt zeker?
Ik ga u licht beledigende slotzin buiten beschouwing laten en zeker niet in die toon verder. Die culturen zijn er geweest en zijn er nog steeds. De lichtjes overtrokken voorbeelden die u aanhaalt doen U misscien wel terugdenken aan de Vietcong, het regime van Mao, de appartheid in mindere mate. Er zijn bijvoorbeeld culturen die al eeuwen bestaan waarbij het stamhoofd rustig mag nemen wat hij wil, waar de hogere in rang mag vogelen wat hij wil. Eskimo's laten bijvoorbeeld tot op de dag van vandaag hun ouders achter op ijsschotten indien zij niet meer meekunnen.

Citaat:
De kerk is vooral verantwoordelijk voor het verbranden en wegstoppen van alles wat haar tegensprak, inclusief de kennis over griekse, romeinse, islamitische en pre-christelijke beschavingen, godsdiensten, wetenschap en cultuur. Dankzij de Islamitisch bibliotheken, die veel hebben bewaard en vertaald is dit later pas terug bij ons terecht gekomen. Dit verhaal van jou is een giller: de scribenten copieerden minder dan ze censureerden...
Wat u nu zegt is historisch onwaar en intellectueel niet eerlijk. De enige manier waarop de klassieke oudheid heeft kunnen overleven is via de scribenten.

Citaat:
Sorry, je verwart sollidariteit (het pincipe van de naastenliefde, dat in feite een evidentie is) met sollidarisme... Het sollidarisme is een duidelijk sociaal-economische leer van een paus die zowel het liberalisme als het communisme verketterde en dus iets in de plaats wou stellen. Vol goede bedoelingen, maar zoals alle pausen nogal wereldvreemd maakte hij de boel meteen een stukje erger. Zoals in het hedendaagse verhaal rond HIV en condooms weeral eens blijkt.

Hij steelt, ik mag stelen? Deze filosofie zou de paus niet goedkeuren, en geen enkele moralist. Het is dan ook iets waar je je best niet op beroept omdat je dan wordt uitgefloten en een rode kaart krijgt (waarom zijn die eignlijk ROOD?)

En een veel grotere quantiteit vernietigd, verbrand, laten verdwijnen...
Inclusief het merendeel van de eigen evangeliën...

Ik zeg enkel dat het katholieke geloof evidenties omvat en afwijkingen.
Jij beaamt dat grotendeels. Ben jij nu ook al eenzijdig?
Indien u zegt dat alle pausen wereldvreemd zijn geweest is dat opnieuw een flagrante miskenning van de geschiedenis. Wat de uitspraak over condooms betreft ging het over de vorige Paus die een uitspraak doet op het gebied van een geloofsvraag. In het kader daarvan waarbij men enkel betrekkingen heeft met diegene waarmee men gehuwd is zijn condooms uiteraard overbodig. De nuance die de Paus daarin heeft gelegd zijn onze vrienden journalisten makkelijkheidshalve vergeten.

De Joodse leer voorziet in oog om oog tand om tand, de Islam kent overigens nog steeds de eerwraak.

Citaat:
Ja, beste, maar niet als een duidelijk entiteit...Als een verhaal in de boekjes van Hendrik Conscience, Rodenbach en allerlei romantische negentiende eeuwse schrijvers is dit een uitvinding zoals Belgie.
Maar sinds Schiltz en Martens is het een staatkundige realiteit.
En ik leef nu.
U miskent opnieuw de geschiedenis. Reeds in de vroege middeleeuwen was Vlaanderen een graafschap met een grote mate van zelfstandigheid en dus als duidelijke juridische en staatsrechtelijke entiteit.
Oud 2 november 2006, 13:20   #64
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat meent ge niet????
Is dat in Antwerpen gebruikelijk om 5 u 's ochtends???
Zweer op uw kommuniezieltje dat ge niet liegt.

Straks, op een kristelijk (hebdem) uur ga ik bellen met een Antwerpse vriend om dat te checken. (allez, een Antwerpse kennis, want ...)
Ik heb het niet over de kerkklokken, maar over de imam die van zijn minaret roept. Soms midden in de nacht, zoals onlangs met die ramtamtam.
Oud 2 november 2006, 13:58   #65
ericferemans

Standaard

Citaat:
Indien u dat gelooft bent u een beetje naiëf denk ik. De verzuiling in België loopt allesbehalve op zijn einde en is nog steeds verankert in zowel onze cultuur (kijk naar het verenigingsleven in Vlaanderen) als ons staatsbestel. (vakbonden, mutualiteiten)
Larie en apekool zoals u dat noemt zou verdwenen zijn? Tja net zoals de dopen, huwelijken en begrafenissen in de kerk?
De strenge katholieke regels, die vroeger zelf werden opgedrongen aan de anderen zijn afgevoerd:
- het verbieden van homosexualiteit
- het discrimineren van moeders die werken, van vrouwen, van gescheiden mensen, van homo's, van ongelovigen, van protestanten en andersgelovigen
- het verbieden van voorbehoedsmiddelen, het zelf maar reklame maken ervoor in het strafwetboek zetten...
- het verbieden van aburtus, van contraceptie, van euthanasie

Deze larie en apekool zijn verdwenen.
Wat overblijft is
- onschuldige rituelen die overigens welkom zijn en
- een individuele beleving van het geloof in een god zoals de mensen dat zelf willen, en niet meer gebonden aan een rigiede carcan opgelegd door autoritaire venten.

Dus: weg zijn larie en apenkool.

Dat jij niet gelooft dat de verzuiling op zijn laatste beentjes loopt is naïef: niet enkel de scouts hebben hun proosts buiten gebonjourd, binnenkort volgen partijen, vakbonden en mutualiteiten. Het Katholieke onderwijs blijft bij gratie van haar elitaire status behouden en is een kweekschool van rabiate heidenen, nog steeds
De seminaries lopen leeg, er was er geen één vorig jaar die nog wou opgeleid worden tot volksmis leider
Tja: blijven geloven in god is jouw zaak, en ik kan daar geen zinnig goed of slecht woord over kwijt. Maar in de Zuil die de paljassen hier hebben opgericht kan je beter zwijgen: deze wankelt in alle richtingen...

Citaat:
Ik ga u licht beledigende slotzin buiten beschouwing laten en zeker niet in die toon verder. Die culturen zijn er geweest en zijn er nog steeds. De lichtjes overtrokken voorbeelden die u aanhaalt doen U misscien wel terugdenken aan de Vietcong, het regime van Mao, de appartheid in mindere mate. Er zijn bijvoorbeeld culturen die al eeuwen bestaan waarbij het stamhoofd rustig mag nemen wat hij wil, waar de hogere in rang mag vogelen wat hij wil. Eskimo's laten bijvoorbeeld tot op de dag van vandaag hun ouders achter op ijsschotten indien zij niet meer meekunnen.
Kijk: gelieve mijn redenering te volgen: er zijn inderdaad misdadigers. Maar dat heeft niets met geloof te maken. Moraal is gebaseerd op iets anders dan de christelijke leer: op gezond verstand en maatschappelijke evidenties.
Je kan de Eskimo's beter niet immoreel noemen: indien de ouders niet langer kunnen bijdragen aan hun mini-gezinnen dan is euthanasie de enige methode om in die barre streken te voorkomen dat het hele gezin ten onder gaat. Die ouders gaan vrijwillig mee hoor
De Igorotten (koppensnellers) verdrinken de ouderlingen die wegen op het voorbestaan van hun groep met zure melk. Triestig maar noodzakelijk.
Maar een paus die miljoenen mensen de dood injaagt door hen verkeerdelijk en dubbelzinnig het gebruik van condooms te verbieden is in mijn ogen een hypocriet, een gek of een massamoordenaar. Moreel gesproken is zijn mededaderschap, zijn medeverantwoordelijkheid duidelijk vast te stellen.
Zijn wereldvreemde koppigheid is een excuus maar geen goed.
Danneels was op dat gebied duidelijker. Maar de duif is niet neergedaald op zijn pauzenkop maar op die van nazinger.

Citaat:
Wat u nu zegt is historisch onwaar en intellectueel niet eerlijk. De enige manier waarop de klassieke oudheid heeft kunnen overleven is via de scribenten.
De enige manier? De bibliotheken van Alexandrie: een uitvinding van de protestanten zeker?
En wat zeg je over mijn opmerking dat de grootste rol van de Kerk (RK) is geweest het onderdrukken van de kennis rond culturen, wetenschap en andere godsdiensten? Geen woord?

Citaat:
Indien u zegt dat alle pausen wereldvreemd zijn geweest is dat opnieuw een flagrante miskenning van de geschiedenis. Wat de uitspraak over condooms betreft ging het over de vorige Paus die een uitspraak doet op het gebied van een geloofsvraag. In het kader daarvan waarbij men enkel betrekkingen heeft met diegene waarmee men gehuwd is zijn condooms uiteraard overbodig. De nuance die de Paus daarin heeft gelegd zijn onze vrienden journalisten makkelijkheidshalve vergeten.
Humanae Vitae gelezen? En dat gebrabbel over geloofszaken is een hypocriet gedoe. Duizenden analfabeten wordt zonder meer wijsgemaakt door bepaalde kardinalen dat condooms aids verspreiding doen toenemen.
Deze vreselijke leugen is duidelijk verspreid geworden en houdt stand in grote delen van Africa en van Zuid-America.
Citaat:
De Joodse leer voorziet in oog om oog tand om tand, de Islam kent overigens nog steeds de eerwraak.
Ik denk dat je dit eens aan een rabbijn (van welke Joodse strekking?) en van een Imman (van welke rechtsleer in de Islam?) moet voorleggen. Zij zullen je gepast antwoorden dat dit in hun geloof, zoals het nu wordt beleden ook niet kan.
Daarenboven blijf je een sofisme maken: het is niet omdat er andere geloven zijn, satanische secten, dat het christelijk geloof de uitvinder is van evidente sociale normen die onmisbaar zijn en overal opduiken omdat maatschappijen die ze niet naleven ten gronde gaan.

En antwoord eens op al mijn argumenten, niet op een stukje ervan, probeer ook eens om niet rond de pot te draaien door je geloof constant te vergelijken met fouten in andere geloven:
Ik ben ook bij de Jezuïten moeten gaan schoollopen, en ken al die walgelijke trucen ook, al noem ik ze tegenwoordig eerder Philipdewinteren...

Citaat:
U miskent opnieuw de geschiedenis. Reeds in de vroege middeleeuwen was Vlaanderen een graafschap met een grote mate van zelfstandigheid en dus als duidelijke juridische en staatsrechtelijke entiteit.
ah: daar is hij met zijn graafschap.
Heb je de grenzen eens bekeken van dat graafschap, door de eeuwen heen?
Wat blijft er van over? Wat is er bijgekomen? Is Brabant dan geen of wel Vlaanderen? Hihihihi
Wat doe je met "Frans-Vlaanderen", Met "Zeeuws-Vlaanderen".
Het enige officiele VLaanderen hic et nunc is dat van Schiltz en Martens, maat. En het is nog niet eens duidelijk afgebakend: BHV!

Laatst gewijzigd door ericferemans : 2 november 2006 om 14:03.
Oud 2 november 2006, 15:30   #66
cor
Minister

Standaard

""Ik ben ook bij de Jezuïten moeten gaan schoollopen, en ken al die walgelijke trucen ook, al noem ik ze tegenwoordig eerder Philipdewinteren...""

Amaai maat, zo erg hebben ze mij zelfs niet te pakken gehad!
Respect, respect.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 15:46   #67
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
""Ik ben ook bij de Jezuïten moeten gaan schoollopen, en ken al die walgelijke trucen ook, al noem ik ze tegenwoordig eerder Philipdewinteren...""

Amaai maat, zo erg hebben ze mij zelfs niet te pakken gehad!
Respect, respect.
Och: achteraf heb je daar natuurlijk lol in. Wat ze me bij de paters en de broeders allemaal hebben proberen wijs te maken was op de keper beschouwd wel erg potsierlijk.
Maar ik beklaag mensen die zich daar NIET kunnen overzetten. De enen die blijven hangen zijn en het bleven slikken, en de anderen die dan zeer onverdraagzaam zijn geworden uit wraakgevoelens.
Ik heb er geleerd hoe zot fundamentalisme is, en hoe slim het in mekaar steekt.
Mijn interesse voor de club is er nooit op verminderd: ik geniet nog altijd van een serieus dispuut met een jezuïet die me te slim probeert af te zijn (dat lukt hen dan soms nog ook, ze zijn vreselijk uitgekookte gasten).

Maar de uitspraak "jij behoudt je verstand, maar je ziel blijft van ons" heeft blijkbaar niet gepakt.
Danneels is een fantastische gast. Het is alleen spijtig dat hij kardinaal is en zijn poer verschiet op achterhoedegevechten.
Zijn humor is in orde: "ik dank het Israëlische, het protestantse, het islamitische en het humanistische geloof voor hun aanwezigheid" (bij de begrafenis van Boudewijn) heeft me een natte pamper bezorgd en bijna een hartaanval van het lachen. De gast kan dat met een zo onbewogen gezicht eruit flappen dat ik Geert Hoste een flauwe plezante vindt, sedertdien.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 2 november 2006 om 15:47.
Oud 2 november 2006, 15:55   #68
cor
Minister

Standaard

cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 16:06   #69
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Nynorsk
ik zie niet in waarom ik me zou storen aan islamitisch gebed.

Tot er zo'n minaretje naast uw deur staat.

Een maat van me is deze zomer op reis geweest naar Pakistan, en zijn hotel was vlak bij zo'n torentje. Ze beginnen daar al om 4.00u 's ochtends met hun gejammer, en dat gaat zo de hele dag door. Hij had dit in zijn reisje niet ingecalculeerd, en werd er stapelzot van.

Kerkklokken behoren tot ons cultureel erfgoed, en plus geven ze ook het uur aan en hebben dus een praktische functie.

Vreemd toch hoe de anders zo pilaarbijtende sossen de islam zo innig omarmen.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 2 november 2006 om 16:06.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 16:12   #70
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paracelsus Bekijk bericht
[/i]

Tot er zo'n minaretje naast uw deur staat.

Een maat van me is deze zomer op reis geweest naar Pakistan, en zijn hotel was vlak bij zo'n torentje. Ze beginnen daar al om 4.00u 's ochtends met hun gejammer, en dat gaat zo de hele dag door. Hij had dit in zijn reisje niet ingecalculeerd, en werd er stapelzot van.

Kerkklokken behoren tot ons cultureel erfgoed, en plus geven ze ook het uur aan en hebben dus een praktische functie.

Vreemd toch hoe de anders zo pilaarbijtende sossen de islam zo innig omarmen.
Dit is een van de trucen van het Philidewinteren.
Zeg dat je tegen het slaan van honden bent en ze noemen je een hondofiel.
Zeg dat je tegen het ophangen van pastoors bent en ze noemen je katholiek.
Zeg dat je tegen het discrimineren van mensen bent, en ze noemen je volksverader (op dit forum constant)
Zeg dat je tegen het discrimineren van godsdiensten of ongelovigen bent en ze noemen je islamist
zeg dat je tegen onverdraagzamen bent en ze noemen je onverdraagzaam.

Zeg dat je voor het toepassen van de wet bent en ze noemen je een aanvaller van de democratie

zeg dat je voor het menselijk toepassen van de wet bent en ze noemen je ook een aanvaller van de democratie

Het is zo dat ze tegen alles zijn, zijn zijn niets waard.
Oud 2 november 2006, 16:24   #71
Paracelsus
Minister

Standaard

rustig, Eric, rustig...
De kalmte kan je redden...

Is het niet zo dat je zot zou worden met zo'n zangertje naast uw deur?

Ik mag er niet van dromen dat er zoiets in mijn buurt wordt geplaatst.

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 2 november 2006 om 16:26.
Oud 2 november 2006, 16:32   #72
ericferemans

Standaard

Citaat:
rustig, Eric, rustig...

Het zou tot eer strekken van onze overheid indien ze klokkengebeier, oproepen tot het gebed en het sjanten van boedisten via gsm gratis aanbieden aan de liefhebbers: hun gsm loopt af en : "bim,bam: DE KLOKKEN!", of "Alah o akbar", of "hare krisjna, krisna krisna, hare krisjna, hare hare!"

Het bespaart enorm veel geld aan rammels (klokkenautomatieken), aan herstellen van klokken en het verplegen van slaapgestoorden.
Vanzelfsprekend: sms-en is ook een optie...
Oud 2 november 2006, 16:45   #73
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De strenge katholieke regels, die vroeger zelf werden opgedrongen aan de anderen zijn afgevoerd:
- het verbieden van homosexualiteit
- het discrimineren van moeders die werken, van vrouwen, van gescheiden mensen, van homo's, van ongelovigen, van protestanten en andersgelovigen
- het verbieden van voorbehoedsmiddelen, het zelf maar reklame maken ervoor in het strafwetboek zetten...
- het verbieden van aburtus, van contraceptie, van euthanasie

Deze larie en apekool zijn verdwenen.
Wat overblijft is
- onschuldige rituelen die overigens welkom zijn en
- een individuele beleving van het geloof in een god zoals de mensen dat zelf willen, en niet meer gebonden aan een rigiede carcan opgelegd door autoritaire venten.

Dus: weg zijn larie en apenkool.

Dat jij niet gelooft dat de verzuiling op zijn laatste beentjes loopt is naïef: niet enkel de scouts hebben hun proosts buiten gebonjourd, binnenkort volgen partijen, vakbonden en mutualiteiten. Het Katholieke onderwijs blijft bij gratie van haar elitaire status behouden en is een kweekschool van rabiate heidenen, nog steeds
De seminaries lopen leeg, er was er geen één vorig jaar die nog wou opgeleid worden tot volksmis leider
Tja: blijven geloven in god is jouw zaak, en ik kan daar geen zinnig goed of slecht woord over kwijt. Maar in de Zuil die de paljassen hier hebben opgericht kan je beter zwijgen: deze wankelt in alle richtingen...

Kijk: gelieve mijn redenering te volgen: er zijn inderdaad misdadigers. Maar dat heeft niets met geloof te maken. Moraal is gebaseerd op iets anders dan de christelijke leer: op gezond verstand en maatschappelijke evidenties.
Je kan de Eskimo's beter niet immoreel noemen: indien de ouders niet langer kunnen bijdragen aan hun mini-gezinnen dan is euthanasie de enige methode om in die barre streken te voorkomen dat het hele gezin ten onder gaat. Die ouders gaan vrijwillig mee hoor
De Igorotten (koppensnellers) verdrinken de ouderlingen die wegen op het voorbestaan van hun groep met zure melk. Triestig maar noodzakelijk.
Maar een paus die miljoenen mensen de dood injaagt door hen verkeerdelijk en dubbelzinnig het gebruik van condooms te verbieden is in mijn ogen een hypocriet, een gek of een massamoordenaar. Moreel gesproken is zijn mededaderschap, zijn medeverantwoordelijkheid duidelijk vast te stellen.
Zijn wereldvreemde koppigheid is een excuus maar geen goed.
Danneels was op dat gebied duidelijker. Maar de duif is niet neergedaald op zijn pauzenkop maar op die van nazinger.

De enige manier? De bibliotheken van Alexandrie: een uitvinding van de protestanten zeker?
En wat zeg je over mijn opmerking dat de grootste rol van de Kerk (RK) is geweest het onderdrukken van de kennis rond culturen, wetenschap en andere godsdiensten? Geen woord?

Humanae Vitae gelezen? En dat gebrabbel over geloofszaken is een hypocriet gedoe. Duizenden analfabeten wordt zonder meer wijsgemaakt door bepaalde kardinalen dat condooms aids verspreiding doen toenemen.
Deze vreselijke leugen is duidelijk verspreid geworden en houdt stand in grote delen van Africa en van Zuid-America.

Ik denk dat je dit eens aan een rabbijn (van welke Joodse strekking?) en van een Imman (van welke rechtsleer in de Islam?) moet voorleggen. Zij zullen je gepast antwoorden dat dit in hun geloof, zoals het nu wordt beleden ook niet kan.
Daarenboven blijf je een sofisme maken: het is niet omdat er andere geloven zijn, satanische secten, dat het christelijk geloof de uitvinder is van evidente sociale normen die onmisbaar zijn en overal opduiken omdat maatschappijen die ze niet naleven ten gronde gaan.

En antwoord eens op al mijn argumenten, niet op een stukje ervan, probeer ook eens om niet rond de pot te draaien door je geloof constant te vergelijken met fouten in andere geloven:
Ik ben ook bij de Jezuïten moeten gaan schoollopen, en ken al die walgelijke trucen ook, al noem ik ze tegenwoordig eerder Philipdewinteren...

ah: daar is hij met zijn graafschap.
Heb je de grenzen eens bekeken van dat graafschap, door de eeuwen heen?
Wat blijft er van over? Wat is er bijgekomen? Is Brabant dan geen of wel Vlaanderen? Hihihihi
Wat doe je met "Frans-Vlaanderen", Met "Zeeuws-Vlaanderen".
Het enige officiele VLaanderen hic et nunc is dat van Schiltz en Martens, maat. En het is nog niet eens duidelijk afgebakend: BHV!

De bibliotheek van Alewandrië is verwoest door Julius Caesar bij het beleg van Alexandrië (voor er dus sprake was van de RKK) en kreeg de nekslag door de Arabische Kalief Omar in de zevende eeuw.

Gehoord van de slag bij Woeringen 5 juni 1288 waar de hertog Jan I (hij leent nu zijn naam aan een biermerk) Limburg bij Brabant voegde en die nauwe betrekkingen had met Vlaanderen. Beide vielen overigens later onder het rechtsgebied van de hoge Raad van Mechelen. Vele historici zijn het erover eens dat dit een van de grondslagen is waarop België indertijd gevormd is, maar die zijn dan waarschijnlijk Jezuïet. Vlaanderen is doorheen de geschiedenis een regio geweest van ecocmisch belang met een grote onafhankelijkheid. Wie dat probeert te ontkennen negeert de geschiedenis van deze gewesten.

Over de zuilen kunnen we natuurlijk vervallen in een welles nietes spelletje, maar ik zou het ACV en de boerenbond niet onmiddelijk afdoen als machteloze hobbyclubjes.

U maakt blijkbaar nog steeds geen onderscheid tussen uitspraken van de Paus over politiek of geloofskwesties.
Hoe dan ook, discutabel als het moge zijn, blijft het Vaticaan een belangrijke invloed in de wereldpolitiek.
Dan spreken we nog niet over het Opus Deï of de Johannieters.

Wat betreft de normen en waarden moet u de manier van leven hier in deze gewesten voor de kerstening maar eens bekijken.
Ik heb andere gebruiken niet amoreel genoemd ik wilde alleen maar aantonen dat onze fundamentele normen niet universeel zijn en tot stand zijn gekomen onder invloed van de RKK.
Oud 2 november 2006, 16:46   #74
Paracelsus
Minister

Standaard

Maar toch, die klokken behoren tot ons cultureel erfgoed. Zelf ben ik niet katholiek en woon ik binnen een 100 meter radius van zo'n klok, maar het stoort mij absoluut niet zolang het luiden der klokken op normale uren gebeurt. Ook vind ik het geluid van zo'n klok veel draaglijker dan het geluid van een eentonig jammerende stem.

A propos, vanaf 2008 zal de klokke Roeland terug in gebruik worden genomen in het Gentse:
http://www.gentenaar.be/Article/Deta...cleID=G2NU9EK2

Zelfs liberaal Sas zien het nut van het beschermen van cultureel erfgoed in:
Citaat:
,,Na Paaszondag 2008 gaan we nog een stapje verder'', gaat Sas Van Rouveroij verder. ,,Dan keert de oude Klokke Roeland terug naar de beiaard van het Belfort. De klok uit 1948 verhuist dan naar het Braunplein. Daar zal ze echter niet op een sokkel staan, maar aan een klokkenstoel hangen, zodat ze bij speciale gelegenheden kan luiden.''

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 2 november 2006 om 16:51.
Oud 2 november 2006, 16:49   #75
Paracelsus
Minister

Standaard

Citaat:
De bibliotheek van Alewandrië is verwoest door Julius Caesar bij het beleg van Alexandrië (voor er dus sprake was van de RKK) en kreeg de nekslag door de Arabische Kalief Omar in de zevende eeuw.
De reden van die laatste was: er mogen geen andere geschriften bestaan dan de Koran.

Nochtans hebben we aan de Arabieren te danken dat vele Griekse teksten bewaard zijn gebleven. Die hadden een hoogstaande cultuur voordat de islam eraan kwam.
Oud 2 november 2006, 16:55   #76
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
rustig, Eric, rustig...

aansporen tot geweld

Laatst gewijzigd door Peter Johan : 3 november 2006 om 07:55.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 17:03   #77
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De reden van die laatste was: er mogen geen andere geschriften bestaan dan de Koran.

Nochtans hebben we aan de Arabieren te danken dat vele Griekse teksten bewaard zijn gebleven. Die hadden een hoogstaande cultuur voordat de islam eraan kwam.
alles wat de Arabieren ooit klaar gekregen hebben, was niet dank zij, maar eerder ondanks de islam.Ik las daar eens een goed boek over, "Waarom ik geen moslim ben" geschreven door Ibn Warraq.Een eerlijke kerel, die het goed uitlegt.Moedig daarbij...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 17:50   #78
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Nog een ding er zijn in Vlaanderen overigens maar 24 heksen terechtgesteld. De massale heksenverbrandingen zijn een van die grote mythes uit de geschiedenis. Deze processen werden doorgaans overigens niet gestart op initiatief van de kerk.
Niks mythen. In het voorwoord van zijn vertaling van de ‘Malleus Maleficarum’ (De Hersenhamer) schrijft Ivo Gay.

Citaat:
Als ouderwets classicus, opgevoed met de volzinnen van Cicero en Quintillianus, werd ik plotseling geconfronteerd met het stuntelige, grammaticaal aan alle kanten rammelende proza van een volgens sommige tijdgenoten half demente dominicaan. Omdat ik me echter realiseerde dat door diens toedoen op zijn minst 60.000 mensen levend of half levend werden verbrand, werd ik ertoe aangezet om deze catechismus van de religieuze intolerantie te vertalen.
En die processen werden praktisch allemaal gestart door de kerk, zowel katholiek als protestant.

Waar ge die 24 haalt is mij een raadsel.
Alleen al in het Graafschap Vlaanderen eindigden er 206 op de brandstapel, laat staan wat er in Brabant en Limburg gebeurde.

Zelfs een verloren boerengat als Nieuwpoort vond het nodig er 16 in de fik te steken. (Paesschynken Emmelynck , Mechlyne Verstraete , Francyne van Eeckhoutte, Jan de Deyster, Jan de Munck,Mechlyne Foelaert, Mayken de Zitter, Neele Coopmans, Cathelyne de Graeve, Jacquemyne Puyt, Cathelyne Herrewijn, Perinne Minne, Joanne de Deynster, Tanneken de Potter, Mayken Tooris, Jacquemyne de Groote )

Laatst gewijzigd door puud : 2 november 2006 om 17:51.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 19:03   #79
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Niks mythen. In het voorwoord van zijn vertaling van de ‘Malleus Maleficarum’ (De Hersenhamer) schrijft Ivo Gay.

En die processen werden praktisch allemaal gestart door de kerk, zowel katholiek als protestant.

Waar ge die 24 haalt is mij een raadsel.
Alleen al in het Graafschap Vlaanderen eindigden er 206 op de brandstapel, laat staan wat er in Brabant en Limburg gebeurde.

Zelfs een verloren boerengat als Nieuwpoort vond het nodig er 16 in de fik te steken. (Paesschynken Emmelynck , Mechlyne Verstraete , Francyne van Eeckhoutte, Jan de Deyster, Jan de Munck,Mechlyne Foelaert, Mayken de Zitter, Neele Coopmans, Cathelyne de Graeve, Jacquemyne Puyt, Cathelyne Herrewijn, Perinne Minne, Joanne de Deynster, Tanneken de Potter, Mayken Tooris, Jacquemyne de Groote )
De Heksenhamer is een geschrift uit 1486 dat bij theologen in de Nederlanden inzake het pact met de duivel geen grote verspreiding heeft gekend. Er zijn er in het gebied Vlaanderen maar 24 terechtgesteld.
Nieuwpoort 1602 Paesschynken Emmlynck ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1602 Mechlyne Verstrate ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1603 Jan De Deyster ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1603 Francyne Eeckhoutte ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1603 Franchyne Blockx ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1605 Jan De Munck ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1605 Mechelyne Foelaerts Barts ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1605 Mayken Zitters ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1607 Janne Callens ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1607 Neele Coopman ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1611 Cathelyne Graeve ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1627 Joryne Verdonck en Jacquemyne Puyt ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1652 Mayken Tooris, Tanneken de Potter en Jaquemine De Groote ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.

Het initiatief voor heksenprocessen kwam uit de wereldlijke macht. De eerste reaktie van de kerk is da pauselijke heksenbul uit 1484, laat in de middeleeuwen dus. Het is pas in de 15e eeuw dat de heksenvervolgingen in West-en Midden-Europa door de hoogste instanties van Kerk gelegitimeerd.
Oud 2 november 2006, 20:25   #80
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De Heksenhamer is een geschrift uit 1486 dat bij theologen in de Nederlanden inzake het pact met de duivel geen grote verspreiding heeft gekend.
Uit voorwoord van het hierboven geciteerd boek.
Citaat:
Ondanks het feit dat De Heksenhamer werd geschreven in het vaak zo erbarmelijke middeleeuwse Latijn, waaraan humanisten als Petrarca en Erasmus een gruwelijke hekel hadden, en ondanks het feit dat er daarna beter geschreven, gezaghebbende werken over het onderwerp verschenen, zoals de Démonomanie des sorciers (1580) van de Franse jurist Jean Bodin (1529-1596) en de uitputtende Disquisitiones Magicae (1593) van de Antwerpse jezuïet Martinus Delrio (1551-1608), bleef De Heksenhamer tot diep in de zeventiende eeuw hét handboek voor de heksenvervolger.
Citaat:
De invloed en de verspreiding van De Heksenhamer kan het best worden 'gevisualiseerd' door de onderstaande tabel waarin zijn drukgeschiedenis wordt weergegeven:
Datum Plaats Uitgever Formaat
1487 Spier Peter Drach in-quarto
1490/1 Spier Peter Drach in-folio
1492 Spier Peter Drach in-quarto
1493 (?) Bazel Johannes von Amorbach in-folio (?)
1494 Neurenberg Anton Koberger in-quarto
1494 Keulen Johannes Koelhoff jr. in-folio
1496 Neurenberg Anton Koberger in-quarto
1497 Parijs Jehan Petit in-octavo (?)
1500 Neurenberg Gaspar Hochfelder in-octavo
1511 Keulen Heinrich de Nussia in-octavo
1517 Parijs Jehan Petit in-octavo
1519 Lyon Jean Marion in-quarto (?)
1519 Neurenberg Friedrich Peypus in-octavo
1520 Keulen Johannes Gymnicus in-octavo
1574 Venetië Johannes Antonius Bertanus in-octavo
1576 Venetië In de Vuursalamander in -octavo
1579 Venetië In de Vuursalamander in-octavo
1580 Frankfurt Nicolaus Bassaeus in -octavo
1582 Frankfurt Nicolaus Bassaeus in-octavo
1584 Lyon J.J. Giunti in-octavo
1588 Frankfurt Nicolaus Bassaeus in-octavo (2 dln.)
1595 Lyon Pierre Landry in-octavo (2 dln.)
1598 Freiburg ? ?
1600 Frankfurt Nicolaus Bassaeus in-octavo (2 dln.)
1604 Lyon Pierre Landry in-quarto (3 dln.)
1614 Lyon Pierre Landry in-quarto (3 dln.)
1615 Lyon Pierre Landry in-quarto (3 dln.)
1620 Lyon Claude Landry in-quarto (3 dln.)
1620 Lyon Claude Landry Claude in-quarto (3 dln.)
1621 Lyon Landry in-quarto (3 dln.)
1660 Freiburg ? in-octavo (?)
1666 Lyon ? in-quarto
1669 Lyon Claude Bourgeat in-quarto (2 dln.)
Citaat:
Er zijn er in het gebied Vlaanderen maar 24 terechtgesteld.
Nieuwpoort 1602 Paesschynken Emmlynck ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1602 Mechlyne Verstrate ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1603 Jan De Deyster ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1603 Francyne Eeckhoutte ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1603 Franchyne Blockx ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1605 Jan De Munck ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1605 Mechelyne Foelaerts Barts ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1605 Mayken Zitters ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1607 Janne Callens ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1607 Neele Coopman ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1611 Cathelyne Graeve ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1627 Joryne Verdonck en Jacquemyne Puyt ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Nieuwpoort 1652 Mayken Tooris, Tanneken de Potter en Jaquemine De Groote ter dood veroordeeld maar niet terechtgesteld.
Passchynken Emmelynck:levend verbrand op 12 november 1602.
Michelyne Verstraete: levend verbrand op 17 december 1602.
Jan de Deyster: levend tot verbrand op 17 januari 1603.
Francyne Eeckhoutte: levend verbrand op 17 januari 1603.
Jan de Munck: levend verbrand op 20 augustus 1605
Mechelyne Barts 50 jaar: levend verbrand op 20 augustus 1605
Mayken Zitters: levend verbrand op 3 december 1605
Nele Coopmans 70 jaar: levend verbrand op 16 juni 1607.
Cathelyne Graeve: verbrand op 10 juli 1611.
Calle Herrewijn 78 jaar: levend verbrand op 22 maart 1627.
Jaqueleyne Puyt 78 jaar: levend verbrand op 20 juni 1627.
Perrinne Minne: levend verbrand op 13 augustus 1639.
Johanna de Dedeyster: levend verbrand op 16 mei 1650
Tanneke Depotter 66 jaar: gewurgd nadien verbrand op 10 februari 1652.
Mayken Tooris: levend verbrand op 10 februari 1652.
Jacquemyne Degrootte: levend verbrand gen datum
Bron: http://www.nieuwpoort-digitaal.be/Fo..._23_Heksen.asp

Citaat:
Het initiatief voor heksenprocessen kwam uit de wereldlijke macht. De eerste reaktie van de kerk is da pauselijke heksenbul uit 1484, laat in de middeleeuwen dus. Het is pas in de 15e eeuw dat de heksenvervolgingen in West-en Midden-Europa door de hoogste instanties van Kerk gelegitimeerd.
Reeds onder Gregorius IX (1227-1241)werden door de inquisitie heksenprocessen gevoerd. Innocentius IV (1243-1254)keurde martelingen goed. Het is inderdaad dat na de bul van Innocentius VIII in december 1484 de heksenvervolgingen in alle hevigheid uitbarstte.
Van de 206 terechtgestelde in het Graafschap Vlaanderen stierven er 6 in 1468 de rest (200) vanaf 1532 tot 1684, dus na de bul van Innocentius.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be