Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Vindt U het hergebruik van de naam Sabena een goed idee?
Ja - Yes - Oui 16 43,24%
Neen - No - Non 21 56,76%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2006, 13:21   #41
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
De franstaligen in dit apeland vinden dit normaal.
Was het destijds niet zo, dat een fusie met KLM afgewezen werd, omdat de bestuurstaal dan Nederlands ipv Frans zou worden?
__________________
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 13:46   #42
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Was het destijds niet zo, dat een fusie met KLM afgewezen werd, omdat de bestuurstaal dan Nederlands ipv Frans zou worden?
Absoluut.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 13:47   #43
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
't Hangt er natuurlijk vanaf of men zich gaat beaseren op de "naam-sterkte" in binnen- of buitenland.

Ik denk dat Sabena een pejoratievere connotatie heeft in België dan er buiten.
De gevoelswaarde zou in Belgie inderdaad zwaarder liggen.

Maar, mischien komt het wel goed als ze een "cross-over" periode inlassen en gesysthematiseert de naamsverandering invoeren.
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 14:40   #44
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
di 31/10/06 - De kans bestaat dat de naam Sabena opnieuw opduikt in de luchtvaart. Sabena zou de nieuwe naam worden van de fusie tussen SN Brussels Airlines en Virgin Express. Dat zegt een Brits luchtvaartmagazine.

Het magazine heeft de informatie gehaald bij een hooggeplaatste bron in de luchtvaartwereld. Ook de woordvoerder van SN Brussels Airlines sluit niet uit dat het Sabena wordt.
Volgende week, op 7 november, is het precies vijf jaar geleden dat Sabena failliet werd verklaard. Precies op die dag wordt de nieuwe fusienaam bekendgemaakt.
Ik noem de luchtvaart altijd sabena, nooit het woord op mijn tong SN brussels gerbuikt,.
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 14:41   #45
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
De gevoelswaarde zou in Belgie inderdaad zwaarder liggen.

Maar, mischien komt het wel goed als ze een "cross-over" periode inlassen en gesysthematiseert de naamsverandering invoeren.
En dan het "shoceffect"(lees: gratis reclame) verliezen; hell no. Gevoelswaarde? Welke is dat? En is die positief of negatief?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 17:06   #46
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
SABENA werd finaal omzeep geholpen door SWISS mensen die dachten dat ze kennis van zaken hadden.
Sabena is kapot gegaan omdat ze niet met KLM in zee gegaan zijn.
trouwens is de naam Sabena nooit echt weg geweest want SN is de IATA-code voor Sabena.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van

Laatst gewijzigd door Miguelito : 1 november 2006 om 17:07.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 20:31   #47
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Sabena is kapot gegaan omdat ze niet met KLM in zee gegaan zijn.
trouwens is de naam Sabena nooit echt weg geweest want SN is de IATA-code voor Sabena.
Wasda nu weer? Sabena is kapot gegaan door verkeerdelijk begrip van de markt en verouderde ideën en slecht bestuur!

Wat is IATA-code voor de onwetenden onder ons?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 20:43   #48
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
van Maerlant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 april 2005
Locatie: New Caprica City
Berichten: 15.129
Standaard

Een code die als herkenning wordt gegeven door de International Air Transport Association.
Basiskennis, m'n vogeltje, basiskennis...
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 20:44   #49
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wasda nu weer? Sabena is kapot gegaan door verkeerdelijk begrip van de markt en verouderde ideën en slecht bestuur!

Wat is IATA-code voor de onwetenden onder ons?
http://en.wikipedia.org/wiki/IATA_airline_designator
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 21:23   #50
Friedman
Burgemeester
 
Geregistreerd: 26 september 2005
Berichten: 502
Standaard

De Belgische haute finance heeft Sabena opgekocht voor 1 symbolische euro. Vanaf dag 2 maakte de onderneming winst.
Hebberige zakenlui, belange niet... Het is de overheid die geen bedrijven kan besturen. De dood van Sabena was 100% de schuld van de politiek. Die hebben met hun politieke benoemingen en onkunde het bedrijf ten gronde gericht. De naam Sabena is niet echt vrij van smet, maar het is wel meer waard dan SN Brussels. Puur economisch bekeken, zeker geen slechte zaak.
Natuurlijk krijgt het bedrijf dan weer het label van "overheidsbedrijf", en blijven mensen denken dat het zo is.
Deze fusie moet gepaard gaan met duidelijke communicatie (ik noem het liever marketing) dat het bedrijf 100% zelfstandig is. Anders gaan de politici het nieuwe succes naar zich schuiven en beweren dat het hun idee was...
Friedman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:02   #51
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Sabena is kapot gegaan omdat ze niet met KLM in zee gegaan zijn.
trouwens is de naam Sabena nooit echt weg geweest want SN is de IATA-code voor Sabena.
als Sabena, de vluchtnummer begon altijd met SN, wel met KLM in zee was geweest en niet eerst bij AirFrance, Alitalia ea geleurd had om uiteindelijk bij SwissAir leeggezogen te worden, dan zou die firma er nog gestaan hebben.
De fusie met KLM zou heel goewd voor de markt gewezen zijn en alle in de branche wilden die fusie om daaruit een soort SAS te maken. Maar blijkbaar waren er sommigen tegen een samenwerking met die ollanders ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:04   #52
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.826
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Wasda nu weer? Sabena is kapot gegaan door verkeerdelijk begrip van de markt en verouderde ideën en slecht bestuur!
Juist
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!

Laatst gewijzigd door Gun : 2 november 2006 om 18:05.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:06   #53
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
als Sabena, de vluchtnummer begon altijd met SN, wel met KLM in zee was geweest en niet eerst bij AirFrance, Alitalia ea geleurd had om uiteindelijk bij SwissAir leeggezogen te worden, dan zou die firma er nog gestaan hebben.
De fusie met KLM zou heel goewd voor de markt gewezen zijn en alle in de branche wilden die fusie om daaruit een soort SAS te maken. Maar blijkbaar waren er sommigen tegen een samenwerking met die ollanders ...
Er waren ook zeer concrete gesprekken met Air France. De ironie is dat beiden met elkaar gefunsioneerd zijn.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:21   #54
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik geloof zeker dat sabena terug komt
maar dan niet als 'Société Anonyme Belge d'Exploitation de la Navigation Aérienne' natuurlijk puur als "sabena" net zoals "virgin" een naam is. Het gaat hem puur om de gratise reclame die ze erdoor krijgen...
Het zou een zeer goeie stunt zijn...
Inderdaad zelfs in de laatste jaren van Sabena was reeds door de raad van bestuur beslist dat Sabena niet meer zou staan als afkorting van societé anonyme ....., maar puur als 'brand name' zou blijven bestaan.

Na de overname van Sabena Technics door het franse TAT Industries werd door de franse directie een marktonderzoek besteld om over de nieuwe naam van de groep te beslissen.
Welnu 75 % van de ondervraagden hadden een positief imago aan de naam Sabena Technics (tegenover 25 % voor TAT Industries)

Het is een feit dat (buiten Belgie) Sabena een ijzersterke reputatie genoot van service en kwaliteit.
Bovendien mikt SN volop op de Afrikaanse markt (ondermeer door de overname van Cameroun Airlines) en in deze markt is de naambekendheid en de reputatie van Sabena nog sterker aanwezig.

Dus ja een naamsverandering van SN naar Sabena zou een goeie zet kunnen zijn.
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:38   #55
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
als Sabena, de vluchtnummer begon altijd met SN, wel met KLM in zee was geweest en niet eerst bij AirFrance, Alitalia ea geleurd had om uiteindelijk bij SwissAir leeggezogen te worden, dan zou die firma er nog gestaan hebben.
De fusie met KLM zou heel goewd voor de markt gewezen zijn en alle in de branche wilden die fusie om daaruit een soort SAS te maken. Maar blijkbaar waren er sommigen tegen een samenwerking met die ollanders ...
Dat is nog maar de vraag.
Het is onmogelijk te voorspellen of de Nederlanders als eigenaar van Sabena niet exact hetzelfde zouden gedaan hebben als de Zwitsers.

Denken we maar aan het verschil in omvang van de 2 bedrijven en het feit dat de 2 main hubs op nauwelijks 250 km van elkaar liggen.

Ook de samenwerking met Air France was om die reden geen lang leven beschoren.

In het algemeen kan gesteld worden dat samenwerking met een Europese airline niet in het belang was van Sabena (of zijn opvolger).
Het grootste probleem situeert zich namelijk in het feit dat je overgenomen wordt door een rechtstreekse concurrent op je belangrijkste markt.

Zo zal KLM proberen de passagiers te draineren naar Shiphol, AF naar Parijs en Swissair naar Zurich.

De enige succesvolle strategie voor SN is een samenwerking met een stabiele Amerikaanse carrier die voor aanvoer van load kan zorgen en die je niet beconcurreert op je home markt (Europa)

KLM was hiervan een goed voorbeeld door hun samenwerking met Northwest.

Een andere factor van success is een verdere ontwikkeling van het Afrikaanse netwerk gecombineerd met de uitbouw van een Afrikaanse hub
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 18:53   #56
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Er waren ook zeer concrete gesprekken met Air France. De ironie is dat beiden met elkaar gefunsioneerd zijn.
Ik weet, in die tijd zat ik een toeristische richting op school en was geaboneerd op een vaktijdschrift.

en het inderdaad ironie van het lot dat net nu klm met die partner is gefusioneerd, waar sabena ook een oogje op had.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 19:02   #57
Miguelito
Minister
 
Miguelito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2004
Locatie: Puerto de la Cruz, Tenerife
Berichten: 3.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Dat is nog maar de vraag.
Het is onmogelijk te voorspellen of de Nederlanders als eigenaar van Sabena niet exact hetzelfde zouden gedaan hebben als de Zwitsers.

Denken we maar aan het verschil in omvang van de 2 bedrijven en het feit dat de 2 main hubs op nauwelijks 250 km van elkaar liggen.

Ook de samenwerking met Air France was om die reden geen lang leven beschoren.

In het algemeen kan gesteld worden dat samenwerking met een Europese airline niet in het belang was van Sabena (of zijn opvolger).
Het grootste probleem situeert zich namelijk in het feit dat je overgenomen wordt door een rechtstreekse concurrent op je belangrijkste markt.

Zo zal KLM proberen de passagiers te draineren naar Shiphol, AF naar Parijs en Swissair naar Zurich.

De enige succesvolle strategie voor SN is een samenwerking met een stabiele Amerikaanse carrier die voor aanvoer van load kan zorgen en die je niet beconcurreert op je home markt (Europa)

KLM was hiervan een goed voorbeeld door hun samenwerking met Northwest.

Een andere factor van success is een verdere ontwikkeling van het Afrikaanse netwerk gecombineerd met de uitbouw van een Afrikaanse hub
onzin KLM wou samen met sabena een grote carrier uitbouwen. KLM was toen lid van ONEWORLD als ik me nog goed herinneren kan.
Dus die uitbouw zou een goede zaak zijn voor de verdere samenwerking met andere transcontinentale carriers.

Het probleem Brussel-Schiphol was één van de drogreden van die die tegen de fusie waren.
De bestaande en bijgekomen vluchten zouden naar behoefte en noodzaak over die twee luchthavens verdeeld worden. Er zouden zelfs uitbreidingen mogelijk geweest zijn.

Het zou op termijn één bedrijf worden, alhoewel er ook sprake zou zijn het behoud van de eigenheid.

Ik wist vanaf het moment dat sabena niet in zee ging met KLM dat er in sabena mensen zitten die egoisten, franskiljons en zakkenvullers zaten die sabena mee in de dieperik hebben getrokken.

met één woord: typisch belgisch dus.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neem van me aan dat, als het nu verkiezingen worden, de NVA de weg opgaat van het VB. Te weten: pardoes de berg af. Wees daar maar zeker van

Laatst gewijzigd door Miguelito : 2 november 2006 om 19:05.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 21:33   #58
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2006, 23:16   #59
Jan Meuleman
Europees Commissaris
 
Jan Meuleman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2006
Locatie: in het weldra onafhankelijke Vlaanderen
Berichten: 7.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
onzin KLM wou samen met sabena een grote carrier uitbouwen. KLM was toen lid van ONEWORLD als ik me nog goed herinneren kan.
Dus die uitbouw zou een goede zaak zijn voor de verdere samenwerking met andere transcontinentale carriers.

Het probleem Brussel-Schiphol was één van de drogreden van die die tegen de fusie waren.
De bestaande en bijgekomen vluchten zouden naar behoefte en noodzaak over die twee luchthavens verdeeld worden. Er zouden zelfs uitbreidingen mogelijk geweest zijn.

Het zou op termijn één bedrijf worden, alhoewel er ook sprake zou zijn het behoud van de eigenheid.

Ik wist vanaf het moment dat sabena niet in zee ging met KLM dat er in sabena mensen zitten die egoisten, franskiljons en zakkenvullers zaten die sabena mee in de dieperik hebben getrokken.

met één woord: typisch belgisch dus.
De franstaligen en de franskiljons verkozen het kapot gaan van Sabena boven een samenwerking met KLM. Stel je voor dat er Nederlands wordt gesproken in de bestuursraad.
__________________
Ceterum censeo Belgicam delendam esse.
Het tijdperk socialisten was zo goed dat we nu geen schulden hebben, geen problemen en geen werklozen.
Jan Meuleman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2006, 00:25   #60
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
De franstaligen en de franskiljons verkozen het kapot gaan van Sabena boven een samenwerking met KLM. Stel je voor dat er Nederlands wordt gesproken in de bestuursraad.
Nederlands in een Nederlandse multinational? Heck. In Amsterdam wordt men in de bakker al in het Engels aangesproken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be