Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2006, 15:41   #21
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Jep, dat is DE reden..

Ik kende sowieso al niet veel scholen in Antwerpen waar je wel een hoofddoek mag dragen. Dit is niets nieuws.
Eigenlijk is dat maar goed. Het al dan niet dragen van een hoofddoek daar zou je zelf wanneer je volwassen bent moeten kunnen over beslissen.
Een kind kiest zijn godsdienst niet..... de ouders kiezen voor het kind.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 13 november 2006 om 15:48.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 16:26   #22
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

In de aanloop naar de verkiezingen van 8 okt laatstleden meende een burgemeester dat een hoofddoek geen religieus symbool is, maar behoort tot nationale klederdracht en bijgevolg NIET als religieus symbool kon verboden worden als een bijzitster die droeg in een stembureau.
Minister Marino Keulen trad hierin de burgemeester bij en liet het toelaten van het dragen van een hoofddekdel als bijzittter - bijzitster over aan de voorzitter van het stembureau.
Dus: als het schoolreglement een hoofddoek verbiedt is dat volkomen gerechtvaardigd en moet de hoofddoek AF!

Laatst gewijzigd door metten : 13 november 2006 om 16:30.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 16:45   #23
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
In de aanloop naar de verkiezingen van 8 okt laatstleden meende een burgemeester dat een hoofddoek geen religieus symbool is, maar behoort tot nationale klederdracht en bijgevolg NIET als religieus symbool kon verboden worden als een bijzitster die droeg in een stembureau.
Minister Marino Keulen trad hierin de burgemeester bij en liet het toelaten van het dragen van een hoofddekdel als bijzittter - bijzitster over aan de voorzitter van het stembureau.
Dus: als het schoolreglement een hoofddoek verbiedt is dat volkomen gerechtvaardigd en moet de hoofddoek AF!
tja, de pispontstront begint hoe langer hoe sneller te draaien!

Als het - zoals inderdaad werd bevestigd door Mijnheer Keulen - een "culturele" dracht is, dan mag men er ook niet mee op de pasfoto, want daar maakt de wet enkel uitzonderingen voor "religieuze" redenen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 17:05   #24
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Laatst vloog ik voor een weekje naar Turkije:

- heenreis met een vliegtuig halfvol hoofddoeken
- ginder heb ik drie hoofddoeken gezien, waaronder die van één Belgische marokkaanse
- terugreis weerom met een vliegtuig halfvol hoofddoeken.
Wauw, een land dat blijkbaar de islam onder de knoet houdt. Die moeten we dan zeker tot Europa toelaten zeker? Om ons te behouden van het islamitische kwaad en hoofddoeken?
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 18:23   #25
Casca
Minister

Standaard

Ach, waar moeit de Staat zich mee... emancipatie moet komen uit de samenleving zelf.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 18:35   #26
Banneling

Standaard

Citaat:
Ingrijpen noodzakelijk
Verschillende Vlaamse allochtone organisaties vinden dat de overheid moet ingrijpen. Zij wijzen erop dat het verbod op de hoofddoek de kansen op goed onderwijs beknot. "Allochtone meisjes kunnen niet meer vrij kiezen naar welke school ze gaan en welke studierichting ze daar volgen. Dat hypothekeert hun kansn op de arbeidsmarkt", zegt Nadia Babazia van het Steunpunt Allochtone Meisjes en Vrouwen, dat onderzoek deed naar het dragen van een hoofddoek op Vlaamse scholen.
Wat een oeverloos gelul. Uiteraard kunnen die allochtone meisjes wel vrij kiezen. De enige die hen scholing ontzegt zijn zijzelf !!! Hoe hyprocriet om de zaken voor te stellen alsof de maatschappij hen aan de schoolpoort de toegang ontzegt. Die toegang ontzeggen zij zichzelf omdat ze het vertikken zich te conformeren naar de geldende reglementen. Als die allochtone trezen te idioot zijn om zelfs dat maar te begrijpen, dan blijven ze best thuis. Hun hoofddoekdracht is dan een goede voorbereiding op hun religieuze carrière van zoontjesfabriek en huissloof.
Op de arbeidsmarkt worden hoofddoeken geweerd. Een goede voorbereiding op een hoofddoekloze carrière kan beginnen met dat schaamvodje uit te spelen aan de schoolpoort.
Verder hoor je die moslims altijd maar leuteren over respect. Wel dat zij maar eens respect opbrengen voor de christelijk-joodse wortels van het Europees continent en vooral voor de geseculariseerde aard ervan.

Het is een ware schande dat vrouwen-emancipatie-organisaties hun steun betuigen aan hoofddoekfundi's. Ze spelen al hun geloofwaardigheid kwijt door zich te scharen achter het symbool bij uitstek van het islamitisch machisme. Walgelijk, maar typisch voor de 'progressieve' hypocrieten.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 18:39   #27
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Ik snap die moslima's hun punt wel.

Ik lees hier soms van die posts over christelijke waarden en dat dat moet terugkomen en zo en dan denk ik bij mezelf "hoe kan je nu zo simpel zijn van te geloven in wat er in nen boek van 2000 jaar oud staat". Gewoon op dat punt al één al vind ik dat ge religieuze studenten beter niet mixt met "normale" studenten om dat die gelovigen toch mentaal achter moeten lopen als ze geloven in bovennatuurlijke wezens. Gelukkig voor iedereen ben ik geen minister Ik kan dan ook het begrip religie totaal niet vatten.

Maar dat is nu net wat met die moslimas gebeurt. Omdat zij zo "dom" zijn te geloven dat nen hoofddoek dragen moet van het bovennatuurlijk wezen krijgen ze niet dezelfde opleiding als bijvoorbeeld de "dommerikken" die geloven dat een bovennatuurlijk wezen ons opdraagt gebedjes te zeggen voor het eten.
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 18:46   #28
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Adriaan Koerbagh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Ik snap die moslima's hun punt wel.

Ik lees hier soms van die posts over christelijke waarden en dat dat moet terugkomen en zo en dan denk ik bij mezelf "hoe kan je nu zo simpel zijn van te geloven in wat er in nen boek van 2000 jaar oud staat". Gewoon op dat punt al één al vind ik dat ge religieuze studenten beter niet mixt met "normale" studenten om dat die gelovigen toch mentaal achter moeten lopen als ze geloven in bovennatuurlijke wezens. Gelukkig voor iedereen ben ik geen minister Ik kan dan ook het begrip religie totaal niet vatten.

Maar dat is nu net wat met die moslimas gebeurt. Omdat zij zo "dom" zijn te geloven dat nen hoofddoek dragen moet van het bovennatuurlijk wezen krijgen ze niet dezelfde opleiding als bijvoorbeeld de "dommerikken" die geloven dat een bovennatuurlijk wezen ons opdraagt gebedjes te zeggen voor het eten.
Je vergeet te vermelden dat onze judeo-christelijke traditie tot vlak na de tweede wereldoorlog er ook voor zorgde dat de meeste vrouwen in Europa en "het Westen" hun haar bedekten.

Van dienstmeisjes in de Vroeg-Moderne Tijd...

... tot vrouwelijke Senators.
Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 18:47   #29
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Waar haal je het dat ze "niet dezelfde opleiding" krijgen? Ze mogen toch les volgen zonder hoofddoek? is die vastgegroeid of zo?
Oud 13 november 2006, 18:50   #30
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Bij sommigen wel naar het schijnt.
Ik vind het dragen van een hoofddoek een teken van onwil om zich te integreren.
Al het oeverloos gezwam over traditie of religie doet er mijn insziens niet toe.
Oud 13 november 2006, 18:50   #31
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Iran, 2006? Neen, Neurenberg, 1510.
Oud 13 november 2006, 18:53   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Adriaan, bedoel je nu dat je graag terug wil naar de tijd van de Inquisitie, de branstapels en de vervolging van andere ketters?

Dan gaat het hier warm worden in de Europese steden hoor!
Oud 13 november 2006, 18:55   #33
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Adriaan, bedoel je nu dat je graag terug wil naar de tijd van de Inquisitie, de branstapels en de vervolging van andere ketters?

Dan gaat het hier warm worden in de Europese steden hoor!
Ik heb veel respect voor een vrouw die in liefde voor haar man haar haren bedekt met een hoofddoek - al is het een sjaaltje. Vooral voor die Vroeg-Moderne haarbedeksels heb ik een zwak, alsook voor die cabriolet-sjaaltjes van de jaren '50.

Laatst gewijzigd door Adriaan Koerbagh : 13 november 2006 om 18:56.
Oud 13 november 2006, 19:02   #34
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Overigens, vele scholen bannen hoofddoeken omwille van het feit dat deze walkmans en dergelijke kunnen verbergen.
Handig tijdens de examens,
maar noch moslim, noch vrouw dus moest ik gewoon blokken.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)

Laatst gewijzigd door FISHERMAN : 13 november 2006 om 19:02.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 19:03   #35
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar haal je het dat ze "niet dezelfde opleiding" krijgen? Ze mogen toch les volgen zonder hoofddoek? is die vastgegroeid of zo?
Ik ken geen enkele school waar het verboden is van een gebedje te maken voor ge uw boterhammen op eet.

Ik vind dat een teken dat ge niet wilt integreren in de moderne maatschappij. Het ergste is dat die kinderen dat niet uit vrije wil doen, dat is hun opgedrongen door hun ouders. Schandalig
Oud 13 november 2006, 19:05   #36
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Handig tijdens de examens,
maar noch moslim, noch vrouw dus moest ik gewoon blokken.
Toen ik vroeger lang haar had gebruikte ik de walkman truc ook

Laatst gewijzigd door Kay_ : 13 november 2006 om 19:06.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2006, 19:07   #37
Banneling

Standaard

Citaat:
Adriaan Koerbagh;2160762]Je vergeet te vermelden dat onze judeo-christelijke traditie tot vlak na de tweede wereldoorlog er ook voor zorgde dat de meeste vrouwen in Europa en "het Westen" hun haar bedekten.
Tot na de 2de wereldoorlog, juist. Dat is nu meer dan 60 jaar geleden.
Inmiddels kregen migrantenmoeders die hier in de jaren 50 /60 aanspoelden ook al ruim 50 jaar de gelegenheid om kennis te maken en zich te conformeren naar de geseculariseerde aard van hun nieuwe, zelf gekozen, leefwereld. Tijd genoeg dus, en mogelijkheden genoeg voor hun dochters (scholing / buurtwerking / interculturele contacten / internet) om te beseffen dat de tijd van de nonnekes al lang voorbij is en dat niemand zit te wachten op een revival van religieus fundamentalisme, het weze katholiek of islamitisch.
Oud 13 november 2006, 19:36   #38
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Ik ken geen enkele school waar het verboden is van een gebedje te maken voor ge uw boterhammen op eet.

Ik vind dat een teken dat ge niet wilt integreren in de moderne maatschappij. Het ergste is dat die kinderen dat niet uit vrije wil doen, dat is hun opgedrongen door hun ouders. Schandalig
Toen ik in het lager en het middelbaar zat, was bidden zelfs verplicht bij het begin en einde van de dag en voor elke maaltijd.
Oud 13 november 2006, 19:39   #39
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Tot na de 2de wereldoorlog, juist. Dat is nu meer dan 60 jaar geleden.
Inmiddels kregen migrantenmoeders die hier in de jaren 50 /60 aanspoelden ook al ruim 50 jaar de gelegenheid om kennis te maken en zich te conformeren naar de geseculariseerde aard van hun nieuwe, zelf gekozen, leefwereld. Tijd genoeg dus, en mogelijkheden genoeg voor hun dochters (scholing / buurtwerking / interculturele contacten / internet) om te beseffen dat de tijd van de nonnekes al lang voorbij is en dat niemand zit te wachten op een revival van religieus fundamentalisme, het weze katholiek of islamitisch.
Het haar bedekken heeft niets te maken met secularisme. Ik ben een secularist, gelovig, én ik zou respect hebben indien mijn vrouw er voor koos haar haar "buiten" af te schermen.
Oud 13 november 2006, 19:39   #40
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Toen ik in het lager en het middelbaar zat, was bidden zelfs verplicht bij het begin en einde van de dag en voor elke maaltijd.
Dat komt ervan als je voor een school uit het katholieke net koos.
In het rijksonderwijs had je daarvan geen last gehad.
Wie het schoentje past, trekke het aan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be