Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2006, 11:53   #101
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Adriaan Koerbagh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
@ Adriaan: ik baseer me op je volgende uitleg die blijkbaar een "slip of the tongue" was?
Dat is op geen enkele wijze een tegenspraak met de uitspraak die ik zelf aanhaal. Ik ben enkele jaren geleden verloofd geweest met een Spaanse vrouw met adellijke afkomst - nu, dat is geen prestatie, want tien percent van de Spanjaarden heeft wel ergens een hidalgo als troef in de hand, het hoeven niet allemaal grandes te zijn die Medina-Sidonia of Alva heten. In haar familie was het gebruikelijk dat de mannen de leiding namen in het familiebedrijf, en dat de vrouwen zich bezig hielden met het overzien van de administratie en het houden van ernstige klaagzangen over hoe slecht het wel niet ging met het bedrijf bij de gezamenlijke koffiekrans, 's avonds. Zij vond dat prima zo. Het gaf haar een uitstekende kans om voor de kinderen te zorgen, ze was niet geïnteresseerd om de verantwoordelijkheid te nemen van een leidinggevende functie binnen het bedrijf en dat met als reden dat ze de decennialange traditievorm van het keuvelen tussen de vrouwen onder paperassen in de achterkantoortjes gewoon niet wilde opgeven. Ik vraag u, wat is er mis met die houding en hoe moet ik daar tegenover staan? Moet ik haar dwingen desnoods haar werk op te geven en (ze ging toen beginnen aan een doctoraatsopleiding) de banden die zij zelf respecteerde, op te geven? Volgens mij gaat u er wat licht over, met een bepaald charmant idealisme, maar dan raad ik u aan eens in beschouwing te nemen wat mensen daar zelf van denken.

Voorts neem ik een citaat van Ayn Rand bij de hand, en laat er u rustig over nadenken.

Citaat:
She was twelve years old when she told Eddie Willers that she would run the railroad when they grew up. She was fifteen when it occurred to her for the first time that women did not run railroads and that people might object. To hell with that, she thought---and never worried about it again.
En daar is niets mis mee.
Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 12:05   #102
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Wij mochten in de klas geen petjes of mutsen en dergelijke opzetten. Dat was zes jaar geleden, voor heel die discussie over hoofddoeken losbarstte. We hebben toen al aangeklaagd dat het in essentie discriminatie is dat sommigen wel en anderen niet mogen op basis van hun geloof.
Dus ofwel worden alle hoofddeksels verboden, ofwel richt ik nu de kerk van de klakkendragers op.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 12:23   #103
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
En waar respecteert men de kiezer dan niet? Als men een meerderheid kan vormen voor een bestuur respecteert men de kiezer. Zolang je geen meerderheid kan vormen moet je niet huilen. Zo werkt de stem van de kiezer, dat is democratie.
Hangt ervan af hoe ge het bekijkt.
99% van de kiezers stemden tegen SPIRIT.
Ge noemt het de wil van de kiezer respecteren als ze die partij toch opnemen?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 13:01   #104
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En de Chassidische joden in typische klederdracht en zo? Wel... die leven hun leven en storen een ander niet, ...
In de supermarkt al eens achter zo'n gast aan de kassa gestaan als je gehaast bent?
Als hij eindelijk zijn centjes waarmee hij zal betalen uitgeselecteerd heeft, begint hij uitgebreid het wisselgeld op zijn open hand te inspecteren, om te draaien, alvorens zijn spullen in te laden en voort te gaan.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 15:04   #105
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

BTW: is het al iemand opgevallen dat die hele hoofddoekenhistorie begonnen is sinds de leerplicht werd opgetrokken van 14 tot 16 en in 1990 van 16 tot 18 jaar?
Voordien was er geen gehakketak omtrent dat kledingstuk!
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 15:22   #106
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
In de supermarkt al eens achter zo'n gast aan de kassa gestaan als je gehaast bent?
Als hij eindelijk zijn centjes waarmee hij zal betalen uitgeselecteerd heeft, begint hij uitgebreid het wisselgeld op zijn open hand te inspecteren, om te draaien, alvorens zijn spullen in te laden en voort te gaan.
blijkbaar schijnt uw "verdraagzaamheid" zich te beperken tot één bepaalde groep, van een spijtige genoeg hoog crimineel gehalte. verander in dezelfde tekst, die u neerpende, de gedachte in marokanen en Turken en je zit gegarandeerd in de gordijnen

Laatst gewijzigd door rookie : 14 november 2006 om 15:23.
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 15:25   #107
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
BTW: is het al iemand opgevallen dat die hele hoofddoekenhistorie begonnen is sinds de leerplicht werd opgetrokken van 14 tot 16 en in 1990 van 16 tot 18 jaar?
Voordien was er geen gehakketak omtrent dat kledingstuk!
denk eraan dat er vroeger, naar de tijd waarnaar u refereert, veel minder hoofddoeken waren in het straatbeeld, hooguit van een bejaarde allochtone, en nu?
Oud 14 november 2006, 15:40   #108
metten
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
denk eraan dat er vroeger, naar de tijd waarnaar u refereert, veel minder hoofddoeken waren in het straatbeeld, hooguit van een bejaarde allochtone, en nu?
Die droegen die hoofddoek tegen de kou! Die zaten er niet mee op school of achter een loket. Het gaat hier niet over hoofddoeken op straat! En in de tijd waar ik naar refereer, eind jaren '80 begin jaren '90 waren er genoeg hoofddoeken in het straatbeeld.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
Oud 14 november 2006, 15:45   #109
cor
Minister

Standaard

Het is niet langer dan 50 jaar geleden dat het absoluut not done was voor een vrouw om zonder hoofddeksel buiten te gaan.
Oud 14 november 2006, 16:07   #110
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Het is niet langer dan 50 jaar geleden dat het absoluut not done was voor een vrouw om zonder hoofddeksel buiten te gaan.
50 jaar?

Mmm... laat ons dat eens van naderbij bekijken. We spreken dus over 1956, twee jaar voor de wereldtentoonstelling. Stel nu dat ik een foto vind van die tentoonstelling, of van eender welke Brusselse straat in 1956, en daar staan drie vrouwen op met heur haar open en bloot: hebt gij dan ongelijk?
Oud 14 november 2006, 16:10   #111
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Een hoofddoek of een pruik, het is net hetzelfde. Ik woon in een joodse wijk en zo'n pruik is echt niet onopvallend. Je kan hier op straat de pruiken echt wel tellen en zelfs van ver. En ik vind zo'n pruik wel erger dan een hoofddoek. Onder veel van die pruiken zit een kale kop. Qua onderdrukking zou ik dat wel op een iets hoger niveau zetten dan een hoofddoek.
Juist, die Joodse mannen zijn te beklagen. Ze moeten volgens hun tradities samenleven met skinheads.

Tja, ik zei wel een onopvallende pruik, niet het model "kosjer carré" waar alle Joodse vrouwen op één of andere manier een zwak voor hebben. Dat noem ik nu eigenlijk ook niet meer onopvallend.

OK, moslima's hebben tenminste nog het lef om niet allemaal dezelfde kleur of model van hoofddoek te dragen.
Oud 14 november 2006, 16:26   #112
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Kort mijn mening, omdat een ander forumlid me daarom per pb verzocht heeft.

Persoonlijk kunnen me die hoofddoekjes niet in het minst interesseren. Wie er één opzet omdat zij dit gewoon mooi vindt, die mag dat kunnen. Wie er één opzet omdat ze par force haar instemming wil laten blijken met vrouwenonderdrukking, moet het vooral niet laten: als vrouwen dan toch willen onderdrukt worden... wat dan nog? Ik lig er niet wakker van.

Maar in realiteit ligt het niet zo simpel. Het is de levenskunst compromissen te sluiten en na te leven. Dat is niet alleen zo tussen moslims en niet-moslims, maar ook tussen niet-moslims onderling en moslims onderling.

Het hier gestelde compromis lijkt me eenvoudig weer te geven als volgt: de jongedames worden voor de keuze gesteld. Ofwel verderstuderen in de door hen gekozen richting, ofwel hoofddoek ophouden. Je kan niet voor beide kiezen, en dus wordt kiezen per definitie ook verliezen.

Stellen dat alleen moslims moeten kiezen riekt nogal sterk naar het zich wentelen in de geliefkoosde slachtofferrol. Ik stelde het al: compromissen maken is de levenskunst voor iederéén, moslims én niet-moslims.

Een compromis vereist dat je twee mogelijkheden tegen elkaar afweegt en dat je dan kiest voor de mogelijkheid die voor jou het zwaarst doorweegt. In zekere zin is het dan ook toe te juichen dat scholen hun leerlingen dwingen tot het maken van keuzes, en tot het aangaan van een compromis met zichzelf; deze levenskunst kan niet vroeg genoeg aangeleerd worden.

Of in deze situatie vertaald: misschien dat de jongedames in kwestie zich best eens de vraag stellen waaraan een goede moslim(a) zich moet laten kennen. Aan dat hoofddoekje? Of aan het zich zo goed mogelijk integreren in de samenleving, mét de wetenschap dat je precies daardoor méér kansen krijgt?

Het niet willen aangaan van een compromis is m.i. niet zozeer een blijk van slechte wil, dan wel een blijk van onvolwassenheid. In die zin lijkt die hele commotie rond die hoofddoekjes me eerlijk gezegd nogal... puberaal. Dat pubermeisjes van 15 zich daaraan laten vangen, tot daar toe.

Maar dat volwassenen er niet in slagen dit te overstijgen zegt veel over de bereidwilligheid tot het bereiken van een compromis.

Persoonlijk heb ik de indruk dat het allemaal nogal meevalt met die hoofddoekjes. In praktijk barst er eerst een storm van protest los - en dat is normaal puberaal gedrag, zo reageren doorgaans ook niet-moslimpubers - waarna betrokkenen zich daarna toch maar voegen naar de vereiste richtlijnen - en ook dit is normaal, want flexibiliteit is nu ook eenmaal de jongeren (zowel moslims als niet-moslims) eigen.

Toen een paar jaar geleden in Frankrijk een algemeen verbod op de hijaab werd afgekondigd was het aantal hardleersen letterlijk op de vingers van één hand te tellen. Even vlug als het protest losbarstte, koelde het weer af - zonder blazen...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 16:34   #113
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
(antoon)

.
Antwerpse scholen verbieden hoofddoek

Minister Vandenbroucke wijst op de autonomie van de scholen.

Antwerpse middelbare scholieren die een hoofddoek dragen, kunnen nog slechts in twee secundaire scholen van het stedelijk onderwijs terecht. De overige ontzeggen meisjes met een hoofddoek de toegang. Ook in andere Vlaamse steden laten scholen steeds vaker een verbod op het dragen van een hoofddoek opnemen in het reglement.

Ingrijpen noodzakelijk
Verschillende Vlaamse allochtone organisaties vinden dat de overheid moet ingrijpen. Zij wijzen erop dat het verbod op de hoofddoek de kansen op goed onderwijs beknot. "Allochtone meisjes kunnen niet meer vrij kiezen naar welke school ze gaan en welke studierichting ze daar volgen. Dat hypothekeert hun kansn op de arbeidsmarkt", zegt Nadia Babazia van het Steunpunt Allochtone Meisjes en Vrouwen, dat onderzoek deed naar het dragen van een hoofddoek op Vlaamse scholen.

Overroepen probleem
Antwerps schepen van Onderwijs Robert Voorhamme (sp.a) bevestigt de trend, maar vindt het een "overroepen probleem". "Het verbod op de hoofddoek veroorzaakt weinig problemen op de Antwerpse scholen. De meeste meisjes doen gewoon hun hoofddoek uit aan de schoolpoort".

Autonomoon beslissingsrecht
Vlaams minister van Onderwijs en Werk Frank Vandenbroucke (sp.a) wil zich niet mengen in het debat. "Elke school mag autonoom beslissen of de hoofddoek wel of niet is toegestaan. De overheid mag daar niet tussenkomen. (belga)

Daar gaan we weer. Het is even wachten op het gehuil, geschreeuw en gekrijs van de allochtonen over zo'n schande. Wedden?
http://www.atv.be/v3/newsdetail.aspx?mid=&id=3682
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 16:36   #114
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
In turkije is de hoofddoek inderdaad verboden.

Wil dat daarom zeggen dat we de regels van een semi-fascistisch, conservatief, recht en dictatoriaal regime als dat van turkije moeten overnemen?
Dat is weer wat nieuws, hoofddoeken zijn dus pogressief, links en anti-dictatoriaal?
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 16:48   #115
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
En de Chassidische joden in typische klederdracht en zo? Wel... die leven hun leven en storen een ander niet, en lopen niet ganse dagen met een grote bek boel te maken en te zoeken...
Inderdaad. Die Joden integreren zich ook niet. Ze leven consequent naast onze maatschappij, volgens hun eigen strenge regels en voorschriften. Ze sturen hun kinderen, inclusief krullen en klederdracht naar hun eigen scholen.

Ze laten verder iedereen met rust, veroorzaken geen overlast, hun kinderen hangen niet doelloos rond, zijn niet crimineel. Ze zagen er nooit over dat ze niet in onze maatschappij worden opgenomen, want daar hebben ze zelf in alle vrijheid voor gekozen.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 16:48   #116
Zyp
Parlementslid

Standaard

Ik begrijp echt niet wat er "moeilijk" is aan deze "kwestie"?

Een school is geen democratie, het geeft iedereen voor of bij het begin van het schooljaar een schoolreglement. Dat is te volgen PUNT.
Indien daar instaat dat hoofddoekjes verboden zijn, dan is dat zo, en dan is dat zo voor iedereen. Men heeft dus de keuze. Naar deze school gaan en je hoofddoek afdoen, of naar een andere school zoeken.

In oude school waar ik lessen volgde moest ook je pet uit, en de kauwgom uit je mond, geen gescheurde kleren(jeans) enz enz...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 16:51   #117
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zyp Bekijk bericht
Ik begrijp echt niet wat er "moeilijk" is aan deze "kwestie"?

Een school is geen democratie, het geeft iedereen voor of bij het begin van het schooljaar een schoolreglement. Dat is te volgen PUNT.
Indien daar instaat dat hoofddoekjes verboden zijn, dan is dat zo, en dan is dat zo voor iedereen. Men heeft dus de keuze. Naar deze school gaan en je hoofddoek afdoen, of naar een andere school zoeken.

In oude school waar ik lessen volgde moest ook je pet uit, en de kauwgom uit je mond, geen gescheurde kleren(jeans) enz enz...
Juist, maar deze discussie gaat niet over de leerlingen die zich braaf bij de regels neerleggen. Het gaat over meisjes die vinden dat er voor hen aparte regels moeten gelden.
Oud 14 november 2006, 16:56   #118
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Juist, maar deze discussie gaat niet over de leerlingen die zich braaf bij de regels neerleggen. Het gaat over meisjes die vinden dat er voor hen aparte regels moeten gelden.
Waar, wie, wat, hoe?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2006, 17:04   #119
metten
Parlementslid

Standaard

Vreemd hé? De moslimmeisjes in traditionele kledij, de jongens met de modernste spullen en merkkledij, piekjeshaar, de modernste kapsels...
Oud 14 november 2006, 17:09   #120
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
50 jaar?

Mmm... laat ons dat eens van naderbij bekijken. We spreken dus over 1956, twee jaar voor de wereldtentoonstelling. Stel nu dat ik een foto vind van die tentoonstelling, of van eender welke Brusselse straat in 1956, en daar staan drie vrouwen op met heur haar open en bloot: hebt gij dan ongelijk?
Letterlijk genomen wel.
Maar ik dacht meer aan 'algemene gewoonten', in de zin van een vrouw die zegt: "Maar zo kan ik toch niet buitenkomen!".
Snappie?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be