![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Gouverneur
|
![]() Inderdaad, deze spoorlijn zal gebruikt worden door mensen die om professionele redenen vliegen. Nu wordt het trouwens al gebruikt, en dit zal alleen maar vermeerderen. Wanneer de treinrit sneller is dan het vervoer per wagen zal dit zeker zo zijn. Zaventem - Antwerpen centrum gedurende de dag kost je al snel een uur. Als de trein dit op kortere tijd kan zal deze lijn frequent gebruikt worden. Men kan dan ook de buslijn afschaffen die nu mensen vervoert tussen Antwerpen en Zaventem, wat weer extra reizigers oplevert.
Trouwens een gerichte marketing campagne van de NMBS, goede communicatie in de luchthaven zelf kan deze lijn een succes maken. Ikzelf moest in februari voor een cursus in Londen zijn. Met een tabelletje erbij met reistijden en frequentie van treinen had ik mijn collega onmiddellijk overtuigt om ook de trein naar Zaventem te nemen ipv met de auto te komen. De snelheid was hier een argument (kerel kon opstappen op een trein naar Zaventem vanuit Gent). Voor professionals geldt nog altijd time = money, dat is het voornaamste argument. Comfort is ook belangrijk, als de NMBS echter zijn nieuwe materiaal inzet op deze lijn is het comfort ook verzekerd. Ik hoop dan ook op de AM96 stellen van de NMBS op deze lijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik heb uw cijfers niet gevonden maar u zal ze nog weleens willeg geven. TNO maakt studies voor een opdrachtgever en bijgevolg niet neutraal. U weet zelf niet wie de opdrachtgever was. U kan wel begrijpen dat dat geen echte bewijzen zijn hé... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of gaat men er nogeens een station bij bouwen en zo de buiten ring nogeens extra belasten. Goed hoor, maar dan zullen de havenbedrijven zeer snel zonder werk komen te zitten, enkel en alleen omdat het vrachtvervoer er niet meer weg kan. Julli kijken blijkbaar alleen naar Zaventem, wel die lijn zal Antwerpen economische zeer onrendabel maken. Een paar maanden nadat die lijn in gebruik is, zullen OPEL, NEW HOLLAND en FORD TRACTOR ook hun deuren sluiten in België. wegens te duur aan transport. 20.000 Jobs weg, maar we hebben dan toch een snelle spoorverbinding tussen Antwerpen-centraal en Zaventem-luchthaven voor de commerciele reizigers die we met die zelfde spoorlijn hebben weggejaagd. Kijk nu eens verder dan jullie neus lang is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Gouverneur
|
![]() Je bekijkt het nog altijd vanuit een verkeerd standpunt.
Je hebt twee soorten professionele gebruikers van de luchthaven, mensen die in België wonen en/of werken en die voor hun werk naar het buitenland vliegen, je hebt ook mensen die van het buitenland hier voor bepaalde tijd toekomen. Hang daar alles aan op en het wordt je misschien duidelijk. De 'Belg' vertrekt vanuit zijn woonplaats naar het dichtsbijzijnde station en spoort naar Antwerpen - Berchem en stapt daar over op de trein naar Zaventem. Na zijn zakenreis doet hij het omgekeerde. De buitenlander komt toe in Zaventem en heeft de keuze, auto huren, taxi of trein. Taxi kan, maar is duur en rijdt zich vast in de file. Auto huren is mogelijk, duurt langer om rond te krijgen (dikwijls is reservatie nodig). Maar er zijn voor buitenlanders nog andere problemen, de weg niet kennen en vrees om in het buitenland te rijden, rijbewijs hier niet geldig, ... Of ze nemen de lift naar de kelder hebben een ticket op 1 minuut en vertrekken na een kleine wachttijd met de trein. Op het einde van hun zakenreis doen ze het omgekeerde. Er zijn geen formaliteiten te regelen rond inlevering van huurwagen, het is snel en men is relatief zeker van zijn reistijd. De zakenreizigers zaten al in Antwerpen centrum of kunnen op korte tijd Antwerpen-Berchem bereiken, waarschijnlijk per taxi, maar voor korte afstand is daar niks op tegen. Deze mensen hebben relatief weinig bagage bij (meestal zelfs enkel handbagage), waardoor sleuren met bagage geen kwestie is. Mijn verplaatsing naar Londen dit jaar was enkel mijn computertas waar wat toiletgerei in zat, wat kan voor slechts 1 nacht daar. Bovendien kan een ergonomische koffer al veel oplossingen. In de luchthaven heb je karretjes ter beschikking, dus rest het traject in het station (max. 100 m). Misschien kunnen we wat werkplaatsen creëren in de stations voor kruiers. Ik zag deze dit jaar nog in China, hoewel ze gratis waren heb ik er geen gebruik van gemaakt. Ik had een koffer mee van 36 kg en een matige handbagage. De koffer reed prima dus heb ik ze in het station van Beijing 250 m getrokken in de drukte om 7:00 's morgens, dit was geen punt. Hier in Brussel was het al helemaal geen probleem. Van de bagageuitcheck/incheck tot het treinstation is max. 100 m, en je hebt een lift en karretjes ter beschikking. Geloof me, ik ken de mobiliteitsproblemen rond Antwerpen zeer goed, ik heb jaren in de Antwerpse Kempen gewoond en werkte in Brussel. Gedurende enkele jaren deed ik dit met de trein, later met de wagen (firmawagen). Liever had ik met de trein blijven gaan, maar door de verplaatsingen naar de klanten had ik geen keuze. De studiegroep TV-SAM is mij ook niet vreemd. Momenteel gebruik ik dagelijks de trein voor mijn woon-werkverplaatsing en gebruik ik de trein ook voor mijn shopping in Antwerpen of Brussel. Eens je de moeite neemt zal je zien dat dat reuze meevalt. Je neemt gewoon de wagen tot het eerste station en neemt daar de trein, je staat er versteld van waar je op korte tijd kan geraken, zelfs met één overstap. De lijnvluchten in Brussel vertrekken op enkel uitzonderingen na, vanaf 7:00. Momenteel arriveert de eerste trein in Zaventem luchthaven om 5:56. Dus voor de meeste gebruikers is het geen probleem. Met enkele stops (Antwerpen centraal - Antwerpen Berchem - Mechelen - Zaventem) kan deze trein het traject op 30 min doen (gebaseerd op de rijtijd van de huidige IC tussen Antw-centraal en Brussel Noord van 36 min, welke nog extra stopt in Vilvoorde en een langere reisweg heeft). Met de auto lukt dit nooit, zeker niet 's morgens. De tijdswinst is dus zeer belangrijk. Nu moet over Brussel-noord gespoord worden en bestaat er vanuit Berchem ongeveer een break-even met de auto. Uw voorstel over de tramlijn vanuit Antwerpen naar Zaventem is absurd ! Het grootste voordeel, nl. tijdswinst is dan totaal weg. Mensen die bijvoorbeeld voor een meeting naar België komen zullen proberen om de wachttijden in België zo kort mogelijk te hebben (dus zeker niet in de file gaan staan). Als ze bijvoorbeeld een latere vlucht kunnen nemen door de winst in reistijd zullen ze dit zeker doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wij vullen onze zakken tenminste selectief en niet ongediscrimineerd zoals al die egocraten van de plutocratie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dat is nog maar een begin. Mocht ik maar mee... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ach, Jantje, ik vrees dat jij gewoon een oude brompot bent die kritiek heeft op werkelijk alles en iedereen, denkt dat hij het warme water heeft uitgevonden en dat hij alles beter zou kunnen dan om het even wie. Laatst gewijzigd door Edina : 22 november 2006 om 23:34. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar is dat dan niet juist een bewijs dat dit bos wel dieren huisvestigd? En of dit bos nu 1 jaar, 10 jaar of 1000 jaar oud is, maakt niets uit. Elke bos is waarde vol. Citaat:
En je zou evengoed moeten weten dat eens mijn buiten groot Antwerpen komt het openbaar vervoer een ramp is en onbetaalbaar. En het grootste deel van de mensen die naar Zaventem pendelen wonen nu net buiten groot Antwerpen. En om deze lijn bruikbaar en bereikbaar te maken voor het vrachtverkeer van uit Antwerpen-haven zal er nog een spoorlijn moeten aan gelegd worden. En wat denk je dat daarvoor zal moeten wijken. Neem maar eens een detailkaart van Antwerpen en zijn omgeving. En kijk dan maar eens waar die verbinding mogenlijk is zonder teveel de industrie en de bewoners te moeten onteigenen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar iedereen had kan zien waarom men zo druk bezig is om in Vlaanderen terug een tweede grote luchthaven uit te bouwen. Het is echt niet toevallig dat de Waalse politici zich in dit dossier afzijdig hebben gehouden. En nog minder toevallig dat het voorstel om Deurne naar Zoersel te verhuizen juist uit die hoek kwam. Als Natuurpunt en haar soortgenoten eens verder zouden kijken dan hun neus lang is, dan zouden zij weten via welke wegen zijn moeten gaan om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Deurne moet de tegenzet worden van Vlaanderen tegen het Waalse luchthaven beleid. Wallonie heeft twee luchthavens die grote vliegtuigen kunnen verwerken. Vlaanderen heeft er slechts 1 en die kun dan nog maar enkel middel grote vliegtuigen verwerken. Citaat:
Citaat:
En oud, ja als je 47 jaar oud vind, dan ben ik idd oud in jaren. En een brompot, nee hoor. Ik geniet veel liever van het leven. Maar wat ik wel doe, is eerst alles bekijken en nagaan. En dan kijken wat tegen bepaalde zaken kan gedaan worden. En ik verspil idd geen tijd en krachten aan verloren zaken. Het bos in Borsbeek was voor mij een verloren zaak en elke verdere actie er tegen was idd zinloos. Maar deurne is nog niet aan het uitbreiden hoor. En van de rest van dat bos zullen ze voorlopig wel afblijven dankzij Wallonië. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voor mij is Zaventem (EBBR) een Vlaamse luchthaven met duidelijk capaciteit voor grote vliegtuigen (langste banen van het land met 11900 ft). Het vliegveld in Zoersel (EBZR) heeft een voldoende lange baan van 9700 ft. Het is echter zeer slecht gelegen om hier een vliegveld uit te bouwen. Er is geen bruikbare aansluiting naar de snelweg, er is geen spoorlijn in de buurt. Bovendien ligt het in een natuurgebied en ligen liggen eventuele aanvlieg -en vertrekroutes boven natuurgebied. Mogelijk is Ursel (EBUL) een betere keuze, niet zo ver van Antwerpen en Gent, het vliegveld is quasi identiek aan Zoersel, net zoals Zutendaal, Weelde. Ik snap dan ook niet dat Zoersel soms voorkomt als alternatief voor Deurne. Het is geen aanvaardbaar alternatief om milieuredenen en bereikbaarheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Omdat het vrij dicht tegen de zeehaven van Antwerpen ligt. Weelde is niet geschikt omdat dit vliegveld word gebruik voor jachtvliegtuigen en men daar dus ook wapens en munitie voor deze vliegtuigen opslaagt. De bewaking zou te veel gaan kosten met burgertoestellen op dit vliegveld en het zou de vrijheid om ten alle tijden te kunnen opstijgen voor de jachtvliegtuigen hinderen. Ook Ursel en Zutendaal zijn twee luchthavens die militair nog in gebruik zijn en leveren dus de zelfde problemen als Weelde en liggen dan nog een pak verder van de Zeehaven van Antwerpen verwijderd. Oostende kan mag geen grote vliegtuigen verwerken wegens de te dichte nabijheid van de toeristische centra. En Zoersel is door de NATO verhinderd en door niemand anders. Alle andere partijen werden door de Vlaamse politici gewoon uitgelachen. Bereikbaarheid was op te lossen door een spoorlijn bij aan te leggen, waarvoor zelfs bijna geen huizen moeten onteigend worden en er zijn reeds twee autosnelwegen die er een afrit hebben op minder dan 10 kilometer. Dus de bereikbaarheid van Zoersel is zelfs beter dan die van Deurne voor vrachtvervoer. Daar komt bij dat het Albertkanaal ook nog eens op minder dan 10 kilometer van dit vliegveld ligt. En nu slechts door wat sportvliegers en paraspringers gebruikt word. Dit vliegveld heeft dus alles wat de bedrijfswereld maar kan dromen voor een vrachtvliegveld. Snelwegen kort in de buurt, waterweg kort in de buurt, de mogelijkheid tot aanleggen van een spoorverbinding en weinig bewoonde zones in de buurt. En als de NATO niet had ingegrepen dan was Zoersel idd een vrachtluchthaven geworden en had Deurne zijn huidige statuut als kleine luchthaven voor privé en kleine burger toestelen behouden. Maar ik vrees dat men vanuit Vlaamse politieke zijden toch nog gaat proberen om de NATO te overtuigen om Zoersel vrij te geven voor vrachtvliegtuigen. Want men kan Deurne niet bereikbaar maken voor veel vrachtverkeer zonder zware kosten, die zelfs economisch niet meer te verantwoorden zijn. En indien men er niet in slaagd om de Brusselse politici te doen bijdraaien is Zaventem binnen een paar jaren gedoemd te sluiten. Ook het gedrag van de mensen uit de oostrand is idd geen goedzaak voor deze luchthaven. Zij verliest nu al meer en meer aan de haar omringende luchthavens. En binnen Europese vluchten krijgen over korte tijd dan nog eens concurrentie van de TGV te verwerken. Parijs-Brussel zal dan sneller gaan met de trein en minder problemen opleveren dan met het vliegtuig. Ook Brussel-Hamburg zal sneller en gemakkelijker zijn. Tegen dat men ingecheck is en het vliegtuig eindelijk in de lucht is, is men dan met de trein reeds ter bestemmig. Enkel inter-continetale vluchten en vluchten naar de uithoeken van Europa zullen nog tijdwinst en rendabel zijn voor de commerciele reiziger. Dus weer een rede waarom die verbinding Antwerpen-Zaventem zinloos en overbodig is. Eens de TGV lijnen in gebruik worden genomen, zal het Europese luchtverkeer zware klappen krijgen en fel verminderen. Want de verplaatsingen over korte afstanden van minder dan 1000 kilometer zullen sneller, makkelijker en goedkoper gaan met de trein dan met het vliegtuig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het vliegveld in Weelde heeft geen bewaking nodig (is er nu trouwens ook niet). het depot waar overtollig materieel wordt opgeslagen ligt aan de overkant van de weg Weelde station - Weelde. Weelde is zelden in gebruik door de militairen voor jachtvliegen. Soms (1x per jaar of minder) komt er wel eens een overtollig vliegtuig of een vliegtuig einde uren landen, that's it. Momenteel wordt het vliegveld vrij intensief gebruikt door burgertoestellen en er zijn daar zeker geen jachtvliegtuigen die op elk moment kunnen opstijgen. De opslag daar wordt mooi in coccoons gestopt in wat daar genoemd wordt 'de groene hangars'. Het is de moeite om er eens gaan te kijken. Eventueel wil ik gerust mijn vluchtenboek even mailen waar je zal merken dat ongeveer 90% van alle vluchten die ik (en ik ben burger) heb gemaakt gestart zijn vanop Weelde. Ursel heeft dezelfde status als Weelde en Zoersel, reservebasis. Ursel heeft nu waarschijnlijk het grootste aantal vliegbewegingen met burgertoestellen. De kleine luchtvaart is daar zeer actief. Zutendaal is niet actief, de laatste keer ik er over vloog stond er zelfs een groot geel kruis over de runway geschilderd, wat betekent dat de runway niet gebruikt mag worden Oostende kreeg vorige week nog (15/11) nog een An124 op bezoek. Dit is één van de grootste vrachtvliegtuigen in de wereld (vracht tot 150 ton). Ze krijgen daar ook regelmatig DC10's op bezoek toch ook geen kleintjes. Om maar te zwijgen over de Iljushin vrachtvliegtuigen die er de pannen van de daken blazen. Je bewijst dat je totaal geen kennis hebt van de luchtvaartsector, gelieve je dan ook van commentaren te onthouden. De informatie die ik hierboven postte kan je makkelijk terugvinden op de website van Belgocontrol of door het raadplegen van de FAI. Dat je daar je weg niet in terugvindt kan ik zeer goed begrijpen gezien de gebrekkige kennis die je hier etaleert. Laatst gewijzigd door araneus : 23 november 2006 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het gebied omheen dat Vliegveld is ofwel dicht bebouwd ofwel natuurgebied en landbouwzone. Het Albert Kanaal is alleen te bereiken via secundaire wegen die niet aangepast zijn voor zwaar vrachtvervoer en overigens nu aal de stroom verkeer niet aankunnen. Deurne ligt nog altijd dichter bij de haven dan Zoersel. Bovendien zou alles via de E34 en de Ring moeten passeren daar waar beiden al verzadigd zijn. Overigens is het statuut van Zoersel reeds blijvend bevestigd zodat verdere uitbreiding op dit moment juridisch onmogelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jantje : 23 november 2006 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik weet idd dat deze vliegvelden door burgers gebruikt worden en dat zij er meer vluchten uitvoeren dan de militairen. Zelfs Brasschaat heeft meer burgervluchten dan militaire. En dat er in Oostende grote vrachvliegtuigen landen weet ik ook. Het gaat er over dat men een luchthaven wil waar om de 5 minuten een super opstijgt of land, met daar tussen dan nog de kleinere toestellen. Zullen we die drukte eens boven Oostende brengen. En Zutendaal of Ursel zijn economisch niet intressante voor Antwerpen. En Oostende is enkel goed voor Zeebrugge. Zelfs voor Gent-zeehaven word Oostende al niet meer economisch intressant. En voor een commerciele vrachtluchthaven is Oostende zeker niet geschikt. Onvoldoende uitvalswegen naar het interland. En bij privé vluchten kan de NATO een ommiddelijk verbod invoeren, bij commercieel gebruik van haar reseve luchthavens ligt dat wel ietsjes moeilijker. En de NATO laat haar resevevliegvelden gebruiken door privévliegtuigen omdat deze clubs ze dan onderhouden en zij zelf niet moet opdraaien voor de kosten van het onderhoud. En Weelde is idd de opslagplaats van reseve vliegtuigen. Dat is juist de rede waarom men daar geen vrachtvliegveld van wil laten maken. Indien nodig moet men deze kunnen inzetten. Maar ik begrijp dat je denkt dat ik van niets op de hoogte ben hoor. Ik vertrek niet zoals jij van wat ik nu zie en wat er nu gebeurd. Ik bekijk alles en schat alles in, ook wat bepaalde zaken reeds in aanbouw voor efect zullen hebben op andere dienen. Of ga je hier beweren dat de TGV geen invloed gaat hebben op het korte luchtverkeer. En dat die spoorlijn geen invloed gaat hebben op de verkeerdrukte in Antwerpen. Laat die zaken dan maar snel in gebruik nemen, dan kunnen er nog een paar bedrijven hier sluiten en kan men dat ook op de hoge loonkost steken. Dan hoeft men zich verder niet meer te verantwoorden en kan men van de gewone bevolking eisen dat zij gratis gaan werken. Maar we zitten hier wel ver van het onderwerp. Waarom de natuurverenigingen in België niet populair zijn. En dat is omdat ze veel natuur gewoon prijsgeven zonder behoorlijk effient verweer en omdat ze er steeds in slagen enkel in de media te komen als ze tegen de mensen hun broodwinning zijn. Tot zelfs met geweldadige acties. Laatst gewijzigd door Jantje : 23 november 2006 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Juist, maar via de weg is het echt niet veel langer hoor. Het zal de eerste keer zijn zekers dat men het gewestplan veranderd in het voordeel van de economie en de geregering haar beslissingen. Zijn snel aan te passen. men pas wegen en omgeving immers dagelijks aan naar de economie. Deurne ligt midden in een stadskern en daar kan men dus geen spoor en verbindingswegen meer naar toe aanleggen. Als men deze luchthaven zou ombouwen tot vrachtluchthaven, zou men idd snel ook een snelweg dwars door de Noorder-kempen moeten trekken. Kortste afstand is dan Stabroek- Zoersel. Vogelvlucht 50 kilometer ongeveer. Maar deze afstand is zelfs nu nog sneller in tijd afgelegd dan van de zeehaven naar Deurne. Men zou dan idd dwars door een paar natuurgebieden moeten, maar door een wijziging in het gewestplan, zou dat probleem ook snel opgelost zijn. Maar volgens sommige mensen hier op het forum zal het probleem van de ring en de E34 opgelost zijn als er een snelle treinverbinding is tussen Antwerpen en Zaventem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De kosten die daarvoor zouden moeten worden gedaan zullen immens zijn temeer daar er voor miljarden zou moeten worden onteigent. Men is van Zoersel zeker niet sneller in Stabroek dan vanuit Deurne want het traject is nagenoeg hetzelfde met dat verschil dat Zoersel nog 20 km verder ligt. Ik denk dat de piste Zoersel zowel politiek als economisch niet haalbaar is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb dat een 5 tal jaar geleden eens uitgetest met een collega. Wij stonden er zelf versteld van dat er zo'n groot tijdsverschil op zat. We hebben dit wel overdag gedaan en ik moet toegeven dat er minder verkeer is op het traject Opel/Zoersel, dan op het traject Opel/terminaal-Deurne. En dit zou natuurlijk veranderen als Zoersel een vrachtluchthaven moest geworden zijn. Moest men de terimaal van Deurne bereikbaar maken van op de autolei via een weg over de luchthaven voor vrachtverkeer zou dit natuurlijk een heel verschil in tijd maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er is een spoorlijn die vlak bij de luchthaven Deurne voorbijkomt. Bovendien is het station van Berchem vlakbij. Bovendien ligt ten oosten van Deurne een landbouwgebied, het ligt dus op de rand van de stadskern. Dit is gewoon een kwestie van even op de kaart te kijken of de streek goed te kennen. Hier bewijs je weer dat je zeker niet gehindert wordt door veel dossierkennis. Naar het westen heb je inderdaad het probleem van de stadskern van Antwerpen. Maar het vliegveld ligt er zeker niet in. Ik woonde vroeger vlak bij het vliegveld van Zoersel en ik kan je verzekeren dat je er veel langer over doet om van die regio naar de haven te rijden dan vanaf Deurne. Afrit Zoersel (20) op de E34 tot aan de ring in Antwerpen is in de spits ongeveer 45 min rijden en dat voor slechts 20 km. Met een luchthaven erbij zal dit dus zeker niet beter worden. Het vliegveld ligt zelf nog verder dus die tijd moet je er nog bijtellen. De hoeveelheid natuurgebied die er zou opgeofferd worden is gigantisch, bekijk de kaart eens, het is midden in het habitatrichtlijngebied BE2100017, ongeveer 5240 ha groot, gelegen. Vogelvlucht tussen het vliegveld en Stabroek is ongeveer 35 km, makkelijk op te zoeken, als je informatie verspreid zorg dan dat ze juist is, zeker als ze zo gemakkelijk te vinden is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zelf de onteigeningen voor het aanleggen van een expresweg Zoersel/zeehaven valt nog mee. Men moet enkel rond Stabroek, Bercht en Oostmalle. En voor Brecht is nu ook reeds een ring voorzien, die men gaat aanleggen inverband met het nieuwe treinstation dat daar in aanbouw is. En de ring rond Oostmalle bestaat reeds op papier, dus die zal er één van de jaren ook wel komen. Verder kan men zonder problemen de bestaande wegen verbreden. De grootste delen naast die wegen zijn nu immers reeds eigendom van de staat. En deze kosten zouden dus economische nog verantwoordbaar zijn. Alleen zouden er natuurlijk weer grote stukken bos en heide aan moeten geloven. Stabroek/Putte is gewoon veranderbaar naar 4 rijvaksbaan, zonder onteigeningen en natuurverminking. Enkel de bomen langs de wegkant zouden moeten verdwijnen. Maar dan, Putte/Kalmthout daar moet men dan uitbreiden ten koste van de heide. Kalmthout/Wuustwezel is ook geen probleem, die baan is immers reeds voorzien op vierrijvaks te worden. En juist voor het centrum van Wuustwezel maakt men een kleine ring en gaat men het militairdomein binnen. Tot aan de ring in Becht die men aan het aanleggen is. Van op die ring naar Oostmalle kan men zonder veel onteigeningen de weg ook weer makkelijk verbreden en dan de ring rond Oostmalle aan leggen. Zie je, het was wel goedkoop en economisch haalbaar geweest om Zoersel om te bouwen tot vrachtluchthaven. Wat gelukkig (tijdelijke altans) juridisch niet meer mogelijk is. |
|
![]() |
![]() |