Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2006, 17:49   #1
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard Te hoge loonkost, grap van de eeuw?

een klik verwijderd

De link brengt u naar een online brochure van de bbtk vakbonds afdeling.
Het weerlegt de oude argumenten over dat de loonkosten in Belgie te hoog zouden zijn. Voor elk argument staat er een bronvermelding.

Is hier volgens jullie het bewijs geleverd dat de liberaale kritieken niets anders zijn dan argumenten waar de patroon ons mee wilt bang maken.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 18:15   #2
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Je kan niet zomaar naar statistieken verwijzen en daaruit een verhaal halen - niemand kan "met een lege geest" naar de werkelijkheid kijken.

Wat is de bewering van de werkgevers precies? Wat is de bewering van BBTK precies? Ze blijven allemaal steken in "te hoog", zonder te zeggen wat men daarmee bedoelt.

Wanneer zijn lonen namelijk "te hoog"? Stel nu dat de lonen in Nederland, Duitsland en Frankrijk twee keer te hoog zijn. Dan is het een magere troost dat België 8% goedkoper is dan twee keer te hoog... Langs de andere kant: stel dat de lonen in N, D en F belachelijk laag zijn, dan zijn onze lonen dus nog lager, en dus in absolute termen zeer laag.

Maar daarvoor moeten we eerst "hoog" en "laag" kunnen onderscheiden natuurlijk!

Ik ben er bv. van overtuigd dat men zich blindstaart op grafieken zonder dat men een coherente theorie naar voor schuift die nu precies uitlegt wat het probleem is.

Zeg mij nu eens wat bijvoorbeeld de relevantie is van de volgende passage:

Citaat:
"Hoge loonkost is hét argument bij uitstek, maar is dit wel terecht? BBTK heeft het uitgezocht:

"Onze export doet het slecht door de hoge loonkost.; De hoge loonkost heeft nefaste gevolgen voor onze exportprestaties, die sinds 1987 met 25 procent daalden." (Unizo-topman Karel van Eetvelt)

Fout! In werkelijkheid doet onze export het schitterend. Ons klein Belgenlandje staat in de top-10 van de wereld! We voeren meer uit dan alle Scandinavische landen samen. Tussen 1993 en 2004 verdubbelde (!) de verkoop van Belgische producten in het buitenland. Geen daling dus (...).
"
Dus, voor de duidelijkheid:

Karel Van Eetvelt: "Onze export daalde met 25 procent sinds 1987"
BBTK: "Dat is niet waar! We exporteren meer dan de Scandinavische landen! We staan in de top-10 van de wereld! Sinds 1993 verdubbelde de export!"

Nu kan het zijn dat ik een stuk hersenschors mis of zo, maar dat is uiteraard geen weerlegging van Van Eetvelts bewering - in het midden gelaten of die uitspraak klopt.
Oud 23 november 2006, 18:22   #3
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Om Shania Twain te parafraseren:

That don't impress me much
Oud 23 november 2006, 18:30   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
een klik verwijderd

Het weerlegt de oude argumenten over dat de loonkosten in Belgie te hoog zouden zijn. Voor elk argument staat er een bronvermelding.

Is hier volgens jullie het bewijs geleverd dat de liberaale kritieken niets anders zijn dan argumenten waar de patroon ons mee wilt bang maken.
Als arbeidersbeweging die omwille van de te hoge loonkost (en dan bedoel ik niet wat netto in het handje van de werknemer achterblijft) hier al duizenden bedrijven en nog meer jobs heeft zien verdwijnen, dat probleem gaan ontkennen, dat is pas ziek.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 22:50   #5
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Als arbeidersbeweging die omwille van de te hoge loonkost (en dan bedoel ik niet wat netto in het handje van de werknemer achterblijft) hier al duizenden bedrijven en nog meer jobs heeft zien verdwijnen, dat probleem gaan ontkennen, dat is pas ziek.
Zolang ergens op de wereld één sukkelaar van honger crepeert zal de loonkost elders altij "te hoog" zijn, ttz. hoger dan wat die sukkelaar nodig heeft om niet te sterven:
Zo las ik enkele jaren geleden dat een deel van de productie van Suzuki uit India naar China vertrok ...wegens de loonkost in India:

In het UK is er al jaren een Maleisische Proton (Mitsubishitechniek) in de handel, de goedkopere subcompacts in de USA zijn al jaren "rebadged" Kias, Suzukis etc, maar de meeste kopers weten het gewoon niet. de "nieuwe Saturn" wordt trouwens eerstdaags bij Opel in Antwerpen gefabriceerd: een "rebadged" Astra.
Ikzelf reed een tijd met een kever uit een Latijns-Amerikaans land(Mexico of Brazilië), géén parallele invoer!: niets nieuws dus...

Zo gauw er een "Pax Americana" is in Afghanistan zijn er daar goedkopere productie mogelijkheden.

Er zal altijd wel één land zijn waar de mensen nog armer zijn dan elders...

Trek nu maar je eigen conclusie.

Laatst gewijzigd door filosoof : 23 november 2006 om 22:58.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 23:00   #6
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Zolang ergens op de wereld één sukelaar van honger crepeert zal de loonkost elders altij "te hoog" zijn, ttz hoger dan wat die sukkelaar nodig heeft om niet te sterven:
Zo las ik enkele jaren geleden dat een deel van de productie van Suzuki uit India naar China vertrok ...wegens de loonkost in India:

In het UK is er al jaren een Maleisische Proton (Mitsubishitechniek) in de handel, de goedkopere compacts in de USA zijn al jaren"rebadged" Kias, Suzukis etc, maar de meeste kopers weten het gewoon niet. de "nieuwe Saturn" wordt trouwens eerstdaags bij Opel in Antwerpen gefabriceerd: een "rebadged" Astra.
Ikzelf reed een tijd met een kever uit een Latijns-Amerikaans land(Mexico ofBrazilië), géén parallele invoer!: niets nieuws dus...

Zo gauw er een "Pax Americana" is in Afghanistan zijn er daar goedkopere productie mogelijkheden.

Er zal altijd wel één land zijn waar de mensen nog armer zijn dan elders...
Klopt volledig.
In de textielindustrie zijn de grootste slachtoffers van de delokalisaties en de concurrentie uit Azië niet de Westerse, maar de Marrokaanse, Tunesische, Oost-Europese textielbedrijven, die vroeger "profiteerden" van de lage lonen (de arbeiders niet natuurlijk), maar die nu de bedrijven zien wegtrekken naar plaatsen waar de lonen nog lager liggen. Deze landen worden ook niet beschermd door machtige instellingen zoals de EU, die op hoog niveau kan onderhandelen met de Chinezen via Peter Mandelson.

Ik ben niet principieel tegen het verminderen van de belastingen op arbeid (niet de netto-lonen), maar enkel als de verminderde inkomsten op één of andere manier gecompenseerd worden.
Maar de eenzijdige aandacht op "loonLASTEN" (let op de orwelliaans newspeak) is een bliksemafleider voor de werkelijke problematieken.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 23 november 2006 om 23:00.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 08:35   #7
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een klik verwijderd

Allez, dus eigenlijk komt het erop neer dat we de loonkost rustig mogen laten stijgen en zelfs liefst sterker dan in de ons omringende landen want dan wordt alles beter. Verhelderende stelling!

Heeft het BBTK ook één en andere studies gemaakt hoe de drastische verlaging van de buitenlandse investeringen te rijmen is met oa diezelfde hoge loonkost? Of is die daling ook maar een grap.

Het is echter wel zo dat indien we de huidige koers blijven volgen, op termijn fabrieken niet meer zullen sluiten...Omdat...inderdaad...
Oud 24 november 2006, 08:53   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik denk dat we alles rond loonkost, energiekost, taksen, transportkost even gewoon opzij mogen zetten.

Onze regering stuurt onze bedrijven naar het buitenland en legt hen zelfs nog uit hoe ze dat moeten doen.

Volgens mij heeft Verhofstad zijn 200.000 jobs idd bijgemaakt, in China.
En is Leterme hem nu aan het helpen om er 500.000 van te maken.

Citaat:
Vlaamse overheid heeft een praktische gids uitgewerkt voor zakenlui die naar China willen trekken
De Vlaamse overheid heeft een praktische gids uitgewerkt voor zakenlui die naar China willen trekken. De Vlaams-Chinese Kamer van Koophandel voegt daar nog 21 parktijkstudies aan toe van bedrijven die succesvol geïnvesteerd hebben in de snel groeiende Chinese markt. Kwestie van de ondernemingszin nog wat aan te wakkeren.
www.kanaalz.be.

En dit op dezelfde dag dat men vertelt aan België dat er weer 10.000 mensen op straat staan.

goe bezig, zeer goe bezig zou ik zeggen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 09:06   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht

typische vakbondspropaganda met andere woorden, "u hoeft niet te denken, wij denken voor u, ... "

en iemand die wel denkt, ziet daar natuurlijk zo losdoor...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 02:07   #10
Daphne
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Dat moet zijn : That doesn't impress me much.

Laatst gewijzigd door Daphne : 25 november 2006 om 02:10.
Daphne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 13:45   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

die hele te-hoge-loonkost rethoriek is een straat zonder einde. Te hoge loonkost, vergeleken met wat? Met Duitsland? Met Rusland? of met China? Er is altijd wel ergens een land waar de loonkost nog lager is, dus de patroons kunnen blijven zagen. Pas als België het land met de laagste loonkost, minste vakbondsbemoeienis (geen dus), minste sociale zekerheid (geen dus) en minste reglementering (geen dus) is, dan zal er niet meer kunnen gedreigd worden met delokalisaties. Met andere woorden, we moeten China zien voorbij te steken in onmenselijkheid.

Leve de vrije markt
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 13:48   #12
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

[quote]
Citaat:
Je kan niet zomaar naar statistieken verwijzen en daaruit een verhaal halen - niemand kan "met een lege geest" naar de werkelijkheid kijken.
Wat is de bewering van de werkgevers precies? Wat is de bewering van BBTK precies? Ze blijven allemaal steken in "te hoog", zonder te zeggen wat men daarmee bedoelt.
Wanneer zijn lonen namelijk "te hoog"? Stel nu dat de lonen in Nederland, Duitsland en Frankrijk twee keer te hoog zijn. Dan is het een magere troost dat België 8% goedkoper is dan twee keer te hoog... Langs de andere kant: stel dat de lonen in N, D en F belachelijk laag zijn, dan zijn onze lonen dus nog lager, en dus in absolute termen zeer laag.
Maar daarvoor moeten we eerst "hoog" en "laag" kunnen onderscheiden natuurlijk!
Ik ben er bv. van overtuigd dat men zich blindstaart op grafieken zonder dat men een coherente theorie naar voor schuift die nu precies uitlegt wat het probleem is.
ik denk dat je nu in de positie van in vraag stelling maar waar onderbouw ik een tegenbewering mee, bent terecht gekomen. Je weet wel dat een waar ik een draad over begon.
Is het dan niet mogelijk dat de bbtk juist zit, en zij de argumente van de liberaale relativeerd? Het zelfde geld natuurlijk ook in de omgekeerde richting.
Oud 25 november 2006, 14:33   #13
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De negenproef is nochtans zeer duidelijk. Vanaf het ogenblik dat er manuren mee gepaard gaan, investeren de bedrijven (ook belgische) hoe langer hoe meer in het buitenland. Dit is de realiteit.
Trouwens waarom vergelijken met het zinkende schip Europa ? Waarom de loonkost per uur als discussiemedium ontkennen ? Trouwens beweren dat wij harder zouden werken dan de buitenlanders is niet minder of meer racistisch, dan te beweren dat de migranten minder hard werken dan de belgen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 14:57   #14
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
De negenproef is nochtans zeer duidelijk. Vanaf het ogenblik dat er manuren mee gepaard gaan, investeren de bedrijven (ook belgische) hoe langer hoe meer in het buitenland. Dit is de realiteit.
Trouwens waarom vergelijken met het zinkende schip Europa ? Waarom de loonkost per uur als discussiemedium ontkennen ? Trouwens beweren dat wij harder zouden werken dan de buitenlanders is niet minder of meer racistisch, dan te beweren dat de migranten minder hard werken dan de belgen.
Tiens .... weer iets nieuws, beter zijn dan iemand anders is rasistisch.
Enne... er zijn nog andere criteria waarom bedrijven in het buitenland investeren,B.v., o.a. nieuwe afzetmarkten , grondstoffen, gemakkelijker manipuleerbaar volk......
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 16:53   #15
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Klopt volledig.
In de textielindustrie zijn de grootste slachtoffers van de delokalisaties en de concurrentie uit Azië niet de Westerse, maar de Marrokaanse, Tunesische, Oost-Europese textielbedrijven, die vroeger "profiteerden" van de lage lonen (de arbeiders niet natuurlijk), maar die nu de bedrijven zien wegtrekken naar plaatsen waar de lonen nog lager liggen. Deze landen worden ook niet beschermd door machtige instellingen zoals de EU, die op hoog niveau kan onderhandelen met de Chinezen via Peter Mandelson.
Eigenlijk best wel een perverse logica, Lone laten zakken zo dat u economie er op vooruit kan gaan doordat ze de ander zijn economie onderuit te halen.

Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 25 november 2006 om 16:54.
Oud 25 november 2006, 17:35   #16
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis Bekijk bericht
Tiens .... weer iets nieuws, beter zijn dan iemand anders is rasistisch.
Enne... er zijn nog andere criteria waarom bedrijven in het buitenland investeren,B.v., o.a. nieuwe afzetmarkten , grondstoffen, gemakkelijker manipuleerbaar volk......
Welkom in de 21ste eeuw.
...maar het is dan blijkbaar wel zeer moeilijk om een hoge productiviteit te behalen met gemakkelijk te manipuleren volk. Veronderstel dat het met volk dat om den haverklap dan band stillegt veel eenvouidiger moet gaan...
Ik wil maar zeggen dat ik de bewering dat onze loonkosten welliswaar zeer hoog liggen, maar dat onze productiviteit nog hoger ligt, maar prietpraat vind. Geef de lage loners (of toch een groot gedeelte ervan, zoals de oosteuropeanen en de indiers) ook dezelfde opleiding en middelen, en hun productiviteit zal even hoog, zoniet hoger zijn dan de onze.
Oud 25 november 2006, 17:43   #17
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Welkom in de 21ste eeuw.
...maar het is dan blijkbaar wel zeer moeilijk om een hoge productiviteit te behalen met gemakkelijk te manipuleren volk. Veronderstel dat het met volk dat om den haverklap dan band stillegt veel eenvouidiger moet gaan...
Ik wil maar zeggen dat ik de bewering dat onze loonkosten welliswaar zeer hoog liggen, maar dat onze productiviteit nog hoger ligt, maar prietpraat vind. Geef de lage loners (of toch een groot gedeelte ervan, zoals de oosteuropeanen en de indiers) ook dezelfde opleiding en middelen, en hun productiviteit zal even hoog, zoniet hoger zijn dan de onze.
OK.
en geef ze dezelfde faciliteiten , sociale zekerheid , huisvesting, .....enz, zoals ze hier zouden hebben, en tegen dat is alles in orde is hebben ze dezelfde lonen.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 17:49   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik vind werkgelegenheid nu net iets veel te belangrijk om daarvoor zich te laten leiden door studies van de marksistische studenten.
Op het vlak van kennis over werkgelegenheid, vertrouw ik die gasten evenveel als de ekonomisten van het Vlaams (on)Belang.

Ik zal mijn leven lang belastingen betalen. Omdat ik nu eenmaal moet.
Het zullen rechtstreekse en onrechtsreekse belastingen zijn. Maar betalen zal ik.
Wel, dan liever toch niet op arbeid. Laat ze maar wat verschuiven naar andere dingen dan arbeid.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 17:52   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
een klik verwijderd

Een brochure van het bbtk lijkt me alleszins een weinig betrouwbare bron. De loonkost in België is enorm hoog, en dat betekent niet dat het netto loon hoog is.

Het bbtk probeert het idee van de loonkost aan te vechten, omdat ze voorstander zijn van de hoge belastingen die een totaal paralelle sociale economie laat draaien. Dus ze zijn er voorstander van dat de werkgever 5000 euro per maand betaalt voor een werknemer die daar netto 1500 euro aan overhoudt. Bij het bbtk zijn ze natuurlijk niet dom en ze zien dat de bedrijven hier vertrekken, maar krampachtig proberen ze dat systeem draaiende te houden omdat ze er van leven.

Want het zijn weer die vakbonden die zogezegd moeten ijveren voor werk voor iedereen, die profiteren van het feit dat er werklozen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 25 november 2006 om 17:53.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2006, 17:53   #20
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeoSolis Bekijk bericht
OK.
en geef ze dezelfde faciliteiten , sociale zekerheid , huisvesting, .....enz, zoals ze hier zouden hebben, en tegen dat is alles in orde is hebben ze dezelfde lonen.
Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat een sociaal beleid veel goedkoper kan gevoerd worden. Vergeet niet dat we in een systeem leven met meer dan een half miljoen werklozen (jeugdwerkloosheid in antwerpen meer dan 25%, en in brussel en wallonie is ze nog hoger) en als er moet gewerkt worden moeten er polen ingevoerd worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be