Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2006, 12:24   #21
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Elke school mag natuurlijk zelf zijn reglement samenstellen, maar ik vraag mij af of het niet te ver gaat als je mensen gaat weigeren omwille van hoe ze eruit zien of welke kleren ze dragen.

Als iemand beslist om zijn of haar leven volgens een bepaalde ideologie of godsdienst te leiden, en die doet daarmee niemand anders kwaad, doe daar dan toch niet moeilijk over als dat dan ook inhoudt dat hij of zij dat ook door kleding gaat uiten.

Er heeft nog nooit een moslim geprobeerd mij te bekeren, dat kan ik van andere godsdiensten of politieke overtuigingen niet zeggen.

Als we dan toch ergens een grens trekken, laat ons dan burqa's verbieden, want daar eindigt overtuiging en begint de vernedering. Of dat nu vrijwillig gebeurt of niet. Ik heb het recht om iemands gezicht te zien.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 12:35   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke school mag natuurlijk zelf zijn reglement samenstellen, maar ik vraag mij af of het niet te ver gaat als je mensen gaat weigeren omwille van hoe ze eruit zien of welke kleren ze dragen.
Vele scholen houden er kledingregels op na, dit kan gaan van het verplicht dragen van een vastgesteld uniform, tot het bepalen van de kleuren (vb. grijs/zwart/blauw) welke mogen gedragen worden. In de meeste scholen mag men in de les geen hoofddeksel opzetten. Een sjalleke (sjahal in het perzisch) IS een hoofddeksel. punt.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 13:29   #23
Banneling

Standaard

Het gezond verstand zegeviert : school zet wandelende tent aan de deur.

School sacks woman after veil row

[SIZE=2] Ms Azmi's lawyers said they were unaware of the decision to sack her

A Muslim classroom assistant suspended by a school for wearing a veil in lessons has been sacked.

Aishah Azmi, 23, was asked to remove the veil after the Church of England school in Dewsbury, West Yorks, said pupils found it hard to understand her.
Last month, an employment tribunal ruled Mrs Azmi had not been discriminated against, but awarded her £1,100 for "injury to feelings".
Kirklees Council confirmed the teaching assistant had been dismissed.
A spokesman said a staffing dismissals committee of the school's governing body had held a disciplinary hearing into "the circumstances that resulted in the suspension of a bilingual support worker at the school".
Test case
"As result of the hearing the committee decided to terminate the employment of the employee concerned," he said.
Mrs Azmi's lawyer Nick Whittingham, of the Kirklees Law Centre, said the local education authority was involved in a disciplinary process against her, but he was not aware any decision had been reached.
Mrs Azmi was unavailable for comment.
In October, a tribunal dismissed her claims of religious discrimination and harassment on religious grounds.
Mrs Azmi had said she was willing to remove her veil in front of children, but not if male colleagues were present.
Tony Blair said wearing full face veils was a "mark of separation"

The dispute was brought as a test case under new religious discrimination regulations, the Employment Equality (Religion or Belief) Regulations 2004.
At the time the married mother-of-one said she would appeal against the decision to dismiss her religious discrimination claims.
And she criticised government ministers who had intervened in the case, saying it made her "fearful of the consequences for Muslim women in this country who want to work".
Necessary debate
Dewsbury MP Shahid Malik, who had urged to Mrs Azmi to accept the tribunal's decision, said the case was about the education of the children at the school and not about religion.
Speaking after the sacking, he said: "While I would absolutely defend her right to wear the veil in society, it's very clear that her wearing the veil in the classroom setting inhibits her ability to support children."
Mrs Azmi's case became a central part of a national debate on multiculturism in Britain.
Prime Minister Tony Blair said the veil row was part of a necessary debate about the way the Muslim community integrated into British society. The veil was a "mark of separation" which made people of other ethnic backgrounds feel uncomfortable, he added. His comments came after Leader of the House of Commons Jack Straw, said wearing the full veil - or niqab - made community relations more difficult. [/SIZE]

BBC news
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2006, 13:49   #24
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg Bekijk bericht
Elke school mag natuurlijk zelf zijn reglement samenstellen, maar ik vraag mij af of het niet te ver gaat als je mensen gaat weigeren omwille van hoe ze eruit zien of welke kleren ze dragen....
Het Rapport-Stasi geeft daarover tekst en uitleg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
... Ook al wensen alle fundi's en politiek-correcten het onderwerp te beperken tot het "doekje", het gaat om meer dan dat, zoals blijkt uit het Rapport-Stasi...
Het volledige rapport is op het WWW te vinden.
Oud 24 november 2006, 13:50   #25
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Leader of the House of Commons Jack Straw, said wearing the full veil - or niqab - made community relations more difficult.
En nog geen beetje, da's een belediging voor de mensheid.
Oud 24 november 2006, 13:57   #26
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
At the time the married mother-of-one said she would appeal against the decision to dismiss her religious discrimination claims.
Vermits "the married mother-of-one " toch haar boekje volledig wil volgen, zou ze dat best ook eens doen: d.w.z. dat "the married mother-of-one " binnen moet blijven en verder als baarmoeder ter beschikking staan. Er is geen enkele reden dat ze buitenshuis zou gaan werken alwaar ze niet enkel andere mannen gaat verleiden, maar waar ze bovendien zelf aan verleiding wordt blootgesteld.

Ik vraag me trouwens af of ze na haar ontslag het recht gaat opeisen om een werkloosheidsvergoeding te ontvangen, vermits ze zichzelf in zulke positie wringt dat geen enkele werkgever haar zal aannemen (tenzij ze in een women's-only opvangtehuis gaat werken?)

Laatst gewijzigd door circe : 24 november 2006 om 13:59.
Oud 24 november 2006, 13:59   #27
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Vermits "the time the married mother-of-one " toch haar boekje volledig wil volgen, zou ze dat best ook eens doen: d.w.z. dat "the time the married mother-of-one " binnen moet blijven en verder als baarmoeder ter beschikking staan. Er is geen enkele reden dat ze buitenshuis zou gaan werken alwaar ze niet enkel andere mannen gaat verleiden, maar waar ze bovendien zelf aan verleiding wordt blootgesteld.
Da's ook goed gezien. Dat staaft mijn theorie dat alle gelovigen van gelijk welke godsdienst zelf hun boeketje godsdienst samenstellen zoals het hen uitkomt.
Oud 26 november 2006, 00:24   #28
koolvis
Lokaal Raadslid

koolvis's schermafbeelding

Standaard

Hoofddoekjes mogen niet verboden worden omdat we dan de moslimfundamentalistes niet meer zullen herkennen imho.
Het zou voor moslimfundamentalistes zelfs verplicht moeten worden en hun mannelijke confraters zouden ook een teken verplicht moeten dragen, het zou een groot voordeel zijn voor de geheime diensten bijvoorbeeld.
't Is maar een gedacht.

Een vergelijking: Wat een luxe ware het als overvallers bvb een herkenbaar teken droegen en we op onze hoede konden zijn!
koolvis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 10:41   #29
Laya
Minister

Standaard

Ik snap al die poeha over een hoofddoek niet hoor, zolang ze hun gezicht niet bedekken heeft daar toch niemand last van? Zijn er geen ernstiger problemen om hun tijd in te steken? Voor mijn part dragen alle moslima's morgen een hoofddoek (zonder hun gezicht te bedekken welteverstaan). Een veel groter probleem zijn toch bijvoorbeeld vele allochtone jongeren in grootsteden en hun gebrek aan opvoeding?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 14:44   #30
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ik snap al die poeha over een hoofddoek niet hoor, zolang ze hun gezicht niet bedekken heeft daar toch niemand last van? Zijn er geen ernstiger problemen om hun tijd in te steken? Voor mijn part dragen alle moslima's morgen een hoofddoek (zonder hun gezicht te bedekken welteverstaan). Een veel groter probleem zijn toch bijvoorbeeld vele allochtone jongeren in grootsteden en hun gebrek aan opvoeding?
Ik zie een duidelijke link tussen dat gebrek aan opvoeding en de hoofddoek.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2006, 14:52   #31
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[ernstig-mode]

het probleem is niet het sjaaltje: in de jaren vijftig van vorige eeuw, droegen vele dames een foulard, soms stinkend duur. Mijn oma had zelfs verschillende weekdagse en een zondagse sjaals.
Nooit heb ik echter mijn oma of andere dames in die tijd horen fulmineren in de trand van: "sinds ik mijne sjaal opzet word ik niet meer lastiggevallen" of "ik zet mijn sjaal op zodat mannen weten dat ik niet wil verkracht worden".
Evenmin heb ik ooit geweten dat jonge vrouwen die in de vijftiger jaren, geen sjaal droegen werden verweten een "hoer" te zijn, "eigen schuld dikke bult als ze je verkrachten" of "niet moeilijk dat je wordt lastiggevallen".

En net d�*t beste Layla, is nu net het verschil tussen het dragen van een hoofddoek/niqaab/burqa/shahal/andere islamitische lappen : die huidige volgelingen van mohammed dragen dit (al of niet uit vrije wil) terwijl ze ervan uitgaan dat het zonder die lappen stof doodnormaal is dat je wordt lastiggevallen door --- uiteraard --- mohammedaanse jongeren (de anderen zijn weldegelijk opgevoed).

Daarom dat ik nu een indianenpluim begin te dragen: zo weten die mohammedanen ineens ook dat ik niet wil worden lastiggevallen. Blijkbaar kunnen ze dat anders niet begrijpen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 26 november 2006 om 14:55.
Oud 26 november 2006, 23:50   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je begreep ook de poeha niet toen een of andere prins met een hakenkruis rondliep ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 00:42   #33
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het probleem met die hoofddoek is voor mij dat het op mij overkomt als een symbool van verwerping van onze samenleving en exclusie. Daarmee geven deze migranten zelf aan dat ze 'anders' zijn dan ons en ook dat ze dat zo wensen te behouden.

Nu naast 'anders' wordt dit ook sterk als 'uiterst vijandig tov ons' gepercipieerd. Vast niet elke moslima met hoofddoek zal dat echt zijn, maar ze hebben zelf al wel een serieuze afschrikkingsdrempel gelegd.

Om het duidelijk te beschrijven zoals ik (en ik denk velen met mij het aanvoelen). Als ik iemand op straat zou zien lopen met een Jozef Stalin shirt zou ik ook niet onmiddelijk veel sympathie daarvoor hebben, hoewel hij/zij misschien best sympathiek is en veel genuanceerder dan mijn beeld.

Bottom line: het beeld dat de gemiddelde westerling van de Islam heeft is uiterst slecht. Of dit terecht is zal ieder zijn eigen mening wel over hebben, maar de toegenomen militante uiting van hun geloof maakt samenleven met moslims er alleszins niet eenvoudiger op.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 19:34   #34
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Het probleem met die hoofddoek is voor mij dat het op mij overkomt als een symbool van verwerping van onze samenleving en exclusie. Daarmee geven deze migranten zelf aan dat ze 'anders' zijn dan ons en ook dat ze dat zo wensen te behouden.

Nu naast 'anders' wordt dit ook sterk als 'uiterst vijandig tov ons' gepercipieerd. Vast niet elke moslima met hoofddoek zal dat echt zijn, maar ze hebben zelf al wel een serieuze afschrikkingsdrempel gelegd.

Om het duidelijk te beschrijven zoals ik (en ik denk velen met mij het aanvoelen). Als ik iemand op straat zou zien lopen met een Jozef Stalin shirt zou ik ook niet onmiddelijk veel sympathie daarvoor hebben, hoewel hij/zij misschien best sympathiek is en veel genuanceerder dan mijn beeld.

Bottom line: het beeld dat de gemiddelde westerling van de Islam heeft is uiterst slecht. Of dit terecht is zal ieder zijn eigen mening wel over hebben, maar de toegenomen militante uiting van hun geloof maakt samenleven met moslims er alleszins niet eenvoudiger op.
Oww maar om als 'anders' behandeld te worden hoeven ze geen hoofddoek te dragen hoor... dat gebeurd zo ook wel. Ik had als kind geen uiterlijke kenmerken als Jehova's Getuige en toch werd ik dagelijks gepest op de lagere school door de 'verdraagzame christenen'.
Wil je nu zeggen dat wanneer alle moslima's hun hoofddoek af laten zij opeens aanvaard zijn? Ze niet meer als 'anders' behandeld gaan worden? Grappig.

Laatst gewijzigd door Laya : 27 november 2006 om 19:39.
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 20:10   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Tenzij ze dat "islam" op hun voorhoofd laten tatoueren, zal het toch wel iets moeilijker worden om hen als "moslima" anders te gaan behandelen denk ik.

Daarom dat ikzelf dus die indianenpluim draag. Als ik die niet draag behandelen ze me gewoon als "iedereen", en niet als de persoon die ik in feite ben, namelijk ietske meer waard dan "iedereen" : ik ken namelijk De Waarheid!

Laatst gewijzigd door circe : 27 november 2006 om 20:11.
Oud 27 november 2006, 20:12   #36
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Grappig.
Grappig is het allesbehalve.

Hieronder iets van iemand die er meer ervaring mee heeft.

Chahdortt DJAVANN, Bas les voiles!, Editions Gaillamard, 2003, ISBN 2-07-073534-6.

Van de achterflap : «J’ai porté dix ans le voile. C’était le voile ou la mort. Je sais de quoi je parle. » Chahdortt Djavann est née en Iran. Romancière, elle vit depuis dix ans �* Paris où elle a étudié l’anthropologie.

Vrij vertaald: "Ik heb tien jaar een hoofddoek gedragen. Het was het hoofddoek of de dood. Ik weet waarover ik het heb." Chahdortt Djavann is geboren in Iran. Zij is romanschrijfster en leeft sinds tien jaar in Parijs, waar zij anthropologie gestudeerd heeft.

p. 22

Que des jeunes femmes adultes portent le voile, cela les regarde. Mais il y a dans l’attitude de beaucoup d’entre elles une double perversité. Le port du voile en France n’est pas le moyen de se fondre dans la foule anonyme, plutôt le moyen d’attirer le regard, de se faire remarquer, une forme d’exhibitionisme, de provocation ; femme objet et fière de l’être ; femme objet sexuel, plus exactement. Cette perversité-l�*, encore une fois, est leur affaire. Mais elle n’est plus tout �* fait leur affaire, je vous supplie d’y prêter attention, lorsqu’elle s’accompagne d’un message prosélyte �* destination des plus jeunes, d’un message lui-même voilé parce qu ’il dissimule sa vraie nature sous le voile des mots «liberté», «identité» ou «culture». Imposer le voile �* une mineure, c’est, au sens strict, abuser d’elle, disposer de son corps, le définir comme objet sexuel destiné aux hommes. La loi française …

VRIJE VERTALING

Dat jonge volwassen vrouwen de sluier dragen, dat is hun zaak. Maar er schuilt in de houding van velen onder hen een dubbele perversiteit. Het dragen van de sluier in Frankrijk is geen middel om op te gaan in de anonieme massa, eerder een middel om aandacht te trekken, van zich te doen opmerken, een vorm van exhibitionisme, van provocatie; vrouw als object en fier van het te zijn; vrouw als seksobject, om precies te zijn. Die perversiteit, nogmaals, is hun zaak. Maar ze is niet helemaal hun zaak, ik smeek om uw aandacht, als ze gepaard gaat met een bekeringsboodschap aan het adres van de jongeren, van een op zichzelf gesluierde boodschap want zij verbergt haar ware natuur onder de sluier van de woorden “vrijheid”, “identiteit”, of “cultuur”. De sluier opleggen aan een jongere is, strikt genomen, haar misbruiken, over haar lichaam beschikken, ze definiëren als een seksobject bestemd voor de mannen.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 27 november 2006 om 20:15.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 20:32   #37
Samrah
Schepen

Standaard

Colargo: dat zijn dan weer meisjes die zelf een probleem hebben. als ze hier voorbeeld het hoertje uithangen zoals jij als voorbeeld aangeeft, en dan in het thuisland de perfecte dochter uithangen, tja... Wie heeft er dan een probleem?? Dat meisje natuurlijk.. Als zij een dubbel leven wilt leiden, moet ze vooral doen... Als ik geen hoofddoek zou dragen, dan draag ik dat ook niet in Turkije of Marokko.. Ik draag de hoofddoek niet voor andere mensen maar voor Mijn God swt dus belachlijk dat sommige meisjes dit doen.
Samrah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2006, 20:36   #38
Samrah
Schepen

Standaard

Vlaams belg: groot gelijk!
Ik heb de Koraan gelezen. Daar staat nergens in dat we ons volledig gezicht moeten bedekken (zoals de burca). persoonlijk vind ik ook dat iedereen elkaars gezicht moet zien en vind ik de burca niet echt ok... Maar als iemand die wilt dragen, is dat hun zaak hoewel ik ook graag iedereens gezicht wil zien.
De Koraan zegt dat wij Moslima's ons haren, nek en oren niet mogen laten zien.. Burka is dus niet Islamitisch..

Ik heb ook nooit mijn belgische vrienden proberen overtuigen.. Ik zeg hun wel hoe ik het zie maar om hun dagelijks lastig te vallen om te bekeren doe ik niet.. Iedereen heeft zoals je zegt recht op een Godsdienst en het recht om te leven op de manier waarop hij of zij het wilt... Als ik wil leven volgens de Geschriften van de Koraan, dan doe ik daar niemand mee kwaad.
Oud 27 november 2006, 20:37   #39
Samrah
Schepen

Standaard

Online: duidelijke link tussen gebrek aan opvoeding en hoofddoek????
Je gaat te ver!
Oud 27 november 2006, 20:39   #40
Samrah
Schepen

Standaard

Bobke, van mij part mag morgen elke vlaams belanger met een hakekruis rondlopen... Maar een hakekruis heeft wel een negatief achtergrond: namelijk Hitler en de moorden op de Joden...
Hoofddoek heeft maar 1 betekenis: Een moslima die liefde heeft voor de Islaam!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be