![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet het strafblad niet-openbaar gemaakt worden? | |||
Ja, natuurlijk. Het legt alleen maar een stigma op, waar mensen alleen maar slechter van worden |
![]() ![]() ![]() |
11 | 35,48% |
En ons met misdadigers opzadelen? No way, José! |
![]() ![]() ![]() |
17 | 54,84% |
Mwa, ik weet het niet. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 9,68% |
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Misschien is het onderscheid tussen een groot en een klein strafblad wel de beste manier, maar gezien we er nu nog steeds maar één hebben lijkt het mij het beste dat we de dingen die erop staan in hun juiste context bekijken en een beetje vertrouwen stellen in de mensen rondom ons. Het zijn tenslotten de kwaliteiten die iemand aan de dag legt die tellen, niet het aantal parkeerboetes.
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() En de wet op de privacy? Die kan veel dingen tegenhouden, alleen het strafblad is openbaar. Toch ergens niet normaal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Partijlid
|
![]() Recht op privacy? Wel het zit hem net in dat woordje RECHT. Iedereen heeft het recht te doen en te laten wat ie wil, zolang je dat van een ander niet in gevaar brengt.
Iemand die een kind doodrijdt door onveilig rijgedrag heeft geen recht meer op een rijbewijs. Mensen moeten leren de gevolgen van hun daden te dragen. Het lijkt tegenwoordig wel een trend om alles met de mantel der liefde te dekken. Bega je een fout dan verliezen de mensen het vertrouwen in je en dan moet je zorgen dat ze dat vertrouwen opnieuw in je vinden en dat moet niet altijd langs de makkelijkste weggaan. Je hebt altijd een keuze in de acties die je doet en het vraagt niet altijd veel moeite om effe stil te staan en na te denken over de keuze die je maakt. Het is niet omdat je voor een multinational werkt, dat je effe geld mag sluizen naar geheime rekening en fraude mag plegen. Mensen verdienen een tweede kans, maar ze moeten ook de moeite doen om ons te laten zien dat ze verbeterd zijn. Ben je ziekelijk (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan verkrachters of waarom ook niet terroristen) dan hoor je thuis in een aangepaste omgeving die je beschermt tegen jezelf en voorkomt dat je anderen kwaad beronkend. Deze aangepaste omgevingen moeten daarom ook niet mensonwaardig te zijn. Schend je het recht van een ander individu dan hoeft je niet alles op een gouden blaadje worden gereikt. Niet in alle jobs wordt je strafblad opgevraagd, misschien moet je onderaan beginnen, grijp dan de kans om te laten zien dat je die oorspronkelijke functie en het vertrouwen dat daarbij hoort waard bent.
![]() |
#24 |
Minister-President
|
![]() Ik kan je grotendeels volgen in je redenering, maar ik vrees, dat in praktijk, de mensen niet verder kijken dan het strafblad. Eens een dief, altijd een dief, weetje wel? Vaak mag de persoon in kwestie nog zo zijn best doen om zichzelf te "verkopen", mensen blijven met het vooroordeel zitten. Men kijkt vaak zelfs niet naar de gepleegde feiten, een strafblad hebben, wat er dan ook opstaat, volstaat.
Bovendien, ook mensen met een relatief zwaar strafblad, die nog minder makkelijk de vooroordelen kwijtraken, hebben daar uiteindelijk geen voordeel bij. Velen belanden opnieuw in de criminaliteit, omdat het "iets is dat ze kennen" en elders geen of onvoldoende kansen krijgen. Uiteindelijk kan iedereen de moed verliezen, en voor de "makkelijkheids"oplossing kiezen. Daarom ben ik voorstander van de afschaffing van het strafblad. (Mocht het nog niet duidelijk zijn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het lijkt me eerder dat de sociale omgeving van die hardnekkige vooroordelen heeft (maar mijn buurvrouw mag nog steeds mijn strafblad niet opvragen, mag ik hopen!). Verder lijkt het mij ook een rem om te hervallen, het staat er al een keer, liever geen vijf keer. En volledige afschaffing, k weet het toch zo niet, mensen vergeten tegenwoordig zo gemakkelijk ... (dju das waar ook ge moogt maat 120 op de autostrade ![]()
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Tja, onze argumenten spreken elkaar een beetje tegen, niet?
De politie moeten natuurlijk wel nog steeds een database hebben, gewoon om vlot te kunnen werken, maar ik pleit voor niet-openbaarheid. Ik trek nog een parallel: het patiëntendossier is ook niet openbaar, toch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Als je pleit voor niet-openbaarheid van het strafblad, pleit je dan ook tegen opsporingsberichten van criminelen, lijsten van 'most-wanted' (zie site CIA, Interpoll, crimewatch) en eigenlijk ook al vermelden van naam en foto van criminelen in de krant? Dit zijn mensen die nog niet 'geboed' hebben voor hun misdaden, maar na verloop van tijd ook gewoon iemand met een strafblad zullen zijn. (Of ga ik het hier te ver zoeken? ![]()
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() Most-wanted posters: is nodig om misdadigers op te sporen, dus daar heb ik geen problemen mee. Foto's van beklaagden (en veroordeelden) in de krant heb ik al meer problemen mee, maar ik kan er mee leven, als ze het niet doen NADAT hij terug op vrij voeten is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Partijlid
|
![]() Feit blijft wel dat mensen langs al deze (soms wel zeer subjectief getinte) wegen informatie krijgen rond personen, die die personen nadien kan schaden. Een strafblad is meer een objectief weergeven van misstappen die een persoon ooit begaan heeft en de informatie die het bevat blijft maar open voor een aantal personen.
Als ik mocht kiezen had ik toch gewoon liever een strafblaadje dan dat ze mijn doen en laten open en bloot uitsmeren in de kranten en op Tv voor de ogen van de hele bevolking (hoe zit het hier trouwens met het recht op privacy?). Schaf dit echter af en men schreeuwt moord en brand wegens censuur. Het niet openbaar maken van het strafbald lijkt mij wat te drastisch maar iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan, mischen moeten ze de procedure rond inzage wat verstrengen.
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Zou al een goed compromis vormen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is dat niet al genoeg tegemoetkoming aan misdadigers? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan met een strafblad nergens nog heen. Maar mensen die bv al 10 keer verhuisd zijn zonder enige huur te betalen of met 500 rekeningen openstaan weet ik veel waar hebben niks te vrezen. Die hebben dat strafblad niet ook al zijn ze misschien al 100 keer veroordeeld in een burgerlijke zaak. Immers dat is niet correctioneel en zal dus niet verschijnen.
Nu wie is meer te vertrouwen? Iemand die 1 keer ergens tegen de lamp liep …waarschijnlijk in zijn jeugd ergens…of iemand die niemand schikt te betalen? Dus de enige manier om dat strafblad weg te krijgen is er eerst alles op zetten van iedereen. Voila…zo denk ik er over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 2 dan nog
![]() Kom...het stemt tot nadenken alvast ![]()
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeg Mambo, er worden zoveel godvruchtige, kuise en virtueuse Vlamingen gemarginaliseerd op allerlei kleinigheden zoals te |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zeg Mambo, er worden zoveel godvruchtige, kuise en virtueuse Vlamingen gemarginaliseerd op allerlei kleinigheden zoals |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Recidivisme? Ik heb maar een auto of drie kapotgereden toen ik nog dronk (nooit mensen). Trouwens, komt dt op je strafregister, als je mensen doodrijdt? Zeg Mambo, er worden zoveel godvruchtige, kuise en virtueuse Vlamingen gemarginaliseerd op allerlei kleinigheden zoals te oud, te lang werkloos, teveel afgedankt en andere futuliteiten, en dan zouden criminelen geen enkele hinder mogen ondervinden van hun strafregister... Boehoe, dat is niet serieus... Laatst gewijzigd door eno2 : 5 december 2006 om 16:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() strafblad vervalt na 3 jaar (als je braaf bent geweest tenminste)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |