Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2006, 16:58   #621
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Kijk, ik begrijp de logica van sommige mensen hier niet hoor.

Wanneer een school in het schoolreglement schrijft dat het leerlingen verboden is een hoofddoek te dragen, dan vinden sommigen dat zeer positief en moet de persoon die toch een hoofddoek wil dragen maar de school verlaten.

Wanneer een vakbond in het reglement schrijft dat leden geen VB-kandidaat of VB-mandataris mogen zijn, dan schort er blijkbaar iets.

Waar is de rechtlijnigheid hierin? Kan iemand van de personen die deze vakbond iets verwijt me één en ander verduidelijken?

Dus, net zoals een school over de vrijheid van vereniging beschikt, beschikt ook de vakbond daarover en elk van die organisaties schrijft in de statuten of binnenhuisreglementen wat die organisatie wil.

Als ik morgen zin heb om een vereniging op te richten enkel en alleen voor mensen die in mijn straat wonen en waarvan de achternaam met een X begint, dan is dat mijn recht en dan moet iemand uit een andere straat of iemand uit mijn straat met een achternaam die begint met een Y, niet aan m'n oren komen janken.
Oud 8 december 2006, 17:23   #622
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Toch nog eens opzoeken wat racisme is, Circeje, want je bergijpt het nog steeds niet. Die vrouw werd niet als lid geschrapt omdat ze van allochtone afkomst is (want dan zou er natuurlijk wel sprake zijn van racisme), maar wel omdat ze opgekomen is voor het VB bij de gemeenteraadsverkiezingen....
..... en volgens de logica van de vakbonden, daardoor zelf racistisch zou zijn zeker?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 17:29   #623
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
..... en volgens de logica van de vakbonden, daardoor zelf racistisch zou zijn zeker?
Nee, volgens de logica van de vakbonden is een lidmaatschap onverenigbaar met het opkomen voor een partij als het Vlaams Belang. Onder meer, maar lang niet uitsluitend, omwille van hun racistische en xenofobe discours.

En voor alle duidelijkheid: racisten vind je niet alleen bij Vlamingen, Belgen, Europeanen, blanken of whatever... Hoe kom je bij die veronderstelling?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 17:29   #624
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch nog eens opzoeken wat racisme is, Circeje, want je bergijpt het nog steeds niet. Die vrouw werd niet als lid geschrapt omdat ze van allochtone afkomst is (want dan zou er natuurlijk wel sprake zijn van racisme), maar wel omdat ze opgekomen is voor het VB bij de gemeenteraadsverkiezingen.
Hooooooo..... is dat dan zoiets als een Turk niet willen aannemen omdat hij op de Sp.a lijst staat?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 8 december 2006 om 17:31.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 17:31   #625
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik morgen zin heb om een vereniging op te richten enkel en alleen voor mensen die in mijn straat wonen en waarvan de achternaam met een X begint, dan is dat mijn recht en dan moet iemand uit een andere straat of iemand uit mijn straat met een achternaam die begint met een Y, niet aan m'n oren komen janken
Ik denk niet dat dit mag : is discriminatie op letterlijke basis van afkomst lijkt me.
Oud 8 december 2006, 17:52   #626
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik denk niet dat dit mag : is discriminatie op letterlijke basis van afkomst lijkt me.
Er bestaan verenigingen in dit land voor mensen met dezelfde achternaam. Maar da's niet het punt wat ik wilde aandragen, hoor Circe.

Ik vraag me af waar de rechtlijnigheid zit in de argumentatie bij sommigen.

Dus mijn vraag:

Waarom mag een school met een reglement dat hoofddoeken verbiedt, een leerling die de hoofddoek niet wenst af te doen, van school verwijderen en waarom mag een vakbond met een reglement dat leden verbiedt VB-kandidaat of mandataris te zijn, dat lid niet verwijderen?
Oud 8 december 2006, 18:03   #627
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
En hoeveel leden heb je al ??
En hoeveel acties kunnen jullie financieel steunen ?

Het ABVV heeft ongeveer 1.000.000 leden. Zo slecht zullen we dan wel zeker niet zijn.
En zijn al die mensen vrijwillig lid geworden of was het van 'moeten'? Ik herinner me nog het verhaal van een goeie maat, die op mijn aanraden, weigerde lid te worden van een vakbond en bijgevolg zwaar gepest werd in de fabriek en door ploegbazen het vuile werk kreeg toegestopt. Was meteen de bevestiging dat de leidinggevende leden van de huidige Belgische vakbonden krapuleuze maffiosi zijn.

Laatst gewijzigd door longhorn : 8 december 2006 om 18:04.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 18:03   #628
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom mag een school met een reglement dat hoofddoeken verbiedt, een leerling die de hoofddoek niet wenst af te doen, van school verwijderen en waarom mag een vakbond met een reglement dat leden verbiedt VB-kandidaat of mandataris te zijn, dat lid niet verwijderen?
Waarschijnlijk omdat scholen reeds eeuwenlang een verworven recht hebben om bepaalde reglementen op te stellen, waaronder door de scholen zelf opgestelde kledingcodes.

Zo heb ik zelf jarenlang een lange (lengte verplicht bepaald) mottige donkerblauwe plooirok moeten dragen, met witte bloesjes en daarover een schort, witte sokken en donkerbruine of zwarte schoenen. Indien ik me niet in dat uniform wou hullen kon ik naar een andere school uitkijken.
Net zomin mocht ik met een vlaamse leeuw omgord naar school komen, noch een Nele-sjalleke op mijn hoofd zetten.

Niemand heeft me echter ooit verboden om vlaamsgezind te zijn, net zomin als die volgelingetjes van Mohammed verboden worden om volgeling van Mohammed te zijn.

Indien mensen tegenwoordig mogen worden uitgesloten uit een vakbond omwille van hun politieke overtuiging, dan wordt de anti-discriminatiewet overschreden, vermits "politieke overtuiging" deel uitmaakt van de criteria op basis waarvan niet mag worden gediscrimineerd.
Als er stakerspiketten worden opgezet dan hullen de "rooien" zich toch ook niet in de jakjes van de "groenen"?
Oud 8 december 2006, 18:23   #629
La Chunga
Minister

Standaard

Mmm, nogal kromme redenering, circe, die eigenlijk geen steek houdt maar een poging - een weliswaar mislukte - om een vooroordeel te verdoezelen. Mijn vraag blijft dus onbeantwoord.

Nu ja, ik ga niet discussiëren hieromtrent, ik denk daar het mijne over, maar het lijkt me eerder te gaan om bevooroordeeldheid dan wel om rechtlijnige principialiteit.

Bevooroordeeld zijn mag hé, Circe! Ik heb daar niet het minste probleem mee.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 8 december 2006 om 18:23.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 18:33   #630
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Ik denk eerder dat je mijn redenering niet kan volgen, eerder dan dat ze krom zou zijn.

Maar laat maar hoor.

Misschien begrijp je het ooit als je bij een sollicitatie wordt geweerd omdat je de verkeerde politieke overtuiging hebt neergeschreven op dit forum. Je zal het dan wel snel begrijpen!
Oud 8 december 2006, 18:41   #631
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Misschien begrijp je het ooit als je bij een sollicitatie wordt geweerd omdat je de verkeerde politieke overtuiging hebt neergeschreven op dit forum. Je zal het dan wel snel begrijpen!
Die kans is ei zo na onbestaande, Circe!

Vanaf januari word ik full-time huisman en stop ik met werken.
Oud 8 december 2006, 21:46   #632
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En voor alle duidelijkheid: racisten vind je niet alleen bij Vlamingen, Belgen, Europeanen, blanken of whatever... Hoe kom je bij die veronderstelling?
Neen, nee, ik ben het met je eens. Racisme vind je inderdaad bij alle nationaliteiten. Alleen is het zo dat elke klacht van een Vlaming wegens racisme van een allochtoon geweigerd wordt door het CGKR. Volgens hen kan een minderheid nooit racistische zijn tegen een meerderheid.

Maar ik ben het met je eens.

Paulus.
Oud 8 december 2006, 22:54   #633
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, volgens de logica van de vakbonden is een lidmaatschap onverenigbaar met het opkomen voor een partij als het Vlaams Belang. Onder meer, maar lang niet uitsluitend, omwille van hun racistische en xenofobe discours.

Maar een heel klein puntje ben je wel vergeten. Degenen die reeds 40 jaar LID waren van de vakbond hebben hier geen inspraak in gehad. Het is boven de hoofden van de vakbondsleden beslist. En, ze veranderen de spelregels terwijl het spel bezig is. nieumand van de betalende leden heeft een uitnodiging gekregen om daarover te stemmen. het zijn de bonzen, die het door de strot hebben geduwd van de leden. En de leden, ze slikken zolang ze zelf niet aan de beurt zijn.
Degenen die de vakbonden hebben gemaakt, worden nu verstoten. Omdat ze niet meer akkoord kunnen gaan met het gesjoemel van de vakbonden in de schoot van de politiek.
De vakbonden zijn rechtstreeks de schuld van de ondergang van vele bedrijven, door hun onmogelijke eisen.
En alleen de grote firma's konden aan hun eisen voldoen. de mensen uit de KMO werden volledig in de steek gelaten. Als ik in 1990 las in het tijdschrift de WERKER. mijnheer verdient 1.900.000 BF en zijn madan 1.200.000 bf. Dan dacht ik, wie zijn die werkmensen die dat verdienden.
En het antwoord was steevast." Haha vent, dat zijn de gemiddelden van de werkmens zijn inkomen.
in mijn bedrijf moest men al veel overuren kloppen om aan 75.000 bf te komen. En we waren goed betaald.
Maar een vakbondsman, en dan bedoel ik niet den delege, die zal wel een pakske meer hebben gekregen om 32 uur te werken.
een vet varken weet niet dat een mager varken honger heeft!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 15:37   #634
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht

Paulus.
Neen: gericht tegen vakbonden, kieken!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 16:46   #635
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
En zijn al die mensen vrijwillig lid geworden of was het van 'moeten'? Ik herinner me nog het verhaal van een goeie maat, die op mijn aanraden, weigerde lid te worden van een vakbond en bijgevolg zwaar gepest werd in de fabriek en door ploegbazen het vuile werk kreeg toegestopt. Was meteen de bevestiging dat de leidinggevende leden van de huidige Belgische vakbonden krapuleuze maffiosi zijn.
Het enige wat je uit dit verhaal kunt leren is;
  • geef geen verkeerd advies aan je vrienden, en laat hen zelf hun doen en laten bepalen
  • Een werknemer die niet kan terugvallen op verdediging en solidariteit, is een gemakkelijke prooi voor pesters en uitbuiters, zowel bij collega's als leidinggevenden.
De conclusie die jij hieraan vasthangt over de vakbondstop volgt helemaal niet uit dit verhaal, in tegendeel zou ik zo zeggen.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2006, 16:52   #636
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als ik de redenering van Feremans (poog) te volgen, dan hebben vakbonden het recht om VB kandidaten uit hun gelederen te verwijderen omdat het VB kritiek heeft op de macht van de vakbonden.

Ik ga er van uit de werkGEVERS vanaf nu dan ook het recht hebben om SPA/PS/SPIRIT etc. kandidaten te verwijderen of specifiek niet aan te nemen, net omdat SPA/PS/SPIRIT de macht van de werkgevers wil ondermijnen.

Ben benieuwd wat Jozef daarvan denkt.
Oud 10 december 2006, 01:46   #637
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Zie je wel dat je het beter weet dan het Vlaams Belang zelf waarvoor zij staan...?!

Paulus.
Oud 10 december 2006, 02:18   #638
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, volgens de logica van de vakbonden is een lidmaatschap onverenigbaar met het opkomen voor een partij als het Vlaams Belang.

Maar als een zaakvoerder vind dat allochtonen niet in zijn zaak passen is dat racistisch.
Nu moet jij me eens uitleggen waarom vakboinden wel mogen wat een zaakvoerder niet mag.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 02:31   #639
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Feremans weet het beter dan het Vlaams Belang zelf! Die man is helderziend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2006, 10:20   #640
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Maar als een zaakvoerder vind dat allochtonen niet in zijn zaak passen is dat racistisch.
Nu moet jij me eens uitleggen waarom vakboinden wel mogen wat een zaakvoerder niet mag.
Omdat een bedrijf geen vakbond is, omdat een bedrijf niet het welzijn van de arbeiders nastreeft en zich niet dient in te laten met het privé leven van een werknemer (anti-discriminatie wetgeving).
Een vakbond is dus een organisatie met een doel tot totaal niet vergelijkbaar is met een bedrijf.
Maar indien de enige manier om hier te redeneren is door zwartzakjes en aanverwanten: sofismen aanbrengen en er mee leuren, ze blijven herhalen dan kan ik enkel nog maar eens stellen: dit zijn NAZI methoden.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be