![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() 624 euro extra voor wie na 62ste blijft werken
![]() Wie na zijn 62ste of na een carrière van 44 jaar blijft werken, krijgt per gewerkte dag 2 euro extra bovenop het wettelijk pensioen. Per jaar gaat het om 624 euro extra. Dat heeft de ministerraad vrijdag beslist. De pensioenbonus van minister van Pensioenen Bruno Tobback moet meer 55-plussers aan het werk krijgen of houden. De activiteitsgraad van 55-plussers ligt in ons land met 25 procent zeer laag. Het Europese gemiddelde bedraagt 40 procent. Daarom besliste de regering eerder al om in het Generatiepact een aantal maatregelen uit te werken die oudere werknemers langer aan het werk moeten houden. De pensioenbonus is er één van. De maatregel geldt voor de pensioenen die ingaan op 1 januari volgend jaar en voor de gewerkte periodes vanaf 1 januari 2006. De bonus blijft lopen tot 65 jaar, wanneer de wettelijke pensioenleeftijd begint. De regering gaat begin volgende week echter bekijken of de bonus ook nadien nog kan worden toegekend. De maatregel geldt ook voor de zelfstandigen. (hln/belga) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Schepen
|
![]() 'tja voor de mensen die op een bureauke zitten is dat misschien goed nieuws, maar als ge kasseilegger zijt of achter de vuilkar moet lopen is da misschien ni zo interessant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is een interresant onderneming, maar ik vind het wel jammer dat die bonus niet blijft doorlopen als je dan definitief op pensioen moet!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Tja, die 624 Euro is bruto hé. Daar gaat nog gemakkelijk 200 Euro af aan belasting. Welke idioot gaat daar nu een heel jaar voor werken? 2 Euro per werkdag, dat is nog niet eens genoeg voor mijn verplaatsings- en fileonkosten naar het werk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Nog een flop van deze regering die ouderen had moeten motiveren weer te werken
De oorspronkelijke teksten van het generatiepact voorzagen in een doorbetaling van het brugpensioen gedeelte bij werkhervatting. (Brugpensioen of canada-dry = Werkloosheid betaald door RVA + Brugpensioen betaald door vroegere werkgever + taks betaald door vroegere werkgever) Doorbetaling bij werkhervatting zou een “all_winners game” geweest zijn, want dat kost niemand geld. 1. De vroegere werkgever betaald alleen nog het brugpensioen en geen taks meer. 2. De RVA betaald geen werkloosheid meer en krijgt meer bijdragen in sociale zekerheid 3. De werknemer krijgt het brugpensioen boven op het loon van zijn nieuwe werkgever. 4. De nieuwe werkgever krijgt een gemotiveerde werkgever die goed verdient zonder dat het weegt op zijn loonkost. Wat staat er in de uiteindelijke wetteksten van het generatie pact. Het generatie pact is niet van toepassing voor regelingen van voor 10 oktober 2005. Ook niet wat betreft doorbetaling bij werkhervatting. Dus bijna niemand heeft er recht op, dus niemand doet moeite om werk te hervatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Laat iedereen is effectief 40 jaar werken en dan pas de mogelijkheid op pensioen. Tenslotte, geef iedereen hetzelfde bedrag pensioen, zoiets van 1250 euro netto per maand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan betaalt elke slimme middeklasser geen cent premie meer. Dan kun je beter voor jezelf sparen, als je van een pensioen een uitkering maakt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar kan ik me wel in vinden. Waarom onderscheid maken? Als oude mensen hebben we allemaal dezelfde behoeften. Iemand die z'n hele leven gewerkt heeft, op rust sturen met 900 euro of minder is misdadig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal niet ontkennen dat zware fysieke arbeid op die leeftijd een probleem vormt, hoor. Maar ik zou 'op een bureauke zitten' ook niet onderschatten. Neem nu informatici... hoe makkelijk denk je dat je vanaf je 60ste nog gezwind elke nieuwe technologie opneemt? Het is ook een sector waar de deadlines momenteel erg strak zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet waar. Hoe zouden ouderen met een grote hypotheek die ze nog niet hebben afbetaald rondkomen met een pensioentje dat iets hoger is dan bijstandsniveau?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() In België krijgen 45-plussers zomaar geen hypotheeklening meer als ze niets achter de hand hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien wordt een gehuwd koppel nog eens benadeeld. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Nee, een arbeider op pensioen heeft evenveel recht op een pensioen dan een zelfstandige of iemand anders. Hun prestatie tov de overheid is immers het hetzelfde. Daarom moeten ze dan ook hetzelfde bedrag krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom worden ambtenaren dan wel een groot pensioen uitgekeerd? Dat is een discrepantie.
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind die bonus zeer welkom. Meer van dat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedee maatregel die de mensen wat motiveert om te werken, vind ik positief.
Maar voor mij persoonlijk: met het pensioen dat ik nu mag verwachten als ambtenaar, ga ik geen dag langer werken dan de eerste gelegenheid om eruit te stappen. Ik wil hier ook voor die onwetenden herhalen dat een ambtenaar heel zijn leven een veel beperktere wedde heeft dan zijn evenknie in de privé, en dat dat is omdat hij een deel van zijn loon later krijgt in de vorm van een beter pensioen. Jullie mogen dus veranderen wat jullie willen, doch raak niet aan de verworven rechten van de jaren die gepasseerd zijn. En daarin zit inbegrepen dat de zelfstandigen roepen en tieren dat ze niet willen bijdragen tot hun eigen pensioenkas (en kinderbijslag ..), zodat ze ook niet moeten zagen dat hun pensioen zelf zoveel lager is. Laat de zelfstandigen ook maar eens bijdragen betalen op de verkoop van hun zaak (onroerende eigendom inbegrepen hé) op het einde van hun beroepsleven. (daarmee spaart ge meteen de zeer kleine zelfstandigen, die inderdaad wel sukkelaars zijn) En als jullie de zaken willen vereenvoudigen (en daardoor enorm veel uitsparen, waardoor er meer centen naar de mensen kunnen gaan, in plaats van naar nutteloze administratieve kontroles), dan moet je het Vivant)-systeem toepassen. |
![]() |
![]() |