Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2006, 00:29   #81
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
what's in a fucking name. Het woord grondwet komt er in voor, dus het was alleszins een poging tot. En bij een grondwet of iets dat zich als grondwetachtig wil voordoen hoort een staat, en er is gelukkig nog geen europese superstaat.
Het is wel grappig te zien hoe je redeneert. Het staat ook wel bekend als een stropopredenering. Je creëert een beeld dat iets suggereert, maar niet overeenkomt met de werkelijkheid. Vervolgens ga je tekeer tegen je zelfgemaakte beeld. In jouw geval is het beeld de 'Europese superstaat'. Telkens weer fulmineer je ertegen. Slechts weinigen op dit forum denken aan een 'Europese superstaat', laat staan dat ze zoiets willen.
De grondwet was een slechte poging, terecht verijdeld, om iets aan de huidige malaise te doen. En de malheur wordt nog erger. Het is een wetmatigheid: hoe meer landen, des te meer belangentegenstellingen en daardoor een toename van besluiteloosheid.
Met een goed functionerend bestuur zou het zo moeten zijn:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Een regering, en ook de EU, is er voor de burger, niet andersom.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:15   #82
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Als zeventig procent van de wetgeving wordt gemaakt op EU niveau, dan denk ik dat we wel degelijk van een Europese superstaat kunnen spreken.

Dus:

weg met Euroreich.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 8 december 2006 om 11:15.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 12:14   #83
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Als zeventig procent van de wetgeving wordt gemaakt op EU niveau, dan denk ik dat we wel degelijk van een Europese superstaat kunnen spreken.
Dus:
weg met Euroreich.
Ik ben voor een Europese superstaat, maar met nog duidelijk de verschillende lidstaten. Hoe je denk dat we anders op wereldvlak competitief kunnen blijven tegen de oprukkende aziatische landen en in mindere mate de vs!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 22:44   #84
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het cijfer van 70% klopt wel ongeveer. Ik moet je gelijk geven, ik doe het niet graag, in zo’n geval kan je van een superstaat spreken.
Wat is het alternatief? Een confederatie werkt sowieso niet. Het werkt enigszins met 6 landen, maar nauwelijks tot niet met 27 landen.
Wat is oprechte samenwerking tussen volkeren? Ik weet niet eens tot welk volk ik behoor. Tot mijn moeders volk of tot mijn vaders volk? Werkt dat net als bij de Joden via de vrouwen? Of horen bastaarden eigenlijk niet in Europa thuis?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Een europese confederatie van de volkeren neemt om te beginnen alle huidige territoriale wrevels weg (zelfbeschikkingsrecht) en steunt daarnaast op een oprechte samenwerking tussen lidnaties die dat wensen, niet op een opgelegd autoritair systeem dat vroeg of laat - liefst vroeg - zal in elkaar storten wegens geen enkele legitimiteit onder de bevolking meer.
Dan maar een zogenaamde superstaat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker
Ik ben voor een Europese superstaat, maar met nog duidelijk de verschillende lidstaten. Hoe je denk dat we anders op wereldvlak competitief kunnen blijven tegen de oprukkende Aziatische landen en in mindere mate de VS!
Het gaat om de voordelen van samenwerking. Die moeten groter zijn dan die van afzondering. Als je besluit tot samenwerking dan moet je regels stellen. En regels die werken en niet die tot duurbetaalde theekransjes leiden van Europese politiekers.
Oud 12 december 2006, 11:24   #85
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ik ben voor een Europese superstaat, maar met nog duidelijk de verschillende lidstaten. Hoe je denk dat we anders op wereldvlak competitief kunnen blijven tegen de oprukkende aziatische landen en in mindere mate de vs!
competitief, het toverwoord. Waarom überhaupt die drang naar competitiviteit nodig is snap ik niet, maar dan nog, vele kleine staten hebben blijkbaar er geen probleem mee.
Oud 12 december 2006, 11:26   #86
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het cijfer van 70% klopt wel ongeveer. Ik moet je gelijk geven, ik doe het niet graag, in zo’n geval kan je van een superstaat spreken.
Wat is het alternatief? Een confederatie werkt sowieso niet.
is dat een natuurwet, of het Elfde gebod?

Citaat:
Het werkt enigszins met 6 landen, maar nauwelijks tot niet met 27 landen.
goed gezien. De EU is te groot geworden. Een half miljard inwoners alstublieft. Dat kan geen volwaardige democratie zijn.

Citaat:
Wat is oprechte samenwerking tussen volkeren? Ik weet niet eens tot welk volk ik behoor. Tot mijn moeders volk of tot mijn vaders volk? Werkt dat net als bij de Joden via de vrouwen? Of horen bastaarden eigenlijk niet in Europa thuis?
ge woont toch in Vlaanderen neem ik aan?
Oud 12 december 2006, 12:26   #87
Tavek
Banneling

Standaard

Wat is het alternatief van Pelgrim ? Veel kleine onafhankelijke staten die hun eigen beleid voeren ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 13:28   #88
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ge woont toch in Vlaanderen neem ik aan?
Simpele definitie van volk heb je. Als ik naar Frankrijk of Spanje verhuis ben ik dan meteen fransoos of spanjool? Ik dacht het niet!
Oud 12 december 2006, 14:38   #89
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Wat is het alternatief van Pelgrim ? Veel kleine onafhankelijke staten die hun eigen beleid voeren ?
jep, alleszins liever dat dan de Eurodictatuur.
Oud 12 december 2006, 14:38   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Simpele definitie van volk heb je. Als ik naar Frankrijk of Spanje verhuis ben ik dan meteen fransoos of spanjool? Ik dacht het niet!
nee hoor want ik erken het bestaan van die staten niet. Maar als je in pakweg Catalonië gaat wonen en werken, dan ga je deel uitmaken aan de Catalaanse natie ja.
Oud 12 december 2006, 14:43   #91
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
jep, alleszins liever dat dan de Eurodictatuur.
En wat bereikt dat ?

Ik zie in ieder geval mijn baan verdwijnen, en dat van heeeel veel anderen ook.
Oud 12 december 2006, 15:05   #92
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
nee hoor want ik erken het bestaan van die staten niet. Maar als je in pakweg Catalonië gaat wonen en werken, dan ga je deel uitmaken aan de Catalaanse natie ja.
Ik zie mezelf liever als individu en deel uit makende van de mensheid. Volkeren zijn voorbijgestreefd in deze globale maatschappij. Iedereen is gelijk in waarde en moet vrij zijn om "zijn eigen" te zijn, en dit houdt bvb cultuur en religie in. Uiteindelijk bewonen we allemaal deze kleine aardkloot en delen we hetzelfde lot.
Oud 12 december 2006, 16:14   #93
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat bereikt dat ?

Inderdaad, de Europese samenwerking heeft ons veel meer opgeleverd dan gekost. Sommigen begrijpen dat niet. Bovendien kun je Europa geen dictatuur noemen omdat we geen staat vormen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 12 december 2006 om 16:14.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 16:21   #94
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat bereikt dat ?

met dank aan het neoliberale europa, inderdaad.
Oud 12 december 2006, 16:22   #95
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie mezelf liever als individu en deel uit makende van de mensheid. Volkeren zijn voorbijgestreefd in deze globale maatschappij. Iedereen is gelijk in waarde en moet vrij zijn om "zijn eigen" te zijn, en dit houdt bvb cultuur en religie in. Uiteindelijk bewonen we allemaal deze kleine aardkloot en delen we hetzelfde lot.
nogal schone esotherie, maar nu heel concreet: wat stel je voor? Een wereldregering? Met een parlement voor zes miljard mensen?
Oud 12 december 2006, 16:35   #96
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat zegt iemand die in een ideologie gelooft die bewezen heeft mislukt te zijn, en toch zo naïef is om te denken dat vrijheid en communisme hand in hand gaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2006, 17:28   #97
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
competitief, het toverwoord. Waarom überhaupt die drang naar competitiviteit nodig is snap ik niet, maar dan nog, vele kleine staten hebben blijkbaar er geen probleem mee.
Denk jij dat we kunnen kiezen of we competitief willen blijven of niet. Iedereen streeft daar naar en als je de enige bent die niet meedoet dan zul je na enkele jaren al diep in de problemen zitten. Heel ons welvaarts welzijns stelsel is daarop gebasseerd, dus jij hebt liever dat we allemaal in armoede zitten, allé leuk om te weten!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 01:13   #98
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Schaalvergroting maakt echt uit in de top tech industrie, en vooral in bijvoorbeeld de ruimtevaart. En soms, beste Pelgrim, moet je begrip hebben dat deze bedrijven direct bijdragen aan de ontwikkeling van de mensheid. Wetenschappellijke instrumenten voor ruimtemissies, satellieten, en dergelijke worden echt niet meer gemaakt door enkel en alleen 1 land. Dat is financieel niet haalbaar. Dit is maar een voorbeeld, maar illustreert dat met jouw houding je de vooruitgang der mensheid tegenhoudt. Soms is er gewoon kapitaal nodig voor bepaalde ontwikkelingen en schaalvergroting is hierin zeer nuttig.
Oud 13 december 2006, 11:21   #99
Jéhan
Partijlid

Standaard

Citaat:

Dus:

weg met Euroreich.
als je enige besef had over welke onderwerpen en waarvoor die 70% van toepassing is, denk ik dat je iets genuanceerder zou zijn.
Een groot deel van die wetgeving heeft te maken met enerzijds de regelgeving rond het CAP, en anderzijds de regulering van het gezamenlijke douanetarief. Andere regels hebben te maken met de implicatie van standaardisatie van producten of het nastreven van bepaalde milieu-doelen.
Daar Vlaanderen te bekrompen is om te realiseren dat vervuiling niet stopt aan taalgrenzen, kunnen we ons nog gelukkig beroepen op de europese richtlijnen.

Al die regels dragen in mijn ogen positief bij, op het CAP na.
Jéhan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2006, 20:34   #100
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jéhan Bekijk bericht
als je enige besef had over welke onderwerpen en waarvoor die 70% van toepassing is, denk ik dat je iets genuanceerder zou zijn.
Een groot deel van die wetgeving heeft te maken met enerzijds de regelgeving rond het CAP, en anderzijds de regulering van het gezamenlijke douanetarief. Andere regels hebben te maken met de implicatie van standaardisatie van producten of het nastreven van bepaalde milieu-doelen.
Daar Vlaanderen te bekrompen is om te realiseren dat vervuiling niet stopt aan taalgrenzen, kunnen we ons nog gelukkig beroepen op de europese richtlijnen.

Al die regels dragen in mijn ogen positief bij, op het CAP na.
Pelgrim kan niet genuanceerd denken. Hij is een don Quichote die in een voorbije tijd leeft. Hij vecht tegen zijn eigen hersenschimmen. Het idee van de zelfstandige volkeren in Europa gaat wel heel ver in de tijd terug als hij zelfs Frankrijk en Spanje niet erkent als naties.

Maar buiten het extreme standpunt van Pelgrim zijn er natuurlijk velen die op bepaalde terreinen wel een zelfstandigheid van een natie eisen. Ik heb al voorbeelden genoemd van abortus, softdrugs, hoogte van juridische straffen, etc. Het afscheiden en benoemen van terreinen waarop de lidstaten bevoegd zouden moeten zijn, dus waarop een Europese federale overheid geen zeggenschap zou mogen hebben is een hel of een job. Ik zou een conventie willen voorstellen die deze subsidiariteitsvraag onderzoekt. Wie vindt dit een goed idee?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be