Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2006, 17:47   #1
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard Tsjernobyl In Belgie?

Wie weet er meer over dat incident dat zich begin december heeft afgespeeld in de kerncentrale van Tihange (provincie Luik).

Er zou daar een kleine hoeveelheid radioactieve straling zijn ontsnapt bij een technische panne. De buurt zou licht besmet zijn.

Nog geen Tsjernobyl, maar met nucleaire energie mogen geen spelletjes worden gespeeld...

Dit belangt uiteraard alle Belgen aan, zelfs alle Europeanen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 17:48   #2
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Allemaal de schuld van de Vlaams-Nationalisten!

Nee serieus, dit is het eerste dat ik er van hoor. Wat is je bron?
vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 17:51   #3
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Een klein artikeltje in het Belang van Limburg van enkele dagen geleden.

Niemand heeft het opgemerkt, maar ik vind dit zeer ernstig.
Oud 29 december 2006, 17:58   #4
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het vooral tergend dat onze traditionele politici hun tijd verspillen met idiote communautaire kwesties terwijl de echte problemen niet serieus aangepakt worden.

Onze kerncentrales dienen gemoderniseerd te worden ofwel gesloten. Minstens dient er méér bewaking en veiligheid te komen.

De federale overheid heeft daar echter geen geld voor omdat... het bij de gewesten zit.

Laatst gewijzigd door Hans1 : 29 december 2006 om 17:59.
Oud 29 december 2006, 17:59   #5
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Wie weet er meer over dat incident dat zich begin december heeft afgespeeld in de kerncentrale van Tihange (provincie Luik).

Er zou daar een kleine hoeveelheid radioactieve straling zijn ontsnapt bij een technische panne. De buurt zou licht besmet zijn.

Nog geen Tsjernobyl, maar met nucleaire energie mogen geen spelletjes worden gespeeld...

Dit belangt uiteraard alle Belgen aan, zelfs alle Europeanen.
De straling was met 0,00000001 toegenomen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 18:07   #6
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

dit komt van de website van het laatste nieuws:

Citaat:
Twee kleine incidenten in kerncentrale Tihange
Begin december werd er in de kerncentrale van Tihange een ongewone uitstoot van radioactiviteit waargenomen. Enkele dagen later werd een fout aan een systeem voor de brandstoftoevoer ontdekt. Dat heeft Electrabel woensdag laten weten. Beide incidenten hielden geen gevaar voor de volksgezondheid in.

In de nacht van 6 op 7 december werd aan een schoorsteen van de kerncentrale Tihange 3 een ongewone uitstoot van radioactiviteit opgemeten. Volgens Jean-Pascal Bouillon, woordvoerder bij Electrabel, was de normaal toegestane waarde met een halve procent verschreden. Maar dat is nog steeds een veel te lage dosis om gezondheidsproblemen te veroorzaken, benadrukt hij.

Enkele dagen later, op 13 december, werd een tweede incident gesignaleerd in de kerncentrale Tihange 2. Aan het systeem voor de brandstoftoevoer was een defect opgetreden. Het probleem werd snel opgelost.

Volgens Bouillon gaat het om twee kleine incidenten zonder ernstige gevolgen. Electrabel wilde de bevolking toch op de hoogte brengen. (belga)
wat ongeveer betekent dat de achtergrondstraling ( radioactiviteit van de natuur + kosmische straling ) nog steeds voor iedereen een hondertal keren groter was dan de vrijgekomen straling. Dus inderdaad geen enkel gevaar voor de volksgezondheid.

Maar dat onze kerncentrales gemoderniseerd mogen worden is inderdaad het geval. De reden waarom men dat niet doet is helaas uit angst voor de groenen. Go figure. Das gelijk op vossen schieten als ze niet in je kippenhok zitten. (alhoewel die vossen helaas ferm raar doen soms)
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 18:11   #7
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik vind het vooral tergend dat onze traditionele politici hun tijd verspillen met idiote communautaire kwesties terwijl de echte problemen niet serieus aangepakt worden.

Onze kerncentrales dienen gemoderniseerd te worden ofwel gesloten. Minstens dient er méér bewaking en veiligheid te komen.

De federale overheid heeft daar echter geen geld voor omdat... het bij de gewesten zit.
Vlaanderen moet Doel moderniseren.
Walonie moet Tihange moderniseren.

Afschaffen van kernenergie is niet de manier.
De alternatieven zijn nog niet betrouwbaar genoeg.
Ziekenhuizen, gevangenissen, bejaardentehuizen leiden erg onder stroompannes.
Er zou veel meer gebruik gemaakt moeten worden van generators wat slecht is voor het milieu....

HANS, WE WACHTEN
http://forum.politics.be/showthread.php?t=73476
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:02   #8
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:

Ik vroeg me al af waar de link met de communautaire kwesties bleef.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:04   #9
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

En terwijl dit allemaal gebeurde, ademde u uw dagelijkse dosis PM-10 in... En heeft u u leven vandaag weer met circa 8 uur verkort.

Echter niet zo populair onder de milieu-activisten, die zich eerder richten op een relatief super-ecologische kerncentrale. En eisen voor haar sluiting met als argument verwaarloosbare incidenten wiens vrijgekomen straling niet eens in de orde is van de kosmische straling waar we constant aan blootgestelt worden.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:14   #10
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Het hangt ervan af waar je de lat legt. Het gaat hier inderdaad om mineure incidenten, maar het zou er nog aan mankeren. Als het een groot incident was geweest, zouden u en ik er niet meer zijn en vele anderen ook niet meer.

Voor dit soort zaken moet een nultolerantie gelden. Het is gewoon veel te gevaarlijk om hier te laks te zijn.

Ik pleit niet voor sluiting, wel voor meer controle en modernisering.

De afschaffing van het federalisme kan hiervoor het nodige geld vrijmaken (dat nu vast zit bij de gewesten).

Wat is MP-10 overigens?
Oud 29 december 2006, 19:14   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
In de nacht van 6 op 7 december werd aan een schoorsteen van de kerncentrale Tihange 3 een ongewone uitstoot van radioactiviteit opgemeten. Volgens Jean-Pascal Bouillon, woordvoerder bij Electrabel, was de normaal toegestane waarde met een halve procent verschreden. Maar dat is nog steeds een veel te lage dosis om gezondheidsproblemen te veroorzaken, benadrukt hij.
Die "schoorsteen" is waarschijnlijk de luchtuitlaat van het onderdruksysteem van de reactorkoepel. Dit is een systeem met ventilatoren die de reactorkoepel in onderdruk houden, zodanig als er ooit een zeer onwaarschijnlijke ramp gebeurd, er alleen lucht of water van buiten naar binnen kan stromen, en zo dus de radioactiviteit binnen kan houden.
Deze ventilatoren trekken de lucht uit de koepel door zeer grote actief kool filters. De manier om hier radioctiviteit door te laten is een menselijk falen. Een filter die niet goed stak, of te lang in gebruik is. Wat theoretisch niet mogelijk is als iedereen de regels heef gevolgd. Maar kom, het is in Wallonië, en de Franse slag is er niet onbekend.

Citaat:
Enkele dagen later, op 13 december, werd een tweede incident gesignaleerd in de kerncentrale Tihange 2. Aan het systeem voor de brandstoftoevoer was een defect opgetreden. Het probleem werd snel opgelost.
Brandstoftoevoer? Dan spreken we niet over de splijtstof hoor. Die zit in de reactor, die opengeschroefd moet worden als er een splijtstofwissel gebeurd. En dat gebeurd absoluut niet tijdens de periode waarin de reactor in werking is.
Waarschijnlijk een diesellek aan 1 van de noodgeneratoren die buiten de reactorkoepel staan.

Maar tja, met zulk summiere informatie is het maar een onderlegde gissing.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:16   #12
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik vroeg me al af waar de link met de communautaire kwesties bleef.
In dit land is alles communautair, dat zou je toch moeten weten.

Niet omdat de Belgen dat zouden willen - hun mening wordt door de traditionele politici niet gevraagd -, maar omdat die politici dat willen.
Oud 29 december 2006, 19:18   #13
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die "schoorsteen" is waarschijnlijk de luchtuitlaat van het onderdruksysteem van de reactorkoepel. Dit is een systeem met ventilatoren die de reactorkoepel in onderdruk houden, zodanig als er ooit een zeer onwaarschijnlijke ramp gebeurd, er alleen lucht of water van buiten naar binnen kan stromen, en zo dus de radioactiviteit binnen kan houden.
Deze ventilatoren trekken de lucht uit de koepel door zeer grote actief kool filters. De manier om hier radioctiviteit door te laten is een menselijk falen. Een filter die niet goed stak, of te lang in gebruik is. Wat theoretisch niet mogelijk is als iedereen de regels heef gevolgd. Maar kom, het is in Wallonië, en de Franse slag is er niet onbekend.

Brandstoftoevoer? Dan spreken we niet over de splijtstof hoor. Die zit in de reactor, die opengeschroefd moet worden als er een splijtstofwissel gebeurd. En dat gebeurd absoluut niet tijdens de periode waarin de reactor in werking is.
Waarschijnlijk een diesellek aan 1 van de noodgeneratoren die buiten de reactorkoepel staan.

Maar tja, met zulk summiere informatie is het maar een onderlegde gissing.
Gebeuren in Doel dan geen incidenten?
Oud 29 december 2006, 19:19   #14
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

En toch stemt maar 0,1 % van de mensen voor een partij die strijd voor eenheid.....

Hans, ik wacht nog steeds op antwoord
Oud 29 december 2006, 19:49   #15
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

En zeveraars zoals jij zouden ver weg van de politiek gehouden moeten worden. Je weet in de verste verte niet waarover je het hebt; je hebt geen flauw benul van de veiligheids- en bewakingsmaatregelen die vandaag al van kracht zijn in zo'n centrale, laat staan dat je er een zicht op hebt hoe modern de centrales zijn. Ga je dan ook niet moeien met zaken die je niet begrijpt; dit is immers niet meer dan een zoveelste hersenloos excuus om voor de zoveelste keer het "weg met de federale structuur"-debat te voeren.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:53   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het hangt ervan af waar je de lat legt. Het gaat hier inderdaad om mineure incidenten, maar het zou er nog aan mankeren. Als het een groot incident was geweest, zouden u en ik er niet meer zijn en vele anderen ook niet meer.
Zever; bij een groot, zwaar incident, zou een deel vande centrale in Tihange of Doel onbruikbaar worden, hetgeen vooral een economische impact heeft.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:55   #17
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En zeveraars zoals jij zouden ver weg van de politiek gehouden moeten worden. Je weet in de verste verte niet waarover je het hebt; je hebt geen flauw benul van de veiligheids- en bewakingsmaatregelen die vandaag al van kracht zijn in zo'n centrale, laat staan dat je er een zicht op hebt hoe modern de centrales zijn. Ga je dan ook niet moeien met zaken die je niet begrijpt; dit is immers niet meer dan een zoveelste hersenloos excuus om voor de zoveelste keer het "weg met de federale structuur"-debat te voeren.
Hans zoek eens een leven, in plaats van uw partij te promoten, je bekeerd toch niemand, integendeel mijn vlaamsgezindheid neemt toe, per post die ik van u lees, en ik denk niet dat ik daar de enige in ben
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 20:00   #18
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Hans zoek eens een leven, in plaats van uw partij te promoten, je bekeerd toch niemand, integendeel mijn vlaamsgezindheid neemt toe, per post die ik van u lees, en ik denk niet dat ik daar de enige in ben
Hij heeft het recht zijn partij te verdedigen.
En je bent niet de enigste die zo denkt maar ja, we
moeten zijn rechten en vrijheid respecteren.
Ook al heeft hij geen respect voor ons.
Oud 29 december 2006, 20:20   #19
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fifke Bekijk bericht
Hij heeft het recht zijn partij te verdedigen.
En je bent niet de enigste die zo denkt maar ja, we
moeten zijn rechten en vrijheid respecteren.
Ook al heeft hij geen respect voor ons.
Inderdaad maar 12800+ berichten posten zonder succes, noem ik SPAMMEN, als elke posting nu eens een kiezer opleverde, ik heb eerder de indruk dat Hans hier al 12800 Vlaams-Nationalisten heeft gemaakt, dusja hij mag verderdoen, tot eer en glorie van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Pluche : 29 december 2006 om 20:21.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 21:19   #20
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gebeuren in Doel dan geen incidenten?
Wij hebben in elk geval VLAREM.
Hoe zit het met Wallonië ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be