Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2006, 06:39   #221
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Het VNV werkte actief mee aan de deportatie naar het vernietigingskamp van Auschwitz van 25.000 Belgische Joden (vanuit de Dossin-Kazerne te Mechelen).
Een zeer zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging die had vermeden kunnen worden en nooit had mogen gebeuren.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 12:32   #222
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dus al wie kritiek heeft op de nazi's en deze kritiek niet beperkt tot de Holocaust heeft een gebrek aan historische kennis??? De NV.A op de bres voor het revisionisme??? Is dat de nieuwe "centrum"-rechtse koers???
Man, man, man. Nu ben ik al een nazi en een revisionist... Makker, uw baarlijke onzin is het reageren niet meer waard. Ga misschien uw zever spuien op blokwatch.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 16:28   #223
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Man, man, man. Nu ben ik al een nazi en een revisionist... Makker, uw baarlijke onzin is het reageren niet meer waard. Ga misschien uw zever spuien op blokwatch.
Jij bent echt wel een kei in het discussiëren, zeg.

Ondertussen heb je niet weerlegd dat:

- Verschaeve en zijn kliek, of ze nu nazi's waren of niet, minderjarigen de dood hebben ingestuurd voor de nazi's
- Verschaeve en zijn kliek, of ze nu op de hoogte waren van de Holocaust of niet, weet hadden van de andere misdaden van de nazi's.

En wat waren die "andere misdaden"? Dat de nazi's heel Europa in vuur en vlam hebben gezet. Zij hebben talloze Europese landen aangevallen, de bevolking uitgemoord, de steden verwoest, de actieve bevolking als slaven (wat zijn gedwongen arbeiders anders als slaven?) gedeporteerd, enzovoort.

En bij die gedeporteerden waren ook veel Vlamingen en flaminganten. De kliek rond Verschaeve is dus ondubbelzinnig te veroordelen als verraders en dit zou ook zo zijn als er geen Holocaust was geweest.

Overigens heb je nog altijd niet verklaard hoe Verschaeve niet op de hoogte kon zijn van het antisemitisme van de nazi's en hun politiek van een "Judenfrei" Europa... Heeft hij dan niets gehoord van de deportaties, van de ghetto's enzovoort? Of dacht hij dat die Joden allemaal op weg waren naar Club Med ofzo?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 29 december 2006 om 16:29.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 16:43   #224
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Verschaeve en zijn kliek, of ze nu nazi's waren of niet, minderjarigen de dood hebben ingestuurd voor de nazi's
Ik heb dat ook helemaal niet ontkend.
Maar een beetje nuancering kan nooit kwaad. Ook de geallieerden hebben jonge mensen en verzetslieden de dood ingestuurd.
Met valse beloftes dan nog wel. U weet natuurlijk niet dat de Noord-Ieren onafhankelijkheid was beloofd wanneer ze meevochten in Engelands oorlog. Identiek hetzelfde spelletje dat Nazi-Duitsland heeft gespeeld met Vlaanderen.

Citaat:
- Verschaeve en zijn kliek, of ze nu op de hoogte waren van de Holocaust of niet, weet hadden van de andere misdaden van de nazi's.
Heb ik evenmin ontkend. Maar ook hier is een beetje nuancering wel op zijn plaats. De geallieerde regering waren zelfs op de hoogste van de holocaust, maar vonden die 'geen prioriteit'.
Citaat:
En wat waren die "andere misdaden"? Dat de nazi's heel Europa in vuur en vlam hebben gezet. Zij hebben talloze Europese landen aangevallen,
Dat is uiteraard enkel een misdaad wanneer het land in kwestie de uiteindelijke verliezer is.
Citaat:
de bevolking uitgemoord
Hoort bij de holocaust.
Citaat:
de steden verwoest,
Ooit gehoord van Dresden? In een oorlog worden steden verwoest. Daarom is het ook een oorlog.

Citaat:
de actieve bevolking als
slaven (wat zijn gedwongen arbeiders anders als slaven?) gedeporteerd, enzovoort.
Ja, en Verschaeve was daar natuurlijk vragende partij EN rechtstreeks verantwoordelijk voor

Citaat:
En bij die gedeporteerden waren ook veel Vlamingen en flaminganten. De kliek rond Verschaeve is dus ondubbelzinnig te veroordelen als verraders en dit zou ook zo zijn als er geen Holocaust was geweest.
Zie vorige antwoord.

Citaat:
Overigens heb je nog altijd niet verklaard hoe Verschaeve niet op de hoogte kon zijn van het antisemitisme van de nazi's en hun politiek van een "Judenfrei" Europa... Heeft hij dan niets gehoord van de deportaties, van de ghetto's enzovoort? Of dacht hij dat die Joden allemaal op weg waren naar Club Med ofzo?
Maar manneke toch
Uiteraard wist iedereen dat Hitlers dictatuur tegen Joden gericht was. De mensen wisten eveneens dat er enorm veel Joden gedeporteert werden. NIEMAND wist echter dat die mensen op zulk een wijze, doelbewust en walgelijk efficiënt werden vermoord. Allez, niemand buiten de regeringen.
Lees er eens wat objectieve boeken op na. Ze zouden je zielige historische 'kennis' misschien wat vooruithelpen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 29 december 2006 om 16:45.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 17:13   #225
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ik heb dat ook helemaal niet ontkend.
Maar een beetje nuancering kan nooit kwaad. Ook de geallieerden hebben jonge mensen en verzetslieden de dood ingestuurd.
Met valse beloftes dan nog wel. U weet natuurlijk niet dat de Noord-Ieren onafhankelijkheid was beloofd wanneer ze meevochten in Engelands oorlog. Identiek hetzelfde spelletje dat Nazi-Duitsland heeft gespeeld met Vlaanderen.
Dat klopt, maar wat je zegt is helemaal geen "nuancering" en al evenmin een excuus, tenzij misschien in de kleuterklas. Waarom ga je ervan uit dat ik de misdaden van de geallieerden zou ontkennen of goedpraten? Ik ontken ze niet, en praat ze ook niet goed. De geallieerden waren smerige imperialisten, met smerige methodes. En je vermeldt terecht dat ze de Holocaust niet hebben tegen proberen houden, b.v. door de spoorlijnen te bombarderen. Maar dit alles neemt niet weg dat Verschaeve en de andere collaborateurs te veroordelen zijn.

Citaat:
Heb ik evenmin ontkend. Maar ook hier is een beetje nuancering wel op zijn plaats. De geallieerde regering waren zelfs op de hoogste van de holocaust, maar vonden die 'geen prioriteit'.
Inderdaad, goed dat je dat vermeldt, want het wordt altijd verzwegen.

Citaat:
Dat is uiteraard enkel een misdaad wanneer het land in kwestie de uiteindelijke verliezer is.
Als je een massamoord begaat, is dat voor mij een misdaad, of je nu een verliezer bent zoals Nazi-Duitsland of een winnaar zoals België in Congo, het Verenigd Koninkrijk in Indië of recent de VS in Iraq. (Dit laatste geval is wel een zeer partiële tactische overwinning, die een algemene strategische nederlaag kan worden.)

Citaat:
Hoort bij de holocaust.
Ook hier mis je mijn punt. Polen verloor een vierde van haar bevolking tijdens de oorlog. Dat hoort niet allemaal bij de Holocaust. Ook de collectieve wraakacties op hele dorpen zijn bekend, enzovoort.

Citaat:
Ooit gehoord van Dresden? In een oorlog worden steden verwoest. Daarom is het ook een oorlog.
Heb je mij Dresden horen verdedigen?

Citaat:
Ja, en Verschaeve was daar natuurlijk vragende partij EN rechtstreeks verantwoordelijk voor

Zie vorige antwoord.
Verschaeve heeft ijverig zijn steentje bijgedragen opdat dit mogelijk werd. Dat hij geen nazi was, was eigenlijk een verzwarende omstandigheid. De nazi's waren tenminste overtuigd dat zij voor het welzijn van de mensheid vochten.

Citaat:
Maar manneke toch
Uiteraard wist iedereen dat Hitlers dictatuur tegen Joden gericht was. De mensen wisten eveneens dat er enorm veel Joden gedeporteert werden. NIEMAND wist echter dat die mensen op zulk een wijze, doelbewust en walgelijk efficiënt werden vermoord. Allez, niemand buiten de regeringen.
Lees er eens wat objectieve boeken op na. Ze zouden je zielige historische 'kennis' misschien wat vooruithelpen.
Je hebt mijn punt niet begrepen. In morele zin doet het er niet toe op welke wijze en hoe efficiënt die mensen werden vermoord. Dat ze massaal gedeporteerd werden en in onmenselijke omstandigheden leefden wist iedereen. Dat er daardoor alleen al door ziekte, duizenden slachtoffers zouden vallen, wist iedereen ook. In "kwantitatieve" termen is de Holocaust inderdaad duizend maal erger dan een ordinaire "massamoord". In morele termen is een massamoord even erg. Is iemand die duizend mensen vermoordt, minder te veroordelen dan iemand die een miljoen mensen vermoordt?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 29 december 2006 om 17:17.
Oud 29 december 2006, 19:36   #226
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Het VNV werkte actief mee aan de deportatie naar het vernietigingskamp van Auschwitz van 25.000 Belgische Joden (vanuit de Dossin-Kazerne te Mechelen).
B-u-l-l-shit vriendje. Je hebt de wrede pech dat ik als geschiedenisstudent nogal goed onderlegd ben in WOII en collaboratie en dus niet slecht geplaatst bent om je zever te ontkrachten: Het VNV had als organisatie/partij NIETS te maken met Breendonk of de Dossin: Die stonden allebei onder bevel van een SS-officier (Philip Schmitt, later Johannes Frank) en de Vlamingen die er werkzaam waren samen met de Duitse garnizoenen waren voor 90% lid van DeVlag of SS-Vlaanderen, twee organisaties die het VNV niet bepaald goedgezind waren.

De Duitse veiligheidsdienst SIPO-SD werkte trouwens bij voorkeur samen met SS-Vlaanderen, DeVlag en Rex, of met de Belgische gendarmerie. Het VNV werd te weinig vertrouwd omdat die eerder bij de Militärverwaltung aanleunden, de grote concurrent van de SS, die de jodenvervolging organiseerde.

Ik voorspel nu dat je als gepatenteerd lulletje rozenwater wellicht gaat afzwakken naar "ja maar, er waren VNV'ers die verklikten, dat telt ook" terwijl je heel duidelijk "actief meewerken" als VNV in de Dossin-kazerne hebt gezegd. Maar wees gerust, ik zal je leugen voldoende onder je neus komen wrijven.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 20:11   #227
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
B-u-l-l-shit vriendje. Je hebt de wrede pech dat ik als geschiedenisstudent nogal goed onderlegd ben in WOII en collaboratie en dus niet slecht geplaatst bent om je zever te ontkrachten: Het VNV had als organisatie/partij NIETS te maken met Breendonk of de Dossin: Die stonden allebei onder bevel van een SS-officier (Philip Schmitt, later Johannes Frank) en de Vlamingen die er werkzaam waren samen met de Duitse garnizoenen waren voor 90% lid van DeVlag of SS-Vlaanderen, twee organisaties die het VNV niet bepaald goedgezind waren.

De Duitse veiligheidsdienst SIPO-SD werkte trouwens bij voorkeur samen met SS-Vlaanderen, DeVlag en Rex, of met de Belgische gendarmerie. Het VNV werd te weinig vertrouwd omdat die eerder bij de Militärverwaltung aanleunden, de grote concurrent van de SS, die de jodenvervolging organiseerde.

Ik voorspel nu dat je als gepatenteerd lulletje rozenwater wellicht gaat afzwakken naar "ja maar, er waren VNV'ers die verklikten, dat telt ook" terwijl je heel duidelijk "actief meewerken" als VNV in de Dossin-kazerne hebt gezegd. Maar wees gerust, ik zal je leugen voldoende onder je neus komen wrijven.
Tegen iemand die al op voorhand zegt het alleenrecht op "de waarheid" te hebben, zwijg ik al. Ik heb ook geschiedenis gehad, maar die prof zal het dan maar bij het verkeerde eind hebben, vermits jouw waarheid onbetwistbaar is. Weet je wat ? Het VNV waren voorbeelden tijdens de oorlog. Goed zo ?
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 20:12   #228
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Tegen iemand die al op voorhand zegt het alleenrecht op "de waarheid" te hebben, zwijg ik al. Ik heb ook geschiedenis gehad, maar die prof zal het dan maar bij het verkeerde eind hebben, vermits jouw waarheid onbetwistbaar is. Weet je wat ? Het VNV waren voorbeelden tijdens de oorlog. Goed zo ?
Nul ontkrachting van de stellingen van zorroaster dus...

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 20:49   #229
zorroaster
Europees Commissaris

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Hoor ik daar een staart tussen de benen? Een handdoek die in de ring wordt geworpen?

In elk geval toch flink dat je niet probeert je eigen woorden nog te verdraaien of het licht van de zon begint te ontkennen, daar ben je nog te weinig Bubbel voor gelukkig. Ik vergeef je in elk geval je nogal gefrustreerde commentaar hierboven, het is nooit leuk door de mand te vallen natuurlijk...
Oud 29 december 2006, 21:02   #230
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste komt er hoogstwaarschijnlijk niet... En die stilte is zoveel als een bevestiging van wat ik eerder stelde.

Laat me even raden waarom de BUB zich niet tot Duitstaligen richt... Eerder heeft de opperbubbel op dit forum al meermalen gezegd dat hij het Duits niet langer als een nationale taal op hetzelfde niveau als het Nederlands en Frans wil zien. Hij wil die taal immers degraderen tot een erkende regionale taal. Als de Duitstaligen daarvan horen...
Jan, ik vrees dat u gelijk hebt. Kijk maar, vandaag gepost :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
In België mag dat niet eens.

Stel je voor: Belgische (federale) spoorwegen, maar één maal over de taalgrens mag je alleen Frans of Nederlands horen al naargelang het geval.

Ik pleit voor twee- zelfs drietalig personeel.

Maar daarvoor heb je echt een B.U.B.-regering nodig.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maak eerst je eigen website Duitstalig.
Citaat:
Wie had het over Duits?

Duits is niet echt een nationale taal in België. In de federale hoofdstad Brussel zijn quasi geen Duitstaligen en je ziet er quasi niets in het Duits.

Duits is een regionale taal van amper 70.000 mensen, die zeker bescherming verdient, maar ze verheffen tot nationale taal is overdreven, des te meer omdat alle Belgische Duitstaligen Nederlands of Frans kennen.
Citaat:
En waar heb ik dat gesteld?

Als je van Duits een nationale taal maakt, moet je dat van Arabisch ook doen. Die taal wordt hier nog meer gesproken.

Laatst gewijzigd door evilbu : 29 december 2006 om 21:08.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 22:07   #231
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Nul ontkrachting van de stellingen van zorroaster dus...
De Bubbels zijn natuurlijk ook welkom dat te doen! Hans1 Von Flürck laat geen enkele gelegenheid liggen om de Vlaams-nationalisten van Jodenmoord en Holocausterij te beschuldigen, maar da's ook in de stijl van Pietje: Snel een paar beweringen doen en dan maken dat je weg bent.
Oud 29 december 2006, 23:47   #232
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Spijtig genoeg voor jou hebben de nazi's de Vlaamse collaborateurs-organisatie gedwongen om te fusioneren...

Maar over de details: who cares?

Er zijn maar twee vragen die er toe doen:
1. Heeft het VNV met de nazi's gecollaboreerd?
2. Hebben de nazi's zulke zware misdaden tegen de mensheid verricht dat het uitmoorden van joden hierbij slechts het topje van de ijsberg was?

Het antwoord op beide vragen is "ja". Al de rest doet er niet meer toe. Ter vergelijking: niemand is geïnteresseerd in de vraag of Dutroux het verkeersreglement overtreedde bij zijn misdaden.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 29 december 2006, 23:56   #233
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoor ik daar een staart tussen de benen? Een handdoek die in de ring wordt geworpen?

In elk geval toch flink dat je niet probeert je eigen woorden nog te verdraaien of het licht van de zon begint te ontkennen, daar ben je nog te weinig Bubbel voor gelukkig. Ik vergeef je in elk geval je nogal gefrustreerde commentaar hierboven, het is nooit leuk door de mand te vallen natuurlijk...
Welke mand ? Het is jouw woord tegen mijn, jij jouw verhaal en ik het mijn. En Voor jouw doorgedreven arrogantie pas ik.

Laatst gewijzigd door Pietje : 29 december 2006 om 23:57.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 00:57   #234
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Schaakmat, Pietje.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 02:22   #235
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welke mand ? Het is jouw woord tegen mijn, jij jouw verhaal en ik het mijn. En Voor jouw doorgedreven arrogantie pas ik.
Beste jongen, jij HEBT geen verhaal. Jij hebt een beetje "horen zeggen" en "zal wel zo zijn, want in het middelbaar vertelden ze mij..." in het beste geval. Ik heb hier de basiswerken over het VNV (Wouters, De Wever) op mijn boekenplank staan en vier jaar geschiedenis op universitair niveau achter de kiezen. Ik ben altijd bereid een wetenschappelijke historische discussie te voeren, maar je ontwijkt dat duidelijk. Dit heeft niets te maken met "jouw woord tegen het mijne", want geen van ons beide is ooggetuige geweest van betreffende periode. Bijgevolg dienen we een discussie op wetenschappelijke gronden te voeren, met wetenschappelijke werken als onderbouwing. Durf je dat aan of niet? Zo nee, hou dan je mond. Zo ja, wees welkom.
Oud 30 december 2006, 02:26   #236
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Spijtig genoeg voor jou hebben de nazi's de Vlaamse collaborateurs-organisatie gedwongen om te fusioneren...
Allez hop, nog een autodidact die het eens komt uitleggen hier... Ik zal me ertoe beperken met te verklaren dat die "fusie" niet veel meer betekende dan het opslorpen van het restantje van Verdinaso en het tamelijk marginale Rex-Vlaanderen door het VNV, op bevel van de Militärverwaltung. DeVlag en SS-Vlaanderen, de troetelkindjes van de Algemeine SS, hebben zich nooit aangesloten bij de VNV-Eenheidsbeweging. Om maar eventjes duidelijkheid te scheppen: In 1943 verbiedt Elias het dubbellidmaatschap tussen VNV en DeVlag. Nogal vreemd voor een gefusioneerde beweging hé?
Oud 30 december 2006, 02:29   #237
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar over de details: who cares?

Er zijn maar twee vragen die er toe doen:
1. Heeft het VNV met de nazi's gecollaboreerd?
2. Hebben de nazi's zulke zware misdaden tegen de mensheid verricht dat het uitmoorden van joden hierbij slechts het topje van de ijsberg was?

Het antwoord op beide vragen is "ja". Al de rest doet er niet meer toe. Ter vergelijking: niemand is geïnteresseerd in de vraag of Dutroux het verkeersreglement overtreedde bij zijn misdaden.
Belachelijke logica. Het VNV heeft bestuurlijk gecollaboreerd via haar vertegenwoordiger Romsée in het college van secretarissen-generaal, via de provinciebesturen en via haar burgemeesters. Aan de Jodenvervolging hadden zij als partij part noch deel. De Belgische gendarmerie bijvoorbeeld draagt een zwaardere verantwoordelijkheid wat dat betreft.

Bijgevolg is het verwijten van de Holocaust aan het VNV niét correct. En dat doet er wat mij toe wel voor.

Als je dan toch je Dutroux-vergelijkinkje wil maken, wees dan correct: Jij zou de lui die met Dutroux een autozwendeltje hadden opgezet ook meteen willen veroordelen voor kindermoord?
Oud 30 december 2006, 02:55   #238
Pluche
Staatssecretaris

Pluche's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Pluche
Standaard

Persoonlijk vind ik ook dat we de jodenvervolging niet in de schoenen van de Vlamingen of het VNV moeten leggen, de jodenvervolging was uniek Duits, lees Hitler en zijn trawanten, individuele VNV-ers die toch hebben meegewerkt voerden alleen Duitse bevelen uit, befehl is befehl of gebot is gebot. Maar het VNV heeft zeker niet opgeroepen tot actieve jodenvervolging, noch Romsée noch Elias, Elias heeft zelfs op eigen risico zijn leven geriskeerd in een privé-gesprek met Himmler. De eerlijkheid gebied me dit te zeggen ook al ben ik 100 procent tegen Hitler. En ik denk eerder dat De Vlag en de SS-Vlaanderen meer pro-Duits was en belgie wou annexeren bij Duitsland, wat het VNV altijd heeft bestreden, en zeker Elias die toen de leider was. Het is wéel zo dat er heel veel vlamingen naar het oostfront zijn gegaan, maar dat was voor heel andere redenen, de strijd tegen het goddeloze bolsjevisme, trouwens de Kerk heeft daar een groot aandeel in gehad, waar ze nog altijd te laf voor zijn om dat toe toe geven.

Laatst gewijzigd door Pluche : 30 december 2006 om 03:02.
Pluche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 08:25   #239
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Een zeer zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Vlaamse Beweging die had vermeden kunnen worden en nooit had mogen gebeuren.
Dat is gemakkelijk spreken nu. Toendertijd kon een mens niet zo makkelijk informatie bekomen als nu, bovendien werden de mensen door de kerk ook nog eens zot gemaakt voor het rode gevaar.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:07   #240
zorroaster
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pluche Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik ook dat we de jodenvervolging niet in de schoenen van de Vlamingen of het VNV moeten leggen, de jodenvervolging was uniek Duits, lees Hitler en zijn trawanten, individuele VNV-ers die toch hebben meegewerkt voerden alleen Duitse bevelen uit, befehl is befehl of gebot is gebot. Maar het VNV heeft zeker niet opgeroepen tot actieve jodenvervolging, noch Romsée noch Elias, Elias heeft zelfs op eigen risico zijn leven geriskeerd in een privé-gesprek met Himmler. De eerlijkheid gebied me dit te zeggen ook al ben ik 100 procent tegen Hitler. En ik denk eerder dat De Vlag en de SS-Vlaanderen meer pro-Duits was en belgie wou annexeren bij Duitsland, wat het VNV altijd heeft bestreden, en zeker Elias die toen de leider was. Het is wéel zo dat er heel veel vlamingen naar het oostfront zijn gegaan, maar dat was voor heel andere redenen, de strijd tegen het goddeloze bolsjevisme, trouwens de Kerk heeft daar een groot aandeel in gehad, waar ze nog altijd te laf voor zijn om dat toe toe geven.
Dit is een redelijk correcte analyse. Men kan het VNV inderdaad verwijten dat ze op het verkeerde Teutoonse paard hebben gewed, maar daarin waren ze zeker niet de enige: Ook Leopold III heeft zijn poging gedaan, net als de BWP-leider Hendrik De Man. Men kan het VNV ook verwijten zich te hebben laten meeslepen in een heilloze concurrentieslag met DeVlag en SS-Vlaanderen om "de beste collaborateur" te zijn, maar dan moet je ook beseffen dat zij vreesden dat wanneer hun concurrenten aan de macht zouden komen er een annexatie van Vlaanderen bij het Derde Rijk zou komen. Bovendien woedde er binnen de Duitse bezetters ook een keiharde concurrentiestrijd tussen Militärverwaltung en SS, wat ertoe leidde dat er bijzonder verwarde signalen werden uitgezonden naar de Vlaamse partijen toe.

Wat men het VNV niét kan en mag verwijten is de Jodenvervolging of de organisatie van de Duitse verzetsbestrijding: Op vlak van Jodenvervolging en vervolging van verzetsstrijders (Breendonk bv.) lagen de meeste verantwoordelijkheden bij de SS (die onder andere de Gestapo en de SD controleerden), die niets moest weten van het VNV.

Dat zijn allemaal historische feiten, makkelijk na te kijken en te verifiëren. Ik daag dan ook Pietmans en Kallikeles uit om "hun verhaal" op dezelfde manier te doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be