![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
|
![]() De politiek correcte wereld van het schoolboek
Bron: http://www.mijneigenweblog.nl/weblog/entry.php?w=NederKrant&e_id=26376 Wat leren middelbare scholieren over bijvoorbeeld immigratie, politieke stromingen, het milieu en de multiculturele samenleving? HP De Tijd nam de proef op de som en onderwierp 4' schoolboeken aan een kritisch onderzoek. Het horen van het woord 'schoolboek' laat doorgaans niemand onberoerd. Hoe kan het ook anders? Allemaal zijn we opgegroeid met schoolboeken en dus staan ze gegrift in ons collectieve geheugen. Die lastige Schwere Wörter van Duits bijvoorbeeld, of die felgekleurde, vierkante economieboeken van professor Arnold (De kern van de economie) Heertje. Anders dan de avonturen van Asterix of Oorlogswinter waren het boeken die we niet voor ons plezier lazen, maar omdat het móest. En als dát al niet zwaar was, dan toch wel het gewicht van de boeken. Met name in de brugklas werden onze fysieke vermogens dikwijls zwaar op de proef gesteld. Herinneringen, doorgaans van het minder plezierige soort: dat is meestal alles wat er blijft van schoolboeken. Na het eindexamen probeerden we ze te slijten aan De Slegte of leverden we ze in bij het schoolboekenfonds - en dat was het dan. Of toch niet? Want hoewel lang niet alle kennis die we vroeger uit schoolboeken opdeden ons is bijgebleven, droegen ze - precies zoals de bedoeling was - toch in niet geringe mate bij aan onze intellectuele vorming. Schoolboeken boden als het ware een venster op de wereld - zeker op de middelbare school. Met name in aardrijkskunde-, geschiedenis- en maatschappijleerboeken lazen we dingen over landen, mensen en kwesties die ons voorheen vreemd waren geweest. De feiten en opvattingen die ons op die manier werden bijgebracht, vormden (mede) ons mens- en wereldbeeld. Verondersteld mag worden dat dat voor de huidige generatie middelbare scholieren nog steeds zo is. Die omstandigheid maakt het relevant om eens te kijken wat er nu precies in die schoolboeken staat vermeld. Meer concreet: wat leren middelbare scholieren anno 2006 over kwesties als bijvoorbeeld immigratie, politieke stromingen, het milieu en de multiculturele samenleving? Wat komen ze te weten en wat niet? En: hoe gekleurd is de informatie die hen langs deze weg bereikt? Om daar achter te komen, verdiepten we ons in 41 boeken die momenteel op het vmbo, de havo en het vwo in gebruik zijn bij de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en maatschappijleer (zie de lijst met alle geraadpleegde titels aan het eind van dit artikel). De boeken zijn afkomstig van gerenommeerde schoolboeken- uitgevers als Malmberg en Wolters-Noordhoff en zijn allemaal van recente datum; de oudste titel die we gebruikten, stamt uit 2005. Voor lezers die - bijvoorbeeld omdat ze geen kinderen hebben - al tijden geen schoolboek meer van dichtbij hebben gezien: het uiterlijk van de boeken is de laatste jaren ingrijpend veranderd. Bijna allemaal zijn ze tegenwoordig uitgevoerd in full colour en ze wemelen van foto's, grafiekjes en cartoons. Pagina's met al- leen maar tekst komen niet meer voor en ook hoofdstukken van meer dan twee bladzijden zijn zeldzaam geworden. Ter vergelijking: zelfs de Hitkrant oogde twintig jaar geleden minder flitsend dan de schoolboeken van nu. Tot zover de buitenkant. Maar wat te denken van de inhoud van de schoolboeken? Milieu Nederland telt vijftig procent meer bos dan in 1900, de concentratie zwaveldioxide in de lucht is nog maar enkele procenten van wat die in de jaren zeventig was, en het aantal buizerds, reeën, aalscholvers, ooievaars en zeehonden is de afgelopen decennia verveelvoudigd: zo maar wat goed milieunieuws dat we in geen enkel schoolboek zagen vermeld. In plaats daarvan wordt middelbare scholieren bladzijde na bladzijde voorgehouden dat het met ons milieu zéér, zéér beroerd gaat. Sombere voorspellingen buitelen over elkaar heen: "Grondstoffen worden opgemaakt. Door vervuiling en vernieling gaat het milieu achteruit. Jouw kinderen moeten leven in een wereld met minder grondstoffèn, minder natuur en veel vervuiling." (Wereld- Wijs, aardrijkskunde) Of deze, uit de oude doos: "In 1972 publiceerde een groep internationale onderzoekers, de Club van Rome, een rapport met de titel 'Grenzen aan de groei'. De geleerden legden daarin uit dat de wereldeconomie niet onbeperkt kon blijven groeien. De productie zou leiden tot vervuiling en tot uitputting van grondstoffen en energiebronnen." (Indigo, geschiedenis) Dat geen enkele belangrijke voorspelling uit Grenzen aan de groei is uitgekomen (zo zouden al in 1992 alle aardolievoorraden op zijn), komen we niet te weten. Ook over het zogenoemde 'broeikaseffect' wordt er driftig op los gespeculeerd. Telkens zijn industriële bedrijven en automobilisten de kwaaie pier: "In de jaren negentig werd onderzoek gedaan naar de opwarming van de aarde door het zogenaamde broeikaseffect. Uit dat onderzoek bleek dat er door de industriële productie en de uitlaatgassen van auto's veel CO2 (kooldioxide) in de lucht kwam. Deze kooldioxide leidde tot het broeikaseffect." (Indigo, geschiedenis) "Oliemaatschappijen stoten veel broeikasgas uit. Daardoor zijn ze de grote veroorzakers van de opwarming van de aarde. De producten die ze maken, zoals benzine, diesel en kerosine, zijn óók veroorzakérs van het broeikaseffect. Dat gaat dus dubbelop. En wie betaalt straks de schade? (-) Shell doet net alsof het veel doet aan duurzame energie. Maar dat is niet waar." (WereldWijs, aardrijkskunde) In werkelijkheid ligt het allemaal iets gecompliceerder. Want er bestaan ook andere visies op het broeikaseffect. Zoals die van Hans Labohm, expert reviewer van het aan de Verenigde Naties gelieerde Intergovemmental Panel on Climate Change (IPCC). Volgens hem is het belangrijkste broeikasgas waterdamp, dat voor zo'n negentig procent verantwoordelijk zou zijn voor het broeikaseffect. Daarnaast zijn er andere broeikasgassen, waarvan CO 2 het belangrijkste is. Van de CO2-uitstoot wordt echter slechts zo'n vier procent veroorzaakt door de mens; de rest is van natuurlijke oorsprong. "Uit alles blijkt dat de menselijke bijdrage aan het totale broeikaseffect erg klein is," concludeerde Labohm vorig jaar in Trouw. Geluk bij een ongeluk: het ecologische nachtmerriescenario van de 'nieuwe ijstijd' is inmiddels uit de schoolboeken verdwenen. Zo'n 25 jaar geleden werd scholieren nog voorgehouden dat door de toenemende luchtvervuiling steeds meer zonlicht zou worden weerkaatst. Op aarde zou het zodoende steeds kouder worden en een reusachtige ijskap zou op den duur - net als in het Pleistoceen - over Europa schuiven. Links en rechts Hoe leg je in een schoolboek uit wat in de politiek het verschil is tussen links en rechts? Zó bijvoorbeeld: "Rechtse partijen vinden sociale ongelijkheid niet zo'n probleem. Werklozen moeten niet teveel hun hand ophouden. Linkse partijen vinden dat de overheid iedereen zo veel mogelijk kansen moet geven. Niet iedereen kan op eigen kracht zichzelf onderhouden. De linkse partijen willen meer geld naar onderwijs, uitkeringen, zorg en de der- de wereld." (Impuls, maatschappijleer) Hoeveel scholieren zouden zichzelf na het lezen van zo'n passage nog rechts durven noemen? Minstens zo tendentieus is deze samenvatting van het partijprogramma van de VVD: "De overheid moet niet zoveel willen regelen, vindt de VVD. Laat de mensen het zelf maar uitzoeken. Wie het zelf niet kan, heeft pech." (Blikopener, maatschappijleer) Godzijdank bestaan er ook nog fatsoenlijke politieke partijen, zoals de SP en GroenLinks. Die willen, anders dan de VVD, alleen maar leuke dingen voor de mensen: "De SP en Groenlinks willen veel meer geregeld zien voor zwakke groepen in de samenleving. De welvaart moet eerlijker verdeeld zijn. Dus bijvoorbeeld: goedkopere medische zorg, betere pensioenen. De rijkere moeten daar via belasting aan meebetalen. Groenlinks wil ook meer aandacht voor het milieu." (Blikopener, maatschappijleer) Politieke participatie, zo lezen we verder, kan op allerlei manieren vorm krijgen: "Taarten in het gezicht van politici, ketchup over driedelig grijs, kogelbrieven bij het ontbijt: burgers zijn niet alleen actief in het stemhokje." (Impuls, maatschappijleer) Inderdaad, wat een mogelijkheden! Maar hoe liep het ook alweer af met Pim Fortuyn? "Het is 6 mei 2002. Pim Fortuyn verlaat de radiostudio in Hilversum waar hij te gast was in de show van DJ Ruud de Wild. (-) Op het parkeerterrein loopt een onbekende man op hem af Een handtekeningenjager? Maar plotseling trekt de man een pistool en schiet. Als de ambulance arriveert, is het te laat: Pim Fortuyn is overleden." (Indigo, geschiedenis) De naam van de 'onbekende man' komen we echter niet te weten en dat het een linkse milieuactivist betrof evenmin. De moord op Fortuyn wordt voorgesteld als een onafwendbaar gevolg van zijn politieke standpunten: "Door zijn scherpe opvattingen maakte Fortuyn veel tegenstanders. Dat werd hem uiteindelijk noodlottig." (Indigo, geschiedenis). Ongelijkheid Mensen verschillen van elkaar: dat hoeft middelbare scholieren uiteraard niet meer te worden uitgelegd. Maar wat zijn de oorzaken van die verschillen? Het valt op dat schoolboeken ongelijkheid vooral bekijken door een sociologische bril. Het inzicht dat verschillen tussen mensen behalve door omgevingsfactoren ('nurture') ook door niet-beïnvloedbare erfelijke eigenschappen ('nature') veroorzaakt kunnen worden, duikt zelden op. Hoe komt het bijvoorbeeld dat sommige kinderen het op school heel goed doen en andere minder? Dat zit zo: "Leerkrachten op de basisschool zouden wel eens speciale aandacht kunnen besteden aan kinderen van rijke ouders." (Impuls, maatschappijleer) Ongelijkheid wordt bovendien consequent geproblematiseerd: het is iets onwenselijks dat 'opgelost' moet worden. Anders gaan mensen die - bijvoorbeeld - 'te weinig geld krijgen' zich 'verzetten', door - bijvoorbeeld - 'te stelen'. Steevast wordt de oorzaak van criminaliteit bij de buitenwereld gezocht; de crimineel zelf kan er allemaal betrekkelijk weinig aan doen: "Hoe komen mensen tot crimineel gedrag? Er zijn een paar oorzaken: ze hebben te weinig geld; ze leven in een achterstandssituatie; ze laten zich overhalen door een groep of ze hebben niet geleerd wat de regels zijn." (Blikopener, maatschappijleer) Een al even logisch gevolg van ongelijkheid, maar dan op internationale schaal, zijn - als we de schoolboeken mogen geloven - terroristische aanslagen: "Sommige terroristen vinden dat de rijke westerse landen de arme landen verschrikkelijk onderdrukken en plaatsen daarom bommen bij westerse ambassades of westerse bedrijven." (Impuls, maatschappijleer) Verder kan ongelijkheid ook veroorzaakt worden door mannelijke werkgevers die een hekel hebben aan vrouwen: "Zo is er het stereotype dat vrouwen geen leiding zouden kunnen geven. Maar de winst in bedrijven zal juist stijgen met een vrouw aan de top. Winst maak je namelijk niet alleen door de strijd aan te gaan met concurrenten, zoals mannen vaak doen. Daarvoor is ook gevoel voor wat er in het bedrijf speelt, samenwerking en complimenten geven nodig. Natuurlijk zegt een mannelijke werkgever het niet openlijk, maar hij vindt 'vrouwen lastig, omdat ze zwanger kunnen worden'. " (Impuls, maatschappijleer) Zelfs in Opzij komen we dergelijke teksten tegenwoordig nog maar zelden tegen. Immigratie De komst, sinds de jaren zestig, van honderdduizenden niet-westerse immigranten was en is voor Nederland een revolutionair gegeven zonder historisch precedent, evenals de omstandigheid dat deze immigranten binnenkort de meerderheid van de bevolking zullen vormen in onze grote steden. Maar de schoolboeken denken daar heel anders over. Eensgezind wordt daarin het beeld geschetst dat er niets nieuws onder de zon is en dat het met al die immigranten allemaal vanzelf wel goed komt - net als in vroeger tijden het geval was met de Franse hugenoten en de Duitse trekarbeiders: "In Nederland leven al vanaf de zeventiende eeuw mensen uit verschillende culturen. In al die eeuwen hadden migranten in Nederland tijd nodig om zich aan te passen. Hun nakomelingen lukt dat meestal goed. En dat is tegenwoordig ook zo." (Indigo, geschiedenis) Hoe dat in zijn werk gaat? "Marokkaanse en Turkse ouders bijvoorbeeld vinden een goede schoolopleiding erg belangrijk. Zij willen dat hun kinderen succes hebben in de Nederlandse samenleving. Daarnaast sturen sommige ouders hun kinderen ook nog naar de traditionele Koranschool om Arabisch te leren en de koran te bestuderen." (Blikopener, maatschap- pijleer) Die Koran, zo lezen we verder, is een soort Handboek voor de Jonge Woudloper, met tal van nuttige tips en regels: "Zo staat in de koran bijvoorbeeld wat de gevolgen zijn als je een inbraak pleegt, maar ook hoe een erfenis verdeeld moet worden. Alcoholgebruik en gokken wordt sterk afgeraden." (Terra, aardrijkskunde) Wat volgens de Koran de precieze 'gevolgen' zijn van een inbraak blijft echter onvermeld, hoewel het boek daarover toch echt duidelijke taal spreekt: "En de dief en de dievegge, houwt hun handen af tot vergelding van wat zij verdiend hebben, als een voorbeeld van kastijding van Allah" (Soera 5 vers 3 ![]() Zijn er dan echt helemaal nooit problemen met immigranten? Jawel, maar dat was vroeger: "In het verleden zijn veel Surinaamse, Antilliaanse, Turkse en Marokkaanse jongens in aanraking gekomen met de politie. Dit heeft een negatieve invloed op de beeldvorming rond allochtonen gehad." (Blikopener, maatschappijleer). Die negatieve 'beeldvorming' had natuurlijk ook te maken met de kwalijke rol van de media: "De media besteden veel aandacht aan geweldsmisdrijven en versterken zo onveiligheidsgevoelens." (Impuls, maatschappijleer) Maar intelligente mensen trappen daar gelukkig niet in: "Het opleidingsniveau is belangrijk voor de mening die men heeft over buitenlanders. Hoe hoger de opleiding die iemand heeft gevolgd, hoe toleranter hij staat tegenover buitenlandse immigranten." (WereldWijs, aardrijkskunde) Amerika Over Amerika hebben de schoolboeken niet veel positiefs te melden. Een paar citaten: "Terwijl de Nederlandse politie terughoudend is in het gebruik van geweld, lijkt bij de Amerikaanse politie 'eerst schieten, dan praten' het motto." (Impuls, maatschappijleer) "De Verenigde Staten kennen meer armoede dan veel mensen vermoeden. (-) Ook is er sprake van vooroordelen, vreemdelingenhaat en etnisch geweld." (Terra, aardrijkskunde) "In de VS sterven jaarlijks velen door een dodelijke injectie of de elektrische stoel. (-) In de Verenigde Staten is een repressieve aanpak en het aantal geweldsmisdrijven is daar erg hoog." (Impuls, maatschappijleer) En dan hebben we het nog niet eens gehad over het schandalige optreden van Amerika in het buitenland. Neem de oorlog in Vietnam: "De Amerikanen stuurden een half miljoen soldaten om het Vietnamese communisme uit te roeien. (-) Wanneer de Amerikanen hoorden dat de (communistische) Vietcong zich in een bepaald dorp bevond, staken ze het in brand en schoten iedereen die ze aantroffen dood." (Indigo, geschiedenis) Over misdragingen van de Vietcong lezen we daarentegen weinig of helemaal niets. Ook speelde Amerika een weinig fraaie rol in de Koude Oorlog. Het land bezondigde zich toen aan 'zwartwit beeldvorming' over de Sovjet-Unie - zelfs in Nederland! "Om de Amerikaanse politiek aan het grote publiek uit te leggen, onderhielden de Verenigde Staten in Nederland, evenals in andere landen, een permanente informatiedienst, de United States Information Service. Deze hield zich in de jaren vijftig vooral bezig met het steeds opnieuw bevestigen van het Oost-West vijandbeeld." (Indigo, geschiedenis) . Impliciete boodschap: hadden maar wat meer mensen in het Westen ingezien dat Jozef Stalin en consorten in werkelijkheid helemaal geen vijandige bedoelingen hadden, dan was het hele conflict meteen uit de wereld geweest. En wat te denken van het einde van de Koude Oorlog? Zou de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan daar wellicht iets mee te maken kunnen hebben gehad? Welnee, zijn naam wordt vaak niet eens genoemd: "De politiek van Gorbatsjov zorgde voor ontspanning in de verhouding met de Verenigde Staten." (Indigo, geschiedenis) "Het grootste succes van Gorbatsijov was dat hij een einde maakte aan de Koude Oorlog." (MeMo, geschiedenis) Verder is Amerika ook nog eens een arrogant land: "De Amerikanen vonden dat hun waarden de enig juiste waarden waren. Zij gingen voorbij aan de ongelijkheid en onrechtvaardigheid in hun eigen land. Kritiek op bijvoorbeeld het handhaven van de doodstraf in eigen land wezen ze van de hand." (MeMo, geschiedenis) Een land dat zich zo gedraagt, kan natuurlijk het lid op de neus verwachten. En ja hoor: "Niet iedereen was het met deze superieure houding van de Amerikanen eens. (-) Ook in het buitenland nam het verzet toe tegen de overheersende Amerikaanse principes. Dit bleek op 11 september 2001 bij de aanslag op het World Trade Centre en het Pentagon." (MeMo, geschiedenis) Boontje komt om zijn loontje! De multiculturele samenleving Het ideaal van de multiculturele samenleving en het cultuurrelativisme dat daaraan ten grondslag ligt, is in de schoolboeken nog steeds springlevend. Nederland, zo lezen we, heeft eigenlijk helemaal geen eigen cultuur. Want ga maar na: "Het christendom komt uit de buurt van Jeruzalem. Maar ook andere cultuurelementen zijn oorspronkelijk niet-Nederlands: molens zijn bedacht in Iran, de tulp komt uit Turkije. En de aardappels voor de hutspot? Uit Zuid-Amerika!" (BuitenLand, aardrijkskunde) Maar de Nederlandse taal dan, zou dat misschien een gemeenschappelijk cultuurelement kunnen zijn? Helaas, ook wat dat betreft zijn er te veel verschillen om over 'de' Nederlandse cultuur te kunnen spreken. Immers: "In Nederland leer je de Nederlandse taal op school (en thuis), maar veel mensen in Nederland spreken ook een andere taal of een dialect. " (BuiteNLand, aardrijkskunde) Gelukkig dus maar dat er zo veel allochtonen in Nederland wonen, want daar kunnen we nog veel van leren. 'Sociaalcultureel werkers' helpen ons daarbij een handje. Zoals 'Dorien', naar wier achternaam we verder maar moeten gissen: "Afgelopen zomer heeft Dorien een gezellige avond voor de buurt verzorgd: een multiculturele barbecue. (-) Het was een groot succes. Iedereen heeft heerlijk gegeten en recepten werden uitgewisseld. Zo werd de integratie in de buurt nog beter." (Terra, aardrijkskunde) Maar scholieren kunnen dat natuurlijk ook zélf doen. Vandaar deze 'werkopdracht': "Op jouw school zijn leerlingen met verschillende culturele achtergronden. Organiseer met elkaar een multicultureel feest. Iedere groep presenteert op dat feest iets van de eigen cultuur. Denk bijvoorbeeld aan muziek, dans, eten, drankjes, tradities, kunst en toneelspel. Doel van het feest is op een gezellige manier meer begrip voor elkaars cultuur te krijgen. Maak er een spetterend feest van." (Impuls, maatschappijleer) Het is niet moeilijk om een rode lijn te ontdekken in de eenzijdige manier waarop schoolboeken bovenstaande thema's behandelen. Het milieu als slachtoffer van oliemaatschappijen, 'zwakke groepen als boksbal van rechtse politici, ongelijkheid als oorzaak van criminaliteit en terrorisme, immigratie als non-probleem, Amerika als schrikbeeld en de multiculturele samenleving als paradijs; stuk voor stuk zijn het geloofsartikelen van politiek correcte snit. Behalve opmerkelijk is dat ook zorgwekkend ! Want middelbare scholen horen geen musea te zijn waar het linkse levensgevoel uit de jaren zestig en zeventig wordt tentoongesteld. Om die reden zou het mooi zijn als de eerstvolgende (politieke) discussie over schoolboeken nu eens niet alleen zou gaan over de hoge aanschafprijzen ervan, maar ook over wat erin staat. Waarbij we dan –hopelijk- bedenken dat schoolboeken die inhoudelijk niet deugen, zelfs gratis nog te duur zijn. ======================================= Ik heb er geen idee van wat onze Vlaamse schoolboeken allemaal voor leuks te bieden hebben. Zijn er politics posters die daar een beter inzicht in hebben?
__________________
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
|
![]() Bedankt voor deze bloemlezing.
Nog erder dan deze eenzijdig links en politiek correcte standpunten is het besef dat ik eigenlijk niets anders had verwacht... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Ik herinner me nog die lieve meneer Leopold II die zo voor het welzijn van de zwartjes zorgde, uit de schoolboeken Geschiedenis...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.955
|
![]() Ik herinner mij al die troep van school niet.
Misschien ben ik zover nooit geraakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Gelukkig zijn de wiskundeboeken nog rein! laat ons talen,aardrijkskunde en sociale vakken afschaffen!
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Lang leve de fyisca! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() [quote]
Citaat:
Rein... trouwens, louter wiskundig tellen zonder normatief meetellen telt zeer slecht, verkeerd, of niet. Laatst gewijzigd door eno2 : 30 december 2006 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 29 maart 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 10.422
|
![]() Onze kinderen leren de leugens, die de volwassenen hen aanpraten. Zo gaat dat al generatie op generatie. Hopelijk wordt er ooit eens een generatie geboren, die er niet meer intrapt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Men heeft mij vroeger zoveel wijsgemaakt, zowel in school als thuis.
Thuis werden sommige van die dingen een beetje gekorrigeerd, en op school ondervond ik dan weer dat men sommige dingen van thuis met een korreltje zout moet nemen. In de jeugdbeweging en op straat, tijdens mijn vakantiejobkens leerde ik wellicht ook veel. Maar eens op eigen benen, was het wel vlug duidelijk, soms met wat scha en schande enz. Dat is wellicht nog niet zo slecht. Ge moet niet proberen de jeugd zo ernstig te nemen als gasten van 30 jaar met twee kinderen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Gouverneur
Geregistreerd: 19 februari 2004
Locatie: Kalmthout
Berichten: 1.344
|
![]() Misschien een leuke tekst, misschien niet.
Maar aan zo'n lange tekst begin ik niet eens. Wat luiheid... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
|
![]() Men moet dringend beletten dat er zever en leugens aan onze scholieren worden wijsgemaakt.Wie schrijft die geschiedenisboeken eigenlijk? En wie kontroleert die en keurt die goed voor het onderwijs?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
Parlementslid
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 1.565
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. ~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
Laatst gewijzigd door UFSIA : 1 januari 2007 om 01:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 1.565
|
![]() Citaat:
ik ga niet zover gaan dat er één keer rechts en dan één keer links wordt gewerkt, Ik denk dat feiten zelf wel objectief worden weergegeven , ik heb toch geen bewijs van het tegendeel , maar ik denk dat er wel verschillende nadrukken gelegd worden in de te ziene leerstof , dat kan je zien als je bijvoorbeeld oude leerplannen zou vergelijken met recentere leerplannen. Er is wel een evolutie in wat lln moeten kennen , die plannen veranderen elke paar jaar wel. ( elke minister wil zijn stempel drukken he ) Anyways objectief weergeven van feiten gebeurt over het algemeen wel denk ik. Dat hangt voor een groot stuk ook af van de individuele leerkrachten en de nadrukken die ZIJ leggen , de meesten denk ik zullen hun handboek niet als bijbel gebruiken. Zeggen "er staat rotzooi in handboeken en dus zien leerlingen rotzooi" is moest je die weg willen opgaan nogal vergaand, er zijn lrk die handboeken en wat erin staat aan hun lln presenteren als Waarheid ja , maar er zijn er evengoed die de brol niet opendoen en er geen gebruik van maken, of sterk relativeren wat erin staat. Dat is echter moeilijk meetbaar en hangt van lrk tot lrk af. Leerplannen zeggen WAT de leerkracht moet zien en worden van bovenaf opgelegd, maar de manier WAAROP ze het zien is erg verschillend en hangt van individuele leerkrachten af.
__________________
Wanneer je ziet dat in het land de armen worden onderdrukt en het recht en de rechtvaardigheid geschonden, wees dan niet verbaasd. Want een hoge ambtenaar wordt door een hogere beschermd, en zij beiden weer door ambtenaren die nog hoger zijn. ~ Boek Prediker, Hoofdstuk 5, vers 7
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
|
![]() Sorry dat ik de tijd neem om nieuwjaar te gaan vieren en me niet verdiep in zaken waar mijn hoofd nu niet naar staan. Ik weet al best wat over dit onderwerp, maar sommige posts zijn echt te lang om aan te beginnen. Ik stel voor om in de topic zelf een korte samenvatting te geven en vervolgens een link te geven naar het betreffende stuk tekst. Dat is bovendien stukken overzichtelijker.
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 1 januari 2007 om 05:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
|
![]() Ik heb de openingspost wél volledig gelezen.
Op z'n minst een aantal bedenkingen. Zoals a) van mijn moeder weet ik dat het vroegere katholieke onderwijs dat ze genoot ook lang niet neutraal was. De Kruisvaarders werden er als zeer heilige helden afgeschilderd, Leopold II heeft beschaving in de Congo gebracht, en er moest dagelijks voor onze Vorst worden gebeden. b) schraap uit een tiental handboeken over een tiental vakken net die zinnetjes bijeen die discutabel zijn, en je krijgt de indruk van een immense hoop shit. Terwijl de correcte elementen onder de mat worden geveegd. c) voor welke leeftijd zijn die handboeken bedoeeld? Want de HP begaat ook serieuze uitschuivers. Hùn verklaring bij broeikaseffect doet ferm vermoeden dat ze hun oor enkel te luisteren gelegd hebben bij Bush en zijn vriendjes. Want hun tekst is veel tendentieuzer en bevat meer fouten dan de gehekeld handboeken. Citaat:
Citaat:
__________________
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 oktober 2005
Locatie: geel 2440
Berichten: 27.815
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]()
__________________
In alles zit er wel wat waarheid ,je moet er enkel maar naar willen luisteren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De geschiedenis word geschreven door de overwinnaars. Zijn dat nu winnaars van een oorlog of van verziekingen, 1 pot nat.
Wie schrijft de huidige leerboeken. Velen, van allerlei strekkingen. Maar alleen de boeken goedgekeurd door de overheid komen in het onderwijs terecht. En dus komen alleen de punten aan bod die de overheid goed vind. Ergo, links en groen doen het lekker, realisme is bijzaak.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.853
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bob : 1 januari 2007 om 10:02. |
|
![]() |
![]() |