![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Wat soort leider | |||
President |
![]() ![]() ![]() |
20 | 41,67% |
Monarchie |
![]() ![]() ![]() |
10 | 20,83% |
Andere |
![]() ![]() ![]() |
18 | 37,50% |
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() Wat soort leider kiest U?
1: President. Een President heeft als voordeel dat hij of zij door het volk verkozen is en dus een echte democratie is. Nadeel is dat een President een politieke riching vertegenwoordigt die door sommige naties niet zo geliefd is. 2: Monarchie. Een Monarchie heeft als voordeel dat de leider geen uitgesproken politieke mening heeft en dus gemakkelijk aansluiting kan vinden bij andere naties. Nadeel is echter dat het geen vorm van directe democratie is en dat de bevolking geen zeggenschap heeft over zijn leider. 3: Andere Aangezien ik geen diploma heb in politieke wetenschappen moet ik mij tot 2 vormen beperken. Indien u een andere vorm wenst, gelieve deze mee te delen samen met informatie hierover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een president, als hij louter ceremoniële macht heeft (zoals in Duitsland).
Anders, geen van beiden (zoals in Zwitserland).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() Daar is de regering tevens het staatshoofd (collegiaal).
Maar om op uw vraag te antwoorden. Eigenlijk maakt het mij in theorie (zonder context land te weten) niet zo uit of men een president of koning heeft. Als je mij echter vraagt of ik vind dat we de monarchie in België moeten afschaffen en vervangen door een president, dan hou ik het toch liever hoe het nu is. Af en toe kan ik ook wel eens conservatief uit de hoek komen: if it ain't broken, don't fix it. Dit is veel te onbelangrijk (toch voor "niet-separatisten") om met onze grondwet en instituties te gaan spelen.
"Het gezag van duizend personen weegt niet op tegen de bescheiden redenering van één individu" (Galileo Galilei, 1632). Laatst gewijzigd door Fonske : 3 januari 2007 om 02:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Ik heb gekozen voor "andere". Ik denk dat een systeem met 2 consuls die als staatshoofd fungeren en slechts een korte tijd aanblijven, misschien nog niet zo'n slecht systeem was van die Romeinen.
Hoedanook, monarchie is belachelijk. Om het met een citaat uit Monty Python and the Holy Grail te zeggen: "Supreme executive power is derived from a mandate from the masses, not from some farcical aquatic ceremony", zegt de constitutional peasant tegen Koning Arthur.
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in Andorra is het ene staatshoofd een "monarch" (een bisschop) en de andere een president (die van Frankrijk).
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt enkel een regering. De taak van president (lintjes knippen en handjes schudden) wordt beurtelings door één van de ministers waargenomen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Meer info: http://www.swissworld.org/eng/govern...rubricId=15030
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of ik daar voor zou kiezen. elk jaar een andere voorzitter. Voorlopig gaat mijn keuze uit naar een president, maar wie weet komt er hier nog wat uit de bus dat mijn mening doet veranderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Een dergelijk systeem, of het systeem met twee consuls, heeft wel als voordeel dat de president het buitenlands beleid niet als zijn persoonlijke speeltuin kan beschouwen, zoals de Franse en de Amerikaanse presidenten.
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergelijk het burgemeesterstelsel van Antwerpen tot 1794: een binnenburgemeester en een buitenburgemeester (de meest legendarische ongetwijfeld Marnix van Sint-Aldegonde). Maar eveneens dient de ene dan nog altijd als een check voor de andere. Wat uiteindelijk dat systeem meer ruimte geeft voor een rationeel en bewust beleid. En dat is de reden waarom vele politici daartegen zullen zijn. "Allez, waarom hebben we nu twee ministers nodig? Ik kan dat wel alleen zeh, stel je voor dat ik verantwoording moet afleggen voor wat ik doe. We hebben nu net van het parlement een farçe gemaakt, kom eh." Jammer.
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dat in een monarchie het staatshoofd per definitie geen politieke voorkeur heeft is ook onjuist. Het is duidelijk dat een monarchie per definitie een ondemocratisch systeem is, dat bovendien grote risico's inhoudt. Persoonlijk ben ik veeleer voorstander van een systeem zonder echt staatshoofd (voorzitter Parlement kan ceremoniële functies vervullen), waarbij de leider van de verkozen regering de voornaamste macht in handen heeft. Een echt presidentieel regime (met een rechtstreeks verkozen president en zonder aparte regeringsleider) is een mogelijk goed alternatief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Zoals bij de meeste zaken in de politiek: zwitsers model
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een monarch kan trouwens ook verkozen zijn, al dan niet direct.
Ik denk aan het vroegere Polen, de Shah en niet in het minst de Paus.
Laatst gewijzigd door lombas : 3 januari 2007 om 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() zou een "Vlaamse Minister-President" niet de minst dure oplossing en de meest democratische kunnen zijn ????????
![]() |
#17 |
|
![]() Klinkt allemaal wel mooi maar er is toch ook een andere kant! De twee zouden constant op elkaars vingers zitten te kijken en toch maar een foutje proberen zoeken van elkaar waardoor deftig besturen bijna onmogelijk wordt! Ik pleit voor een president die een stevige macht heeft maar ook wel om de zoveel jaar moet worden herkozen! Dus hij kan ook niet echt doen wat hij wil! Trouwens Bush doet gewoon wat zijn volk heeft gevraagd! Het is niet zo dat Bush opeens na de tweede verkiezingen drastisch is gaan veranderen hij heeft gewoon zijn politiek verder gevoerd die hij al vier lang volgde en dus wisten de Amerikanen op wie ze stemden en voor wat! Lijkt mij democratisch!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Onze Koning doet dat goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als hij het zo goed doet, zal hij zeker verkozen worden.
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Andere.. ik zou liefst een goed afgewogen mengeling tussen een Democratie en een Technocratie zien. Zeker voor een klein gehucht als Vlaanderen lijkt me dit de ideale cocktail