Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2007, 20:33   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker Bekijk bericht
Ik ben van mening dat wie solidair is en dus financiele steun geeft
het recht heeft om te controleren hoeveel steun ze geeft.
Ook moet de solidaire partij kunnen beslissen waarvoor dit geld gebruikt
wordt en indien het niet juist gebruikt wordt de steun stopzetten.

Dit kan op dit moment niet en is dus geen solidariteit.
Ben ik het niet volledig mee eens.

Vandaag moet er niemand verantwoording afleggen voor de verkwistingen. Waalse politici moeten geen verantwoording afleggen aan de Vlamingen, want die kunnen toch niet voor hen stemmen; maar ook niet aan de Waalse kiezers, want voor hen is het onbelangrijk of de Vlamingen nu 5 of 15 miljard zouden geven. De Vlamingen passen het verlies tóch altijd wel bij.

Wanneer je de Waalse poltici verplicht vernatwoording af te leggen aan de Vlamingen, krijg je een Vlaamse paternalistische houding, en kan Vlaanderen mee beslissen waar die investeringen naartoe gaan. Volgens mij is dat een inbreuk op de Waalse soevereiniteit.

De Waalse politici moeten verantwoording afleggen aan hun eigen volk, aan de Walen. Daarom geeft Vlaanderen beter een vast bedrag aan Wallonië (en niet de blanco cheque zoals vandaag), die Wallonië kan investeren hoe ze het zelf wil. Als de Waalse politici er niet in slagen hun economie er bovenop te trekken, zullen zij zich moeten verantwoorden aan de Waalse kiezers, en kunnen geen nieuw geld gaan vragen aan de Vlamingen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 januari 2007 om 20:34.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:35   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ben ik het niet volledig mee eens.

Vandaag moet er niemand verantwoording afleggen voor de verkwistingen. Waalse politici moeten geen verantwoording afleggen aan de Vlamingen, want die kunnen toch niet voor hen stemmen; maar ook niet aan de Waalse kiezers, want voor hen is het onbelangrijk of de Vlamingen nu 5 of 15 miljard zouden geven. De Vlamingen passen het verlies tóch altijd wel bij.

Wanneer je de Waalse poltici verplicht vernatwoording af te leggen aan de Vlamingen, krijg je een Vlaamse paternalistische houding, en kan Vlaanderen mee beslissen waar die investeringen naartoe gaan. Volgens mij is dat een inbreuk op de Waalse soevereiniteit.

De Waalse politici moeten verantwoording afleggen aan hun eigen volk, aan de Walen. Daarom geeft Vlaanderen beter een vast bedrag aan Wallonië (en niet de blanco cheque zoals vandaag), die Wallonië kan investeren hoe ze het zelf wil. Als de Waalse politici er niet in slagen hun economie er bovenop te trekken, zullen zij zich moeten verantwoorden aan de Waalse kiezers, en kunnen geen nieuw geld gaan vragen aan de Vlamingen.
In een unitair systeem is er maximale controle mogelijk. Het is maar dat u het weet.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:46   #23
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Communist én flamingant... oeioeioei dat moet een moeilijke mens zijn...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 20:47   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
In een unitair systeem is er maximale controle mogelijk.
Hetgeen een inbreuk is op de Waalse soevereiniteit.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 4 januari 2007, 20:59   #25
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dan moeten ze ons geld niet aannemen.
Het is toch niet meer dan normaal dat Vlamingen
mogen kiezen of tenminste controle hebben over wat er met hun geld gebeurd.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 21:03   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker Bekijk bericht
Dan moeten ze ons geld niet aannemen.
Het is toch niet meer dan normaal dat Vlamingen
mogen kiezen of tenminste controle hebben over wat er met hun geld gebeurd.
Als ik aan een clochard 5 euro geef, moet ik ook niet gaan beslissen wat hij daarmee moet kopen.
Oud 4 januari 2007, 21:29   #27
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Solidariteit
----------

Is het opnemen van verantoordelijkheid voor onze medemensen, zonder er enige vorm van nationalisme aan vast te knopen. Wij grijpen diep in onze portefeuille als er ergens een grote natuurramp of een hongersnood zich voordoet. Dat ordt al minder als een of andere tyran zijn ideeën over zijn "eigen volk" in de praktijk brengt, door diegenen die er volgens hem niet toe behoren te vergassen. (L'histroire se répète continuellement).

Ik heb lang en zeer veel respect gehad voor de KPB en Jef Turf, zo ongeveer tot bekend werd dat ze in feite agenten waren in dienst van een vreemde mogendheid om ons land en instellingen te ondermijnen. Dat laatste was misschien nog een goed idee, maar het eerste "in dienst van.."
vond ik slecht verteerbaar.

Misschien is de lancering van CAP voor de mens een gelegenheid zich als politicus te herlanceren (zoals voor menigeen).. en allicht bestaat er inderdaad de kans dat we hier de Noord-Nederlandse toer van een vlucht uit het centrale spectrum van de politiek weg krijgen (De grote hoop van De Deckerianen en CAP-Sleecxken)

Er is veel fout aan het "unitaire België" dat ik hier keer op keer wat (misschien lauwtjes) verdedig. Maar weet dat het leeuwendeel van de transferts een gevolg zijn van ons staatsgeïnstitutionalizeerde systeem van sociale zekerheid. Iedere Belg betaalt daar precies volgens dezelfde regels zijn deel aan en ontvangt bijgevolg in het geval van "sinister"
ook precies zijn deel. Het feit dat er in verhouding meer "ontvangers" in het Zuiden van het Land wonen - heeft in wezen niets met Walen of Vlamingen te maken.

Het is zelfs een complete idiotie om te spreken over een "Vlaams" of "Waals" volk. Historisch zijn er in onze streken dermate diverse migraties geweest dat onze bevolking ten ene male kompleet heterogeen is. Uw "Waalse" gebuur is een franssprekende Vlaming en vice versa de Vlaamse
rijke belastingbetalende die net over de taal/ en provinciegrens in Henegouwen, Luik of Namen zich verstigde is een Nederlandstalige Waal.

Indien ons Angela Merkel la Presidantino de la Euxropa Unio haar huzarenstukje verspreid over 18 maanden ipv de onzalige 6 zal opgevoerd hebben bestaan er inderdaad geen Belgen, Vlamingen en Walen meer
en zullen de mensen in de Noorderkempen met een NL paspoort evenzo EU
burgers geworden zijn als de haveloze Roma Zigeuners op zoek naar wat meer welvaart.

Het Vlaanderen waar onze NV-A er Bart De Wever van droomt is een administratieve subsidiare onderverdeling van de EU, dat leeft in een
globalizerende kapitalistische vrijhandelswereld. Zijn kiezers zijn misschien gering in aantal : maar de evolutie die hij ziet is helemaal realistisch.

Daar staat een visie tegenover van een wat doortastendere Europese staat die voorziet in een efficiënte armoedebestrijding, milieubehoud
en onderwijsontwikkeling zaken waar het kapitalisme absoluut geen aandacht voor heeft en ook nooit zal hebben. De problemen zijn gigantisch - het is tijd dat onze politieke elites dit aan "de mensen" duidelijk maken ipv zich te blijven opwinden over lege symbolen zoals leeukes op veelkleurige linten op weldoorvoede burgemeestersbuiken.
Oud 4 januari 2007, 21:33   #28
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar u staat dan wel inbreuken toe op de Limburgse, Antwerpse en Brabantse soevereiniteit?
Oud 4 januari 2007, 21:36   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik aan een clochard 5 euro geef, moet ik ook niet gaan beslissen wat hij daarmee moet kopen.
Daar gaat het nu niet over. We spreken hier over relaties tussen overheden.
Oud 4 januari 2007, 21:44   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Zal nog niet zijn dat het daar niet over zou gaan.

Het is een zeer mooie vergelijking.

Als ik 5€ aan een landloper geef, dan is het niet de moeite om na te gaan wat hij ermee doet; hij zal er wel wat drank mee gaan kopen ...

Maar als ik iedere maand een ocmw-uitkering ter grootte van een leefloon aan hem betaal, dan zou ik toch wel graag hebben dat ie niet binnen drie vier maanden hier staat, al zijn centen opgedronken en met een torenhoge schuld ... want daar heeft de sociale sektor reeds "budget-begeleiding" voor uitgevonden.

In nog een andere vergelijking: we moeten stoppen met La Wallonie vissen te blijven schenken. We moeten hen dringend zelf leren vissen.
Dat gaat blijkbaar slechts op één manier: laat ze zelf eens hun boontjes doppen, want nu zijn ze helemaal niet gemotiveerd om hun best te doen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 22:05   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar u staat dan wel inbreuken toe op de Limburgse, Antwerpse en Brabantse soevereiniteit?
En u staat inbreuken toe van op de Noord-Oost-Denderleeuwse soevereiniteit...
Nu niet komen zwanzen, hé Hans!
Alsof er een Anwterpse natie is...

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 4 januari 2007 om 22:11.
Oud 4 januari 2007, 22:06   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Waalse overheid moet enkel verantwoording afleggen aan het Waalse volk. En niet aan het Bengaalse, het Kroatische, het Deense of het Vlaamse.
Oud 4 januari 2007, 22:10   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als ik 5€ aan een landloper geef, dan is het niet de moeite om na te gaan wat hij ermee doet; hij zal er wel wat drank mee gaan kopen ...

Maar als ik iedere maand een ocmw-uitkering ter grootte van een leefloon aan hem betaal, dan zou ik toch wel graag hebben dat ie niet binnen drie vier maanden hier staat, al zijn centen opgedronken en met een torenhoge schuld ... want daar heeft de sociale sektor reeds "budget-begeleiding" voor uitgevonden.
Die landloper (Wallonië) krijgt geen OCMW-uitkering maar een visa-kaart.

Daarom moeten we gaan naar een transfer als vast bedrag. Zoiets creëert automatisch verantwoordelijkheid.
Oud 4 januari 2007, 22:31   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nooit van die Jef Turf horen spreken............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 22:35   #35
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik hoop dat je dat dat met het schaamrood op je kaken zegt, want dat is niet iets om fier op te zijn.
Oud 4 januari 2007, 22:39   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat je dat dat met het schaamrood op je kaken zegt, want dat is niet iets om fier op te zijn.
Volgens mij is hij maar in Vlaanderen bekend en nergens daarbuiten.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 23:59   #37
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
Vlaamsnationalisme sluit de solidariteit met de Walen niet uit. Turf is voor de evidente erkenning van Vlaanderen als natie , die soeverein zichzelf organiseert , zijn grondgebied en zijn belangen behartigt. Dit sluit de solidariteit niet uit binnen een confederatie bijvoorbeeld of eventueel een responsabiliserende federatie. Maar die solidariteit is uiteraard afhankelijk van de houding van de Walen: respecteren ze de vlaamse natie ? Doen ze iets positief met die vlaamse solidariteit ?
of zoals Turf het zegt: ik stel mijn volk niet tegenover andere volkeren.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 00:32   #38
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Idem
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 00:59   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij is hij maar in Vlaanderen bekend en nergens daarbuiten.
Misschien niet in uw poepsjieke villa in Ukkel of Oudergem, maar wel bij de arbeiders in Namen waar hij meedeed aan stakingen in de jaren '60, en er om die reden een tijdlang voor in de gevangenis zat.
Oud 5 januari 2007, 01:52   #40
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan de uitzending herbeluisteren op de site van KLARA:
www.klara.be/html Je gaat naar 'programmas' , je ziet op datum van 4/01/07 staan RONDAS , klikken op luidspreker , radio verschijnt , onder rubriek "net gemist" vind je RONDAS 04/01/2007.
Trouwens vandaag vrijdag om 12 u in hetzelfde programma RONDAS , komt Philiphe Van Parijs , professor aan de UCL, naar verluid pleiten voor het uitdovend maken van de faciliteiten.
www.klara.be/html/07010543500.html
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be