Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2007, 00:20   #2401
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
vind ik fout
Zij die studeren verdienen dat gemakkelijk terug en in veelvoud van diegenen die niet studeren.
Dat klopt niet denk ik.
Het inkomen dat je krijgt voor een bepaald beroep zal vooral afhangen van de vraag/het aanbod voor dat bepaald beroep denk ik.
Zo zullen er genoeg mensen (geweest) zijn die nooit het werk hebben kunnen doen waarvoor ze eigenlijk gestudeerd hebben.

Indien je het wel kan doen en op dat moment ligt de vraag hoger dan het aanbod heb je geluk en kan je voor een mooi loon aan de slaag. Maar je loopt dan dus wel enkele jaren inkomsten mis die je wel had gekregen indien je onmiddellijk ging werken. En studeren is ook niet gratis, vooral niet in het hoger onderwijs.
Oud 7 januari 2007, 00:23   #2402
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Door overheidsinstanties denk ik dat die andere behandeling in ieder geval niet zozeer geldt. Een goede vriendin van me heeft een bachelordiploma behaald en staat nu in wachttijd bij de vdab aangezien ze niet direct een job vindt waarvoor ze gestudeerd heeft. Zij wordt evengoed opgeroepen om te gaan werken in de horeca of andere sectoren waar een tekort heerst en waarvoor geen diploma heeft en kan haar eventueel latere uitkering mislopen indien ze dit weigert. Dat ze wel een bachelordiploma heeft en eigenlijk speciaal gestudeerd heeft om dat soort werk niet te hoeven doen en mogelijk zelfs voor altijd een job misloopt in de sector waarvoor ze wel gestudeerd heeft (aangezien men bij de vdab niet met dagcontracten werkt) interesseert niemand...
Andere behandeling? Integendeel dus... men zou nog denken dat ze haar strenger behandelen dan men met laaggeschoolde werklozen doet, aangezien er veel mensen van deze groep zijn terwijl er net voor hen veel jobs openstaan.
Een extra dagje congé of compensatie zal dan weer vooral afhangen van het bedrijf waarvoor je werkt en andere omstandigheden denk ik.
Zie je wel?
Diploma voor een werk dat niet bestaat. En iets anders willen ze niet doen.
Wel die gaat ook voor de rest van haar leven gaan zitten kiften op al die anderen die niks doen in haar plaats. Ze is al bezig.
Dat ze haar school dan een proces aandoet hé!

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 januari 2007 om 00:24.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 00:30   #2403
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het verschil tussen een bedrijf dat niemand vind en een werkloze dat geen bedrijf vind.
Het bedrijf verliest handenvol geld
De werkloze krijgt handenvol geld.

Valt er iemand zijn frank (pardon euro)
Oud 7 januari 2007, 00:33   #2404
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Kan wel zijn maar ze willen niet werken. Zelfs niet verplicht.
Heb je het dan nooit door?
Indien werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden worden afgeschaft en zouden worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst,
en vele van de huidige werkbekwame uitkeringstrekkers zouden niet bereid zijn om te werken op de vrije arbeidsmarkt tegen een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro, dan neem ik aan dat ze evenmin bereid zouden zijn om gemeenschapsdiensten te verrichten tegen 5 euro per uur. Indien slechts weinig werkbekwamen zonder werk bereid zouden zijn gemeenschapsdiensten te verrichten, dan zou dat een enorme besparing betekenen aan de uitgavenzijde van de overheid, waardoor er ruimte zou vrijkomen om de belastingen te verminderen voor de brave werkende middenklasse. Om werkonwillige werkbekwamen hoeft de overheid zich geenszins te bekomeren.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 7 januari 2007 om 00:41.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 00:37   #2405
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Indien werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden worden afgeschaft en zouden worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst,
en vele van de huidige werkbekwame uitkeringstrekkers zouden niet bereid zijn om te werken op de vrije arbeidsmarkt,
en evenmin bereid zijn om gemeenschapsdiensten te verrichten,
dan zou dat een enorme besparing betekenen aan de uitgavenzijde van de overheid, waardoor er ruimte zou vrijkomen om de belastingen te verminderen voor de brave werkende middenklasse. Om werkonwillige werkbekwamen hoeft de overheid zich geenszins te bekomenen.
Hou uw geld maar in uw zakken, 't is toch verloren geld anders.

Zoals bij de dienstencheque's waar ze nu al van weten dat er binnenkort de meeste er weer mee gaan stoppen.
20€/uur, komen ze niet meer met toe. Dus tabee met de dienstencheque's binnenkort.

Ach wat t' is hier serieus om zeep.
Oud 7 januari 2007, 00:56   #2406
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Zie je wel?
Diploma voor een werk dat niet bestaat. En iets anders willen ze niet doen.
Wel die gaat ook voor de rest van haar leven gaan zitten kiften op al die anderen die niks doen in haar plaats. Ze is al bezig.

Als dat een reactie op die post van mij is, waar haal je dat dan allemaal?
Oud 7 januari 2007, 01:05   #2407
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat een reactie op die post van mij is, waar haal je dat dan allemaal?
Uit uw tekst natuurlijk.

Of heeft ze nu al werk gevonden?
Oud 7 januari 2007, 01:06   #2408

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen een bedrijf dat niemand vind en een werkloze dat geen bedrijf vind.
Het bedrijf verliest handenvol geld
De werkloze krijgt handenvol geld.

Valt er iemand zijn frank (pardon euro)
En toch vond ik een achttal jaren terug, als werkzoekende (ik was wel nog niet werkloos) geen ander werk. Genoeg diploma's, genoeg ervaring. Maar ik voldeed niet aan de "Miet Smet" plannen. En ik was trouw, wat wil zeggen, eigenlijk weinig (slechts één) werkervaring (vanaf mijn 21e tot mijn 42e op hetzelfde werk), wat precies niet in dank werd aanvaardt. Ik heb ongeveer één jaar naar ander werk gezocht, maar niets gevonden. Wekelijks ging ik langs bij de VDAB maar totdantoe heeft slechts één bediende me maar één keer "gehoord" (en me meteen duidelijk gemaakt dat ik bij hen niet veel moest zoeken).
Ook raar he, met al die werkzoekenden (en opvoeder is ook een knelpuntberoep volgens de lijsten).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 01:12   #2409
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
En toch vond ik een achttal jaren terug, als werkzoekende (ik was wel nog niet werkloos) geen ander werk. Genoeg diploma's, genoeg ervaring. Maar ik voldeed niet aan de "Miet Smet" plannen. En ik was trouw, wat wil zeggen, eigenlijk weinig (slechts één) werkervaring (vanaf mijn 21e tot mijn 42e op hetzelfde werk), wat precies niet in dank werd aanvaardt. Ik heb ongeveer één jaar naar ander werk gezocht, maar niets gevonden. Wekelijks ging ik langs bij de VDAB maar totdantoe heeft slechts één bediende me maar één keer "gehoord" (en me meteen duidelijk gemaakt dat ik bij hen niet veel moest zoeken).
Ook raar he, met al die werkzoekenden (en opvoeder is ook een knelpuntberoep volgens de lijsten).
Je verteld niet alles natuurlijk.
Je vond wel werk, maar kon je anciënniteit niet mee overhevelen.
Oud 7 januari 2007, 01:26   #2410

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je verteld niet alles natuurlijk.
Je vond wel werk, maar kon je anciënniteit niet mee overhevelen.
da's juist (hoe weet jij dat nu). Is toch ook niet normaal he, als ik bleef werken tegen mijn goesting werd ik veel meer betaald (met encienniteit) dan dat ik ging werken op een ander met mijn goesting (maar zonder encienniteit).

Laatst gewijzigd door Karma : 7 januari 2007 om 01:29.
Oud 7 januari 2007, 01:27   #2411
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
da's juist (hoe weet jij dat nu).
Omdat ik niet van gisteren ben.
Oud 7 januari 2007, 01:33   #2412
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
da's juist (hoe weet jij dat nu). Is toch ook niet normaal he, als ik bleef werken tegen mijn goesting werd ik veel meer betaald (met encienniteit) dan dat ik ging werken op een ander met mijn goesting (maar zonder encienniteit).
't is niet juist nee maar ja.
Beter allemaal van de eerste tot de laatste dag dezelfde wedde te geven.
Beetje medelijden met de werkgevers is ook niet mis vind ik.
Oud 7 januari 2007, 01:35   #2413

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't is niet juist nee maar ja.
Beter allemaal van de eerste tot de laatste dag dezelfde wedde te geven.
Beetje medelijden met de werkgevers is ook niet mis vind ik.
communist
Oud 7 januari 2007, 01:39   #2414
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
communist
Niet echt nee.
Maar u ondervind zelf dat u een slachtoffer bent van het systeem.
Geen goed systeem dus.
Oud 7 januari 2007, 07:37   #2415
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Kom in onze sector werken, hier smeken ze om werk.
Informatica.
Voor mijn huidig job heb je geen diploma nodig, je wordt opgeleid op het bedrijf zelf. Het is redelijk betaald voor wat je moet doen. Ik krijg een lekkere soms voor iedere nieuwe werknemer die ik aanbreng.
De informaticasector smeekt om mensen die er willen werken, ook juniors en mensen zonder directe ervaring.
Zeker helpdesk en support engineer kan je zonder evaring beginnen en direct aan de slag. Je moet er alleen willen werken.
Ik wordt nog bijna wekelijks opgebeld door bedrijven die mij willen hebben.
Zelf ben ik van plan om stilaan deze job aan anderen over te laten en naar een job te zoeken beter bij mijn diploma en mijn mogelijkheden past. Werk genoeg ik moet er gewoon even moeite voor doen.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 08:27   #2416
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Kom in onze sector werken, hier smeken ze om werk.
Informatica.
Voor mijn huidig job heb je geen diploma nodig, je wordt opgeleid op het bedrijf zelf. Het is redelijk betaald voor wat je moet doen. Ik krijg een lekkere soms voor iedere nieuwe werknemer die ik aanbreng.
De informaticasector smeekt om mensen die er willen werken, ook juniors en mensen zonder directe ervaring.
Zeker helpdesk en support engineer kan je zonder evaring beginnen en direct aan de slag. Je moet er alleen willen werken.
Ik wordt nog bijna wekelijks opgebeld door bedrijven die mij willen hebben.
Zelf ben ik van plan om stilaan deze job aan anderen over te laten en naar een job te zoeken beter bij mijn diploma en mijn mogelijkheden past. Werk genoeg ik moet er gewoon even moeite voor doen.
Het bestaan van passieve uitkeringen voor werkbekwamen zonder werk, is een uitermate verwerpelijk systeem dat aanzet tot misbruiken.

Indien werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden worden afgeschaft en zouden worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, dan zouden de openstaande jobs in de informaticasector waarvoor in bepaalde gevallen zelfs geen diploma vereist is, wél ingevuld geraken door de huidige uitkeringstrekkers, daar het uurloon voor dergelijke jobs hoger ligt dan 5 euro.

Als de huidige werklozen de keuze zouden hebben om bv. straatvegergemeenschapsdienst tegen 5 euro per uur te verrichten of een informaticajob op de reguliere arbeidsmarkt aan te nemen met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro, dan zou hun keuze waarschijnlijk wel zéér vlug gemaakt zijn.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 08:41   #2417
Asshen Sukar
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Het bestaan van passieve uitkeringen voor werkbekwamen zonder werk, is een uitermate verwerpelijk systeem dat aanzet tot misbruiken.

Indien werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) zouden worden afgeschaft en zouden worden vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, dan zouden de openstaande jobs in de informaticasector waarvoor in bepaalde gevallen zelfs geen diploma vereist is, wél ingevuld geraken door de huidige uitkeringstrekkers, daar het uurloon voor dergelijke jobs hoger ligt dan 5 euro.

Als de huidige werklozen de keuze zouden hebben om bv. straatvegergemeenschapsdienst tegen 5 euro per uur te verrichten of een informaticajob op de reguliere arbeidsmarkt aan te nemen met een uurloon dat hoger ligt dan 5 euro, dan zou hun keuze waarschijnlijk wel zéér vlug gemaakt zijn.
Gelijk heb je, het feit dat ik zelfs een paar honderd euro krijg als ik mensen aanwerf ongeacht wie het is beteken alleszins dat er werk genoeg is.
Stuur maar een privebericht wie redelijk Engels kent en werkt zoekt.

Zoals gezegd zeker op helpdesk is het voornamelijk procedures en heb je er geen speciaal diploma voor nodig. Subliem betaald is het niet maar het is werk. Leeftijd is ook een slecht excuus gezien dat de lonen voor zon job voor iedereen vast liggen.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 15:11   #2418
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Uit uw tekst natuurlijk.

Of heeft ze nu al werk gevonden?

Neen, maar...

Citaat:
Diploma voor een werk dat niet bestaat.
Het werk bestaat wel, er zijn enkel geen vrije vacatures momeneteel.

Citaat:
En iets anders willen ze niet doen.
Wie zegt dat?
Ze wil wel iets anders doen. Los daarvan zal ze zelfs moeten anders krijgt ze geen uitkering na haar wachttijd. Ook al betekent het dat ze het risico loopt om nooit het werk te kunnen doen waarvoor ze gestudeerd heeft omdat ze van branche is veranderd.

Citaat:
Wel die gaat ook voor de rest van haar leven gaan zitten kiften op al die anderen die niks doen in haar plaats.
Ehm neen.

Citaat:
Ze is al bezig.
Ook niet.
Citaat:
Oud 7 januari 2007, 18:51   #2419

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Gelijk heb je, het feit dat ik zelfs een paar honderd euro krijg als ik mensen aanwerf ongeacht wie het is beteken alleszins dat er werk genoeg is.
Stuur maar een privebericht wie redelijk Engels kent en werkt zoekt.

Zoals gezegd zeker op helpdesk is het voornamelijk procedures en heb je er geen speciaal diploma voor nodig. Subliem betaald is het niet maar het is werk. Leeftijd is ook een slecht excuus gezien dat de lonen voor zon job voor iedereen vast liggen.
En, ... ook als bijverdienste, bijvoorbeeld één dag per week?
Oud 7 januari 2007, 19:03   #2420
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, maar...
Dus nee

Citaat:
Het werk bestaat wel, er zijn enkel geen vrije vacatures momeneteel.
Ja dat kennen we

Citaat:
Wie zegt dat?
Ze wil wel iets anders doen. Los daarvan zal ze zelfs moeten anders krijgt ze geen uitkering na haar wachttijd. Ook al betekent het dat ze het risico loopt om nooit het werk te kunnen doen waarvoor ze gestudeerd heeft omdat ze van branche is veranderd.
Beneden haar stand dus
Dat kennen we ook.
[/quote]

Jaja één uit de duizend
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be