Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2007, 21:26   #1
Banneling

Standaard De "geïntegreerde" allochtone stand-up comedian

Deze week was hij niet uit het nieuws te slaan : behalve een introductie in Ter Zake, een artikel in De Standaard (van vandaag), kreeg Youssef El Mousaoui ook een interview in de Weekend Knack.

Dan denk je "eindelijk, de eerste BAMO* waagt zich de moderniteit in", na het lezen van het interview kan je alleen maar vaststellen hoe diep de kloof blijft tussen Westerlingen en moslims.

*BAMO : Bekende Allochtoon van Marokkaanse Origine

Mijn haren rezen ten berge na het lezen van dit fragment :

Het is soms verwarrend om als Belg én Marokkaan én moslim te denken.

YEL : Mijn religie laat cultuur toe, zolang je niet over de schreef gaat. Een Marokkaanse meisje dat meespeelde in de Vlaamse film Kassablanka werd aangerand omdat ze halfnaakt in beeld verscheen. Als Marokkaan zou je kunnen redeneren : " Het is maar fictie, til daar niet te zwaar aan". Maar als islamiet kan je zo'n rol niet goedkeuren.

Hoe is het toch mogelijk dat een jonge twintiger op zo'n manier kan redeneren. Wel er is een duidelijke verklaring : de achterlijkheid uit de islamitische religie en cultuur blijft doorsijpelen.
Geen woord van afschuw noch afkeuring over het trieste lot van die Marokkaanse actrice, enkel fundi-geleuter over het feit dat zijn religie het niet toelaat. En uiteraard valt er geen spoortje kritische invraagstelling te bespeuren. Nee, de grijze massa werd gespoeld met de broodnodige portie religieuse onzin. Dus is het maar zo.

Rekening houdend met demografische evolutie binnen de moslimgemeenschappen in Europa en de toenemende religieuse radicalisering, voorzie ik een terugkeer naar het obscurantisme binnen een decennium of twee.

Andere fragmentje :
Het is best moeilijk om ons aan deze maatschappij aan te passen.
Thuis spreken we Marokkaans en leven we volgens de islam. Eens de deur uit komen we in een totaal andere wereld terecht. Mocht er meer begrip zijn voor onze situatie, de sfeer zou veel minder grimmig zijn.

De wil tot integratie druipt er weer af. Weten deze nieuwe Belgen dan nog niet dat het Marokkaans geen officiële taal in dit landje is? Waarom zouden de aboriginals overigens begrip moeten opbrengen voor hun integratieonwil? Waarom zouden de aboriginals moeten opdraaien voor de gevolgen van hun keuze om emigreren? Waarom leggen ze zich niet neer bij een situatie waar ze zelf voor gekozen hebben?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:04   #2
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

In HLN stond hij ook. Het artikel is zodanig opgesteld dat hij voor de argeloze lezer geïntegreerd lijkt!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:08   #3
Laya
Minister

Standaard

Ik kan alleen zeggen dat ik niet de helft versta van wat hij staat af te rammelen, ratelen dat die vent kan! Zal wel aan mij liggen zekers?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 22:38   #4
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Ik heb die man al bezig gezien. Hij is echt wel grappig, dat wel.
Maar je merkt wel dat hij geen woord kritiek heeft aan het adres van de Marrokaanse gemeenschap of de islam. Spijtig, een beetje zelfkritiek of reflectie (met nog wat humor erbij om het licht verteerbaar te houden) zou zijn gemeenschap wonderen doen.
Oud 8 januari 2007, 23:37   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hij zei wel iets dat waar was. België is het enigste arabisch land waar geen oorlog bezig is. Goeie mop, maar met veel inhoud.
Oud 9 januari 2007, 00:06   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ik kan alleen zeggen dat ik niet de helft versta van wat hij staat af te rammelen, ratelen dat die vent kan! Zal wel aan mij liggen zekers?
Ik heb hetzelfde probleem.
Het zal voor een deel aan zijn Antweps liggen denk ik.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 10:44   #7
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Maar je merkt wel dat hij geen woord kritiek heeft aan het adres van de Marrokaanse gemeenschap of de islam. Spijtig, een beetje zelfkritiek of reflectie (met nog wat humor erbij om het licht verteerbaar te houden) zou zijn gemeenschap wonderen doen.
Wellicht is die man zijn leven nog niet beu...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 12:23   #8
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is al veelzeggend genoeg dat de eerste de beste moslim met enig gevoel voor humor, direct in de schijnwerpers komt, zo blij is men, er eindelijk eentje gevonden te hebben!

Voor mij mag hij echter zijn humor houden, zijn uitspraak over die Marokkaanse actice laat duidelijk zien waar de man voor staat, misschien moeten mensen aan de inkom gaan staan en hiervoor waarschuwen?

Zou wel grappig wezen, omgekeerd aan de situatie in de roma!
Wedden dat ene dergelijke actie veel minder op begrip zou mogen rekenen als wat er aan zaal Roma gebeurde?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 12:27   #9
tomcpp
Banneling

Standaard

Kunnen alle moslima's hier es hun eigenaar identificeren ? Cfr Surah 4 vers 38.

Want vrouwen op internet moeten slaag krijgen volgens de islamitische universiteit van Cairo.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 12:29   #10
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Wellicht is die man zijn leven nog niet beu...
Soms zijn moedige mensen nodig.
Hirsi Ali en Wilders leven ook al jaren met politiebegeleiding, Theo Van Gogh heeft zelfs zijn leven gegeven voor het vurig verdedigen van onze vrijheden.
Oud 10 januari 2007, 16:51   #11
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja, als u dit zo zegt klinkt dat heldendom wel geweldig, maar als je je werk kwijt raakt, gewoon omdat je wijst op een aantal samenlevingsproblemen waar de stereotiepe benadering van kansarmoede duidelijk geen verklaring biedt voor de verontrustende signalen die vanuit de multiculturele samenleving komen, kost dit toch wel wat nachten slaap hoor.
Oud 10 januari 2007, 16:55   #12
tomcpp
Banneling

Standaard

Ja maar het is toch zo makkelijk om een zieke ideologie gewoon op armoede te steken. Dan moet niemand schuldig zijn en kunnen de moslimpjes, massamoordenaars en pedofielen dat ze zijn, dieper in hun slachtofferrolletjes wegkruipen.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 18:18   #13
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De mogelijkheid tot slachtofferrol komt volledig op rekening van links!
Daar wordt steeds geroepen '' allemaal de schuld van uitsluiting door de samenleving''.

Dat klopte niet met wat ik concreet vaststelde, ik zag een duidelijk verband tussen de beleving van de islam, achterstand in onderwijs arbeidsmarkt, en sociale , economische positie..
Oud 10 januari 2007, 19:59   #14
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Raar dat je dat zegt... in het kleine stukje dat ik zag op tv wel hoor... het ging ongeveer zo... er hingen 2 affiches in het politiekantoor van 2 personen die verdwenen waren en waar de politie naar op zoek was... boven de Belg stond 'vermist' en boven de Marokkaan 'gezocht'
en zo waren er nog dingen hoor in die paar minuutjes maar zoals ik al zei... ik versta hem niet goed wegen het 'ratelen'
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 21:43   #15
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht

Raar dat je dat zegt... in het kleine stukje dat ik zag op tv wel hoor... het ging ongeveer zo... er hingen 2 affiches in het politiekantoor van 2 personen die verdwenen waren en waar de politie naar op zoek was... boven de Belg stond 'vermist' en boven de Marokkaan 'gezocht'
en zo waren er nog dingen hoor in die paar minuutjes maar zoals ik al zei... ik versta hem niet goed wegen het 'ratelen'
Volgens mij was dat een sneer naar de vooroordelen bij de politie.
Het is in elk geval dubbelzinnig.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 17:54   #16
kweekmans
Vreemdeling

kweekmans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Daar wordt steeds geroepen '' allemaal de schuld van uitsluiting door de samenleving''.
Alsof links hier echt iets te zeggen heeft. De ganse uitvoerende macht in België en in Nederland is in handen van de centrumpartijen, wat ik enigzins nog een geruststelling vind ook.
Het is al te gemakkelijk om de schuld van (zeer relatieve) economische malaise op 1 groep mensen te steken. Laat staan op een minderheid. De realiteit is dat kleinere landen als België en Nederland ook heel erg onderhevig zijn aan de internationale "vrije" markt. De sluitingen in de auto-industrie van het laatste decenium zijn daarvan al een voorbeeld.
kweekmans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 18:47   #17
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Heu, conclusie uit de topic tot nu toe: de actrice uit Kassablanka is duidelijk beter geïntegreerd en verdiend de titel van BAMO meer dan die komiek, met wiens humor ik niet kan lachen.
Oud 12 januari 2007, 18:50   #18
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht

Dat klopte niet met wat ik concreet vaststelde, ik zag een duidelijk verband tussen de beleving van de islam, achterstand in onderwijs arbeidsmarkt, en sociale , economische positie..
Ik zie deze dingen ook, maar sommige linksen gaan er nog steeds van uit dat migranten wezens zijn die tegen ons moeten beschermd worden. Dat is pas een belediging aan het adres van een gemeenschap.
Oud 16 januari 2007, 16:25   #19
ashrawi
Lokaal Raadslid

ashrawi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcpp Bekijk bericht
Kunnen alle moslima's hier es hun eigenaar identificeren ? Cfr Surah 4 vers 38.

Want vrouwen op internet moeten slaag krijgen volgens de islamitische universiteit van Cairo.
Mijn eigenaar is God.

je haalt er de islamitische universiteit van Cairo bij, maar ken je de andere? En wat zij te zeggen hebben over internet?

Waarschijnlijk niet...
ashrawi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 16:37   #20
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij durft wel kritiek leveren op de 'eigen gemeenschap'. Je moet het wel willen horen/zien, natuurlijk.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be