![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Waar erger jij je aan in het verkeer? | |||
te snel rijden |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
te traag rijden op autosnelweg |
![]() ![]() ![]() |
28 | 37,84% |
niet pinken |
![]() ![]() ![]() |
41 | 55,41% |
rechts oversteken |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
blijven rijden in 2e vak |
![]() ![]() ![]() |
30 | 40,54% |
ouwe venten die 50 rijden waar je 90 mag en niet kan oversteken |
![]() ![]() ![]() |
40 | 54,05% |
mensen die in je gat zitten te rijden |
![]() ![]() ![]() |
40 | 54,05% |
tegenliggers met grootlichten |
![]() ![]() ![]() |
34 | 45,95% |
auto oversteekt en komt dan traag voor je rijden |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
vrachtwagens die oversteken, ook bij regenweer |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
wagens die in een file om de twee seconden van vak wisselen |
![]() ![]() ![]() |
31 | 41,89% |
mensen die door het rood rijden |
![]() ![]() ![]() |
26 | 35,14% |
laagvliegers die aan 180 per uur zitten te knipperen naar links als jij oversteekt op het derde |
![]() ![]() ![]() |
25 | 33,78% |
GSM'en |
![]() ![]() ![]() |
19 | 25,68% |
nog iets anders, nl... |
![]() ![]() ![]() |
16 | 21,62% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#241 | ||||
Minister-President
Geregistreerd: 23 juni 2005
Berichten: 4.999
|
![]() Citaat:
Concreet, leg mij dat eens haarfijn uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fout: verantwoordelijkheid blijft zowiezo bestaan. Je mag dat eens gaan uitleggen tegen zo'n nalatige voetganger die een vuistje vol euro's heeft getrokken van de verzekeraar, maar wel de rest van z'n leven in een rolstoel mag doorbrengen. Dat er ondanks alles dommekloten bestaan, is een wetenschap die in alle mogelijke scenario's van aansprakelijkheid opgaat. En dat er altijd wel ongevallen zullen gebeuren al evenzeer.
__________________
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#242 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() Citaat:
en dat staat er niet weet je... er is mij slechts één geval van een ristrictie bekend ... en dat tevens zowat de basis voor de hele verkeerscode je moet je op een regelmatige wijze als weggebruiker opstellen alvorens je nog maar aanspraak kan maken op elk regeltje in die hele wetgeving... jammer genoeg is de praktijk laatste tijd vaak anders Citaat:
maar maak je geen zorgen, ik zal niet meteen voor je wagen springen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#243 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() Citaat:
maar het kan eveneens iemand betreffen die rustig vanachter een verkeerd opgesteld voertuig komt piepen of een ander iemand die je niet meteen zag ( stel verkeersbord, elektriciteitskast... weet ik veel ) Citaat:
waar heb ik ooit beweerd dat ik of een andere voetganger niet zijn verantwoordelijkheden heeft ? het feit blijft dat gij voorrang moet kunnen verlenen en dat niets je daarvan ontslaat wat dus wilt zeggen dat je in bepaalde gevallen slechts stapvoets die laatste 2 meter zult mogen benaderen... terwijl jij, althans zo komt me dat over, uitgaat van je 30/50/ of iets anders recht laat ik het zo stellen... je lijkt me niet meteen een defensief rijder |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#244 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() het stond dan ook niet te lezen
![]() maar zo heb je dat wel geleerd ( neem ik aan ) Citaat:
verder zal ik ze ook wijsmaken dat men steeds defensief hoort te rijden ... wat niet meer wilt zeggen dan dat je voorzien moet zijn op zowat de worst-case-scenario's neem het voorbeeld van een kleine die plots van tussen twee geparkeerde voertuigen uitschiet in een drukke straat ... je kan je rijstijl daaraan aanpassen verder zal ik ze ook vertellen over niet te voorziene omstandigheden zoals diezelfde kleine die plots over de E-weg schiet en ik ze zeker ook proberen duidelijk te maken wat het verschil is tussen moord en doodslag want blijkbaar schijnen er maar weinigen dat te kennen Citaat:
vraag blijft : - hoe weet je dat indien zich dat zou voordoen ? - denk je dat jouw groen licht je plots voorrang van links verschaft... staat dat zo ergens in de code ? Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#245 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#246 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() Citaat:
doet me denken aan een aflevering van de zware voet waar ze weer eens aan 't vissen waren tot er ene een fout beging dat betrof een wagen die rechts afdraait en een voetganger die van dezelfde straat kwam en nog niet eens volledig aan dat zebrapad ( in verlengde richting dus ) geraakt was ps. ik was het er niet mee eens daar die voetganger nimmer gehinderd werd in z'n doen... Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 10 januari 2007 om 03:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#247 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Als een voetganger te kennen geeft dat hij over wil steken op het moment dat ik twee meter voor het zebrapad ben kan ik onmogelijk op tijd stoppen. zelfs als de bestuurder 30km/uur rijdt zou dat betekenen dat hij 250 milliseconden heeft om de voetganger op te merken, te reageren, en tot stilstand te komen. Dat lukt niet. Zelfs als de bestuurder 10km/uur rijdt zou hij slechts 2,8 seconden hebben om de voetganger op te merken, te reageren, en tot stilstand te komen. Stel dat we een bestuurder hebben die heel gemotiveerd is om te stoppen als hij 2m voor een zebrapad staat. Hij kijkt dan ook naar het voetpad. Als de bestuurder op dat moment in de richting van de plaats waar de voetganger staat kijkt, is dat misschien nog mogelijk, maar als de voetganger van de andere kant van het zebrapad komt, moet hij in die 2,8 seconden dus nog zijn gezichtsveld verplaatsen, de voetganger op merken, reageren, en tot stilstand komen. Dat is heel weinig tijd, en dat aan slechts 10km/uur. Het verwerken van het beeld 'stilstaande voetganger die wil oversteken' door de hersenen neemt al een deel van die tijd in beslag. Je verwacht extreem absurde dingen.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#248 | |
Minister
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
|
![]() Citaat:
En aangeven dat je oversteekt? nog nooit van mijn leven gedaan. Het zebrapad geeft aan dat ik wil oversteken anders stond ik er niet voor he ![]()
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#249 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
|
![]() Citaat:
de code spreekt over 'op het punt staan van' maw je kan dat interpreteren als een analogie voor iemand die van rechts komt... je moet desnoods kunnen stoppen ( theoretisch ).. en dan speelt de snelheid, zicht onduidelijkheid in principe ook geen rol als criterium dat je dan wel of geen voorrang zou moeten geven dus als dat vereist dat je een zebrapad naar gelang de omstandigheden ( zicht, mensen rondheen ed ) moet naderen met 2 km/u dan is dat zo maar btw er is in het verkeersregelement ook sprake van dat je sowiezo je snelheid moet matigen als je een zebrapad naderd ik weet wel wat je verder wilt zeggen en dat Bazilfunk het met z'n voorbeeldje wel erg op de spits drijft ... maar 't ging 'm hier eerder over dat principe van die voorrang Laatst gewijzigd door praha : 10 januari 2007 om 03:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#250 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
|
![]() Zelf heb ik geen auto, en als ik het gedrag zie van mensen achter het stuur heb ik er eerlijk gezegd ook geen zin in. Het is alsof mensen wanneer ze achter het stuur kruipen een soort van Dr. Jeckyll en Mr. Hyde transformatie ondergaan. De wat suffe grijze kantoormuis die pendelt tussen zijn kantoor in Brussel en zijn huisje in Mechelen ontpopt zich tot een agressieve arrogante vuilbekkende wegpiraat die andere wagens de pas afsnijdt, voetgangers de stuipen op het lijf jaagt en pakeerplaatsen van oude dametjes inpikt. Waarschijnlijk heeft die transformatie te maken met het subjectieve gevoel van de veilige cocon die de auto de bestuurder geeft, in combinatie met een vinnige motor die een gevoel van kracht genereert (op beide gevoelens, veiligheid en kracht, spelen de constructeurs trouwens handig in). Kortom, ik vind dat de auto erin slaagt het slechtste in de mens naar de oppervlakte te brengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#251 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Voor een zebrapad staan is trouwens aangeven dat je wil oversteken. Er zijn nogal wat mensen die staan lummelen voor een zebrapad (ik ben al kweetniehoeveel keer moeten stoppen voor iemand die niet wou oversteken), maar in de meerderheid van de gevallen zijn de mensen die aan zo'n zebrapad stilstaan, kijkend in de richting van de baan, mensen die willen oversteken. Over het algemeen blijven die mensen daar ook een paar seconden staan. Dat geeft de bestuurders de gelegenheid om zeker te zijn dat die mensen willen oversteken. De mensen die daar een paar seconden blijven staan hebben de auto's die 2 meter verwijderd waren dan ook laten passeren voor ze oversteken. Er zijn ook mensen die gewoon op het voetpad wandelen en zonder stoppen en kijken in de richting van het zebrapad gewoon beginnen oversteken. De bestuurders die dan 2m van het zebrapad verwijderd waren KUNNEN gewoon NIET veilig stoppen dan. Dit komt neer op je onder een rijdende auto gooien. Je kunt die als bestuurder gewoon NIET zien aankomen. Als bestuurder moet je ook rekening houden met de auto's achter u. Ik wil gerust op m'n rem trappen voor een overstekende voetganger, maar niet als ik het risico dat die poepstamper achter mij tegen mij rijdt. Het gevolg zou namelijk zijn dat ik vooruit vlieg en die voetganger mee zou kunnen hebben, of een andere voetganger. Ik ben zelf zo bijna aangereden geweest. Ik stond op de bus te wachten, vlak bij een zebrapad. Een voetganger deed zoals jij graag doet, namelijk gewoon het zebrapad overlopen en verwachten dat iedereen zomaar kan stoppen. Er kwam net een bestuurder aan, op zijn gemak, 't was in een zone 30, ik had die auto zien aankomen. Trapt op z'n rem. Die achter hem had niet gezien wat er gebeurde en knalt in zijn voorganger. De voorganger schuift het voetpad op. Ik kon nog net wegspringen. Ik doe heel veel te voet en steek dus heel vaak over op zebrapaden. Ik zou het nooit in mijn hoofd krijgen om zomaar opeens het zebrapad op te lopen als er net een auto komt. Gewoon, voor het zebrapad staan, de vlakbijzijnde auto's laten passeren, en dan voorzichtig beginnen oversteken zodat de auto's wel 'moeten' stoppen. Als ik zie dat er na de aankomende auto bijv. een vrachtwagen zit hou ik me nog even gedeisd omdat ik weet dat vrachtwagens een langere remafstand hebben. En als ik op een baan oversteek waar men 70 mag verwacht ik niet dat auto's 30 gaan rijden als ik me in de buurt van een zebrapad bevind, zodat ze tijdig kunnen stoppen als ik out of the blue beslis om over te steken. Er zouden flink wat accidenten gebeuren mochten mensen zo opeens 40 km/uur trager rijden. Accidenten waar ik dan trouwens het slachtoffer van kan zijn, want zo'n remmende auto kan ver vliegen als er iemand aan 70/uur tegen rijdt. Dat lijkt me redelijk logisch allemaal, eigenlijk. Ik hou niet van offensief gedrag in het verkeer, ook niet van voetgangers.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#252 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Ik vertraag bijna altijd aan zebrapaden, tenzij het van ver duidelijk is dat er niemand te bespeuren valt, maar in 250 ms een voetganger opmerken, reageren, en stoppen, kan ik NIET. En ik ga NIET standaard 10/uur rijden aan zebrapaden. Ik ben mijn leven nog niet beu, en het zou er NIET veiliger op worden voor de voetgangers. Iemand die ik ken van m'n eerste job heeft trouwens een kind verloren op een zebrapad. Die mensen woonden vlak aan een zebrapad. Op een dag liep het kind gewoon de deur uit, zebrapad op, onder een auto. Het was donker en het regende. Het zal je verheugen dat de bestuurder van de auto zowat zijn leven kwijt is: het trauma van een kind te hebben doodgereden + haar eigen kind verloren (ze was zwanger, miskraam gekregen) + de schuldenberg die daaruit voortgekomen is. Ze werd immers in haar ongelijk gesteld. Ik vond dat eigenlijk niet zo slim van dat kind. En ik vind het geen noodzaak om de bestuurder nog extra te bestraffen voor de impulsieve act van dat kind. Ik vind het kind ook niet in fout, iedereen is gewoon slachtoffer in zo'n accident.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#253 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
|
![]() Citaat:
Ik ken heel wat aangename chauffeurs, die niet zenuwachtig rijden, die geen halsbrekende toeren uithalen, die respect hebben voor andere weggebruikers.
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#254 | |
Minister
Geregistreerd: 17 mei 2003
Locatie: Anvers
Berichten: 3.531
|
![]() Citaat:
70 km/u?? You gotta be kidding me right? Als er ene tegen 70 km/u komt aangevlogen ga ik natuurlijk niet oversteken ![]() Net als ik gewoon spreek over mijn ervaring in het verkeer, spreek jij over jouw ervaringen in het verkeer. Ik kom zelden te voet op plaatsen waar men 70/km u mag rijden en er geen verkeerslichten aanwezig zijn. Vermits ik mij zelden te voet buiten de daguren op straat begeef moet ne chauffeur zelfs al dikke chance hebben dat hem 50 km/u kan halen. Denkt u nu echt dat ik over situaties spreek waar ik een auto tegen 70 km/u zie aankomen? Als je in antwerpen spreekt over auto's die geen voorrang willen afstaan aan voetgangers (waar ik dus mijn voorrang afdwing) dan spreek je meestal over auto's die stapvoets rijden. Mensen die wel op snelheid zijn in een stad zijn veel voorzichtiger dan die gefrusteerde chauffeurs die geen afstand van hun auto kunnen nemen ook al is het duidelijk dat ze te voet sneller op hun bestemming zouden zijn.
__________________
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 10 januari 2007 om 04:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#255 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
|
![]() Ja natuurlijk, en het is ook een bewuste veralgemening. Er zijn uiteraard bestuurders die rustig en doordacht rijden. Maar eerlijk gezegd... volgens mij zijn ze sterk in de minderheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#256 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Het signaal geven dat men als zwakke weggebruiker niet moet opletten houdt een risico in. Ooit worden het ook bestuurders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#257 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 30 november 2006
Berichten: 1.393
|
![]() Citaat:
![]() In de stad moet je gewoon sneller oversteken, en verwachten dat de chauffeur stopt. Anders sta je een eeuwigheid te wachten. Geen grap. Maar twee meter is toch wel wat kort door de bocht. Als ik mijn boekje van de rijschool goed geleerd heb, dan is de stopafstand de reactieafstand+de remafstand. De reactieafstand is je km/u delen door tien en maal drie. Bij dertig per uur is dat dus 9 meter. De remafstand is km/u delen door tien, maal zichzelf en delen door twee. Bij dertig per uur is dat 4,5 meter. De totale stopafstand is dus 13,5 meter, bij 30 km/u, en dat is bij een droog wegdek. Anders wordt het 16 meter. Genoeg theorie ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#258 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Iemand die op het voetpad loopt? Zebrapaden liggen vaak haaks op het voetpad. Of iemand die pardoes uit een zijstraat op het zebrapad verschijnt ? (Dat lijkt mij trouwens een fout bij het aanleggen) Of iemand die vanuit een winkel het zebrapad oploopt omdat hij een bekende aan de overzijde gezien heeft. Stuk voor stuk zaken die ik, gelukkig zonder erg, al meemaakte. Het is mij trouwens ook al eens gebeurd dat ik wel stopte voor iemand die helemaal niet wou oversteken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#259 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
|
![]() Citaat:
En ik weet het de autobestuurder is en wordt altijd in fout gesteld, maar als je niet gedronken hebt of drugs op hebt dan betaalt de verzekering, je betaald enkele jaren wat verzekering bij, je laat een nieuw bumbertje steken en het is opgelost. Jij zit mss gans je leven in een karretje, proficiat stoere jongen/meisje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#260 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Als ik 20 km/u rijdt op twee meter van een zebrapad kan ik een voetganger die 5 km/u loopt nooit voor mijn wagen terechtkomen. Hij legt op dezelfde tijd slechts 0.5 meter af. ![]() |
|
![]() |
![]() |