Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 januari 2007, 03:31   #101
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
AMADA was sterk tégen Moskou, mijn beste... AMADA steunde Peking! Bovendien is AMADA de voorloper van de PVDA en niet van de SP.A ...

Het VB komt structureel voort uit een door Hitler gefinancierde beweging, die actief met de nazi's heeft gecollaboreerd. Het VB heeft die erfenis nooit afgezweerd, en in het "vreemdelingenstandpunt" van het VB weerklinkt de oude ideologie, zij het afgezwakt, nog voort.
Twee onderschriften geleend, met dank aan wie ze vond:

Citaat:
Die Welt muss Gott danken, dass er einen Hitler geschaften hat. Der Anschluss Flanderns an das Deutsches Reich würde für die Flamen ein Glück sein." - Cyriel Verschaeve

Laatst gewijzigd door filosoof : 8 januari 2007 om 03:36.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 04:42   #102
born2bewild
Banneling

Standaard

zou het geen tijd worden dat pitje werk gaat zoeken in plaats van zich hier met oude koeien onledig te houden?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 11:37   #103
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Of hoe zij die het hardst tegen nazi's menen te zijn, er in een zekere zin zelf zijn.
Oud 8 januari 2007, 22:10   #104
Morghodius
Provinciaal Gedeputeerde

Morghodius's schermafbeelding

Standaard

ik zie maar een soort volk groepsverkrachten en moorden, en dat zijn geen VB aanhangers, maar de mensen die mohammed aanbidden.

om VB aan te vallen omdat hun dat willen stoppen is te triest voor woorden

En dan tellen we de gevangenen die ook buitenlands zijn en wel hier zijn geboren nog niet eens mee!
http://www.speed.planet.nl/planet/sh...3091/sc=92e720
Morghodius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 15:06   #105
bk232214
Gouverneur

Standaard U

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
In de aanloop naar de nakende verkiezingen, waar het schuimbekkende VB, de "design fascisten" onder ons, in enkele gemeenten bestuursmandaten wil binnenhalen, laat ik even één vd weinigen aan het woord die met veel geluk het fascisme en nazisme heeft overleefd : Regine Beer.

Regine Beer werd in 1944, als 22-jarig meisje, met het voorlaatste transport vanuit de Dossin-kazerne in Mechelen naar het uitroeiingkamp Auswitch-Birkenau gedeporteerd. Haar misdaad: haar vader was een Jood. In de Dossin-kazerne maakt ze voor het eerst kennis met de gruwel van het nazi-systeem. Vlaamse SS'ers maakten er de dienst uit. Omdat ze halfjoods is moest een commissie van Duitse studenten die "rassenkunde" studeerden na een voor haar vernederd onderzoek uitmaken of ze wel écht joods was. Op basis van schedelmetingen, kleur van de ogen, grote van de neus werd het definitieve oordeel geveld. Ze bleek voldoende joods en werd op transport gezet naar Auschwitz.
Na een verschrikkelijke reis kwam ze aan in het KZ van Auschwitz waar ze het nummer A 5148 in de arm werd getatoeëerd. Regine Beer werd een nummer. In het kamp zou ze verschillende malen op het nippertje aan de dood ontsnappen. In de rij voor de gaskamer werd ze er toevallig uitgepikt. Later werd ze ook geselecteerd, door het monster Dr. Mengele, berucht om zijn medische experimenten.

Regine Beer is 86 jaar nu, en heeft haar boek "Mijn leven als KZA 5148" opnieuw uitgegeven. Haar eerste boek, verschenen in 1992, was uitgeput. Vandaag werd het bewerkt door Paul De Keulenaar. Het is een document humaine, een waarachtige getuigenis én waarschuwing. Het toont het ware gelaat van elke extreemrechtse ideologie. In de jaren ‘70 stelde zij al "dat Were Di en de VMO groepen waren waartegen we moesten vechten". Voor haar was het klaar en duidelijk: "dit waren de afstammelingen van de mensen die haar in het contractiekamp hadden gestopt."

Regine Beer stelt:

"Het zijn vandaag weliswaar chique heren in maatpak, maar politiek en ideologisch komen zij daar vandaan." En met ‘daar vandaan', bedoelt ze klaar en duidelijk het extreemrechtse nazisme. "Vandaag, meer dan ooit, moet ik vaststellen dat ons werk (het blijven waarschuwen tegen extreemrechts en het VB) meer dan noodzakelijk is."

"De Joden waren de zondebokken gisteren, vandaag zijn dat de gastarbeiders, allochtonen, de politieke vluchtelingen. Kortom: het discours van het VB."

"Het fascisme is wel met wapens overwonnen, maar in de geest van vele mensen woekert het als een kanker verder. Hedendaagse politiek-economische en maatschappelijke problemen geven deze rechts-radicalen nog meer kans om hun ideeën, wensen en verzuchtingen kracht en vorm te geven."

Stof genoeg om eens over na te denken in de aanloop naar "8 october".
U bent een grote zeveraar je hebt wel het recht er in te geloven in onzin
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 15:17   #106
cor
Minister

Standaard

Er moest meer herinnerd worden aan dergelijke getuigenissen.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 15:19   #107
bk232214
Gouverneur

Standaard er is

[quote=Reza;2024938]Veel heeft het Vlaams blok nooit te zeggen gehad in Genk. Dat zal nu ook niet zo zijn. Ze zullen misschien ietske winnen, maar in de praktijk bliijven het sukkelaars. [/quot

De partijen die nu aan de macht zijn hebben toch al veel overgenomen van het vlaams belang . Dank zij de vreemdelingen die mogen stemmen en richtlijnen hebben gehad van hun geestelijke leiders is de S.P.A. de grootste partij in antwerpen .Maar houd u vast naar de volgede verkiezing
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 15:36   #108
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Of hoe zij die het hardst tegen nazi's menen te zijn, er in een zekere zin zelf zijn.
Je kan er niet "in zeker zin" een zijn. Dat is een vervlakking van het begrijp nazi, en dient vermeden te worden.
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2007, 16:24   #109
neutraalzwitserland
Schepen

neutraalzwitserland's schermafbeelding

Standaard

Het VB argument dat ook linkse politici soms 'foute' sympathieën in hun verleden hebben, moet genuanceerd worden.

In de jaren 60 sympathieën voor massamoordenaar Mao hebben lijkt mij toch niet van dezelfde orde als in 1951 een negationistisch boek vertalen (Karel Dillen vertaalde toen 'Nuremberg, ou la terre promise' van M. Bardèche naar het Nederlands). Al was het maar enkel omdat de communistische censuur en propaganda tot in de late jaren 80 veel konden verdoezelen, terwijl vele feiten omtrent de holocaust in 1951 al wijdverspreid waren.

Men kan nog proberen te veronderstellen dat Dillen 'ter goeder trouw' handelde en slechts 6 jaar na de oorlog nog niet genoeg feiten ivm de holocaust kon hebben gekend, maar het is vrij onwaarschijnlijk.

Opmerkelijker is dat in de 21e eeuw, wanneer eindeloos bronnenonderzoek allang de onbetwistbaarheid van de holocaust heeft vastgesteld en nadat ook het toenmalige Vlaams Blok een anti-negationismewet heeft gestemd, er toch nog altijd met het nazisme wordt gedweept door het VB. Tot in oktober 2006 werden in het Antwerpse VBhoofdkwartier aan de Van Maerlantstraat op maandelijkse basis vergaderingen van het SintMaartensfonds ingelegd. Het SintMaartensfonds is een vereniging die is gegroeid uit oud SSers die graag gedenkstenen voor hun daden aan het oostfront willen en af en toe tussendoor de Hitlergroet aan de leeuwenvlag brengen. Gezellig.

Aanwezigen op een herdenkingsdienst van de vereniging te Stekene in mei 2001 waren naast Johan Sauwens van de toenmalige VU ook Francis Van Den Eynde (Vlaams Belang Gent), Wim Verreycken (volksvertegenwoordiger Vlaams Belang), Xavier Buisseret (volksvertegenwoordiger Vlaams Belang) en Roeland Raes (voormalig ondervoorzitter Vlaams Belang).

De link tussen de top van het Vlaams Belang en het nazisme uit de jaren 30 en 40 is dus méér dan de statistische waarschijnlijkheid dat elke politieke stroming ergens in zijn verleden een 'fout hoofdstuk' heeft, het is iets dat heel dicht bij de hedendaagse werking en ideologie van de het VB staat.

Wie er nog een allesbehalve 'linkse' internetbron op wilt nalezen: http://www.dezwerfkat.be/vlbl3.htm
neutraalzwitserland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 10:55   #110
neutraalzwitserland
Schepen

Standaard

Vreemd, ik dacht dat de Vlaams belangers hier vrij snel gingen opspringen... misschien hebben ze gewoon geen zinnige argumenten om hun nazi-sympathieën goed te praten??
Oud 11 januari 2007, 13:23   #111
Boadicea

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neutraalzwitserland Bekijk bericht
Vreemd, ik dacht dat de Vlaams belangers hier vrij snel gingen opspringen... misschien hebben ze gewoon geen zinnige argumenten om hun nazi-sympathieën goed te praten??
Welke nazi-sympathieën?
Oud 11 januari 2007, 14:51   #112
Baruch de Spinoza
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morghodius Bekijk bericht
ik zie maar een soort volk groepsverkrachten en moorden, en dat zijn geen VB aanhangers, maar de mensen die mohammed aanbidden.

om VB aan te vallen omdat hun dat willen stoppen is te triest voor woorden

U stelt in alle ernst dat enkel islamieten moorden en aan groepsverkrachting doen?

U MEENT dit?

Mag ik u, zuiver ter illustratie, aan de Nazi-partij herinneren?
Baruch de Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 16:56   #113
neutraalzwitserland
Schepen

Standaard

Citaat:
Welke nazi-sympathieën?

Soit, beter geformuleerd dan: waar blijft de reactie op de nazi-sympathieën van de partijtop? Ik wou idd niet impliceren dat elke VBstemmer of militant nazisymathieën koesterde.

Laatst gewijzigd door neutraalzwitserland : 11 januari 2007 om 16:56.
Oud 11 januari 2007, 19:45   #114
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Soit, beter geformuleerd dan: waar blijft de reactie op de nazi-sympathieën van de partijtop? Ik wou idd niet impliceren dat elke VBstemmer of militant nazisymathieën koesterde.
Misschien vraag je wel een reactie op iets onbestaands; vele gelovigen gingen U voor.
Oud 11 januari 2007, 21:18   #115
Boadicea

Standaard

Citaat:
1) hier zijn geen bewijzen van

2) ik moet andermans mening niet vormen. Ik ga me niet moeien met iemands ideologie. Van mij mag je sympathie hebben voor wie of wat je wil.

Sorry, maar dat is mijn gevoel voor democratie. Ik veroordeel niemand die dweept met miljoenenmoordenars als Mao, Stalin en ga zo verder, waarom zou ik dan iemand moeten veroordelen, omdat die met Hitler dweept.
Ik ben pot noch ketel en heb geen zin om mensen te veroordelen, zolang iemand geen criminele feiten pleegt, heeft de staat niet in iemands hersenpan te kruipen.
Oud 11 januari 2007, 21:30   #116
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

2) ik moet andermans mening niet vormen. Ik ga me niet moeien met iemands ideologie. Van mij mag je sympathie hebben voor wie of wat je wil.

Sorry, maar dat is mijn gevoel voor democratie. Ik veroordeel niemand die dweept met miljoenenmoordenars als Mao, Stalin en ga zo verder, waarom zou ik dan iemand moeten veroordelen, omdat die met Hitler dweept.
Ik ben pot noch ketel en heb geen zin om mensen te veroordelen, zolang iemand geen criminele feiten pleegt, heeft de staat niet in iemands hersenpan te kruipen.

En wie o wie dweept er met mao, stalin en ga zo verder?
Oud 11 januari 2007, 21:33   #117
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Misschien vraag je wel een reactie op iets onbestaands; vele gelovigen gingen U voor.
Je bent blijkbaar van nederland en blijkbaar niet op de hoogte van de belgische politiek.

Het VB heeft vroeger zijn sympathien voor nazis, oostfronters en collaborateurs nooit onder stoelen of banken gestoken. Het is pas toen ze zichzelf een salonimago probeerden aan te meten, dat men snel een laken over de nazi sympathien heeft gehangen.

Als men niet naar het verleden van het VB mag verwijzen hoeft men ook niet naar het verleden van vlaanderen te verwijzen.
Oud 11 januari 2007, 21:33   #118
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Meer dan genoeg circumstantial evidence alvast.

Citaat:
Helemaal mee eens.

Citaat:
Dus ik neem aan dat u dan volledig eens bent met de volgende uitspraak:

Zolang iemand geen criminele feiten pleegt, heeft de staat niets te zeggen over zijn geloof?

Want, we zouden je geen inconsequentie willen verwijten he...
Oud 11 januari 2007, 22:15   #119
neutraalzwitserland
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht

Onbestaand zegt u? Waarom bestaan er dan beelden uit 1988 van Filip Dewinter en Gerolf Annemans die hulde gaan brengen aan gevallen Duitse soldaten en Vlaamse SSers?

Kijk zelf maar:

http://www.youtube.com/watch?v=0yhfGDxc-uY
Oud 11 januari 2007, 22:16   #120
neutraalzwitserland
Schepen

Standaard

Citaat:

de bewijzen van nazi-sympathieën van de VBtop:

http://www.youtube.com/watch?v=0yhfGDxc-uY
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be