Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2007, 11:57   #201
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nog los van je racistische trekjes, hoe zou je je eigen houding in deze omschrijven? Altijd vooraan staan om België zelf af te kraken als het om binnenlandse politiek gaat, maar als Nederlanders kritiek hebben op België zijn we ineens op onze teentjes getrapt. Ook niet echt consequent hè.
Dat is inderdaad één van de typische faux pas die je als buitenlander in België kan begaan. Wij kankeren graag op ons land, wij drijven de spot met alles wat maar los en vast zit, maar als een buitenlander dat doet, dan wordt dat als beledigend ervaren. In Nederland doet zich overigens hetzelfde voor: als ik lekker republikeins doe over de Coburgs of het koloniale verleden in Congo laak, dan vindt iedereen dat hier best en getuigen van een gezonde kritische instelling, maar als ik dan even het gesprek opentrek naar de Oranjes of - ik zeg maar iets - de slavenhandel van de WIC, dan word ik niet zelden terecht gewezen of valt er een gegeneerde stilte.

En nu on topic: het is normaal dat een transitland als België aan dat buitenlandse verkeer tol vraagt voor het gebruik van de wegen. Het massale buitenlandse verkeer op de Belgische wegen heeft tot nu toe enkel de lusten, maar niet de lasten gehad, terwijl de Belgische belastingbetaler hoge lasten te dragen had om de snel slijtende wegen te onderhouden. 60 euro vind ik echter wel een enorm hoog bedrag, niet voor de vrachtwagens die continu over de snelwegen komen gedenderd, maar wel voor de - bijvoorbeeld - de vakantieganger die slechts heen en terug door het land rijdt. Het zou inderdaad beter zijn een goedkoper, in de tijd beperkt vignet in te stellen, zoals dat onder meer in de Alpenlanden bestaat.

De Nederlandse reactie is wel typisch: een onmiddellijke actie, met vaak ongenuanceerde, op het randje van racisme balancerende uitspraken over die 'domme Belgen' (in tegenstelling tot het 'verlichte' Nederland), waarbij ze dan liever het geld onrechtstreeks uit hun zakken laten kloppen door een lange omweg via Duitsland te maken dan het direct aan Belgische taksen uit te geven...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 11:59   #202
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Niet?

Jij kent ze beter dan ik. Ik kan me niet voorstellen dat ze er niet zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat ze er wél zijn...
Oud 12 januari 2007, 12:01   #203
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laten we stellen dat Nederlanders altijd woedend reageren als ze in hun vrijheid beperkt worden. Het rekeningrijden in de Randstad zorgde ook voor veel briesende reacties...
Dat is er dan ook nog niet door, juist omdat er veel moeite gedaan moet worden om een eerlijk systeem te ontwerpen.

Op zich is er veel minder bezwaar tegen het principe van een kilometerheffing of rekeningrijden, omdat dat gedoseerd gebeurt: je betaalt voor wat je rijdt. Dit helpt dan ook om de automobiliteit terug te dringen, daar je meer betaalt naarmate je meer rijdt.

In dit geval gaat het echter om een onevenwichtige maatregel, onafhankelijk van hoeveel er van de weg gebruik gemaakt wordt: iemand die dagelijks van de Belgische snelwegen gebruik maakt, dagelijks mede de file langer maakt en de weg verslijt, betaalt evenveel als iemand die eenmaal per jaar op doortocht naar zijn vakantie van de Belgische snelwegen gebruik maakt. Elke redelijkheid is dan zoek. Deze maatregel helpt op geen enkele wijze de mobiliteit terug te dringen en is alleen bedoeld om op een zo eenvoudig mogelijke manier geld te vangen.

Citaat:
Uiteindelijk vind ik het een eenvoudig principe: autosnelwegen worden niet alleen door de Belgen gebruikt, maar in toenemende mate ook door buitenlands vervoer. Bijgevolg moeten ook zij hun bijdrage leveren om het onderhoud mogelijk te maken. Wie de trein neemt, betaalt ook. Wie de autosnelweg neemt, hoort ook te betalen. Die wegen worden immers niet gratis aangelegd en onderhouden...
Iedereen betaalt toch ook voor het aanleggen en onderhouden van wegen, in de vorm van wegenbelasting? Als dat geld niet toereikend is, moet men de wegenbelasting verhogen.

In Nederland is de wegenbelasting niet bepaald gering, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van de wegen gemiddeld genomen zeer hoog is. In Duitsland zijn de snelwegen ook niet slecht, heel Europa rijdt erover, maar toch is er geen sprake van tolheffing (voor personenvoertuigen).
Ik zie niet in waarom het in Nederland en Duitsland wel zou kunnen en in andere landen niet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 12:01   #204
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Dacht Nederland daar, zo'n paar eeuwen terug, toen Antwerpen tol moest betalen voor de Schelde, ook zo over?
Pfff.... het Belgicistische argumentenarsenaal is nu wel erg mager aan het worden.
Oud 12 januari 2007, 12:04   #205
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het is in ieder geval wel een negerin die in het Nederlands gaat zingen
Dat deed Tesje twee jaar geleden toch ook? Prachtig, die meid, wij waren er hier allemaal dol van.

Laatst gewijzigd door baarle : 12 januari 2007 om 12:07.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 12:09   #206
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Maar de afstanden zijn niet te vergelijken. Vergeet je dat even voor het gemak?
Neen, daar het ene voor een enkele rit is terwijl in het andere geval je onbeperkte toegang krijgt voor een heel jaar tot heel het autowegennetwerk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 12:10   #207
Dimitri

Standaard

Citaat:
En?

Als ik even naar Middelburg wil rijden, dan moet ik voor het gebruik van de Westerscheldetunnel zomaar eventjes 9 (NEGEN!!!) euro neertellen. Heen en terug. NEGEN euro. Kom ik de week erna weer eens door de tunnel, dan ben ik weer eens negen euro lichter...

Voor 60 euro kon je een heel jaar lang onbeperkt over de Belgische autowegen scheuren... Dat lijkt me wel een koopje!
De Westerscheldetunnel is wel de enige grote tolweg van Nederland (er is nog één andere tolweg, de Kiltunnel tussen Dordrecht en 's-Gravendeel, maar die is een grote flop geworden omdat er nauwelijks vraag naar de verbinding bleek te bestaan) en is er gekomen in plaats van de veerdienst die ook niet gratis was.

Voor de rest kunt u voor welgeteld 0 euro onbeperkt over de Nederlandse snelwegen scheuren. Als dat geen vrijgevigheid is...
Oud 12 januari 2007, 12:12   #208
Dimitri

Standaard

Citaat:
Sorry, Dimitri, maar hier laat je toch zien dat je echt niets afweet van de Belgische autosnelwegen. Er rijdt enorm veel buitenlands vracht- en personenvervoer op de Belgische autosnelwegen. Heel veel Poolse, Hongaarse, Britse, Franse, Duitse vrachtwagens bijvoorbeeld. De autosnelwegen Antwerpen-Gent en dan Gent-Kortrijk-Rijsel of Gent-Brugge-Oostende-Duinkerke bulken van het buitenlands verkeer. Op zondag merk je dat heel duidelijk: Belgische vrachtwagens moeten dan in de stal blijven, terwijl die regelgeving niet geldt voor buitenlands vrachtvervoer.

Er zijn inderdaad flink wat gebreken aan te tonen, maar dat neemt niet weg dat het Belgisch snelwegennetwerk flink door de buitenlanders wordt gebruikt. Niet alleen door de caravan- en campingcar-Nederlander!
Ik doelde hier uitsluitend op het personenvervoer. Vrachtvervoer doorkruist heel Europa en bijgevolg zul je in elk land veel buitenlandse vrachtwagens zien.
Oud 12 januari 2007, 12:13   #209
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
3. Ten derde: Een 'algemeen' vignet voor alle wegen sluit alternatieven uit. Let wel: In Frankrijk en Italie kan je kiezen.
Er is geen sprake van een "algemeen vignet", maar wel van een vignet voor de autosnelwegen. Wie als Nederlander van Sluis naar Maldegem rijdt, hoeft helemaal geen vignet te kopen bijvoorbeeld.
Oud 12 januari 2007, 12:14   #210
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
4. Het is een oneerlijke maatregel voor bewoners in de grensstreek. Grensstreekbewoners die afhankelijk zijn van de Westerscheldetunnel krijgen weldegelijk hun geld terug. Zeeuws Vlamingen nu niet. Jullie minister weet dat ook maar vond het 'te moeilijk' om dat goed te regelen. (Gisteren op onze radio 1).
De tol bij de Westerschelde is per rit te betalen. Ik heb ten andere nog niet gehoord over een terugbetaling van dit tolgeld door de overheid. Er kan hoogstens een tegemoetkoming van de werkgever bestaan.
Oud 12 januari 2007, 12:16   #211
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een Nederlander rijdt over een Belgische snelweg: hij betaalt voor het gebruik.
Een Duitser rijdt over een Belgische snelweg: hij betaalt voor het gebruik.
Een Hongaar rijdt over een Belgische snelweg: hij betaalt voor het gebruik.
Enzovoort.

Iedereen die van de dienstverlening gebruik maakt, betaalt. Punt uit, andere lijn. Dat is een heel goed principe.

Men betaalt ook de trein als men de trein wil nemen. Men betaalt ook de bus als men daarvoor kiest. Enzovoort.
Als ik elke dag de trein neem, betaal ik meer dan als ik eenmaal per jaar de trein neem. Zelfde geldt voor de bus. Bij een wegenvignet betaalt iedereen evenveel, ongeacht hoeveel er gebruik van wordt gemaakt. Dat is toch niet logisch?!
Oud 12 januari 2007, 12:17   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
9. Tot slot: De iets beter ingelichte nederlanders kunnen zich niet aan de indruk onttrekken dat het hier een noodmaatregel betreft die louter is bedoeld om op een makkelijke manier de belgische (lees: waalse) begroting vlot te trekken en speciaal is gericht op het doorgaande verkeer.
Ook al haalt de huidige regering allerlei zaken uit de toverhoed, toch is die conclusie onjuist. Het plan om een vignet in te voeren bestaat al heel lang. Ook het akkoord errond en de toestemming van de EU ligt al een flinke tijd achter ons. Eigenlijk had het trouwens al ingevoerd moeten zijn, maar doordat de Brusselse regering dwars lag is de zaak pas nu in deze fase terechtgekomen.
Oud 12 januari 2007, 12:17   #213
Tjeerd
Burger

Tjeerd's schermafbeelding

Standaard

Nou moet Nederland de Westerschelde afsluiten onder het mom van verdieping. dat werkte na 1585 ook goed

Maar even serieus:
Ik kan me wel vinden in dit plan; immmers de gebruiker betaalt. Maar om het wat eerlijker te maken zou ik liever wat meer alternatieven zien. iemand die 1x per jaar naar Antwerpen gaat hoeft dan niet hetzelfde te betalen als iemand die regelmatig in Belgie vertoeft. En laat grensteekbewoners een soort abonnement kopen. Ook zouden vrachtauto's en auto' met caravan meer moeten betalen als gewone personenauto's.
Ik vind een simpel wegenvignet wat te kort door de bocht.
Oud 12 januari 2007, 12:19   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik elke dag de trein neem, betaal ik meer dan als ik eenmaal per jaar de trein neem. Zelfde geldt voor de bus. Bij een wegenvignet betaalt iedereen evenveel, ongeacht hoeveel er gebruik van wordt gemaakt. Dat is toch niet logisch?!
Dat klopt. Daarom ook stelde ik al dat men beter een systeem zoals in Duitsland of Frankrijk had ingevoerd: betalen per rit en per kilometer.

Ik stoor me evenwel aan het feit dat gebriest wordt, terwijl er geen woord van kritiek wordt gehoord over de hoge bedragen die Nederlandse zonnekloppers wel willen betalen voor de Spaanse of Italiaanse autosnelwegen (vaak pakken meer dan het 60 euro-vignet voor de Belgische autosnelwegen).

Ook vecht ik de reacties aan omdat men er blijkbaar vanuit gaat dat het "normaal" is dat autosnelwegen gratis zijn. Dat vind ik niet. Die horen, net als de andere dienstverlening, betalend te zijn.
Oud 12 januari 2007, 12:20   #215
Dimitri

Standaard

Citaat:
Terwijl diezelfde Nederlanders zonder morren 80 euro voor twee ritten betalen wanneer ze van de Franse grens naar Barcelona rijden...

Diezelfde Nederlanders betalen nog een groter bedrag wanneer ze langs de autosnelwegen door Frankrijk naar het zuiden van Italië rijden. Ook voor twee ritten, en alweer zonder morren.
Misschien dat daarom het vliegverkeer op die bestemmingen zo populair is?

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om dat hele eind met de auto te moeten afleggen.
Oud 12 januari 2007, 12:22   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Jammer dat er nog zoveel Ollanderhaat is. Je kunt het in dat opzicht de Nederlanders die hebben gereageerd op geenstijl en detelegraaf amper kwalijk nemen dat ze boos zijn op Belgie... .
Ik denk niet dat er ook maar één iemand is die hier behept is met "Ollanderhaat" (afgezien van de bubbelsmurfen, maar die laten zich nu hier niet horen).

Nederlanders briesen nu net zoveel als indertijd toen men het rekeningrijden in hun eigen land wou invoeren.
Oud 12 januari 2007, 12:24   #217
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Zover ik weet is het autowegenvignet een federaal initiatief.
Ik dacht dat dit niet zo was. Volgens mij heeft men jaren geleden vanuit de Vlaamse regering dit idee geopperd. Uiteindelijk werd dit afgeblokt door de federale regering met de stelling dat dit toen nog gedeeltelijk federale materie was en dat er bijgevolg een akkoord hoorde te zijn met de twee andere gewesten.
Oud 12 januari 2007, 12:26   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Nederland is de wegenbelasting niet bepaald gering, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van de wegen gemiddeld genomen zeer hoog is. In Duitsland zijn de snelwegen ook niet slecht, heel Europa rijdt erover, maar toch is er geen sprake van tolheffing (voor personenvoertuigen).
Ik zie niet in waarom het in Nederland en Duitsland wel zou kunnen en in andere landen niet.
In Duitsland is men volop aan het denken om de "Maut" ook naar het personenvervoer uit te breiden... Ook de Duitsers beseffen dat het nu niet zo langer kan!
Oud 12 januari 2007, 12:27   #219
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Ik kan me niet voorstellen dat ze er wél zijn...
Goed. Dan zal ik er eentje noemen:
Citaat:
Na een carrière in alle echelons van de partij werd Geert Bourgeois in 1995 federaal volksvertegenwoordiger voor de toenmalige Volksunie. Hij legde zich vooral toe op juridische materies en communautaire aangelegenheden. Niettegenstaande hij oppositielid was, slaagde hij er toch in om verschillende wetsvoorstellen van zijn hand goedgekeurd te krijgen
Ik ken de kritiek op de man. Toch kun je hem niet ontzeggen dat hij visie heeft.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2007, 12:28   #220
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de rest kunt u voor welgeteld 0 euro onbeperkt over de Nederlandse snelwegen scheuren. Als dat geen vrijgevigheid is...
En dat vind ik niet normaal... De trein is ook niet gratis. De bus al evenmin. Enzovoort.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be