![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
En nu on topic: het is normaal dat een transitland als België aan dat buitenlandse verkeer tol vraagt voor het gebruik van de wegen. Het massale buitenlandse verkeer op de Belgische wegen heeft tot nu toe enkel de lusten, maar niet de lasten gehad, terwijl de Belgische belastingbetaler hoge lasten te dragen had om de snel slijtende wegen te onderhouden. 60 euro vind ik echter wel een enorm hoog bedrag, niet voor de vrachtwagens die continu over de snelwegen komen gedenderd, maar wel voor de - bijvoorbeeld - de vakantieganger die slechts heen en terug door het land rijdt. Het zou inderdaad beter zijn een goedkoper, in de tijd beperkt vignet in te stellen, zoals dat onder meer in de Alpenlanden bestaat. De Nederlandse reactie is wel typisch: een onmiddellijke actie, met vaak ongenuanceerde, op het randje van racisme balancerende uitspraken over die 'domme Belgen' (in tegenstelling tot het 'verlichte' Nederland), waarbij ze dan liever het geld onrechtstreeks uit hun zakken laten kloppen door een lange omweg via Duitsland te maken dan het direct aan Belgische taksen uit te geven...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#202 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik kan me niet voorstellen dat ze er wél zijn...
|
|
|
#203 | ||
|
|
Citaat:
Op zich is er veel minder bezwaar tegen het principe van een kilometerheffing of rekeningrijden, omdat dat gedoseerd gebeurt: je betaalt voor wat je rijdt. Dit helpt dan ook om de automobiliteit terug te dringen, daar je meer betaalt naarmate je meer rijdt. In dit geval gaat het echter om een onevenwichtige maatregel, onafhankelijk van hoeveel er van de weg gebruik gemaakt wordt: iemand die dagelijks van de Belgische snelwegen gebruik maakt, dagelijks mede de file langer maakt en de weg verslijt, betaalt evenveel als iemand die eenmaal per jaar op doortocht naar zijn vakantie van de Belgische snelwegen gebruik maakt. Elke redelijkheid is dan zoek. Deze maatregel helpt op geen enkele wijze de mobiliteit terug te dringen en is alleen bedoeld om op een zo eenvoudig mogelijke manier geld te vangen. Citaat:
In Nederland is de wegenbelasting niet bepaald gering, maar daar staat tegenover dat de kwaliteit van de wegen gemiddeld genomen zeer hoog is. In Duitsland zijn de snelwegen ook niet slecht, heel Europa rijdt erover, maar toch is er geen sprake van tolheffing (voor personenvoertuigen). Ik zie niet in waarom het in Nederland en Duitsland wel zou kunnen en in andere landen niet. |
||
|
|
|
|
|
#204 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Pfff.... het Belgicistische argumentenarsenaal is nu wel erg mager aan het worden.
|
|
|
|
|
|
#205 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Dat deed Tesje twee jaar geleden toch ook? Prachtig, die meid, wij waren er hier allemaal dol van.
Laatst gewijzigd door baarle : 12 januari 2007 om 12:07. |
|
|
|
|
|
#206 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#207 | |
|
|
Citaat:
Voor de rest kunt u voor welgeteld 0 euro onbeperkt over de Nederlandse snelwegen scheuren. Als dat geen vrijgevigheid is... |
|
|
|
|
|
|
#208 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#209 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is geen sprake van een "algemeen vignet", maar wel van een vignet voor de autosnelwegen. Wie als Nederlander van Sluis naar Maldegem rijdt, hoeft helemaal geen vignet te kopen bijvoorbeeld.
|
|
|
|
|
|
#210 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#213 |
|
Burger
|
Nou moet Nederland de Westerschelde afsluiten onder het mom van verdieping. dat werkte na 1585 ook goed
Maar even serieus: Ik kan me wel vinden in dit plan; immmers de gebruiker betaalt. Maar om het wat eerlijker te maken zou ik liever wat meer alternatieven zien. iemand die 1x per jaar naar Antwerpen gaat hoeft dan niet hetzelfde te betalen als iemand die regelmatig in Belgie vertoeft. En laat grensteekbewoners een soort abonnement kopen. Ook zouden vrachtauto's en auto' met caravan meer moeten betalen als gewone personenauto's. Ik vind een simpel wegenvignet wat te kort door de bocht. |
|
|
|
|
|
#214 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik stoor me evenwel aan het feit dat gebriest wordt, terwijl er geen woord van kritiek wordt gehoord over de hoge bedragen die Nederlandse zonnekloppers wel willen betalen voor de Spaanse of Italiaanse autosnelwegen (vaak pakken meer dan het 60 euro-vignet voor de Belgische autosnelwegen). Ook vecht ik de reacties aan omdat men er blijkbaar vanuit gaat dat het "normaal" is dat autosnelwegen gratis zijn. Dat vind ik niet. Die horen, net als de andere dienstverlening, betalend te zijn. |
|
|
|
|
|
|
#215 | |
|
|
Citaat:
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om dat hele eind met de auto te moeten afleggen. |
|
|
|
|
|
|
#216 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nederlanders briesen nu net zoveel als indertijd toen men het rekeningrijden in hun eigen land wou invoeren. |
|
|
|
|
|
|
#217 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik dacht dat dit niet zo was. Volgens mij heeft men jaren geleden vanuit de Vlaamse regering dit idee geopperd. Uiteindelijk werd dit afgeblokt door de federale regering met de stelling dat dit toen nog gedeeltelijk federale materie was en dat er bijgevolg een akkoord hoorde te zijn met de twee andere gewesten.
|
|
|
|
|
|
#218 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|