Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 januari 2007, 21:39   #321
Makkie
Lokaal Raadslid

Makkie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je daarenboven ook nog eens zover gaat om mensen met kennis van zaken af te doen als respectloze vervuilers, enkel omdat ze de "groene" boodschap niet ondersteunen, dan is het hek helemaallvan de dam.
Wie bedoel je?
Oud 16 januari 2007, 21:51   #322
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ondertussen heb ik drie installateurs gesproken alsook meerdere eigenaars. Geen enkele heeft me daarover verteld... Nochtans zouden de consumenten het eerste moeten merken.

Waar haalt u die informatie trouwens vandaan? Een verwijzing?
Basiskennis van de opbouw van een zonnecel en van een zonnepaneel.
Prof Marc Van Rossum doceert een aantal leuke cursussen om Imec over deze materie, gaande van basis tot meer geavanceerde onderwerpen.

http://www.kuleuven.be/onderwijs/aan...bi/H0K09BN.htm mocht je de cursus willen volgen.

Een ietwat degelijke zonnecel heeft een beschermende laag die de cel beschermt, de straling doorlaat en vervolgens gevangen houdt in de cel zelf. Je hoeft geen groot licht te zijn om te weten dat vuil op zo'n moment enkel zorgt voor extra reflectie en het dus te vermijden is.

Citaat:
Fout. De door mij gecontacteerde installateurs gaven alle drie 10 jaar volledige garantie.
Maar geen 15, en daar ging het over.

Citaat:
Tja, ik zie wat mensen aan opbrengst hebben met hun zonnepanelen. U zit hier maar wat theoretisch te lullen. Ik stel daarbij vast dat deze mensen weldegelijk een mooie opbrengst hebben, hun cellen in een korte tijd weten af te schrijven (en erna dus pure winst maken).

U mag me trouwens altijd doorverwijzen naar een gebruiker die uw stellingen bevestigt. Als mogelijk toekomstig gebruiker interesseert me dat immers wel.
Mij goed als je mijn stelling als theoretisch gezever wil afdoen. Wakker ga ik er niet van liggen. Leuk voor die mensen dat ze nu wat winst kunnen maken; met wat degelijk onderhoud zouden ze meer winst kunnen maken.
Daar heb je geen hoogdravende theorietjes voor nodig, simpele basiskennis van zo'n cel, bevestigt je dat. Gebruikers die mijn stellingen bevestigen hoef ik dan ook niet. Het simpele feit dat leveranciers geen 15 jaar garanderen, zegt op dat vlak genoeg.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2007, 22:01   #323
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Puisqu'il faut changer les choses
Aux arbres citoyens
Il est grand temps qu'on propose
Un monde pour demain" (Yannick Noah)

http://www.youtube.com/watch?v=5RDIYE2yB3M
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 07:32   #324
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Basiskennis van de opbouw van een zonnecel en van een zonnepaneel.
Prof Marc Van Rossum doceert een aantal leuke cursussen om Imec over deze materie, gaande van basis tot meer geavanceerde onderwerpen.

Een ietwat degelijke zonnecel heeft een beschermende laag die de cel beschermt, de straling doorlaat en vervolgens gevangen houdt in de cel zelf. Je hoeft geen groot licht te zijn om te weten dat vuil op zo'n moment enkel zorgt voor extra reflectie en het dus te vermijden is.
Geen enkele consument, fabrikant of installateur brengt dit naar voor. Ook heb ik het nog nergens gelezen: in tijdschriften noch op fora. Nochtans zouden we redelijkerwijze mogen aannemen dat dit nadeel dermate bekend is, daar het zich onmiddellijk laat blijken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 07:39   #325
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Mij goed als je mijn stelling als theoretisch gezever wil afdoen. Wakker ga ik er niet van liggen. Leuk voor die mensen dat ze nu wat winst kunnen maken; met wat degelijk onderhoud zouden ze meer winst kunnen maken.
Daar heb je geen hoogdravende theorietjes voor nodig, simpele basiskennis van zo'n cel, bevestigt je dat. Gebruikers die mijn stellingen bevestigen hoef ik dan ook niet. Het simpele feit dat leveranciers geen 15 jaar garanderen, zegt op dat vlak genoeg.
Ik beschouw het zelfs niet als "theoretisch gezever" maar als "zever" kortweg, daar ik geen enkele aanduiding van uw stelling zie in de werkelijkheid. Indien dit waar zou zijn, kwam dit al lang naar voor op de fora en de informatievergaderingen waaraan ik deelgenomen heb en deelneem.

Het feit dat leveranciers geen 15 jaar garanderen, zegt niets over uw stelling. Dat is net als iemand die beweert dat de autofabrikanten geen 100 jaar garantie geven... en dat daar het probleem ligt.
Oud 17 januari 2007, 07:49   #326
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En zonnepaneel dat onder de duivenstront ligt, zou dat nog goed werken?

Een zonnepaneel, dat achter een rij bomen staat, zou dat evenveel presteren dan eentje die de zon volgt?

Een zonnepaneel, dat gewoon voor de productie ervan een hele hoop CO2 heeft laten vrijkomen, is dat CO2 neutraal?

De hellingsgraad van een goed werkend zonnepaneel heeft niks te maken met de "zelfreinigende" functie van de oppervlaktelaag, maar alles met de maximale lichtinval. Ideaal voor de zelfreiniging zou zijn, met de niet vuil te worden kant naar beneden gericht. Helaas vangt dat niet veel zon.

Het is een feit, als een zonnepaneel regelmatig gereinigd word is het efficienter.
Ander feit. De meest efficiente, modernste zonnepanelen gaan snel stuk, net doordat de efficiencie de mechanische sterkte ten zeerste aantast. Je zit ten slotte met een stuk "glasachtig" materiaal, dat zou dun mogelijk is, en dan zoveel mogelijk zonne-energie, ergo warmte- moet absorberen. Koud/warm cyclus van jewelste. Deze cyclus verpulverd zelfs rotsen.

Dat de fabrikanten dit niet vermelden is niet abnormaal. Ze moeten het niet vermelden.
Dat een particulier hier in België er winst aan kan doen is ook niet moeilijk. De bedrijven krijgen er subsidies voor. En de particulier ook nog eens.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 07:55   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
En zonnepaneel dat onder de duivenstront ligt, zou dat nog goed werken?

Een zonnepaneel, dat achter een rij bomen staat, zou dat evenveel presteren dan eentje die de zon volgt?
Dit gaat niet over daadwerkelijk "vuil" (uitwerpselen, bladeren...), maar over stof.

Ook verduisterd zonnepaneel zal niet naar behoren werken. Dat weet iedereen; daarom plaatst men niet zomaar zonnepanelen (er zijn meerdere vereisten).
Oud 17 januari 2007, 07:58   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de fabrikanten dit niet vermelden is niet abnormaal. Ze moeten het niet vermelden.
Dat een particulier hier in België er winst aan kan doen is ook niet moeilijk. De bedrijven krijgen er subsidies voor. En de particulier ook nog eens.
De subsidies voor particulier zijn in het Vlaams Gewest belachelijk laag geworden. M.a.w. als u rekent op de subsidie om winst te maken, dan mag u het wel vergeten. Niet dit brengt winst, wel het rendement van de zonnepanelen en de inkomsten die dit geeft (het certificaat).

Indien er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de daling van het rendement door wat u en anderen beweren, dan was dit al lang onder de consumenten duidelijk worden. Zelf ben ik me aan dit alles gaan interesseren, dan ik heb meerdere gebruikersgroepen, -verenigingen en fora gevonden waar mensen hun ervaringen e.d. aan bod laten komen. Soms lees ik heel kritische zaken (nog een van die zaken die jullie verkeerdelijk aannemen: dat het zou gaan om een hoopje "geitenwollensokkentypes" die niet kritisch denken en maar aannemen wat fabrikanten beweren); nooit heb ik evenwel zaken gelezen als de noodzaak tot het jaarlijks viermaal reinigen van het zonnepaneel om het rendement te garanderen.
Oud 17 januari 2007, 08:00   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ander feit. De meest efficiente, modernste zonnepanelen gaan snel stuk, net doordat de efficiencie de mechanische sterkte ten zeerste aantast. Je zit ten slotte met een stuk "glasachtig" materiaal, dat zou dun mogelijk is, en dan zoveel mogelijk zonne-energie, ergo warmte- moet absorberen. Koud/warm cyclus van jewelste. Deze cyclus verpulverd zelfs rotsen.
TOTAAL FOUT. U weet er duidelijk NIETS van!!! Fotovoltaïsche cellen werken niet op zonneWARMTE!!! Fotovoltaïsche cellen werken ook bij lage temperaturen en bij diffuus licht.
Oud 17 januari 2007, 08:53   #330
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De subsidies voor particulier zijn in het Vlaams Gewest belachelijk laag geworden. M.a.w. als u rekent op de subsidie om winst te maken, dan mag u het wel vergeten. Niet dit brengt winst, wel het rendement van de zonnepanelen en de inkomsten die dit geeft (het certificaat).

Indien er daadwerkelijk een probleem zou zijn met de daling van het rendement door wat u en anderen beweren, dan was dit al lang onder de consumenten duidelijk worden. Zelf ben ik me aan dit alles gaan interesseren, dan ik heb meerdere gebruikersgroepen, -verenigingen en fora gevonden waar mensen hun ervaringen e.d. aan bod laten komen. Soms lees ik heel kritische zaken (nog een van die zaken die jullie verkeerdelijk aannemen: dat het zou gaan om een hoopje "geitenwollensokkentypes" die niet kritisch denken en maar aannemen wat fabrikanten beweren); nooit heb ik evenwel zaken gelezen als de noodzaak tot het jaarlijks viermaal reinigen van het zonnepaneel om het rendement te garanderen.
De totale subsidies per jaar is idd belachelijk laag, maar per plaatser lopen deze wel op tot 75%.

En wat dat reinigen aangaat, vraag aan de mensen met pannelen die je kent eens of zij ooit een vergelijking hebben gemaakt tussen het rendement voor en na een reiniging.
Persoonlijk heb ik een tijd lang alle dagen hun rendement opgeschreven en de uren licht per dag. Het was ook pas daarna dat het mij opviel dat deze een verlies hadden door het stof dat er op lag. Dus ook zonder de reinigingsbeurten blijven de pannelen werken, maar wel met een verlies in het begin en op het einde van de lichtperiode.
Het is zoals ichtkoepels in op een achterbouw, zij laten steeds licht door.
Maar iedereen weet dat het beter is ze regelmatig te reiningen, omdat je zuiverder licht krijgt van propere lichtkoepels dan van vuile.

Citaat:
TOTAAL FOUT. U weet er duidelijk NIETS van!!! Fotovoltaïsche cellen werken niet op zonneWARMTE!!! Fotovoltaïsche cellen werken ook bij lage temperaturen en bij diffuus licht.
Klopt, de cellen zijn idd niet temperatuurgebonden en werken idd bij het minste licht inval, deze moet echter wel voldoende zijn.
Wie slim is en de mogelijkheid heeft, zorgd er dan ook best voor om de straatverlichting te gebruiken als nachtelijke lichtbron. Het rendemend is dan wel heel laag, maar er is een rendemend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Zonnepanelen die allmeer dan 15 jaar buiten opgesteld staan, zijn niet alleen oude generatie cellen, ze hebben last van vocht, slechte contacten, verwering en, wat belangrijker is, hun actieve gebieden zijn vergeven van defecten en parasitaire ladingen.
De contacten zitten aan de onderkant en kan je bij schuin dakopstelling dus binnen laten komen, zodat zij niet zijn bloodgesteld aan weer en wind.
Staan ze op een plat dak, dan kan je ze afdekken met een kist en veel mensen laten er dan de leidingen van hun zonnecollector door lopen, zo zijn deze contacten opnieuw niet meer bloodgesteld aan weer en wind en blijven ze op een constante warmte. Dit verlengd de levensduur enorm en verhoogd dus je rendement.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 09:17   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De totale subsidies per jaar is idd belachelijk laag, maar per plaatser lopen deze wel op tot 75%.
Was dat laatste maar waar... In de praktijk geven de meeste gemeenten 0 euro subsidie. De meeste Vlaamse provincie hetzelfde bedrag, niets dus. Enkel het Vlaams Gewest biedt nu een subsidie aan, maar die is een peulschil in vergelijking met de aanvankelijke 75% die indertijd werd gegeven.

Wel is er een fiscaal voordeel voor je belastingen!
Oud 17 januari 2007, 09:20   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat dat reinigen aangaat, vraag aan de mensen met pannelen die je kent eens of zij ooit een vergelijking hebben gemaakt tussen het rendement voor en na een reiniging.
Persoonlijk heb ik een tijd lang alle dagen hun rendement opgeschreven en de uren licht per dag. Het was ook pas daarna dat het mij opviel dat deze een verlies hadden door het stof dat er op lag. Dus ook zonder de reinigingsbeurten blijven de pannelen werken, maar wel met een verlies in het begin en op het einde van de lichtperiode.
Het is zoals ichtkoepels in op een achterbouw, zij laten steeds licht door.
Maar iedereen weet dat het beter is ze regelmatig te reiningen, omdat je zuiverder licht krijgt van propere lichtkoepels dan van vuile.
Ongetwijfeld doe je er beter aan de panelen af en toe eens te reinigen. Alleen heb ik nog nooit gehoord van paneeleigenaars dat het noodzakelijk is de panelen vijf maal per jaar te reinigen (dat wordt hier immers beweerd) opdat ze KUNNEN renderen.

Vergeten we trouwens niet dat er een groot verschil kan zijn tussen de kwaliteit van de panelen en dat er niet in iedere omgeving evenveel omgevingsstof te vinden is. Wie midden in de stad woont, zal ongetwijfeld er beter aan doen de panelen af en toe te reinigen. Op open platteland met bijna permanente wind (de polders bijvoorbeeld) zal dat wel anders zijn.
Oud 17 januari 2007, 09:22   #333
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, de cellen zijn idd niet temperatuurgebonden en werken idd bij het minste licht inval, deze moet echter wel voldoende zijn.
Wie slim is en de mogelijkheid heeft, zorgd er dan ook best voor om de straatverlichting te gebruiken als nachtelijke lichtbron. Het rendemend is dan wel heel laag, maar er is een rendemend.
Aan dat laatste had ik nog niet gedacht! Een halve meter van mijn woning staat er een verlichtingspaal... Alvast een bijkomende factor in de overweging om de panelen aan te schaffen.
Oud 17 januari 2007, 09:35   #334
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was dat laatste maar waar... In de praktijk geven de meeste gemeenten 0 euro subsidie. De meeste Vlaamse provincie hetzelfde bedrag, niets dus. Enkel het Vlaams Gewest biedt nu een subsidie aan, maar die is een peulschil in vergelijking met de aanvankelijke 75% die indertijd werd gegeven.

Wel is er een fiscaal voordeel voor je belastingen!
Wanneer is dat veranderd, want ik heb indertijd 75% gekregen van de staat(50%) en de leveranier(25%).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ongetwijfeld doe je er beter aan de panelen af en toe eens te reinigen. Alleen heb ik nog nooit gehoord van paneeleigenaars dat het noodzakelijk is de panelen vijf maal per jaar te reinigen (dat wordt hier immers beweerd) opdat ze KUNNEN renderen.

Vergeten we trouwens niet dat er een groot verschil kan zijn tussen de kwaliteit van de panelen en dat er niet in iedere omgeving evenveel omgevingsstof te vinden is. Wie midden in de stad woont, zal ongetwijfeld er beter aan doen de panelen af en toe te reinigen. Op open platteland met bijna permanente wind (de polders bijvoorbeeld) zal dat wel anders zijn.
Ik woon op het platte land en kan je verzekeren dat die wind echt niet helpt om ze zuiver te houden.
Bij regen valt er veel stof mee naar beneden en dat droogd vast op je pannelen. Het is dat aangedroogd stof de je rendementsverlies bezorgd.
En het gaat niet over 10talle %, maar bij een groter veld is 1% reeds veel geldverlies.

En het reinigen van je pannelen moet idd niet veel kosten en kan vaak zeer gemakkelijk, maar daar jij ze nog moet plaatsen is het beter dat je dit opvoorrand weet en er rekening mee kan houden.
Zorg dat je er goed en gemakkelijk aan kan en laat bij een groot veld regelmatig een doorgang indien mogelijk. Het huren van een hoogte-werker kost namelijk zeer veel, zeker als je het had kunnen voorzien en vermijden.

Verder wens ik je veel succes toe en een pak geluk met je pannelen, want zoals met alles kan je ook tegenslag hebben en worden zij een lopende rekening. Maar dat zijn wel uitzonderingen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 09:38   #335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer is dat veranderd, want ik heb indertijd 75% gekregen van de staat(50%) en de leveranier(25%).
Dit was inderdaad vroeger het geval. Toen ik enkele jaren geleden de eerste keer naar een informatievergadering ging, hoorde ik toen dat die subsidieverdeling hoogstwaarschijnlijk ging afgeschaft worden. Ik denk dat dit drie of vier jaar geleden was. Vorig jaar heb ik de draad weer opgenomen en toen wist men bij verschillende installateurs te vertellen dat de subsidiekraan sterk was dichtgedraaid.
Oud 17 januari 2007, 09:39   #336
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Zou het niet kunnen dat energiezuiniger leven meer opbrengt dan fotovoltaïsche cellen, ik vind het duur.

http://www.barchi.be/ecozon.html
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 09:42   #337
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het reinigen van je pannelen moet idd niet veel kosten en kan vaak zeer gemakkelijk, maar daar jij ze nog moet plaatsen is het beter dat je dit opvoorrand weet en er rekening mee kan houden.
Zorg dat je er goed en gemakkelijk aan kan en laat bij een groot veld regelmatig een doorgang indien mogelijk. Het huren van een hoogte-werker kost namelijk zeer veel, zeker als je het had kunnen voorzien en vermijden.

Verder wens ik je veel succes toe en een pak geluk met je pannelen, want zoals met alles kan je ook tegenslag hebben en worden zij een lopende rekening. Maar dat zijn wel uitzonderingen.
Op een aantal fora heb ik indertijd gelezen over een welbepaalde installateur die echt niet voldoet. Over andere installateurs wordt dan weer heel lovend gesproken, zeker wat hun dienstverlening na levering betreft alsook de opvolging.

Als er panelen komen, dan zullen die op het lang plat dak van een van de "koten" worden geplaatst. Die koten staan immers volledig zuidgericht en worden nooit beschaduwd. Op die manier kunnen de panelen heel gemakkelijk gereinigd of gecontroleerd worden.
Oud 17 januari 2007, 09:43   #338
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Zou het niet kunnen dat energiezuiniger leven meer opbrengt dan fotovoltaïsche cellen, ik vind het duur.
Bij iedereen die panelen heeft, hoor ik altijd: zorg eerst voor een doeltreffende isolatie, ga vervolgens je elektriciteitsverbruik na, bespaar waar mogelijk (gloeilampen vervangen door spaarlampen en TL, stroomverlies sterk beperken, oude toestellen inruilen voor nieuwe met A of hogere labels...)

Pas dan, en ALLEEN dan, zonnepanelen laten plaatsen.
Oud 17 januari 2007, 09:52   #339
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pas dan, en ALLEEN dan, zonnepanelen laten plaatsen.
Een goed principe,
ik heb er een willekeurige leverancier uigehaald, maar het blijft toch wel duur vind ik, maar voor kleinschalige projecten is het wel goed te doen, verlichtingsborden, parkeermeters enz.

Zoals je zegt je moet eerst je huis energiearm maken zodat je al minder elektriciteit verbruikt, heeft het dan nog zin om een dure installatie aan te schaffen die wss ook niet tijdsloos is, ik weet het niet.

Laatst gewijzigd door alberto : 17 januari 2007 om 09:53.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2007, 09:54   #340
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Zoals je zegt je moet eerst je huis energiearm maken zodat je al minder elektriciteit verbruikt, heeft het dan nog zin om een dure installatie aan te schaffen die wss ook niet tijdsloos is, ik weet het niet.
Als een dure installatie zich terugverdient, is het die investering waard. Dat lijkt me de enige parameter die voor de meeste mensen zal tellen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be