Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2007, 18:35   #401
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Linkse Vogel, mijn duim is in techniek goed thuis. Ik heb geen GVA nodig om U te vertellen dat windmolens tussen windkracht 3 en 8 electriciteit produceren.

Het is technisch perfect mogelijk windmolens te bouwen die dat wel kunnen, maar deze zijn dan zo walgelijk duur, dat het economisch en ecologisch niet aanvaardbaar meer is.

De afmetingen van een windmolen bepalen hoeveel "kracht" die kan leveren. Deze kracht is watts, meestal kilowatts or zelfs megawatts bij de hele grote jongens.

De generator en de versnellingskast bepaald hoe snel de molen mag draaien. En hoe groter de molen, hoe groter het gewicht en de kracht die inwerkt op alles, en dat brengt dan weer mee dat alles tegen die kracht moet kunnen.
En gewicht * snelheid is ook kracht, maar dan de mechanische kracht die op alles inwerkt. (bots maar eens tegen 10 km/tegen een muur, en dan tegen 50, je zal wel zien wat het betekend. In mechanica vergt elke verdubbeling van snelheid een 4* grotere krachtsinspanning- Maar die kracht is dan wel aanwezig in het snelle voorwerp)
Met andere woorden, heel grote molens willen we traag laten draaien. Anders word alles te zwaar , te duur, te lawaaiering en te grote vogelvleesmolens.

De snelheid van de wieken word dan bepaald door het samengaan van de windsnelheid en de vorm van de wieken. De betere windmolens kunnen de vorm van de wieken aanpassen- weerom binnen bepaalde grenzen, door deze te draaien.
Maar ook de gevraagde kracht bepaald de snelheid. Als er veel watts gevraagd worden gaat die de generator zwaarder belasten (luister maar eens naar een mixer waar je een harde winterpeen inmikt, die gaat trager draaien of zelfs stilvallen en verbranden).
Een zwaar belaste windmolen gaat trager draaien. Nu, met een hardere wind is er meer kracht beschikbaar. En door de wieken te verstellen kan die windmolen zich terug op zijn gewenst efficient toerental komen.

Nu, wat een windmolen moet leveren om bij te dragen aan het electriciteitsnet hangt af van verschillende kriteria.
Voltage. U wil geen stroom van 400V door uw spaarlamp zien jagen.
De juiste frequencie- in België 50Hz. Electronica houd niet van teveel afwijkende frequencies. En electromotoren zijn nog leuker, jaag 75 Hz door een 50 Hz motor en je kan 2 resultaten krijgen. Een motor die zoemt, maar niks doet uitgezonderd heet worden. Of een motor die veel te snel gaat draaien.
In faze zitten. Het brengt niet om in tegenfaze te gaan draaien, want dat geeft een pracht van een kortsluiting. Oftewel BOEM. Ook een kleine afwijking geeft grote gevolgen.

Ondertussen heb ik al uitgelegd dat een windmolen kan veranderen in snelheid. De belasting en windsnelheid dicteren dit. Het aanpassen van de stand van de wieken is snel, maar niet onmiddelijk.
Een generator die sneller gaat draaien levert meer voltage.

In windmolens word dit allemaal opgevangen met electronica. Maar helaas is dit ook binnen grenzen. Ga buiten die grenzen en je electronica is toast.
En ja, men kan dit bouwen dat het alles aankan. Maar ten koste van welke prijs. Economisch en ecologisch niet verantwoord.

Watts= Voltage* Amperage. Verander 1 van die getallen, en de andere moeten ook veranderen, anders gaat er iets mis.
Watts word bepaald door de afname van het net. Alle electriciteitscentrales tesamen zorgen ervoor dat iedereen zijn watts krijgt. En dat kan alleen door het voltage op peil te houden. Want minder volts wil zeggen dat er of meer amperes gevraagd gaan worden om dezelfde arbeid te verrichten, of dat er minder arbeid verricht gaat worden. (platte batterij)Meer volts is erger, want dan gaan er dingen meer doen dan dat ze kunnen ( zet maar eens een 12V accu op een 3V gloeilampje)

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2007, 20:05   #402
Linkse Vogel
Parlementslid

Linkse Vogel's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Linkse Vogel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Dat windmolens geen stroom leveren bij zware storm, klopt hoor. Zo'n zware storm zou het mechanisme kunnen beschadigen. Om die reden worden windmolens bij zware storm gewoon stilgezet.
Ja, maar van dat andere geloof ik geen knijt van.
Oud 21 januari 2007, 20:40   #403
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Linkse Vogel,Wat U gelooft is dan ook in veel gevallen vrij waardeloos moet ik toegeven, Greenpeacefolders en Agalevpartijblaadjes zijn uw literatuur op milieugebied.

Ik heb de indruk dat mijn uitleg over windmolens niet aan U besteed is.
En ik heb het proberen te schrijven voor een kleuterschool.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
Oud 21 januari 2007, 21:42   #404
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Ja, maar van dat andere geloof ik geen knijt van.
Dat komt nochtans in grote lijnen op hetzelfde neer hoor. Alleen wat technischer uitgelegd.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2007, 21:46   #405
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Linkse Vogel,Wat U gelooft is dan ook in veel gevallen vrij waardeloos moet ik toegeven, Greenpeacefolders en Agalevpartijblaadjes zijn uw literatuur op milieugebied.

Ik heb de indruk dat mijn uitleg over windmolens niet aan U besteed is.
En ik heb het proberen te schrijven voor een kleuterschool.
maddox, het is nog een jonge gast hé (13 j.). Geef hem nog de tijd om extra kennis op te doen.
Oud 21 januari 2007, 22:05   #406
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Deze jonge vogel deed mijn laatste posting onmiddelijk af als onzin. Denk je dat die de eerste 7 jaar naar "ouwe zakken" wil luisteren?

Is hij dan de zoon van Edina?

Oud 22 januari 2007, 02:13   #407
Bert Bubber
Provinciaal Statenlid

Bert Bubber's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze jonge vogel deed mijn laatste posting onmiddelijk af als onzin. Denk je dat die de eerste 7 jaar naar "ouwe zakken" wil luisteren?

Is hij dan de zoon van Edina?
Maddox, spreekt men in de vogel(s)familie ook van 'zonen' en 'dochters' ?
Ik had vroeger een man-kanarie .
Oud 22 januari 2007, 09:15   #408
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Als je nu eens een gewone glimmende appel bekijkt... Als daar niks op gespoten is... Met die appels uit eigen streek heb je gelijk. Want dan zijn ze ook veel lekkerder en moeten ze er minder bewaarmiddelen op spuiten. Ze zijn lekkerder omdat ze rijpen aan de boom en niet op de boot. Maar echte bio appels daar zijn ook geen bewaarmiddelen op gespoten. De meeste bio-appels die je koopt zijn ook uit eigen streek!
Het BIO label zegt niet dat de producten uit eigen streek moeten komen en verbiedt niet het gebruik van bewaarmiddelen en dergelijke. Het legt wel beperkingen op welke voedingstoffen en middelen men mag gebruiken en beperkingen aan wie je verkoopt.

Ik wil echt niet zeggen dat BIO in het algemeen slecht is, maar vergis je niet dat het altijd beter is dan producten zonder zo'n label of dat de sector uit idealisme die producten maakt. Die sector is net zo commercieel ingesteld als een andere.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2007, 09:28   #409
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

'Zeespiegel stijgt veel minder dan verwacht'
De zeespiegel zal de komende eeuw veel minder snel stijgen dan eerdere onheilspellende verwachtingen. Dat valt op te maken uit de conclusies die wetenschappers van het IPCC, de klimaatcommissie van de Verenigde Naties, trekken in een nog vertrouwelijk rapport dat op 2 februari wordt gepubliceerd en waaruit het Financieele Dagblad dit weekend citeert.

Uit een samenvatting van het rapport blijkt dat de stijging van de zeespiegel - voor Nederland één van de belangrijkste aspecten van klimaatverandering - zal meevallen. Het IPCC gaat ervan uit dat de zeespiegel hooguit 43 centimeter zal stijgen in de komende 100 jaar, en misschien slechts enkele decimeters.

In het vorige rapport van het IPCC, dat dateert uit 2001, werd uitgegaan van maximaal 88 centimeter zeespiegelstijging. Veel onheilsprofeten, zoals bijvoorbeeld in de recente film van Al Gore, spreken over vele meters stijging. Daarvoor is géén wetenschappelijke basis, zo blijkt uit het rapport.

Bij de stijging die het nieuwe rapport verwacht, hoeft Nederland slecht beperkt in dijkverzwaring te investeren. Volgens de milieuonderzoeksinstantie van de overheid, heeft één meter zeespiegelstijging in 100 jaar tijd voor Nederland beperkte gevolgen. Pas bij een stijging van 1,5 meter zijn zeer kostbare maatregelen nodig. De zeespiegel stijgt al duizenden jaren 20 cm per eeuw door natuurlijke oorzaken. Door de opwarming van de aarde komt daar de komende eeuw hooguit 23 cm bij, zo verwacht het IPCC dus nu.

Temperatuur
Het IPCC concludeert verder dat de temperatuur op aarde de komende 20 jaar met 0,2 graden Celsius per 10 jaar stijgt. Als de concentratie van broeikasgassen zou verdubbelen, leidt dit tot een temperatuurstijging van ongeveer 2 tot 4,5 graden. Zo'n verdubbeling is mogelijk binnen 40 tot 70 jaar, als de uitstoot van broeikasgassen in het huidige tempo doorgaat.

Weersextremen zoals hittegolven en zware regenval zullen wel vaker voorkomen is de verwachting. Maar het aantal verwachte tropische stormen en orkanen zal volgens de klimaatonderzoekers eerder afnemen dan toenemen. De kracht van de stormen kan wél toenemen.
----------------------------------------------------------

Voila tijd om een lockje op deze nutteloze thread te zetten
Oud 22 januari 2007, 20:11   #410
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Bubber Bekijk bericht
Maddox, spreekt men in de vogel(s)familie ook van 'zonen' en 'dochters' ?
Ik had vroeger een man-kanarie .
Ik ken Edina niet, ik ben de zoon van twee lesbische moeders en heb daar geen problemen mee. Ik hoop dat de belangers dit gehoord hebben.
Oud 22 januari 2007, 20:11   #411
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
maddox, het is nog een jonge gast hé (13 j.). Geef hem nog de tijd om extra kennis op te doen.
Ik heb dat eigenlijk heel lang geheim gehouden en niemand had het door... Nu heb ik het openbaar gemaakt.
Oud 22 januari 2007, 20:14   #412
Piet Hein
Minister

Standaard

Ik vind ecologie ook belangrijk maar de wetten die daar voor hebben opgesteld destijds verplaatsen het probleem en dat kan op korte termijn effect maar op langere termijn rampzalig zijn.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2007, 20:21   #413
Makkie
Lokaal Raadslid

Makkie's schermafbeelding

Standaard

Milieuverenigingen willen alle lichten uit op 1 februari

BRUSSEL - L'Alliance pour la Planète, een groepering van een dertigtal ngo's en milieuverenigingen die werd opgericht op initiatief van WWF France, doet een oproep om op 1 februari collectief 5 minuten alle lichten te doven. De bedoeling is de aandacht van de burgers, de media en politici te vestigen op de energievoorspilling die overmatig lichtgebruik met zich meebrengt.
De actie ,,Gun de planeet 5 minuten rust'' moet de grootste mobilisatie van burgers tegen de klimaatverandering worden. Van 19.55 uur tot 20 uur wordt iedereen gevraagd alle lichten in zijn huis of op kantoor te doven. ,,Het gaat er niet om enkel die dag gedurende 5 minuten energie te besparen, maar wel om duidelijk te maken dat dringend iets ondernomen moet worden tegen de energieverspilling'', zegt Bavo Strobbe, politiek secretaris van Groen! in Zottegem, die de actie ondersteunt.

De actie vindt op donderdag 1 februari plaats omdat die dag in Parijs het nieuwe VN-rapport over het klimaat wordt bekendgemaakt. ,,Als we allen deelnemen zal deze actie een mediatieke en politieke invloed hebben. Het zal de politici en kandidaten voor de federale verkiezingen in juni duidelijk maken dat de klimaatverandering een onderwerp is dat weegt in het politieke debat'', besluit Strobbe.

llc

bron: De Standaard van 22 januari 2007

foto: Didier Lebrun
Oud 22 januari 2007, 20:26   #414
Makkie
Lokaal Raadslid

Makkie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
'Zeespiegel stijgt veel minder dan verwacht'
Je bericht komt van de kwaliteitskrant Het Laatste Nieuws of van een of ander nationalistisch forum?
Ik zou toch maar even afwachten.
Oud 22 januari 2007, 20:33   #415
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Makkie Bekijk bericht
Je bericht komt van de kwaliteitskrant Het Laatste Nieuws of van een of ander nationalistisch forum?
Ik zou toch maar even afwachten.
De Nederlandse krant Het Financieele Dagblad was een van de eerste kranten die het publiceerde: http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws....cumentId=32294
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2007, 20:38   #416
Linkse Vogel
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
De Nederlandse krant Het Financieele Dagblad was een van de eerste kranten die het publiceerde: http://www.fd.nl/ShowRedactieNieuws....cumentId=32294
Wel ja, het FINANCIËELE dagblad. Economische en Financieele kranten denken te veel aan hun eigen geld in de plaats van aan het voortbestaan van de Aarde te denken. Ze willen de milieuproblemen een beetje minimaliseren...
Oud 22 januari 2007, 20:55   #417
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
We zullen zien.
Oud 22 januari 2007, 21:03   #418
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dat eigenlijk heel lang geheim gehouden en niemand had het door... Nu heb ik het openbaar gemaakt.
Voor een 13-jarige ben je zeker niet slecht bezig. Juist één tip: je moet niet alle kritiek als een persoonlijke aanval op de partij interpreteren. Maar dat geldt eigenlijk niet alleen voor jou: ook de ouwe garde bezondigt daar regelmatig aan.

Wat dat andere punt betreft: ben je heel je leven opgevoed door twee lesbische vrouwen of zijn je ouders gescheiden en heeft je moeder uiteindelijk voor een vriendin gekozen? En twee: heb je er geen moeite mee nooit of weinig je vader gekend te hebben?(Als dit te persoonlijk is: pas dan maar. Geen probleem. Ik ben hier gewoon nieuwsgierig naar omdat dit actueel is.)
Oud 22 januari 2007, 23:20   #419
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Linkse vogelBeter 2 moeders dan geen ouders.

Eneuh, ik ben geen behanger, belanger ,sos of tjeef of welke andere potentieel democratische politieke strekking. Ik ben technocraat, met een vleugje meritocratie.

Oud 23 januari 2007, 09:05   #420
groen!?
Provinciaal Statenlid

groen!?'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac Bekijk bericht
Het BIO label zegt niet dat de producten uit eigen streek moeten komen en verbiedt niet het gebruik van bewaarmiddelen en dergelijke. Het legt wel beperkingen op welke voedingstoffen en middelen men mag gebruiken en beperkingen aan wie je verkoopt.
je mag in biologische producten bewaarmiddelen gebruiken, maar dan geen synthetische, wat toch een klein verschil is!

In bio zijn dan ook expliciet verboden:
het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen zoals bv. herbiciden
het gebruik van kunstmest
het gebruik van chemische toevoegingen in veevoeder, en van groeistimulatoren en hormonen
het gebruik van ggo’s (genetisch gemanipuleerde organismen)

en wat bedoel je precies met beperkingen aan wie je verkoopt?

http://bioforum.combell.net/

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be