Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2007, 19:55   #1
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard Allochtone jongeren doen het slecht op school

Nieuw gepubliceerde cijfers tonen aan dat jongeren van allochtone origine gemiddeld sneller afhaken op school dan autochtonen.

"De resultaten van het onderzoek - op basis van een bevraging bij 9.000 Vlaamse jongeren - werden gebundeld in het boek ‘Wit krijt schrijft beter’. Daaruit blijkt dat minder dan één op de vijf allochtone jongens en minder dan één op de vier meisjes hoger onderwijs volgt. Bij autochtone jongeren is dat respectievelijk bijna zes en ruim zeven op tien. Bovendien beginnen vier op de tien allochtone jongeren later dan op hun twaalfde jaar op de middelbare school, wat een achterstand op vroegere leeftijd laat vermoeden.
Daarnaast schort er ook iets aan de doorstroming. Ruim de helft (55%) van de allochtone jongens blijft minstens één keer zitten. Bij Turkse meisjes is dat 32,5%, bij Noord-Afrikaanse studentes 42%. De allochtone jongeren zijn ook opvallend oververtegenwoordigd in het beroepsonderwijs, vooral de meisjes. Bijna zeven op de tien Turkse en zes op de tien Noord-Afrikaanse meisjes volgen een beroepsopleiding, tegenover slechts één op zes autochtone studentes."

http://www.metrotime.be/Helft_alloch...r_diploma.html

Wat is jullie mening hierover, en hoe kan dit best geremedieerd worden?
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 17:33   #2
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Nieuw gepubliceerde cijfers tonen aan dat jongeren van allochtone origine gemiddeld sneller afhaken op school dan autochtonen.

"De resultaten van het onderzoek - op basis van een bevraging bij 9.000 Vlaamse jongeren - werden gebundeld in het boek ‘Wit krijt schrijft beter’. Daaruit blijkt dat minder dan één op de vijf allochtone jongens en minder dan één op de vier meisjes hoger onderwijs volgt. Bij autochtone jongeren is dat respectievelijk bijna zes en ruim zeven op tien. Bovendien beginnen vier op de tien allochtone jongeren later dan op hun twaalfde jaar op de middelbare school, wat een achterstand op vroegere leeftijd laat vermoeden.
Daarnaast schort er ook iets aan de doorstroming. Ruim de helft (55%) van de allochtone jongens blijft minstens één keer zitten. Bij Turkse meisjes is dat 32,5%, bij Noord-Afrikaanse studentes 42%. De allochtone jongeren zijn ook opvallend oververtegenwoordigd in het beroepsonderwijs, vooral de meisjes. Bijna zeven op de tien Turkse en zes op de tien Noord-Afrikaanse meisjes volgen een beroepsopleiding, tegenover slechts één op zes autochtone studentes."

http://www.metrotime.be/Helft_alloch...r_diploma.html

Wat is jullie mening hierover, en hoe kan dit best geremedieerd worden?

Mijn mening is heel simpel: ik hoor dan bij die 4 van de 10 autochtone jongeren. Ik moest ook niks van scholen weten, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik niemand meesleurde, 'k liet iedereen wel gerust, daar niet van, maar ik heb (ondanks ik geen diploma heb) toch altijd gewerkt en geen enkele dag gedopt, en daar maak ik mij zorgen over. Ze vinden nooit geen werk (die "kansarme" jongeren), en ik wel? Zeg dan gewoon dat ge niet wilt eh, iedereen vindt werk, zo simpel is het, ge moet alleen zoeken.

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 25 januari 2007 om 17:39.
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 18:15   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat die allochtone jongeren gelijk hebben: op school proberen ze u gewoon in het gareel te dwingen, en ze verdoven u met verveling. Het gaat compleet tegen de mens zijn natuur in en ge leer enorm veel "opvulling".
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 18:39   #4
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Ik heb zelf met veel allochtonen op de lagere school gezeten. Die kinderen waren hier geboren, hun ouders waren hier geboren, maar toch was hun Nederlands gebrekkig. Op woensdag namiddag gingen ze altijd naar de moskee om over de koran te leren, maar hun taken en toetsen waren veel minder in orde dan bij de autochtone kinderen. Ondanks duidelijke schoolregelementen weigerden ze te zwemmen tijdens de ramadan, kwamen ze soms met een hoofddoek naar school etc.
Dat is duidelijk de schuld van de ouders die het niet nodig vinden hun kinderen te stimuleren, of misschien zelfs niet willen dat ze hier iets bereiken, dat ze een actief participerend lid van de maatschappij worden. Via de lokale muziekschool hoor ik van enkele Turkse families dat zij hun kinderen naar dorpschooltjes sturen waar weinig tot geen andere allochtonen zitten, om te vermijden dat hun kinderen meegesleurd zouden worden in diezelfde mentaliteit. Dat zegt genoeg, en dat betekent ook dat sommigen weldegelijk ambitieus zijn.
Hoe dit opgelost kan worden ? De gemeenschappen moeten voor de keuze gesteld worden: zich inzetten en dan ook aanvaard worden, of zich niet inzetten en opkrassen. Ik vind niet dat België grote aantallen allochtonen moet onderhouden die het in hun moederland niet slecht hadden, terwijl we bv. bootvluchtelingen en wanhopige Iraanse dissidenten buiten schoppen, dat is zeer onrechtvaardig. Dit praktisch uitwerken is iets minder evident, maar nog steeds goed doenbaar denk ik. Een paar goede maatregelen zouden zijn: het aan banden leggen van huwelijks- en volgmigratie, het verkrijgen van de nationaliteit laten afhangen van een examen, het krijgen van een uitkering laten afhangen van een arbeidsdienstplicht. Ook al is dit maar enkele uren in de week, de werkloze komt dan tenminste eens buiten en leert een nieuwe omgeving kennen. Dergelijke zaken zijn evident voor de mensen die het willen maken, en maken het leven van de profiteur al een pak moeilijker.
Oud 25 januari 2007, 19:25   #5
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Ik heb zelf met veel allochtonen op de lagere school gezeten. Die kinderen waren hier geboren, hun ouders waren hier geboren, maar toch was hun Nederlands gebrekkig. Op woensdag namiddag gingen ze altijd naar de moskee om over de koran te leren, maar hun taken en toetsen waren veel minder in orde dan bij de autochtone kinderen. Ondanks duidelijke schoolregelementen weigerden ze te zwemmen tijdens de ramadan, kwamen ze soms met een hoofddoek naar school etc.
Dat is duidelijk de schuld van de ouders die het niet nodig vinden hun kinderen te stimuleren, of misschien zelfs niet willen dat ze hier iets bereiken, dat ze een actief participerend lid van de maatschappij worden. Via de lokale muziekschool hoor ik van enkele Turkse families dat zij hun kinderen naar dorpschooltjes sturen waar weinig tot geen andere allochtonen zitten, om te vermijden dat hun kinderen meegesleurd zouden worden in diezelfde mentaliteit. Dat zegt genoeg, en dat betekent ook dat sommigen weldegelijk ambitieus zijn.
Hoe dit opgelost kan worden ? De gemeenschappen moeten voor de keuze gesteld worden: zich inzetten en dan ook aanvaard worden, of zich niet inzetten en opkrassen. Ik vind niet dat België grote aantallen allochtonen moet onderhouden die het in hun moederland niet slecht hadden, terwijl we bv. bootvluchtelingen en wanhopige Iraanse dissidenten buiten schoppen, dat is zeer onrechtvaardig. Dit praktisch uitwerken is iets minder evident, maar nog steeds goed doenbaar denk ik. Een paar goede maatregelen zouden zijn: het aan banden leggen van huwelijks- en volgmigratie, het verkrijgen van de nationaliteit laten afhangen van een examen, het krijgen van een uitkering laten afhangen van een arbeidsdienstplicht. Ook al is dit maar enkele uren in de week, de werkloze komt dan tenminste eens buiten en leert een nieuwe omgeving kennen. Dergelijke zaken zijn evident voor de mensen die het willen maken, en maken het leven van de profiteur al een pak moeilijker.
Eerst wil ik reageren op je uitspraak dat 'gemeenschappen' voor een keuze gesteld moeten worden. Hoe doe je dat precies? En als er individuen zijn in die gemeenschappen die zich wel inschakelen in de samenleving en productief zijn, moeten zij dan ook de gevolgen dragen?

Ik snap niet echt hoe je kan vinden dat zo'n complexe taak als het kaf van het koren scheiden een taak is die haalbaar is voor de Staat indien ze zelfs veel makkelijkere taken in de honderd laat lopen. Tenzij je natuurlijk vind dat er helemaal geen onderscheid moet gemaakt worden tussen 'schuldigen' en 'onschuldigen'...

Ik zie niet echt de link tussen de eerste 2 maatregelen die je voorstelt en de problematiek waar het in deze draad over gaat.

De laatste maatregel die je voorstelt is dus niet etno-centrisch, neem ik aan? Dat is alvast iets moois, maar ook hier is weer de vraag of zoiets wel operationaliseerbaar is, en of de kosten van zo'n operationalisatie de baten niet overschrijden.
Oud 25 januari 2007, 20:35   #6
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Ik zie weldegelijk een link tussen de gemakkelijke migratie zoals via huwelijk of gezinshereniging en de slechte prestaties van de allochtone gemeenschappen. Nu is het voor hen niet moeilijk dit land binnen te geraken en onze nationaliteit te verwerven. Het is al evenmin moeilijk om een uitkering aan te vragen. Volgens mij creëert dit teveel het beeld dat men in dit land alles zomaar in de schoot geworpen krijgt. Door de nationaliteit en uitkering te laten afhangen van een inspanning, wordt die beeldvorming al verhinderd nog voor de migrant goed en wel in het land is aangekomen. Het lijkt me dan ook logisch dat profiteurs ontmoedigd worden.

Ik denk dat het zeer moeilijk is gerichte maatregelen te nemen tov allochtone gemeenschappen, uitzonderingswetten durven al gauw racistische of fascitoïde trekken aan te nemen. Wat men wel kan, is maatregelen nemen tegen of voor bepaalde fenomenen, zodanig dat de gewenste participatie aangemoedigd wordt. Men kan bv imams in het binnenland opleiden en moskeeën controleren op hun financiën en publicaties, om te vermijden dat wahabisme en salafisme hier ongemerkt vanuit het buitenland gepropageerd worden. Men kan werklozen (ongeacht afkomst) verplichten (ook de vrouwen!) eens een stap buitenshuis te zetten, zo komen ook mensen van verschillende afkomst met mekaar in contact. Iets wat radicale moslims zeker niet zullen willen, maar ik zie niet echt het punt in van kost wat kost de lieve vrede te willen bewaren terwijl onderhuids de spanningen verder opbouwen. Dergelijke maatregelen zijn niet hinderlijk of beperkend voor de doorsnee burger, maar kunnen wel het leven van radicalen en profiteurs zuur maken.
Uiteindelijk kan goed burgerschap of een mentaliteitsverandering niet in wetten afgedwongen worden, dat moet van hen zelf komen.
Citaat:
Dat is alvast iets moois, maar ook hier is weer de vraag of zoiets wel operationaliseerbaar is, en of de kosten van zo'n operationalisatie de baten niet overschrijden.
Op welk vlak twijfel je aan de uitvoerbaarheid ?
Citaat:
Ik snap niet echt hoe je kan vinden dat zo'n complexe taak als het kaf van het koren scheiden een taak is die haalbaar is voor de Staat indien ze zelfs veel makkelijkere taken in de honderd laat lopen.
De staat moet dat kunnen, het is belangrijk dat samenlevingsproblemen aangepakt worden. Als de staat zou falen, zal dat serieuze consequenties hebben.
Oud 25 januari 2007, 22:15   #7
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Mijn mening is heel simpel: ik hoor dan bij die 4 van de 10 autochtone jongeren. Ik moest ook niks van scholen weten, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik niemand meesleurde, 'k liet iedereen wel gerust, daar niet van, maar ik heb (ondanks ik geen diploma heb) toch altijd gewerkt en geen enkele dag gedopt, en daar maak ik mij zorgen over. Ze vinden nooit geen werk (die "kansarme" jongeren), en ik wel? Zeg dan gewoon dat ge niet wilt eh, iedereen vindt werk, zo simpel is het, ge moet alleen zoeken.
Er zijn inderdaad mensen (allochtonen en ook autochtonen) die surfen op onze sociale zekerheid en niet echt ingeschakeld willen worden in het arbeidscircuit. Maar goede schoolresultaten verhogen gemiddeld wel de kans op het vinden van werk (als je zoekt natuurlijk). Dus akkoord dat profiteren niet kan, maar daarom mogen we het probleem van de schoolachterstand niet negeren.
Oud 25 januari 2007, 22:34   #8
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Ik zie weldegelijk een link tussen de gemakkelijke migratie zoals via huwelijk of gezinshereniging en de slechte prestaties van de allochtone gemeenschappen. Nu is het voor hen niet moeilijk dit land binnen te geraken en onze nationaliteit te verwerven. Het is al evenmin moeilijk om een uitkering aan te vragen. Volgens mij creëert dit teveel het beeld dat men in dit land alles zomaar in de schoot geworpen krijgt. Door de nationaliteit en uitkering te laten afhangen van een inspanning, wordt die beeldvorming al verhinderd nog voor de migrant goed en wel in het land is aangekomen. Het lijkt me dan ook logisch dat profiteurs ontmoedigd worden.

Ik denk dat het zeer moeilijk is gerichte maatregelen te nemen tov allochtone gemeenschappen, uitzonderingswetten durven al gauw racistische of fascitoïde trekken aan te nemen. Wat men wel kan, is maatregelen nemen tegen of voor bepaalde fenomenen, zodanig dat de gewenste participatie aangemoedigd wordt. Men kan bv imams in het binnenland opleiden en moskeeën controleren op hun financiën en publicaties, om te vermijden dat wahabisme en salafisme hier ongemerkt vanuit het buitenland gepropageerd worden. Men kan werklozen (ongeacht afkomst) verplichten (ook de vrouwen!) eens een stap buitenshuis te zetten, zo komen ook mensen van verschillende afkomst met mekaar in contact. Iets wat radicale moslims zeker niet zullen willen, maar ik zie niet echt het punt in van kost wat kost de lieve vrede te willen bewaren terwijl onderhuids de spanningen verder opbouwen. Dergelijke maatregelen zijn niet hinderlijk of beperkend voor de doorsnee burger, maar kunnen wel het leven van radicalen en profiteurs zuur maken.
Uiteindelijk kan goed burgerschap of een mentaliteitsverandering niet in wetten afgedwongen worden, dat moet van hen zelf komen.
Op welk vlak twijfel je aan de uitvoerbaarheid ?
De staat moet dat kunnen, het is belangrijk dat samenlevingsproblemen aangepakt worden. Als de staat zou falen, zal dat serieuze consequenties hebben.
Ik denk dat je inderdaad niet bij voorbaar de nogal defaitistische houding moet aannemen dat het probleem te complex is om er iets aan te kunnen doen. Complexe problemen vragen dikwijls om verschillende deeloplossingen en maatregelen die eerder bijsturen dan remediëren, maar ik denk wel net als alharb dat er mogelijkheden zijn.

Wel wil ik even een kanttekening maken bij de "profiteurs" waarvan sprake is. Het is inderdaad zo dat een bepaald deel van de allochtone gemeenschap zich heeft ingekapseld in de Belgische maatschappij zonder er echt aan deel te nemen, maar wel met een financiële naverstreng. Maar ik denk dat je voorzichtig moet blijven met de term "profiteur". Je mag niet vergeten dat die mensen uit een hardere samenleving komen waar een sociaal vangnet zoals bij ons niet bestaat. Ik vermoed (heb daar geen bewijzen van) dat een deel van die allochtonen het "leven van de staat" hier in België als een legitieme levenswijze beschouwd, ervan uitgaand dat als de staat dat kan en wil betalen daar vast wel een goede reden voor zal zijn, en zich daar verder niet te veel vragen bij stellend. Hoe dan ook, het is een verschijnsel dat inderdaad tot groeiende spanningen leidt (getuige ander threads op dit forum).

Een andere bedenking die ik bij deze cijfers heb is dat men er schijnbaar van uit gaat (misschien vergis ik me, ik heb het boek nog niet gelezen) dat het deelnemen aan hoger onderwijs de doelstelling moet zijn voor zoveel mogelijk studenten. Misschien is onze visie daarop wel enigszins vervormt door het feit dat in België het hoger en universitair onderwijs zo goedkoop is dat zowat iedereen die geen vak heeft geleerd in het secundair wel zijn kansje waagt. Misschien heeft België juist nood aan meer vaklui en geschoolde arbeiders, en moeten we niet persé iedereen aanzetten om verder te studeren. Uiteraard zijn de inschrijvingscijfers van allochtonen in het hoger onderwijs wel abnormaal laag, en de concentratiescholen zijn een feit.

Ook moeten we misschien eens onderzoeken of onze eindtermen wel genoeg aansluiten bij de specifieke leefwereld van het allochtone kind. Je geeft daar een goed voorbeeld met die migrantenkinderen die eens per week naar de moskee mochten. Bij ons op school was het noppes: bij de godsdienstles (ik zat in een katholieke school) kregen zij een "taak" te doen en als er mis was zaten zij achteraan de kerk, net als de zondaars.
Oud 25 januari 2007, 23:17   #9
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn inderdaad mensen (allochtonen en ook autochtonen) die surfen op onze sociale zekerheid en niet echt ingeschakeld willen worden in het arbeidscircuit. Maar goede schoolresultaten verhogen gemiddeld wel de kans op het vinden van werk (als je zoekt natuurlijk). Dus akkoord dat profiteren niet kan, maar daarom mogen we het probleem van de schoolachterstand niet negeren.
Juist, en wat denkt ge er aan te doen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 08:15   #10
Bhairav

Standaard

Waarschijnlijk "iets"...
Oud 26 januari 2007, 08:32   #11
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Juist, en wat denkt ge er aan te doen ?
Wel Bobke, Alharb geeft hierboven al een paar mogelijkheden om er in elk geval voor te zorgen dat het gezin waaruit die allochtone jongeren komen tot meer deelname aan de samenleving wordt gedwongen.

Zijn voorbeeld over die Turkse families die "witte" scholen opzoeken om te vermijden dat hun kind wordt meegesleurd in de negatieve spiraal is veelzeggend, en toont tegelijk aan dat bepaalde gezinnen wel degelijk beseffen dat een degelijke opleiding aan het kind meer mogelijkheden geeft.

Persoonlijk vind ik een mogelijke verlaging van de schoolplicht naar 3 jaar een goed idee, om te vermijden dat kinderen op de leeftijd van 6 zonder een woord Nederlands te hebben geleerd de basisschool aanvatten. Dat soort maatregelen is niet "spectaculair" of "miraculeus" en zal pas na een tiental jaren zijn vruchten beginnen dragen, maar het kan zeker helpen. Ook moeten denk ik de eindtermen worden bekeken vanuit het perspectief van een allochtoon kind om te onderzoeken in hoeverre zij aansluiten op de leefwereld. Als er bijvoorbeeld in de les geschiedenis nooit de link wordt gelegd met geschiedkundig relevante feiten en data in de landen waaruit allochtone leerlingen afkomstig zijn, dan is dat niet alleen een gemiste kans, maar dat werkt ook de culturele ontworteling in de hand waaraan zovele allochtone jongeren lijden. Ze voelen zich noch volwaardig Belg, noch Marokkaan of Turk.

De ouders direct betrekken bij de problematiek is moeilijker. Ik denk dat eerder resultaten kunnen worden geboekt door indirect te werken. Via de Moslimexecutieve bijvoorbeeld, al heeft die momenteel wel andere katten te geselen. Op één of andere manier moeten we de allochtone gemeenschap via zijn eigen kanalen toespreken. Imams bijvoorbeeld zouden bij ouders kunnen aandringen om hun kinderen zo snel mogelijk naar school te sturen, en zoveel mogelijk Nederlands met hen te spreken. In elk geval heeft de staat hiervoor een officieel aanspreekpunt nodig binnen de allochtone gemeenschap.
Oud 26 januari 2007, 08:49   #12
Bhairav

Standaard

Ik vind dat we al genoeg tijd doorbrengen op school.
Oud 26 januari 2007, 11:57   #13
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik vind dat we al genoeg tijd doorbrengen op school.
Tja, een noodzakelijk kwaad zeker.. Ik was ook niet gemaakt voor de schoolbanken eerlijk gezegd, maar uiteindelijk hou je er wel een paar waardevolle dingen aan over.
Oud 26 januari 2007, 12:09   #14
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er bijvoorbeeld in de les geschiedenis nooit de link wordt gelegd met geschiedkundig relevante feiten en data in de landen waaruit allochtone leerlingen afkomstig zijn, dan is dat niet alleen een gemiste kans, maar dat werkt ook de culturele ontworteling in de hand waaraan zovele allochtone jongeren lijden. Ze voelen zich noch volwaardig Belg, noch Marokkaan of Turk.
Raar genoeg zijn het enkel de Marokkanen en Turken die met dat ontwortelingsprobleem kampen.

In sommige klasjes zitten 17 nationaliteiten. Denk je niet dat de "vaderlandse geschiedenis"lessen dan iets te ver zouden kunnen uitlopen?

Waarom zouden de autochtone Belgische kinderen trouwens hun tijd moeten spenderen met de vaderlandse geschiedenis van al degenen die hier vrijwillige zijn komen aanwaaien?

Ben zelf dol op alle soorten historische verhalen, maar ik denk nu niet bepaald dat mijn kinderen zich bezig moeten houden met de geschiedenis van Turkije, Marokko, Iran, Irak, Tunesie Algerije Mauretanie etc....

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 12:19   #15
Bhairav

Standaard

Citaat:
Tja, een noodzakelijk kwaad zeker.. Ik was ook niet gemaakt voor de schoolbanken eerlijk gezegd, maar uiteindelijk hou je er wel een paar waardevolle dingen aan over.
Noodzakelijk?
Als ge er n "paar" waardevolle dingen aan overhoud, waarom dan niet gewoon tijd insteken in de dingen die ge zelf waardevol vind? En de rest doet ge mee wa ge wilt. Maar ik denk dat dat nu juist de grap is: ons gewoon zoveel mogelijk in het gareel houden, onder het mom van zogezegd "slimmer" worden.
Oud 26 januari 2007, 12:30   #16
tomcpp
Banneling

Standaard

Omdat dat niet werkt. School is nodig, en schoolplicht is er voor een verdomd goede reden.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 12:49   #17
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Raar genoeg zijn het enkel de Marokkanen en Turken die met dat ontwortelingsprobleem kampen.

In sommige klasjes zitten 17 nationaliteiten. Denk je niet dat de "vaderlandse geschiedenis"lessen dan iets te ver zouden kunnen uitlopen?

Waarom zouden de autochtone Belgische kinderen trouwens hun tijd moeten spenderen met de vaderlandse geschiedenis van al degenen die hier vrijwillige zijn komen aanwaaien?

Ben zelf dol op alle soorten historische verhalen, maar ik denk nu niet bepaald dat mijn kinderen zich bezig moeten houden met de geschiedenis van Turkije, Marokko, Iran, Irak, Tunesie Algerije Mauretanie etc....
Ik zeg ook niet dat het geschiedenisonderwijs zich moet toeleggen op de lokale geschiedenis van die landen, alleen dat het waarschijnlijk nuttig zou zijn om ervoor te zorgen dat vanuit de eigen West-Europese geschiedenis, die centraal moet staan omdat men zich nu eenmaal moet beperken en de geschiedenis van West-Europa voor ons hier het meest relevant is, links worden gelegd naar de geschiedkundige ontwikkelingen in andere delen van de wereld. Op die manier kunnen allochtone leerlingen toch een beetje een beeld krijgen van hoe hun roots zich hebben ontwikkeld en verhouden tegenover de lokale cultuur.

Als ik me de geschiedenislessen uit het secundair onderwijs herinner dan leek het wel of met de val van het Byzantijnse rijk ook alle continenten behalve Europa weggevallen waren, en Europa in de daaropvolgende periode helemaal alleen had rondgedobberd op de wereldbol.
Oud 26 januari 2007, 12:56   #18
tomcpp
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ik me de geschiedenislessen uit het secundair onderwijs herinner dan leek het wel of met de val van het Byzantijnse rijk ook alle continenten behalve Europa weggevallen waren, en Europa in de daaropvolgende periode helemaal alleen had rondgedobberd op de wereldbol.
Gegeven dat de absolute maximumsnelheid dat iemand kon redelijk constant hopen te halen nauwelijks 10 km/h was over redelijke afstanden was dat ook zo.

Realistisch reizen op lange afstand voor normale mensen is iets van de laatste 30 jaar ofzo. Laatste 100 jaar max.

Ik herinner me ook dat ze er niet bij zeiden waarom het Byzantijnse rijk viel. Maarja.
tomcpp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 12:57   #19
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Das toch allemaal de schuld van de onverdraagzame en racistische Vlamingen...
Oud 26 januari 2007, 13:02   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jarno Bekijk bericht
Das toch allemaal de schuld van de onverdraagzame en racistische Vlamingen...
ja en die racistische vlamingen zitten nu ook al in Nederland:

Allochtonen hebben meer moeite met afstuderen

dinsdag 23 januari 2007 13:59
Hun aantal neemt de laatste jaren snel toe op de Nederlandse universiteiten en hogescholen, maar niet-westerse allochtonen hebben ook veel meer moeite om hun diploma te halen dan autochtonen.

Niet-westerse allochtone studenten blijven achter bij autochtone studenten
Dit blijkt uit het Jaarboek Onderwijs 2007 van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat vandaag is verschenen. Volgens CBS-cijfers is het aantal niet-westerse allochtonen aan het hbo tussen 1995 en 2005 verdrievoudigd, en aan de universiteit verdubbeld.
Diploma
Van de niet-westerse allochtonen hbo'ers weet 40 procent na vijf jaar hun diploma te halen. Dat percentage is 60 procent bij autochtonen. En na zes jaar heeft eenderde van de allochtonen hun diploma gehaald, tegen de helft van de autochtonen.
Persvoorlichter Chantal Meltser zegt tegen Elsevier.nl dat het CBS geen direct meetbare verklaringen heeft voor de grotere moeite van niet-westerse allochtonen om hun vervolgopleiding af te maken.
Vaker werkloos
Maar allochtonen met een vwo-diploma gaan relatief vaker naar de universiteit dan naar het hbo, in vergelijking met autochtonen. Wanneer ze al moeite hadden met het vwo, haken ze vervolgens ook sneller af aan de universiteit.
Allochtonen met een voortgezet onderwijsdiploma op zak zouden vaker de hoogst haalbare studie willen doen, en daarom vaker uitvallen. Maar ook andere zaken, zoals taalproblemen, kunnen een rol spelen, aldus Meltser.
Problemen zijn er ook in het voortgezet onderwijs: één op de acht leerlingen verliet het voortgezet onderwijs in 2004 zonder een diploma, en ging daarna ook niet doorleren. In totaal zat één op de vijf jongeren tussen de vijftien en 22 jaar niet meer op school. Zij zijn vervolgens dubbel zo vaak werkloos dan leeftijdsgenoten die wel hun school hebben afgemaakt.
Zorgwekkende polarisatie
De voortijdige schoolverlaters komen vaker uit arme of gebroken gezinnen, ze komen vaker uit een grote stad en zijn vaker van allochtone afkomst. Ook hadden ze, toen ze nog wel naar school gingen, minder vaak een bijbaantje en werden ze vaker verdacht van criminele activiteiten, zegt het CBS.
Vorige week waarschuwde Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad nog voor de zorgwekkende polarisatie tussen hoog- en laagopgeleiden, die 'vooral het onderscheid tussen autochtoon en allochtoon volgt'. De overheid moet meer investeren in onderwijs om de achterstand bij aanvang van het onderwijs weg te nemen.
Door Robbert de Witt
http://www.elsevier.nl/nieuws/nederl...944/index.html

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be