![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van het huidige Belgische federalisme? | |||
| Ja |
|
6 | 12,24% |
| Nee |
|
41 | 83,67% |
| Geen mening |
|
2 | 4,08% |
| Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik raad u daarom dringend aan Smeyers boek te lezen. Zoals al eerder gezegd heb ik dit al een tijd geleden op dit forum aangehaald. Hier nog eens de informatie. Hopelijk beseft u aldus dat u er ferm naast zit... http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377 |
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Belgica delenda.
|
|
|
#104 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat alleszins vaststaat - en daar is voldoende ernstige literatuur over (bijv.: "identiteiten in Beweging, nationalismen in België van 1780 tot 2000" of "Van Clovis tot Happart") - is dat de term Vlaanderen (als Nederlandstalig België) als GEMEENGOED onder de verschillende klassen pas in de jaren 1860 begon door te dringen. |
|
|
|
|
|
|
#105 |
|
Banneling
|
Het gaat om wat de meerderheid van de mensen willen, democratie is een systeem waarin de meerderheid beslist. Indien "volkeren" of staten beslissen, is er geen sprake van een democratie.
|
|
|
|
|
|
#106 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#107 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dus als de Chinezen, Indiërs, Indonesiërs en nog een paar andere morgen beslissen dat Europa een nucleair stort moet worden, leg jij je daar als democraat bij neer?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het ging niet om Macedonië of Roemenië, het ging om Letland. Zoals ik schreef werd er reeds in de middeleeuwen, en meerbepaald in de 13de eeuw, een aaneengesloten territorium gevormd dat ongeveer overeenkwam met het huidige Letland (en een deel van Estland). Riga werd in het begin van die eeuw trouwens door de Duitsers gesticht. ![]() Deze streek werd duidelijk al afgescheiden van enerzijds Novgorod (later deel uitmakend van Rusland) en van, anderzijds, het Groothertogdom Litouwen en in het noorden Estland. |
|
|
|
|
|
|
#109 |
|
Banneling
|
Als ze dat zouden doen, bewijst dit net dat er nood is aan een internationale, democratische rechtsorde (te beginnen met België en de EU).
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Maar die Aziaten kunnen perfect democratisch Europa herleiden tot een plutonium-stort. Welke instantie zal daar in uw unitair wereldrijkje iets aan kunnen veranderen?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Banneling
|
U schijnt alles op een hoop te gooien: een unitair wereldrijk (waar ik niet voor pleit), een democratisch Europa (dat u niet definieert of waar u tegen bent), "de Aziaten"... Wees eens wat concreter in uw betoog.
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Voor de wijziging van de grondwet is een 2/3 meerderheid nodig Voor de wijziging van de BWHI (de bijzondere wet op de hervorming van de instellingen is naast een bijzondere meerderheid een meerderheid noodzakelijk binnen elke taal (volks)groep in het federale parlement ; de BWHI is een afsplitsing van de grondwet die de toegewezen bevoegdheden van de deelstaten aangeeft . Verder is er de alarmbelprocedure , de belangenconflicten-procedure, de paritaire regering. Allemaal mechanismen om de vlaamse meerderheid aan banden te leggen . Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 24 januari 2007 om 18:57. |
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ja, een schande. |
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#116 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Macedoniërs identificeren zich evenwel als Macedoniërs. Bijgevolg is er weinig twijfel. |
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Banneling
|
Toch niet, ik baseerde mij - en baseer mij tot nader order - op kennis die ik tot nog toe vergaard heb en ik ben tot nog toe nog nooit gebotst op een schrijven dat zegde dat "Vlaanderen" voor 1860 de betekenis van Nederlandstalig België had in bredere bevolkingslagen.
|
|
|
|
|
|
#118 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Persoonlijk ben ik wel meer voor een tussenvorm , het confederalisme: dan kan wie zich belg voelt dit ook nog blijven doen . |
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
"Zolang een Belg, hetzij Waal of Vlaming leeft." Ik ben geen historicus en ken weinig van die zaken af, maar... Maar soit, eigenlijk maakt het ook niks uit hoe lang ze onze gewesten al "Vlaanderen" noemen. De 5 Nederlandstalige provincies van België heetten anno 2007 "Vlaanderen", wat maakt het uit als deze 900, 1400 of 8900 jaar geleden zo niet genoemd werden?
|
|