Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van het huidige Belgische federalisme?
Ja 6 12,24%
Nee 41 83,67%
Geen mening 2 4,08%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2007, 21:22   #101
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Catalyst Bekijk bericht
Dat is gewoonweg niet waar. Zelfs de term "Vlaams" werd nog dooreengebruikt tot medio 19de eeuw met "nederduytsch". Het is pas onder impuls van de Vlaamse Beweging dat de term Vlaanderen (in de huidige zin des woords) ingang kreeg.
Dat weldegelijk waar, beste vriend. Ik vind het echt jammer dat u uw eigen onwetendheid hier zo pijnlijk naar voorschuift.

Ik raad u daarom dringend aan Smeyers boek te lezen. Zoals al eerder gezegd heb ik dit al een tijd geleden op dit forum aangehaald. Hier nog eens de informatie.

Hopelijk beseft u aldus dat u er ferm naast zit...

http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2007, 21:24   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De EU moet democratischer gemaakt worden, dat kan o.a. door 'unitaire' kenmerken in te voeren zoals de stem van de burgers boven die van de staten te plaatsen. Maar ook binnen een unitaire EU - en ik zeg niet dat dit nodig is - zullen er nog steeds onderverdelingen bestaan.
Geen schijn van kans! Geen enkel klein volk zal toelaten dat het overvleugeld wordt in de besluitvorming door volkeren die numeriek veel sterker staan.
Oud 24 januari 2007, 09:06   #103
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Belgica delenda.
Oud 24 januari 2007, 17:22   #104
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat weldegelijk waar, beste vriend. Ik vind het echt jammer dat u uw eigen onwetendheid hier zo pijnlijk naar voorschuift.

Ik raad u daarom dringend aan Smeyers boek te lezen. Zoals al eerder gezegd heb ik dit al een tijd geleden op dit forum aangehaald. Hier nog eens de informatie.

Hopelijk beseft u aldus dat u er ferm naast zit...

http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377
Ik ga me niet laten verleiden tot uitspraken over een boek dat ik niet gelezen heb.

Wat alleszins vaststaat - en daar is voldoende ernstige literatuur over (bijv.: "identiteiten in Beweging, nationalismen in België van 1780 tot 2000" of "Van Clovis tot Happart") - is dat de term Vlaanderen (als Nederlandstalig België) als GEMEENGOED onder de verschillende klassen pas in de jaren 1860 begon door te dringen.
Catalyst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 17:23   #105
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen schijn van kans! Geen enkel klein volk zal toelaten dat het overvleugeld wordt in de besluitvorming door volkeren die numeriek veel sterker staan.
Het gaat om wat de meerderheid van de mensen willen, democratie is een systeem waarin de meerderheid beslist. Indien "volkeren" of staten beslissen, is er geen sprake van een democratie.
Oud 24 januari 2007, 17:27   #106
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Slavisch-Macedonische staat bestond voor de 20e eeuw ook niet. Toch bestaat ze nu alsook het Slavisch-Macedonische volk.
Nu noemt u net een twijfelgeval. Er wordt nogal eens beweerd dat het gewoon Bulgaren zijn.
Oud 24 januari 2007, 17:31   #107
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat om wat de meerderheid van de mensen willen, democratie is een systeem waarin de meerderheid beslist. Indien "volkeren" of staten beslissen, is er geen sprake van een democratie.
Dus als de Chinezen, Indiërs, Indonesiërs en nog een paar andere morgen beslissen dat Europa een nucleair stort moet worden, leg jij je daar als democraat bij neer?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 17:55   #108
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik raad u aan eens een historische atlas te kopen... Als u het gebied van de Duitse Ridderorde "grosso modo" laat samenvallen met het latere Letland, dan raad ik tevens aan een goede bril te kopen!!!

Het latere Letland komt niet overeen "grosso modo" overeen met de gebieden van de Duitse Orde, wat u ook in uw onwetendheid meent te kunnen denken.

De Slavisch-Macedonische staat bestond voor de 20e eeuw ook niet. Toch bestaat ze nu alsook het Slavisch-Macedonische volk. Roemenië bestond als dusdanig ook niet; zelfs de naam is heel recent daar men vroeger allerlei andere namen had voor dit Romaanssprekend volk dat trouwens in de middeleeuwen geen eenheidsidentiteit had.

Het ging niet om Macedonië of Roemenië, het ging om Letland. Zoals ik schreef werd er reeds in de middeleeuwen, en meerbepaald in de 13de eeuw, een aaneengesloten territorium gevormd dat ongeveer overeenkwam met het huidige Letland (en een deel van Estland). Riga werd in het begin van die eeuw trouwens door de Duitsers gesticht.

Deze streek werd duidelijk al afgescheiden van enerzijds Novgorod (later deel uitmakend van Rusland) en van, anderzijds, het Groothertogdom Litouwen en in het noorden Estland.
Oud 24 januari 2007, 17:57   #109
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dus als de Chinezen, Indiërs, Indonesiërs en nog een paar andere morgen beslissen dat Europa een nucleair stort moet worden, leg jij je daar als democraat bij neer?
Als ze dat zouden doen, bewijst dit net dat er nood is aan een internationale, democratische rechtsorde (te beginnen met België en de EU).
Oud 24 januari 2007, 17:59   #110
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze dat zouden doen, bewijst dit net dat er nood is aan een internationale, democratische rechtsorde (te beginnen met België en de EU).
Maar die Aziaten kunnen perfect democratisch Europa herleiden tot een plutonium-stort. Welke instantie zal daar in uw unitair wereldrijkje iets aan kunnen veranderen?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 18:03   #111
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar die Aziaten kunnen perfect democratisch Europa herleiden tot een plutonium-stort. Welke instantie zal daar in uw unitair wereldrijkje iets aan kunnen veranderen?
U schijnt alles op een hoop te gooien: een unitair wereldrijk (waar ik niet voor pleit), een democratisch Europa (dat u niet definieert of waar u tegen bent), "de Aziaten"... Wees eens wat concreter in uw betoog.
Oud 24 januari 2007, 18:43   #112
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Het ging niet om Macedonië of Roemenië, het ging om Letland. Zoals ik schreef werd er reeds in de middeleeuwen, en meerbepaald in de 13de eeuw, een aaneengesloten territorium gevormd dat ongeveer overeenkwam met het huidige Letland (en een deel van Estland). Riga werd in het begin van die eeuw trouwens door de Duitsers gesticht.

Deze streek werd duidelijk al afgescheiden van enerzijds Novgorod (later deel uitmakend van Rusland) en van, anderzijds, het Groothertogdom Litouwen en in het noorden Estland.
Jan maakt er een potje van.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 18:54   #113
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België zijn de vlamingen de best "vergrendelde" meerderheid van Europa.
Voor de wijziging van de grondwet is een 2/3 meerderheid nodig Voor de wijziging van de BWHI (de bijzondere wet op de hervorming van de instellingen is naast een bijzondere meerderheid een meerderheid noodzakelijk binnen elke taal (volks)groep in het federale parlement ; de BWHI is een afsplitsing van de grondwet die de toegewezen bevoegdheden van de deelstaten aangeeft . Verder is er de alarmbelprocedure , de belangenconflicten-procedure, de paritaire regering. Allemaal mechanismen om de vlaamse meerderheid aan banden te leggen .

Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 24 januari 2007 om 18:57.
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 19:10   #114
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert Bekijk bericht
In België zijn de vlamingen de best "vergrendelde" meerderheid van Europa.
Voor de wijziging van de grondwet is een 2/3 meerderheid nodig Voor de wijziging van de BWHI (de bijzondere wet op de hervorming van de instellingen is naast een bijzondere meerderheid een meerderheid noodzakelijk binnen elke taal (volks)groep in het federale parlement ; de BWHI is een afsplitsing van de grondwet die de toegewezen bevoegdheden van de deelstaten aangeeft . Verder is er de alarmbelprocedure , de belangenconflicten-procedure, de paritaire regering. Allemaal mechanismen om de vlaamse meerderheid aan banden te leggen .

Ja, een schande.
Oud 24 januari 2007, 20:18   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga me niet laten verleiden tot uitspraken over een boek dat ik niet gelezen heb.
Fijn. Enkele berichten eerder deed u dat echter weldegelijk...
Oud 24 januari 2007, 20:21   #116
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Nu noemt u net een twijfelgeval. Er wordt nogal eens beweerd dat het gewoon Bulgaren zijn.
Dat beweren de Bulgaren. En de Serviërs stellen dan weer dat de Macedoniërs eigenlijk Serviërs zijn, terwijl de Grieken dan weer hun Slavisch-Macedonische minderheid met alle middelen hebben vergriekst.

De Macedoniërs identificeren zich evenwel als Macedoniërs. Bijgevolg is er weinig twijfel.
Oud 24 januari 2007, 20:23   #117
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:
Fijn. Enkele berichten eerder deed u dat echter weldegelijk...
Toch niet, ik baseerde mij - en baseer mij tot nader order - op kennis die ik tot nog toe vergaard heb en ik ben tot nog toe nog nooit gebotst op een schrijven dat zegde dat "Vlaanderen" voor 1860 de betekenis van Nederlandstalig België had in bredere bevolkingslagen.
Oud 24 januari 2007, 20:27   #118
Catalyst
Banneling

Standaard

Citaat:

De Macedoniërs identificeren zich evenwel als Macedoniërs. Bijgevolg is er weinig twijfel.
Mensen die zich als Belg identificeren moeten volgens u ook in een Vlaamse staat wonen...
Oud 24 januari 2007, 20:35   #119
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die zich als Belg identificeren moeten volgens u ook in een Vlaamse staat wonen...
Als ze in de minderheid zijn wel ; democratie wil uiteindelijk zeggen dat de meerderheid beslist . Ze kunnen ook verhuizen natuurlijk .
Persoonlijk ben ik wel meer voor een tussenvorm , het confederalisme: dan kan wie zich belg voelt dit ook nog blijven doen .
Luc Bekaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 21:00   #120
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Toch niet, ik baseerde mij - en baseer mij tot nader order - op kennis die ik tot nog toe vergaard heb en ik ben tot nog toe nog nooit gebotst op een schrijven dat zegde dat "Vlaanderen" voor 1860 de betekenis van Nederlandstalig België had in bredere bevolkingslagen.
Het volkslied is toch geschreven in de beginjaren van België dacht ik, hierin staat toch duidelijk:

"Zolang een Belg, hetzij Waal of Vlaming leeft."

Ik ben geen historicus en ken weinig van die zaken af, maar...

Maar soit, eigenlijk maakt het ook niks uit hoe lang ze onze gewesten al "Vlaanderen" noemen. De 5 Nederlandstalige provincies van België heetten anno 2007 "Vlaanderen", wat maakt het uit als deze 900, 1400 of 8900 jaar geleden zo niet genoemd werden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be