Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2007, 23:46   #1141
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De TROS had plannen om iets met de VTM te gaan doen.
Ik vrees echter dat dat dan een avond met Jan Smit, BZN, K3 en Laura Lynn is en geen kwaliteitsprogramma's.
Overgens ga je me toch niet vertellen dat je GTST een goed programma vind.
Zondagavond Canvas, da's pas leuk en goed.
Een Vlaams/Nederlands "Tien om te Zien" dus?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 00:05   #1142
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk dat het feit dat het de best bekeken soap in Nederland is wel wat zegt, hoor.
In Franstalig België en in Frankrijk is het "Prison Break". Niet alleen de serie scoort trouwens maar ook de Franse soundtrack daarvan : Faf La Rage met "Pas le temps".

http://www.youtube.com/watch?v=6WnjJWfVR84

Andere amerikaanse series als "The Experts" of "Lost" hebben er ook veel success. Pure Franse soaps? "Plus belle la vie" op France 3 : Niet echt mijn ding maar ja, ieder zijn mening.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 01:39   #1143
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Nou. Kathleen van Brempt gezien bij Pauw & Witteman:
Ik was er al bang voor. Charmante vrouw, weg kritische opstelling.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 11:54   #1144
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Nou. Kathleen van Brempt gezien bij Pauw & Witteman:
Ik was er al bang voor. Charmante vrouw, weg kritische opstelling.
Nou inderdaad, toen Jean-Marie Dedecker in december te gast was kreeg hij toch heel wat meer kritische vragen. Bij de vergelijking gemaakt werd met het geplande Nederlandse systeem, dat overigens kilometerheffing (betalen per kilometer) heet en geen rekeningrijden (betalen als je een tolpoort passeert), werd niet eens aangestipt dat dat systeem veel eerlijker is omdat iedereen per kilometer betaalt en niet allemaal 60 euro ongeacht hoe vaak je de weg gebruikt.

Op het eind bleek trouwens hoe ouderwets Van Brempt nog denkt over buitenlandse politiek: als onze sociaal-democratische collega's maar goed zitten... Als ze denkt dat een evt. PvdA-minister van Verkeer en Waterstaat ineens wel enthousiast zal zijn over het wegenvignet en bijv. meer bereidheid toont om de IJzeren Rijn te heropenen, zal het een grote teleurstelling voor haar worden vrees ik.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 11:59   #1145
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ga jij aan een Franstalige universiteit studeren of zo?
Neen, maar als je bv. in Brussel zit (VU Brussel) dan kom je alsnog veel Frans op straat tegen. Dan leer je het vanzelf.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 12:01   #1146
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
In Franstalig België en in Frankrijk is het "Prison Break". Niet alleen de serie scoort trouwens maar ook de Franse soundtrack daarvan : Faf La Rage met "Pas le temps".

http://www.youtube.com/watch?v=6WnjJWfVR84

Andere amerikaanse series als "The Experts" of "Lost" hebben er ook veel success. Pure Franse soaps? "Plus belle la vie" op France 3 : Niet echt mijn ding maar ja, ieder zijn mening.
Hier is Prisonbreak nogal populair. Maar ook series waar ik zelf minder van houd zoals Desperate Housewives zijn goed bekeken.
Oud 25 januari 2007, 12:02   #1147
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nou inderdaad, toen Jean-Marie Dedecker in december te gast was kreeg hij toch heel wat meer kritische vragen. Bij de vergelijking gemaakt werd met het geplande Nederlandse systeem, dat overigens kilometerheffing (betalen per kilometer) heet en geen rekeningrijden (betalen als je een tolpoort passeert), werd niet eens aangestipt dat dat systeem veel eerlijker is omdat iedereen per kilometer betaalt en niet allemaal 60 euro ongeacht hoe vaak je de weg gebruikt.

Op het eind bleek trouwens hoe ouderwets Van Brempt nog denkt over buitenlandse politiek: als onze sociaal-democratische collega's maar goed zitten... Als ze denkt dat een evt. PvdA-minister van Verkeer en Waterstaat ineens wel enthousiast zal zijn over het wegenvignet en bijv. meer bereidheid toont om de IJzeren Rijn te heropenen, zal het een grote teleurstelling voor haar worden vrees ik.
Ja. En ik ergerde me groen en geel aan Gerdi Verbeet die de hele tijd maar instemmend zat te knikken op de achtergrond. Geen groot licht volgens mij.

Maar goed, het moet gezegd: De mevrouw de minister is charmant, goed van de tongriem gesneden en heeft gevoel voor humor. Ze ziet er ook nog eens goed uit...
Die twee geilneven waren geen partij voor haar. Ze pakte ze in.

Ze was wel verbaasd dat Wouter Bos geen premier kon worden. Dus zó goed op de hoogte is ze ook weer niet.

(Ze had inderdaad grote oorbellen in...)
Oud 25 januari 2007, 12:02   #1148
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat met Dedecker heb ik gemist. Was het interessant?

Citaat:
Wel het is natuurlijk ook een licht programma (af en toe eens een plop ertussen en zo) maar het viel me op dat er toch nog weer een aantal stereotiepen bovenkwamen zoals "in het Belgisch spreken" en "Nederland als externe vijand" (ik denk werkelijk dat de Franstaligen gewoon niet wakker liggen van Nederland, op internet krijgen zij juist vanuit Frankrijk "Belgenmoppen" over zich)
Jeroen Pauw zag eruit alsof hij haar bloed kon drinken eigenlijk, maar dat is misschien gewoon zijn stijl.
Ik heb dat fragment met Siegfried Bracke gezien in Ter Zake en ik was toch ook geschrokken dat ze dat zomaar zei over die "portemonnee".
Oud 25 januari 2007, 12:06   #1149
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:

Wel het is natuurlijk ook een licht programma (af en toe eens een plop ertussen en zo) maar het viel me op dat er toch nog weer een aantal stereotiepen bovenkwamen zoals "in het Belgisch spreken" en "Nederland als externe vijand" (ik denk werkelijk dat de Franstaligen gewoon niet wakker liggen van Nederland, op internet krijgen zij juist vanuit Frankrijk "Belgenmoppen" over zich)
Jeroen Pauw zag eruit alsof hij haar bloed kon drinken eigenlijk, maar dat is misschien gewoon zijn stijl.
Ik heb dat fragment met Siegfried Bracke gezien in Ter Zake en ik was toch ook geschrokken dat ze dat zomaar zei over die "portemonnee".
Ja, dat is de stijl van Jeroen Pauw. Hij kon haar bloed m.i. helemaal niet drinken. Zo te zien was hij aardig van haar gecharmeerd én liet merken dat de 'portemonnee'-opmerking niet kwetsend was.

Ik denk trouwens dat niemand in Nederland is gekwetst door die portemonnee-opmerking. Soms maken jullie je teveel zorgen, zoals met de opmerkingen van De Gucht en Freya. Over het algemeen kunnen we hier wel tegen een stootje.
Oud 25 januari 2007, 12:10   #1150
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja. En ik ergerde me groen en geel aan Gerdi Verbeet die de hele tijd maar instemmend zat te knikken op de achtergrond. Geen groot licht volgens mij.
Zag er een beetje "studiemeesteres" achtig uit. Maar ik ken ze eigenlijk amper.

Citaat:
Maar goed, het moet gezegd: De mevrouw de minister is charmant, goed van de tongriem gesneden en heeft gevoel voor humor. Ze ziet er ook nog eens goed uit...
Die twee geilneven waren geen partij voor haar. Ze pakte ze in.
Elke woensdag kan je op Een kijken naar het Vlaams Parlement, wie weet gaat een deur niet voor u open!

Citaat:
Ze was wel verbaasd dat Wouter Bos geen premier kon worden. Dus zó goed op de hoogte is ze ook weer niet.
Kan toch wel in principe?

Citaat:
(Ze had inderdaad grote oorbellen in...)
Het viel nog met haar hoofd deze keer!

Citaat:

Bij de vergelijking gemaakt werd met het geplande Nederlandse systeem, dat overigens kilometerheffing (betalen per kilometer) heet en geen rekeningrijden (betalen als je een tolpoort passeert), werd niet eens aangestipt dat dat systeem veel eerlijker is omdat iedereen per kilometer betaalt en niet allemaal 60 euro ongeacht hoe vaak je de weg gebruikt.
Wel ik moet zeggen dat ik als Nederlanden toch ook niet zoveel positiever zou staan tegenover dat vignet na haar bezoek.
Oud 25 januari 2007, 12:13   #1151
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja, dat is de stijl van Jeroen Pauw. Hij kon haar bloed m.i. helemaal niet drinken. Zo te zien was hij aardig van haar gecharmeerd én liet merken dat de 'portemonnee'-opmerking niet kwetsend was.
Ik vond Jeroen de Pauw eigenlijk niet slecht bij Nova. Hij had een leuke stijl van kritisch zijn.

Ik denk trouwens dat niemand in Nederland is gekwetst door die portemonnee-opmerking. Soms maken jullie je teveel zorgen, zoals met de opmerkingen van De Gucht en Freya. Over het algemeen kunnen we hier wel tegen een stootje.[/quote]
Inderdaad, maar ik vind het gewoon jammer moest dat het enige zijn dat naar het noorden waait. De Rechters kan bij momenten wel ook echt grappig zijn bijvoorbeeld.
Oud 25 januari 2007, 12:15   #1152
Dimitri

Standaard

Citaat:
Maken de Friesen hun eigen soaps????!

Bij ons stelt regionale televisie niet veel voor hoor.
Bij mij is het niet meer dan een eindeloze reeks voetbaluitslagen, wat nieuwsberichten (lees : feestjes ergens op café) en vooral veel reclame.
Dat allemaal herhaald in een cyclus.
Zo is het in Nederland ook, met dat verschil dat de omroepen van de grotere provincies wat meer geld hebben dan die van de kleinere provincies. Die soaps worden dan ook voor het overgrote deel gesponsord: Van Jonge Leu en Oale Groond wordt bijv. mede mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel en Twentse bedrijven als postorder Wehkamp, biermerk Grolsch, reisorganisatie OAD, de Twentsche Courant Tubantia, de regionale energiemaatschappij en nog wat minder bekende ondernemingen uit de regio. Dat bekende Tukkers als regisseur Johan Nijenhuis en cabaretier Herman Finkers aan de soap meewerken, zal ongetwijfeld geholpen hebben om veel bedrijven over de streep te trekken.

Omrop Fryslân heeft dan weer het voordeel dat ze extra subsidie krijgt als vertegenwoordiger van de Friese taal in het medialandschap en daarom ook uitzendingen op de landelijke zenders mag verzorgen. De soap Baas boppe Baas ('boppe' is Fries voor 'boven'), over het wel en wee van de nukkige opa Beant Baas en zijn heel wat modernere gezin, werd overigens geregisseerd door de eveneens landelijk bekende Steven de Jong.

Citaat:
Maar de hoogtepunten die je op internet vindt zijn wel leuk.
Voor de rest is het toch eigenlijk ongelooflijk dat iets dat vroeger de wereld is ingestuurd.... niet meer bewaard is?!
Inderdaad, zo ontbreekt er toch wat van het 'collectieve geheugen' in het archief, dat je nooit meer kunt terughalen. Het schijnt trouwens dat veel nog oudere banden, van voor WOII, momenteel liggen te verrotten omdat er niet genoeg geld wordt vrijgemaakt voor digitalisering. Laat de politiek daar eens wat extra geld aan uitgeven, i.p.v. aan het kopen van weer een duur schilderij.
Oud 25 januari 2007, 12:32   #1153
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oordeel zelf zou ik zeggen: http://pauwenwitteman.vara.nl/uitzending.php?id=87

Citaat:
Dat is inderdaad de stijl van Jeroen Pauw. Ik mag dat wel eigenlijk, als Paul Witteman te braaf is stelt hij vaak toch die scherpere vraag. Maar dus niet als hij gecharmeerd is van zijn gast, zoals bij Van Brempt. Het blijft een man hè...

Die opmerking "hoe zegt u dat in het Belgisch?" geeft aan dat Vlaanderen in NL nog altijd vereenzelvigd wordt met België, hoewel de opmerking van Jeroen, dat het wegenvignet België het enige is dat België verenigt, ook wel duidelijk maakt dat in NL bekend is hoe moeilijk de verhoudingen binnen België liggen. Dat hadden ze in december ook wel van Dedecker geleerd.

De portemonnee-opmerking is voor een minister van Gelijke Kansen inderdaad nogal ongepast. Stel je voor dat een Nederlandse minister had gezegd n.a.v. alle corruptieschandalen rond Laurent "het gaat om geld verduisteren en dan kennen we de Belgen": haast ondenkbaar.
Oud 25 januari 2007, 12:53   #1154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja. Maar errug goed gedaan voor een regionale soap. Herkenbaar ook. Ik heb een tijdje daar in de buurt gewoond. Ik zou het een aanrader vinden voor JvdB.
Dankje voor de tip, maar sedert enige tijd is m'n blik verruimd door satelliettv. En ja, hoor, die serie vind ik heel leuk. Ik geniet vooral van de mooie beelden en het erin gesproken dialect.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 13:02   #1155
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De portemonnee-opmerking is voor een minister van Gelijke Kansen inderdaad nogal ongepast. Stel je voor dat een Nederlandse minister had gezegd n.a.v. alle corruptieschandalen rond Laurent "het gaat om geld verduisteren en dan kennen we de Belgen": haast ondenkbaar.
Bwaaa
Oud 25 januari 2007, 15:18   #1156
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dankje voor de tip, maar sedert enige tijd is m'n blik verruimd door satelliettv. En ja, hoor, die serie vind ik heel leuk. Ik geniet vooral van de mooie beelden en het erin gesproken dialect.
Ah, je kent de serie al. Ik dacht al dat je het kon waarderen.

Wat voor de belgicisten en bevooroordeelden interessant zou zijn om te zien is dat er zo noordelijk in Nederland katholieken wonen die ook nog eens vasthouden aan de katholieke tradities en gebruiken. (Huh? Nederland is toch protestants?)

Ik zie trouwens nog wel meer overeenkomsten tussen vlamingen en tukkers/achterhoekers; qua levenshouding en sociale gebruiken.
Oud 25 januari 2007, 15:38   #1157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat voor de belgicisten en bevooroordeelden interessant zou zijn om te zien is dat er zo noordelijk in Nederland katholieken wonen die ook nog eens vasthouden aan de katholieke tradities en gebruiken. (Huh? Nederland is toch protestants?)
In dat verband moet ik wel opmerken dat het katholicisme in Nederland vaak veel militantere trekjes vertoont dan in Vlaanderen. Hier bij ons is zowat iedereen "katholiek" (in naam toch). 't Is een sociale gegevenheid die maar weinig religieuze gronding heeft. De Kerk heeft nog een sociale invloed door de vele scholen, instellingen, bejaardentehuizen, hulporganisaties... maar de religieuze invloed is in Vlaanderen heel minimiem geworden. Vandaar zal je dat openlijke religieuze dat bijvoorbeeld in de serie Jonge Leu en Oale voorkomt, niet in een Vlaamse serie aantreffen. In Nederland hebben de religieuze tradities vaak nog een diepere zin onder katholieken dan in Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 16:33   #1158
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die Nederlandse onwetendheid over Belgie is toch echt onvoorstelbaar hoor.

"Maar jullie zijn toch één land!"
"Waarom wordt Wallonie zo uitgekotst?"
"Wij helpen toch ook armere gebieden?"

Leuk hoor, zo'n debat met mensen die er niks van kennen - "hebben jullie meer dan één regering!?" Lekker hoogstaand.

Geen kritisch woord over Wallonie, maar Vlaanderen wordt wel voorgesteld als een egoïstisch land dat niet meer wil betalen voor Wallonie.

Sorry hoor, maar was er in NL ook niet heel wat te doen omtrent de gelden aan de EU?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2007, 16:45   #1159
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Die Nederlandse onwetendheid over Belgie is toch echt onvoorstelbaar hoor.

"Maar jullie zijn toch één land!"
"Waarom wordt Wallonie zo uitgekotst?"
"Wij helpen toch ook armere gebieden?"

Leuk hoor, zo'n debat met mensen die er niks van kennen - "hebben jullie meer dan één regering!?" Lekker hoogstaand.

Geen kritisch woord over Wallonie, maar Vlaanderen wordt wel voorgesteld als een egoïstisch land dat niet meer wil betalen voor Wallonie.

Sorry hoor, maar was er in NL ook niet heel wat te doen omtrent de gelden aan de EU?
Idem. Het is erg om commentaar te moeten krijgen van iemand die niet eens weet dat er verschillende regeringen zijn.

Ook heeft Jean-Marie blijkbaar niet onmiddellijk de taalfrustratie onderstreept, ik denk niet dat de Nederlanders dat begrijpen. Dat is eigenlijk misschien de hoofdreden, het feit dat de Vlamingen België als Groot-Wallonië nu zien.
En het lijkt ook dat de Nederlanders niet snappen dat we niet zomaar de staat kunnen hervormen, daarvoor moeten zijn ook akkoord zijn! "Een regering moet daar iets aan doen"?

Men redeneert ook vanuit de staat, zo lang mogelijk een land laten bestaan.

Had beter gekund.
Oud 25 januari 2007, 16:59   #1160
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat ma-Flodder die naast JM DeDecker zat?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be