![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1141 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1142 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=6WnjJWfVR84 Andere amerikaanse series als "The Experts" of "Lost" hebben er ook veel success. Pure Franse soaps? "Plus belle la vie" op France 3 : Niet echt mijn ding maar ja, ieder zijn mening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1143 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nou. Kathleen van Brempt gezien bij Pauw & Witteman:
Ik was er al bang voor. Charmante vrouw, weg kritische opstelling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1144 | |
|
![]() Citaat:
Op het eind bleek trouwens hoe ouderwets Van Brempt nog denkt over buitenlandse politiek: als onze sociaal-democratische collega's maar goed zitten... Als ze denkt dat een evt. PvdA-minister van Verkeer en Waterstaat ineens wel enthousiast zal zijn over het wegenvignet en bijv. meer bereidheid toont om de IJzeren Rijn te heropenen, zal het een grote teleurstelling voor haar worden vrees ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1145 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1146 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1147 | |
|
![]() Citaat:
Maar goed, het moet gezegd: De mevrouw de minister is charmant, goed van de tongriem gesneden en heeft gevoel voor humor. Ze ziet er ook nog eens goed uit... Die twee geilneven waren geen partij voor haar. Ze pakte ze in. Ze was wel verbaasd dat Wouter Bos geen premier kon worden. Dus zó goed op de hoogte is ze ook weer niet. (Ze had inderdaad grote oorbellen in...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1148 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Jeroen Pauw zag eruit alsof hij haar bloed kon drinken eigenlijk, maar dat is misschien gewoon zijn stijl. Ik heb dat fragment met Siegfried Bracke gezien in Ter Zake en ik was toch ook geschrokken dat ze dat zomaar zei over die "portemonnee".
![]() |
![]() |
#1149 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk trouwens dat niemand in Nederland is gekwetst door die portemonnee-opmerking. Soms maken jullie je teveel zorgen, zoals met de opmerkingen van De Gucht en Freya. Over het algemeen kunnen we hier wel tegen een stootje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1150 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#1151 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk trouwens dat niemand in Nederland is gekwetst door die portemonnee-opmerking. Soms maken jullie je teveel zorgen, zoals met de opmerkingen van De Gucht en Freya. Over het algemeen kunnen we hier wel tegen een stootje.[/quote] Inderdaad, maar ik vind het gewoon jammer moest dat het enige zijn dat naar het noorden waait. De Rechters kan bij momenten wel ook echt grappig zijn bijvoorbeeld.
![]() |
![]() |
#1152 | ||
|
![]() Citaat:
Omrop Fryslân heeft dan weer het voordeel dat ze extra subsidie krijgt als vertegenwoordiger van de Friese taal in het medialandschap en daarom ook uitzendingen op de landelijke zenders mag verzorgen. De soap Baas boppe Baas ('boppe' is Fries voor 'boven'), over het wel en wee van de nukkige opa Beant Baas en zijn heel wat modernere gezin, werd overigens geregisseerd door de eveneens landelijk bekende Steven de Jong. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1153 | |
|
![]() Oordeel zelf zou ik zeggen: http://pauwenwitteman.vara.nl/uitzending.php?id=87
Citaat:
![]() Die opmerking "hoe zegt u dat in het Belgisch?" geeft aan dat Vlaanderen in NL nog altijd vereenzelvigd wordt met België, hoewel de opmerking van Jeroen, dat het wegenvignet België het enige is dat België verenigt, ook wel duidelijk maakt dat in NL bekend is hoe moeilijk de verhoudingen binnen België liggen. Dat hadden ze in december ook wel van Dedecker geleerd. De portemonnee-opmerking is voor een minister van Gelijke Kansen inderdaad nogal ongepast. Stel je voor dat een Nederlandse minister had gezegd n.a.v. alle corruptieschandalen rond Laurent "het gaat om geld verduisteren en dan kennen we de Belgen": haast ondenkbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1154 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dankje voor de tip, maar sedert enige tijd is m'n blik verruimd door satelliettv. En ja, hoor, die serie vind ik heel leuk. Ik geniet vooral van de mooie beelden en het erin gesproken dialect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1155 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#1156 | |
|
![]() Citaat:
Wat voor de belgicisten en bevooroordeelden interessant zou zijn om te zien is dat er zo noordelijk in Nederland katholieken wonen die ook nog eens vasthouden aan de katholieke tradities en gebruiken. (Huh? Nederland is toch protestants?) Ik zie trouwens nog wel meer overeenkomsten tussen vlamingen en tukkers/achterhoekers; qua levenshouding en sociale gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1157 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In dat verband moet ik wel opmerken dat het katholicisme in Nederland vaak veel militantere trekjes vertoont dan in Vlaanderen. Hier bij ons is zowat iedereen "katholiek" (in naam toch). 't Is een sociale gegevenheid die maar weinig religieuze gronding heeft. De Kerk heeft nog een sociale invloed door de vele scholen, instellingen, bejaardentehuizen, hulporganisaties... maar de religieuze invloed is in Vlaanderen heel minimiem geworden. Vandaar zal je dat openlijke religieuze dat bijvoorbeeld in de serie Jonge Leu en Oale voorkomt, niet in een Vlaamse serie aantreffen. In Nederland hebben de religieuze tradities vaak nog een diepere zin onder katholieken dan in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1158 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
"Maar jullie zijn toch één land!" "Waarom wordt Wallonie zo uitgekotst?" "Wij helpen toch ook armere gebieden?" ![]() Leuk hoor, zo'n debat met mensen die er niks van kennen - "hebben jullie meer dan één regering!?" Lekker hoogstaand. Geen kritisch woord over Wallonie, maar Vlaanderen wordt wel voorgesteld als een egoïstisch land dat niet meer wil betalen voor Wallonie. Sorry hoor, maar was er in NL ook niet heel wat te doen omtrent de gelden aan de EU? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1159 | |
|
![]() Citaat:
Ook heeft Jean-Marie blijkbaar niet onmiddellijk de taalfrustratie onderstreept, ik denk niet dat de Nederlanders dat begrijpen. Dat is eigenlijk misschien de hoofdreden, het feit dat de Vlamingen België als Groot-Wallonië nu zien. En het lijkt ook dat de Nederlanders niet snappen dat we niet zomaar de staat kunnen hervormen, daarvoor moeten zijn ook akkoord zijn! "Een regering moet daar iets aan doen"? Men redeneert ook vanuit de staat, zo lang mogelijk een land laten bestaan. Had beter gekund.
![]() |
![]() |
#1160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |