![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh, U bedoeld dat het reactorgebouw na 10 jaar uit elkaar zou vallen ofzo? Of bedoeld U dat na afbraak de enorme hoop misschien licht radioactief puin wel veilig kan gestort worden in uw tuin?
Ik bedoel, waarom puin maken als er een perfet stevig, en toegankelijk gebouw staat. Zelfs al vallen de vaten met hoog radioactief afval uit elkaar na 30 jaar, dan gaan na we 20 jaar gewoon de boel eens opruimen en in betere vaten steken. Moeilijk he, met een graafmachine een heuvel weggraven. En die heuvel stel ik alleen maar voor om de gevoelens van de Groenen te sparen.
![]() |
#62 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is dat werkelijk iets waar je als groene tevreden mee bent? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Neen “Makkie” in 2015 zal het licht niet uitgaan, als we de groenen & de rooien “moeten” volgen zal het licht ook niet uitgaan, maar onze electriciteits rekening zal onbetaalbaar worden en ons wereldwijde ecologie zal er niet beter van worden, want de zgn opwarming van onze aarde is niet het gevolg van de activiteit van de mens maar wel door het feit dat we in een warmere periode leven, een langzame opwarming gespreid over duizende jaren voltrekt zich nu volgens wetenschappers en hun bevindingen inzake klimaatsveranderingen bevestigen dit. Eerder op dit forumheb ik dit probleem beschreven in “Wanneer gaan we eindelijk inzien dat er een serieus probleem met de ecologie is?!?” Kernenergie is geen mariginale energiebron in onze westelijke landen integendeel zij maakt al een flink deel uit van de energieopwekking (ongeveer 27%) en is stijgende door het aantal kerncentrales die er bijgebouwd worden. In Belgie komt ongeveer 25% van de electriciteitsproductie van de kerncentrales (7 stuks) en niet zoals u schrijft 50%! U moet zich toch eens dringend laten informeren, hoe een kerncentrale eruit ziet en hoe ze werkt evenzo voor andere energiecentrales, dan zou u weten dat een kernreactor niet draait, want er bevindt zich geen enkel draaiend element in. Een reactor bestaat uit een vat uit roestvrij staal, waarin zich water bevindt dat opgewarmd wordt en tot stoom wordt omgevormd om een stoommachine aan te drijven die op z’n beurt de stroom generatoren aandrijft. Een reactor bevat ook een systeem om de uranium staven uit en of in het water te doen gaan, wat dus de hoeveelheid energie opwekking beinvloedt om een constant evenwicht te behouden tussen energie opwekking en energievraag. Dus uwe prietpraat als zou een kerncentrale altijd op maximale capaciteit moeten draaien is onzin. Met andere woorden energie wordt slechts geproduceerd als de vraag er is en niet zoals u de goegemeente wil doen geloven dat hij steeds op volle kracht moet blijven draaien. Wij en onze nakommelingen moeten niet vrezen dat er een energie tekort zal zijn. Op dit ogenblik is men druk doende om waterstof energie opwekking tot realiteit te maken en deze bron van energieopwekking is onuitputtelijk, ook de kernenergie staat aan de vooravond van een totaal nieuw reactor type, die nog meer efficiëntie heeft en veiliger door nieuwe controle mogelijkheden die zijn ontwikkeld! De studies die beweren dat we geleidelijk kunnen overschakelen op hernieuwbare energie, nemen een loopje met de werkelijkheid en vergeten veel aspecten te vermelden waardoor deze energiewinning onze samenleving voor grote problemen zal komen te stellen en zal onze comfortabele levensstijl zeker aantasten, trouwens die studies zeggen op geen enkel ogenblik hoe dit zal moeten bereikt worden en is gestoeld op zuiver wetenschappelijk onderzoek, en veronderstellingen, en die geen rekening houden met de vele bijkomende reeele technische aspecten die de energiewinning wel degelijk beïnvloeden. Met andere woorden de goegemeente krijgt een zeer summiere en onvoldoende informatie en daardoor kunnen de groenen & de rooien de goegemeente op het verkeerde been zetten en onrealistische cijfers blijven rond strooien. Willen we niet afhankelijk worden van het buitenland kwestie van electriciteit vermogen invoer dan moeten we zeker nog een 4-tal kerncentrales bijbouwen en in de toekomst waterstof kracht centrales bouwen om de uitputting van fossielle brandstoffen op te kunnen vangen. Sinds het in werking treden van de onzinnige wet op de kernuitstap is er nog niet véél gebeurd. Enkele projecten die in een opbouwfase zitten en enkele krachtcentrales die al gebouwd zijn maar die nog niet eens 0.5% aan de energie winning kunnen toevoegen. Deze krachtcentrales zullen de kostprijs de hoogte in jagen ( vandaag in het Laatste Nieuws : 3 �* 4% verhoging voor de energiekostfactuur). Op termijn zal blijken dat de kern centrales broodnodig zullen zijn die kunnen gebouwd worden aan een aanvaardbare kostprijs en het grote voordeel hebben geen CO2 uitstoot te veroorzaken. De kernenergie uitstap zal om de bovenstaande redenen nooit realiteit worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Europees Commissaris
|
![]() In de eerste plaats is België een invoerland wat betreft energie -
zelfs kernenergie - we moeten de kernbrandstof invoeren. Het enige dat we niet moeten invoren is de wind en het water voor hydraulische energie. We moeten overigens de EU economisch (en dus ook qua energie) als binnenland leren beschouwen & dat verandert het plaatje en doet ons er meteen aan denken dat binnen de EU er geen sprake is van een "kernenergieuitstap" : Frankrijk blijft een land dat Kerncentrales in werking heeft (en na de fusie Suez/Gas de France en de aandelenaankoop van Mr; Frère is dt ook een beetje een belgische firma). Dus of die Kerncentrale's nu hier staan of net over onze Zuidgrens, dat maakt niet zo veel uit. Belangrijk is wel dat we onverdroten verder op zoek gaan naar milieuvriendelijkere alternatieven van energieproductie en van vermindering van energieverbruik.
![]() |
#65 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bron: http://statbel.fgov.be/figures/d64_nl.asp#3 Maar langs de andere kant heeft u wel gelijk dat kernenergie geen marginale energiebron is. In landen als China heeft kernenergie een veel kleiner aandeel dan hier maar daar opent men gemiddeld 1 nieuwe steenkoolcentrale per week, en of dat dan zoveel beter is... Laatst gewijzigd door Thomas- : 20 januari 2007 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Schepen
|
![]() U leest het verkeerd. Kernenergie is verantwoordelijk voor 55% van de productie in België.
De productie van energie in België staat echter nog niet voor de helft van het energieverbruik in! Er wordt dan ook heel wat energie vanuit Frankrijk ingevoerd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Gouverneur
|
![]() met alle respect Makkie, maar je geeft aan dat je ongelooflijk slecht op de hoogte bent van de manieren om energie op te wekken. In je reactie op een post over bio-brandstof, superconductoren en kernfusie post je een hele grote en ook goede tekst over kernfissie. Dat is als zeggen dat je tegen bananen bent en als argumentatie een tekst over de gevaren van appelskweken post.
Het schandelige is dat jouw kennis enkel over kernfissie gaat en je geen ballen weet van kernfusie, wat betekent dat je per definitie weigerachtig staat tegenover alle vormen van kernenergie en zodoende tegen een vorm van groene energie bent met het grootste potentieel. Goe bezig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik ken best wel het verschil tussen de verschillende vormen van kernenergie. Alleen het eerste deeltje van mijn post was een antwoord op jouw bericht. De rest was als antwoord op alle andere.
Kernfusie lijkt inderdaad een mooie oplossing voor het klimaatprobleem. Het is een onuitputtelijke bron van energie en het levert geen nucleair afval op. Alleen...ik gebruik niet voor niets het woordje "lijkt". Het probleem is immers dat het volgens onderzoekers nog minstens 50 jaar zal duren eer zal blijken of kernfusie haalbaar is. Bovendien kost het oneindig veel geld. Het zal dus een kwestie zijn van "to expensive and to late."
I'm green and I'm proud. I say it clear, I say it loud. Laatst gewijzigd door Makkie : 21 januari 2007 om 19:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Maak er maar een karikatuur van. Het is natuurlijk niet zo dat KCD 10 jaar na sluiting ineen zal vallen. Maar verslijten zal het toch en zoals je weet zal het afval nog verschrikkelijk lang gevaarlijk zijn. En nu gaat het maar om een paar sites, hé. Maar als de voorstanders van kernenergie hun zin zouden krijgen, komen er nog meer bij. Onze nakomelingen zullen blij zijn. ![]() Kernenergie produceert afval dat nog honderdduizenden tot miljoenen jaren radioactief blijft (bv plutonium-239). Het is dus bijzonder naïef te denken dat wij dat gedurende al die tijd veilig kunnen opbergen. Bovendien wil niemand het hoogradioactief afval. Het "nuclear package" van de Europese Commissie regelt dat radioactief afval naar buiten de EU mag vervoerd worden (voorlopig is dit nog niet van kracht). Belangrijkste kandidaten om het afval op te slaan zijn Rusland en Kazachstan die allebei hun wetgeving hebben aangepast om dat mogelijk te maken. Maar in Rusland is al 3000 miljard euro nodig om de nucleaire erfenis van het communistisch regime op te ruimen... Ons land heeft nu zo'n 2400 ton hoogradioactief afval liggen. Dat wordt al jaren "tijdelijk" opgeslagen in Doel, Tihange en Dessel. Het wordt ook voor verwerking naar La Hague gestuurd en komt dan terug als verglaasd afval of als plutonium. Voor het laag radioactief afval is alles zo goed als rond. Er is echter geen geld voorzien voor als er iets fout zou gaan. NIRAS zelf schat dat de verwerking van het nucleair afval ons land zo'n 5,6 miljard euro zal kosten. Dit is echter maar een schatting. Vooral de ontmanteling van de kerncentrales zal veel geld kosten. Van dat bedrag is voor de helft in provisie aangelegd. De rest moet nog bijeengezocht worden.
![]() |
![]() |
#70 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Pu-239 heeft trouwens een halfwaardetijd van een 24000 jaar. Citaat:
Laatst gewijzigd door Sfax : 21 januari 2007 om 20:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Linkse vogel, ik maak er een karikatuur van.Omdat iets anders toch niet voorbij je oogkleppen komt.
Plutonium 239 heeft een halfwaardetijd van 22800 jaar. Na 228000 jaar is er nog 3.15% van over. Het laag radioactive uranium 238 is 4.5 miljard jaar halfwaardetijd. En da's natuurlijk. Net zoals tetrodotoxine trouwens, of blauwzuur(zit zelfs in appelpitten) Maar de echt gevaarlijke radioactieven hebben halfwaardetijden van dagen, en korter. Maar wat begrijpt U niet aan mijn voorstel van de kerncentrales na hun efectieve levensduur niet af te breken? Waarom bergen puin bijmaken als mits een verbouwing goedkoop onderhoud er een opslagplek voor middellange duur van gemaakt kan worden. Of stort de warme zone gewoon vol met beton. (die na een jaar of 20 stilstaan even radioactief is als een ouwe polshorloge met een radiumwijzerplaat) Bof oogkleppen, en een wens terug naar het stenen tijdperk te gaan is niet aan mij besteed. Alternatieve energie ok. maar niet ten koste van mijn comfort. Trouwens, geef me een bouwvergunning en een lening, dan sla ik wel 5 ton verglaasd radioactief afval op in mijn tuin. En maak ik er nog een bijverwarming van met een warmtepomp.
![]() |
#72 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh, Onze groene ridder Makkie zou kernafval opslaan in een woonzone? Eentje waar veel Noord Afrikaanse migraten wonen.
Da's toch ook tegen alle princiepes van de groenen in nietwaar. Ik zou het nog durven ook, als Techneut. Want wie zou dat nu denken , een 20 voets container in een tuin, die vol zit met afscherming en bescherming, met daarin 5 nachtkastjes radioactief afval. En als ik niet zeker ben, dan 1 geigerteller en wat tonnen beton later ben ik het wel. 'k zal dan wel een andere manier moeten vinden om in de tuin te geraken, want met zo'n stalen blokkendoos heb ik niet veel meer over. Maar anders, zand erover en een tuin 3 meter boven die van de buren. Maar ik vermoed dat het terrein aan de overkant van het straat giftiger en radioactiever is dan de buitenkant van zo'n container.
![]() |
#74 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Alle gekheid op een stokje. Groen! heeft altijd gezegd dat het kernafval opslaan bovengronds in sites die toch al vervuild zijn zoals de kerncentrales dus, de minst slechte oplossing is. Daar gaat ons twistpunt dus niet over. Wat mij betreft, is kernenergie verwerpelijk omdat het: 1) vervuilend 2) onethisch 3) eindig is. Vervuilend omdat het winnen van uranium een heel gebied onleefbaar is. Bovendien, en dat weten velen niet. Draagt kernenergie wel degelijk bij aan de uitstoot van CO2. Tijdens het omzetten van uranium tot splijtstof wordt veel CO2 uitgestoten. Ook zou het zo zijn dat het uraniumgehalte in de bovengehaalde ertsen steeds maar daalt. Men heeft het rijkste erts al lang geleden ontgonnen en nu heeft men steeds meer erts nodig omdat het gehalte aan uranium erin daalt. Ook hierdoor draagt kernenergie bij tot de opwarming van de aarde, want hoe lastiger de ontginning, hoe meer uitstoot er is van de machines. Onethisch omdat het onze nazaten opzadeld met ons afval én omdat de inheemse volken hun leefgebied verloren zien gaan door de vervuiling bij de ontginning van het uraniumerts. Bovendien zijn Uranium -233 en alle andere isotopen die gebruikt worden in de plutoniumcyclus geschikt om te gebruiken in kernwapens. Ondanks wat hier vaak beweert wordt is er geen veilige stralingsdosis. Elke EXTRA dosis radioactiviteit, hoe miniem ook, is schadelijk. Er bestaat geen ondergrens. De medische wereld is het er over eens dat inademing van 7 microgram plutonium gegarandeerd longkanker oplevert. Eindig omdat ook uranium ooit uitgeput zal zijn. Een toename van het aantal centrales zal de prijs doen stijgen en de voorraden nog sneller uitputten.
![]() |
![]() |
#75 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En aangezien transport van elektriciteit de efficiencie laat dalen, en dus het hele verhaal minder milieuvriendelijk maakt hebben we niet veel keuze. Elektriciteitscentrales niet te ver van de bevolkingscentra. Citaat:
Citaat:
Eneuh, zo'n enorm veld zonnepanelen wat de oppervlakte van een ferme uraniummijn inneemt brengt nog niet eens 1% van de electriciteit op van het gewonnen ,geraffineerde en gebruikte uranium. Het winnen van siliciummetaal brengt CO2 in de de cyclus ,wat er nooit ingezeten heeft. dat kan je niet zeggen van fossiele brandstoffen. En dat zijn diegenen die de CO2 uitstoot van Kernenergie veroorzaken. Maak alle elektriciteit kernenergiegeproduceerd, en er is geen CO2 uitstoop van elektriciteitsproductie meer. Citaat:
Zet maar eens een zonnenergiecentrale neer . Hoeveel groenen zullen dan het NIMBY sydroom vertonen? Het maken van zonnecellen brengt gifstoffen voort die nooit vergaan. Die hebben zelfs geen halfwaardetijd. Waar mogen we die opslaan? Citaat:
En kernbommen, waarom je daar zorgen over te maken? Elke chemicus met een staat van dienst kan ook zeer sterke explosieven maken, die niet opspeurbaar zijn met een spotgoedkope geigerteller. Zoek maar eens op, Hyperbarische wapens. Citaat:
De medische wereld is het ook over eens dan het inademen van nog minder Tetrodotoxine gewoonweg dodelijk is. En dat is een natuurlijk gif. of gaan we eens spreken over botulisme. Ook zo'n zeer gezond natuurlijk goedje. Citaat:
Het gebruik van kweekreactoren verlengt deze "eindigheid" tot enkele eeuwen. Het gebruik van Thorium kweekreactoren kan dit nog eens vervijfvoudigen. (aan de hand van de gekende hoeveelheid thorium) Voor hoog rendements zonnepanelen komen we aan een totaalopbrengst van 20 gigawatt, en dan is er 1 van de grondstoffen, iridium, gewoon op. dan moet men na 10-15 jaar de zonnepanelen grondig recycleren wil men er geen enorm verlies op lijden. ************************************************** ***** Als je wil Makkie, stel ik een soortgelijke lijst op voor waterkracht, windenergie en zelfs biogas of vernieuwbare brandstoffen. De simpele, efficiente en miliebewuste oplossing is gewoon met veel minder mensen zijn.
![]() |
![]() |
#76 |
Lokaal Raadslid
|
![]() OK, ik snap dat je geen voorstander van zonne-energie bent.
Maar heb ik dat ooit als zaligmakend voorgesteld? Nogmaals: de kernuitstap was op wetenschappelijke wijze onderbouwd. Hoe hadden wij anders ooit de andere partijen kunnen overtuigen? Kernenergie moet vervangen worden door een mengeling aan andere, duurzame energiebronnen, waarvan zonnekracht er slechts eentje is. En ja, er zal altijd misschien wel iemand last hebben van het nimbysyndroom, maar bij duurzame energiebronnen hebben er ook veel meer mensen baat bij. Er zou meer werkgelegenheid zijn, er kan inbreng zijn van de bevolking (cfr. Eeklo), er zou minder vervuiling zijn, enz. Jouw efficiënte en milieubewuste oplossing zou inderdaad een hele slok op de borrel schelen, maar is die simpel? Dit zou ons leiden tot vragen als: wie mag er blijven leven en wie moet er weg? of Hoe doen we aan geboortebeperking zonder onze sociale zekerheid op de helling te zetten? of Hoe krijgen we de mensen in het Zuiden zo ver om aan geboortebeperking te doen? Allemaal vragen die helemaal niet zo simpel zijn. Je kan natuurlijk ook een milieuoptimist zijn en stellen dat de Aarde zelf wel zal terugslaan en zo het aantal mensen reduceren tot een aanvaardbaar maximum...
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Oh wee als je dan nog durft vragen wat die alternatieven zijn. Laat me u vertellen wat dat gaat zijn. Kernenergie aangekocht van Frankrijk en aardgas van Noorwegen ![]() Ik zie groen! dan nog komen spreken van een overwinning, want idd, geen vervuiling meer ten gevolge van energieopwekking in België ![]()
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! Laatst gewijzigd door Raven : 26 januari 2007 om 00:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Schepen
|
![]() Wie zegt trouwens dat de blootstelling aan radioactiviteit negatieve gevolgen zal hebben?
Dit is gewoon Darwin in zijn allerpuurste essentie: er zullen mutaties plaatsvinden in de genenpoel, en degenen die het best reageren zullen overleven. Misschien heeft het zelfs wel een positief effect, who knows?
![]() |
#80 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En maak ze daar ook. Citaat:
Welke andere keuze hebben we dan nog? Citaat:
Citaat:
Citaat:
We kunnen waarschijnlijk NU al een alternative energiewinning opzetten die alles van niet vernieuwbare energiebronnen kan opvangen. Maar de kans dat we dan alles overhoop gooien van de economie, en een stuk ecologie om zeep helpen is nagenoeg >99% Citaat:
Anders ja. Minder, neen. Om uiteindelijk minder te vervuilen moeten we gewoon met minder zijn, of met veel minder leren toekomen. Citaat:
Nu, met Groen! als voorbeeld, die al even sloganesk zijn als het Vlaams Belang gaan we blijkbaar van de gracht in de sloot. Zeker als we Linkse Vogel zijn communistisch plan uitvoeren Citaat:
Stel je voor hoeveel doden er zullen vallen bij de massamigraties als de kuststreken (waar 80% van de wereldbevolking woont) overstromen. Stel je voor hoeveel doden er zullen vallen als de voornaamste infrastruktuur wegvalt- om dat de mensen weggespoeld zijn door de stijgende zeespiegel/temperatuur.
![]() |